InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Cacao bestrijdt kanker

Cacao bestrijdt kanker

Cacao bestrijdt kanker Rauwe cacao bestrijdt kanker. Er zijn zeer veel onderzoeken gedaan die tot deze conclusie komen. Sommige onderzoeken zijn gedaan in combinatie met chemotherapie en het blijkt dat rauwe cacao de werking van chemotherapie versterkt. Rauwe cacao is vooral getest op borstkanker, prostaatkanker en darmkanker; bij deze drie vormen van kanker werkt het in ieder geval. De werkzame stoffen in cacao zijn met name proanthocyaniodinen; dat zijn polyfenolen die waarschijnlijk de sterkste plantaardige bron van antioxidanten zijn.

Inhoud:

Polyfenolen

Cacaobomen produceren cacaovruchten waarvan de zaden worden gebruikt om cacao te maken. In cacaobonen zitten polyfenolen. Er zitten zoveel polyfenolen in de cacaoboon dat wetenschappers spreken over een natuurlijke chemotherapie. Flavonoïden in cacaobonen staan erom bekend dat ze vrije radicalen kunnen opruimen. Wetenschappers zijn daarom overtuigd dat de cacaoboon preventief werkt bij kanker. Helaas is het zo dat vrije radicalen nooit mag worden onderzocht zonder de synthetische chemokuur ook toe te passen. Daarom weten we nog niet of de cacaoboon op zich een medicijn kan zijn tegen kanker.

Proanthocyanidinen

Er zitten proanthocyanidinen in cacaobonen. Deze stoffen behoren tot de sterkste antioxidanten. Antioxidanten in het algemeen bestrijden vrije radicalen die DNA-schade en celschade kunnen veroorzaken. Deze schade kan leiden tot ontstekingsprocessen. Kanker is het gevolg van een chronische ontsteking op celniveau of laaggradige ontstekingen. Borstkankercellen zijn zeer ontvankelijk voor de antioxidantwerking van cacaobonen. De proanthocyanidinen komen de kankercel binnen waarna ze de stofwisseling van de kankercel ontregelen. Omdat er in chocolade suiker zit en deze stof juist de kankercel voedt, is het meer verstandig om hele, rauwe cacaobonen of cacaopoeder te gebruiken.

Serotonine

Cacaobonen bevatten serotonine, het gelukshormoon. Wanneer iemand depressief is of gestrest, heeft hij minder van dit hormoon in zijn lichaam. Je zou kunnen redeneren dat serotonine bij kan dragen tot de genezing van een patiënt omdat je gelukkig voelen beter is voor de levensenergie van de hele mens en dus ook voor de veerkracht tegen ziekten. Het immuunsysteem wordt als het ware sterker van serotonine en de ziekten die het lichaam heeft, kunnen beter bestreden worden.

Cacao als medicijn

Een groep onderzoekers in Frankrijk hebben in 2006 cacao onderzocht als middel tegen kanker. Men maakte een preparaat van cacao. In de wetenschap werkt men het liefst met preparaten omdat dit gestandaardiseerde hoeveelheden zijn. Dat betekent echter niet dat de gewone cacaoboon niet zou werken, integendeel! De Franse onderzoekers onderzochten uitsluitend het effect van cacao op prostaatkankercellen en het bleek dat de celgroei van een kankertumor wordt stopgezet of ernstig wordt vertraagd wanneer men cacao als medicijn toediende.

Veelbelovend voedingssupplement

Een Spaans onderzoek uit 2013 gaat uit van het wetenschappelijke gegeven dat ontstekingen in de darmen in direct verband staan met het ontstaan van kanker in het lichaam. Men onderzocht of de vele polyfenolen in de cacaoboon behulpzaam konden zijn bij het bestrijden van kankertumors. Men gaf ratten op standaardwijze darmkanker en zag daarna dat de ratten die werden behandeld met de cacaoboon veel sneller genezen van kanker. De Spaanse onderzoekers noemen de cacaoboon een veelbelovend voedingssupplement in de bestrijding van kanker.

Cacao versus polyaminen

Polyaminen is de paraplubenaming voor allerlei schadelijke stoffen met enge namen zoals cadaverine, piperazine en putrescine. Er zitten veel synthetische polyaminen in ons voedsel die daar terecht komt middels bewerkingen in de voedingsindustrie. Deze synthetische polyaminen hebben namen als hexamethylenediamine. Dat klinkt niet echt eetbaar en dat is het ook niet. Polyaminen zorgen voor schade en kunnen belangrijke bijdragers zijn aan allergieën, intoleranties maar ook aan ontstekingsziekten zoals kanker. Een Frans onderzoek uit 2002 wijst uit dat het metabolisme van polyaminen wordt verstoord door de werking proanthocyanidinen in cacao. Op deze manier werkt cacao kankervoorkomend.

Cacao tegen prostaatkanker

Franse onderzoekers bestudeerden in 2008 et effect van een cacaopreparaat op prostaatkanker bij ratten. Het gehele experiment duurde negen maanden en men had meerdere groepen met ratten ter controle van de werking van cacao. De groep met ratten die cacao werden gegeven hadden veel minder tumors en ze leefden langer.

