InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Eten waar je blij van wordt

Eten waar je blij van wordt

Eten waar je blij van wordt Tryptofaan is een aminozuur dat als bouwsteen geldt voor vele eiwitten. Daarom zal in eiwitrijk voedsel vaak tryptofaan zitten. Het mooie aan het aminozuur tryptofaan is dat het in het lichaam wordt omgezet tot serotonine, en dat staat bekend als het gelukshormoon. Serotonine wordt gebruikt als basis voor synthetische medicijnen die gericht zijn op depressie zoals prozac. In sommige medicijnen zit een synthetische variant van serotonine en in andere medicijnen zit een manier om de afbraak van serotonine te vertragen. Het jammerlijke aan deze medicijnen is dat ze zware bijwerkingen hebben en dat het lichaam er sterk afhankelijk van wordt. Daarom is het een stuk gezonder om als je last hebt van depressies je lichaam te voeden met eiwitrijk voedsel.
Cashewnoten aan de boom; zij maken je blij. / Bron: LoggaWiggler, PixabayCashewnoten aan de boom; zij maken je blij. / Bron: LoggaWiggler, Pixabay

Inhoud:

Wat moet je niet eten?

Allereerst is het van belang om te weten dat suiker de hersenstructuur aantast. daarom is het onverstandig om suiker te eten. Verder is het belangrijk om in te zien dat transvetten zoals margarine, frituurvet en bakolie slecht zijn voor de hersenen; je kunt beter biologische oliën gebruiken. Dat betekent geen: chips, zoutjes, koekjes, sauzen en oliën uit de supermarkt! Neem eerst biologisch voedsel waar geen gekke dingen in zitten. Noten zijn prima snacks, net als fruit. Denk ook eens aan groentesnacks.

Linzen, bonen en kidneybonen

Peulvruchten zijn de meest belangrijke bron van eiwitten voor vegetariërs. Het zijn vegetarische bronnen van proteïnen. Je kunt elke dag 50 tot 100 gram van peulvruchten eten; dat is goed voor je gemoed en je gezondheid. Tryptofaan is een belangrijk, essentieel aminozuur en dat zit in ruime mate in linzen, bonen en kidneybonen maar ook in andere peulvruchten. De sojaboon is de peulvrucht waar het meeste tryptofaan in zit. Deze peulvrucht dien je echter niet dagelijks te eten; je kunt het gebruik hiervan het best beperken tot eens in de drie weken. Er zit een gevaar aan soja. Dat geldt dus voor sojamelk, tahoe of tofu en allerhande andere producten op basis van soja. Een uitzondering hierop vormen gefermenteerde sojaproducten zoals tempé en miso. Deze sojaproducten bevatten evenveel tryptofaan als gewone soja, maar je kunt ze in principe wel dagelijks eten. Soja kan de opname van zink blokkeren; daarom moet je er niet te veel van eten.

Paranoten, cashewnoten, pinda´s. Pompoenzaad, sesamzaad en zonnebloempitten

Van alle noten- en zadensoorten bevat pompoenpitten het meeste tryptofaan. Nu eet je niet snel een handvol pompoenpitten. Cashewnoten zijn ideale snacknoten en zitten boordevol met dit aminozuur. Daarom zijn deze een meer gemakkelijke bron van tryptofaan. Uiteraard zitten er ook allerlei gezonde vetten in noten, met name omega 3. De hersenen bestaan voor een groot deel uit omega 3; daarom zijn noten om twee redenen zeer goed geschikt om blij de tijd te blijven.

Tarwekorrel

Over de volle tarwekorrel wordt begin 21e eeuw veel onzin geschreven. Er zijn vele experts die onterecht beweren dat de volle tarwekorrel ongezond is. Bloem en wit meel, wat ook van de volle tarwekorrel komt is inderdaad ongezond; dat kan ontstekingen op celniveau of laaggradige ontstekingen veroorzaken. Daarnaast kan bloem diabetes mellitus type 2 veroorzaken omdat het in het lichaam wordt omgezet tot suikers. Maar van de volle tarwekorrel is bewezen dat het lichaam er veel mineralen van opneemt, ondanks het feit dat er fytinezuur in zit.

Kaas

Cheddar kaas, Parmezaanse kaas en Zwitserse kaas bevatten de hoogste concentraties aan tryptofaan van alle kaassoorten. Andere kaassoorten bevatten ook tryptofaan maar in lagere concentraties. Kaas is een prima bron van aminozuren ofwel eiwitten. Uiteraard bestaan er mensen die allergisch zijn voor kaas; het is een dierlijk product. Voor deze mensen geldt: kaas is een potentieel gevaar. Maar toch vormen deze mensen de minderheid.

