InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Vegetarisch eten, de beste artritiskuur

Vegetarisch eten, de beste artritiskuur

Natuurartsen hebben altijd al opgemerkt dat reumatische problemen worden opgelost door een vegetarisch dieet. Deze proefondervindelijke inzichten zijn in onze moderne tijd bevestigd door de wetenschap. Maar niet iedere wetenschapper ziet dat in. Soms negeren wetenschappers zelfs hun eigen conclusies en zoekt men de oplossing van reumatische verschijnselen zoals artritis, artrose en jicht in hele andere zaken. Wat is de huidige stand van zaken in de wetenschap en hoe denkt men er in de natuurgeneeskunde over?

Inhoud:

Vegetarisme leidt tot genezing van artritis

De Zweedse arts Sköldstam heeft sinds de jaren 70 van de 20e eeuw veel onderzoek gedaan naar een vegetarisch dieet bij artritis. Het blijkt telkens weer dat na het houden van een vegetarisch dieet voor enkele weken de artritis verdwijnt. Stijfheid en pijn nemen af. Sköldstam paste soms ook het voorschrijven van fruitsappen en groentesappen toe om mensen te genezen van artritis. Het blijkt dat de ontstekingsreacties verminderd worden. Artritis is een ontstekingsziekte. Sköldstam stelde in de jaren 80 al voor dat complement factor 3 (C3), orosomucoïde en haptoglobine gebruikt kunnen worden als indicators van het ontstekingsniveau. Deze arts heeft enkele onderzoeken uitgevoerd die wezen in de richting dat een vegetarisch dieet helpt bij artritis maar hij heeft dit gegeven niet verder uitgewerkt; zijn onderzoeken gingen een andere richting op. Sköldstam vermoedde dat antioxidanten in het dieet helpen bij artritis en onderzocht daarop verder. In de jaren 90 gaf hij visolie aan reumapatiënten en zag mensen helemaal geen minder artritisverschijnsel kregen. Visolie is niet gezond, zo blijkt uit later onderzoek uitgevoerd door andere wetenschappers. Uit verdere onderzoeken blijkt dat Sköldstam vooral dacht dat antioxidanten in voedsel de ontstekingen remmen. Hij constateerde echter dat antioxidanten op zich geen verbeteringen opleveren voor de artritispatiënt. In feite wijzen al deze onderzoeken terug naar de conclusie in zijn beginonderzoeken dat in vlees gifstoffen zitten die artritis veroorzaken.
Vegetarische rups / Bron: George Hodan, PublicDomainPicturesVegetarische rups / Bron: George Hodan, PublicDomainPictures
Vandaar dat Sköldstam in de jaren 70 zag dat mensen soms binnen 10 dagen genezen van artritis, als men een vegetarisch dieet aan hield. Er moet bij gezegd worden dat Sköldstam een lacto-vegetarisch dieet hanteerde; hij sloot zowel het eten van vlees als van melkproducten uit. In melk kunnen zitten net als in vlees die tot artritis leiden.

Sterke indicaties

Artritis is een ziekte waarvan de reguliere geneeskunde denkt dat het gewoon is om te krijgen op oudere leeftijd. Dat hoeft echter helemaal niet. Een Noors onderzoek legde verschillende onderzoeken naast elkaar en zag sterke indicaties die ervoor pleiten dat vegetariërs een lagere kans hebben op artritis. Maar de opzet van de onderzoeken zijn niet van die aard dat men definitieve conclusies kan trekken. Er zijn te weinig mensen gebruikt in het onderzoek. Met andere woorden: wetenschappers hebben een sterk vermoeden dat vegetarisme de mens verlost van reumatische verschijnselen maar men doet er geen dubbelblind klinisch onderzoek naar om deze bewering te staven. Een van de onderzoeken die is gedaan is een Noors onderzoek uit 1991 waarbij het vegetarisch dieet werd gebruikt als aanvulling op een conventionele artritisbehandeling met medicijnen. Het bleek dat de combinatie van deze twee behandelingen meer positieve resultaten opleverden dan het slechts behandelen met medicijnen. Ook een Noors onderzoek uit 1999 waarbij groepen mensen die vlees aten en artritis hadden en groepen mensen die vegetariër waren werden gecontroleerd, laat zien dat de vegetarische groep een hoger genezingspercentage had.

Bewijs

Duitse onderzoekers hadden in 2001 al enkele onderzoeken naast elkaar gelegd en spreken over bewijzen dat het vegetarisch dieet reumatische verschijnselen tegen gaat. De onderzoekers zeggen echter ook dat deze bewijzen nog harder moeten worden gemaakt door nieuw wetenschappelijk onderzoek teneinde zeker te weten dat vegetarisme het medicijn is bij reumatische verschijnselen.