Cacao-tamoxifen-combinatietherapie

Uit Spaans onderzoek wat werd gepubliceerd in 2012 blijkt dat polyfenolen in cacao borsttumors binnendringen. De onderzoekers zagen dat de borstkankercellen dood gingen van cacao. Overigens werd ook de werking van cacao en tamoxifen samen onderzocht. Tamoxifen is een regulier borstkankermedicijn met vele bijwerkingen maar dat ook de dood van borstkankercellen inluidt. Het bleek dat tamoxifen nog beter werkt als het samen met cacao werd ingenomen. De onderzoekers concluderen dat cacao een goede kandidaat is voor een combinatietherapie met tamoxifen.

Donkere chocolade tegen darmkanker

Normaal gesproken wordt alleen cacao gebruikt bij onderzoeken naar de chemotherapeutische werking van cacao. In 2013 heeft een groep Amerikaanse wetenschappers, verbonden aan de San Diego State University het effect van zowel cacao als donkere chocolade onderzocht. In donkere chocolade zit nog altijd een beetje suiker hoewel minder dan in melkchocolade, en kankercellen voeden zich met suiker. Daarom zullen voedingsdeskundigen mensen niet erg snel chocolade geven. Toch deden de onderzoekers dat en ze zagen dat ratten veel minder tumors kregen als ze donkere chocolade eten! De onderzoekers onderzochten vooral de effecten van chocolade tegen darmkanker. Volgens de onderzoekers leidde hun onderzoek tot nieuwe inzichten over polyfenolrijke chocolade die kan worden gebruikt als kankerpreventiemiddel.

Cacaovrucht / Bron: Photo by Medicaster, Wikimedia Commons (Publiek domein)Cacaovrucht / Bron: Photo by Medicaster, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Waarom alleen rauwe cacao gebruiken?

Bovenstaande onderzoeken wijzen uit dat cacao zeer gezond is. Maar hoe moet je het nu gebruiken? Ten eerste is het goed om te weten dat je alleen biologische cacao moet gebruiken. De bomen zelf zullen nauwelijks bespoten worden en de cacaobonen al helemaal niet. De cacaobonen worden echter gedroogd in de zon. En niet alleen mensen vinden cacaobonen lekker maar ook kakkerlakken. Het kakkerlakkenprobleem bij cacao is zo groot dat het wettelijk is toegestaan om een bepaald percentage dode kakkerlak in de cacao te hebben. Een kakkerlak is een dier wat allerlei ziekten verspreid. Daarom moet je voor medicinaal gebruik alleen rauwe cacao nemen. Voor recreatief gebruik is dat trouwens ook een goed idee. Rauwe cacao is 100% cacao.

Gebruikstips rauwe cacao

  • Je kunt rauwe cacaobonen zo eten. Ze smaken wat bitter maar het is de allerpuurste chocolade die je je kunt voorstellen. Eigenlijk kun je er zoveel van snoepen als je wilt.
  • Rauwe cacao smaakt goed door de zelfgemaakte muesli of havermout.
  • Je kunt rauwe cacao mengen met warm water of warme melk. Gebruik geen suiker want kankercellen voeden zich met suiker. Je kunt wel lekker veel slagroom in deze chocoladedrank doen want room is gezond en lekker.
  • Het is lekker om rauwe cacao te mengen met verse gember.
  • Je kunt een beetje rauwe cacaopoeder in de koffie doen.
Gerelateerde artikelen
Superfood: cacao nibsSuperfoods zijn in opkomst, en worden telkens maar populairder. Een vrij nieuwe toevoeging aan de superfood familie zijn…
5 heerlijke cocktails met Créme de cacao5 heerlijke cocktails met Créme de cacaoIn dit artikel komen verschillende lekkere cocktails aanbod met Créme de cacao. De recepten zijn allemaal erg verschille…
Mooi door cacaoGoed nieuws voor alle chocoladeliefhebbers! Chocolade maakt niet alleen gelukkig, het maakt u ook mooi.
Superfood: rauwe cacaoSuperfood: rauwe cacaoCacaopoeder is zeer rijk aan fenylethylamine (PEA), een lichaamseigen stof. Deze stof wordt ook aangemaakt als mensen ve…
Hoe gezond is chocolade?Hoe gezond is chocolade?Chocola is misschien wel het lekkerste snoepgoed en het kan zelfs erg gezond zijn! Witte chocola, melkchocola en nougatc…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Sluehr3g, Pixabay
  • Proanthocyanidinen, Cacaobonen tegen kanker: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19838930
  • Polyfenolen, Cacaobonen tegen kanker: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15827326
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23439478
  • Frans onderzoek 2006: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16835506
  • Spaans onderzoek 2013: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23186731
  • Amerikaans onderzoek 2013: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23859035
  • Afbeelding bron 1: Photo by Medicaster, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Cacao bestrijdt kanker"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 06-11-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!