Eieren

Eieren zijn een belangrijke bron van eiwitten. Ze bevatten onder andere vitamine B12 en dat is ook van belang tegen depressiviteit, net als tryptofaan. Eieren hebben geen negatieve uitwerking op het lichaam. In de tweede helft van de 20e eeuw waren er veel artsen die beweerden dat eieren tot een verhoogd cholesterolgehalte zou leiden maar sinds de cholesterolmythe is ontkracht, hoeven we daar niet meer bang voor te zijn.

Groenbladige groenten

Groene groenten en spinazie bevatten vitamine C en magnesium in grote hoeveelheden. Deze stoffen helpen mee om tryptofaan om te zetten in serotonine, het gelukshormoon. Dat is de reden dat mensen die gezond eten zich zo blij voelen! Daarnaast zit er in bladgroenten, met name in kolen, veel vitamine K. Deze vitamine is zeer goed voor de hersenen. Mensen met alzheimer wordt zelfs geadviseerd om extra bladgroenten te eten vanwege het vitamine K-gehalte; het kan volgens de fytotherapie de degeneratie van hersenen stop zetten.

Edelgist

Edelgist is een bron van vitamine B12 en van tryptofaan. Daarom mag edelgist niet ontbreken in het menu van een veganist. Met edelgist heb je helemaal geen synthetische bron van B12 nodig. Edelgist kun je dagelijks gebruiken. Het is een prima middel om over een salade te strooien. Verder kun je het gebruiken door de rijst en pasta. Het verdient de voorkeur om dit door je eten te mengen als het al op je bord ligt; door het te koken verliest de edelgist aan voedingswaarde en geneeskracht.

Cacaobonen snoepen

Snoepen is in principe onverstandig aangezien suiker de structuur van de hersenen verandert. Maar je kunt wel gezond snoepen! Probeer eens om te wennen aan het eten van een rauwe cacaoboon. Rauwe cacao is erg gezond; het werkt als antikankersupplement en doet nog veel meer dingen. Rauwe cacao maakt endorfinen en andere stoffen los die in verband worden gebracht met het gevoel van verliefdheid. Dat is een een uitermate positief gevoel! De suiker neemt dit gevoel echter weer weg. Daarom kun je wel rauwe cacao gebruiken als drank of als smaakgever aan een muesli, maar is het niet verstandig om te zwelgen in het eten van repen chocolade. Als je dan toch die verleiding niet kan weerstaan is het verstandig om je te beperken tot het eten van chocolade met een cacaopercentage van 80% of hoger: dat bevat zo weinig suiker dat je nog iets merkt van de opwekkende capaciteiten.

Macawortel

Macawortel bevat een reeks aan mineralen en vitaminen. Voor iemand die depressief is, is het goed om te weten dat een tekort aan vitamine B1 en B2 vaak gepaard gaan met een depressie. In Maca zitten deze vitaminen volop! Daarnaast heeft het een zoete smaak. Je kunt het gebruiken in combinatie met rauwe cacao om een zoete drank te maken.

Spirulina

Spirulina is misschien wel de meest gezonde plant op aarde. Het wordt gegeten als supplement. Je kunt het door een smoothie doen maar het is ook zo te drinken met water; hoewel dat niet bijzonder lekker smaakt. Een depressie gaat vaak gepaard met tekorten aan vitaminen en mineralen; daarom is het goed voor een depressief persoon om zijn gemoedstoestand middels natuurlijke supplementen zoals spirulina en maca een extra boost te geven.
Gerelateerde artikelen
Voedzame, veelzijdige peulvruchtenPeulvruchten zijn erg gezond. Ze zitten vol eiwit (per 100 gram even veel eiwit als 100 gram vlees), veel vitamines B, i…
Linzen, er is meer van te maken dan alleen maar soepLinzen zijn gezond, zorgen voor veel voedingsstoffen en er is veel meer van te maken dan alleen maar linzensoep. In Indi…
Hyperfagie - overmatig etenHyperfagie - overmatig etenVeel vrouwen kennen die periode in de maand voor de eigenlijk visite van oma: vreet-bui!. Je mond verandert in een eenar…
De geneeskracht van peulvruchtenPeulvruchten zijn geen groenten maar zaden van planten uit de vlinderbloemenfamilie die gedroogd kunnen worden zodat ze…
Tryptofaan: eet je depressie weg!Tryptofaan: eet je depressie weg!Tryptofaan is een van de aminozuren in ons lichaam. Tryptofaan, ook wel l-tryptofaan genoemd, wordt geroemd om de positi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Akvalsk, Pixabay
  • http://www.foodmatters.tv/content/12-foods-happy-people-eat?utm_medium=email&utm_campaign=HFC+NL+-+November+13+2014&utm_content=HFC+NL+-+November+13+2014+CID_ce18571d08e6a53d107baa3ad3b18cde&utm_source=Campaign%20Monitor%20Email%20Marketing&utm_term=READ%20MORE
  • http://www.doctoryourself.com/prozac.html
  • Foto´s: publiek domein
  • Afbeelding bron 1: LoggaWiggler, Pixabay

Reageer op het artikel "Eten waar je blij van wordt"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 15-11-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!