Groentevrouw / Bron: PublicDomainPictures, PixabayGroentevrouw / Bron: PublicDomainPictures, Pixabay

De oorzaken van artritis, artrose en jicht

De vele wetenschappelijke onderzoeken naar het vegetarisch dieet en reumatische verschijnselen worden in feite nog steeds op het beginniveau gedaan. Men gaat niet op zoek naar de oorzaken. In de natuurgeneeskunde zijn deze oorzaken al een tijdje bekend; of misschien moet je zeggen dat men hele sterke vermoedens heeft omtrent de oorzaken van artritis, maar ook artrose en jicht. Artsen weten dat jicht en artritis door urinezuur wordt veroorzaakt. Dit urinezuur wordt niet genoeg door de nieren verwerkt waarna het opgeslagen wordt in de gewrichten. Daar zorgt het urinezuur voor ontstekingen. Nu blijkt dat in vlees grote concentraties urinezuur zit. Urinezuur is een ontstekingsveroorzakende stof. De kans is zeer groot dat urinezuur in vlees voor een belangrijke bijdrage zorgt aan het aantal gevallen van artritis.

Aminen

Andere stoffen die kunnen meewerken aan het ontstaan en in stand houden van artritis zijn aminen en hormonen. Aminen zijn nonnutriënten. Ze zitten in grote getale in vlees, vis, eieren en melkproducten. Zelfs kaas is een potentieel gevaar. Daarom zijn er diverse mensen allergisch voor deze dierlijke producten. Een allergie hoeft zich niet alleen maar te uiten in de vorm van uitslag; ook hoofdpijn, vermoeidheid, depressie, stress en prikkelbaarheid zijn uitingen van een allergie tegen deze stoffen. Er zijn veel mensen die aan één van deze symptomen lijden zonder dat men zich realiseert dat een dierlijk product ervan de oorzaak is. Dit heeft natuurarts Jaap Huibers in 1986 al beschreven in zijn boek uit de ankertjes reeks (nr 129) van Ankh-Hermes: Voedsel, Oorzaak van lichamelijke en psychische ontregeling.

Vegetarisch eten geneest artritis. / Bron: PublicDomainPictures, PixabayVegetarisch eten geneest artritis. / Bron: PublicDomainPictures, Pixabay

Angst eten

Over de werking van het eten van dierlijke hormonen is nog minder bekend dan de werking van aminen. Hormonen horen thuis in een lichaam. Je kunt ze omschrijven als de stoffen die de ziel en het lichaam met elkaar in verband stellen. Door het eten van hormonen van dieren krijg je hormonen binnen die niet in het menselijk lichaam passen. Zo is het een feit dat vlak voordat dieren worden dood gemaakt in een slachterij zij zich dit realiseren. Midden in de slachterij vertoont vrijwel elk dier vluchtgedrag; het kijkt schichtig om zich heen en zoekt een schuilplaats of probeert weg te lopen. De werknemers zorgen met stroomstootstokken ervoor dat de dieren op hun plek blijven. Dat zorgt voor het vrijkomen van een groot aantal angsthormonen bij de dieren. In wezen eet je de angst van een dier op als je vlees eet en het laat zich raden over deze angsthormonen gezond zijn voor de mens; er is namelijk nog geen onderzoek gedaan naar de psychische effecten van het eten van ´angst´ op mensen. Het boek ´Dieren eten´ van Jonathan Safran Foer geeft een goed beeld van hoe het eraan toe gaat in een slachterij en het is volgens werknemers uit deze branche overduidelijk dat de dieren veel angst hebben voor ze sterven.
Gerelateerde artikelen
Vegetarisme vs veganismeVegetarisme vs veganismeGewicht verliezen, kiezen voor een gezondere levensstijl, religieuze overtuigingen of uit respect voor dieren, er zijn t…
Een korte geschiedenis van het VegetarismeVegetarisch eten is in de Westerse wereld relatief nieuw. Vlees heeft meestal een belangrijk deel uitgemaakt van onze ee…
Jicht: oorzaken, symptomen, diagnose en behandelingJicht: oorzaken, symptomen, diagnose en behandelingJicht (ook wel bekend als artritis urica) is een reumatische ziekte die vooral voorkomt bij mannen die ouder zijn dan 35…
Hoe kan je je inzetten voor vegetarisme?Door vegetarisch te eten, draag je jouw steentje bij aan het verminderen van dierenleed, milieuvervuiling en een betere…
Bronnen en referenties
  • Boek: Voedsel, Oorzaak van lichamelijke en psychische ontregeleing. Jaap Huibers
  • Vegetarisch dieet tegen artritis: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/534318
  • Visolie helpt niet: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1529284
  • Duits onderzoek 2001: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11252685
  • Noors onderzoek 2010: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20430134
  • Boek: Jonathan Safran Foer: Dieren eten
  • Foto´s: publiek domein
  • Afbeelding bron 1: George Hodan, PublicDomainPictures
  • Afbeelding bron 2: PublicDomainPictures, Pixabay

Reageer op het artikel "Vegetarisch eten, de beste artritiskuur"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 15-11-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!