InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Voeding volgens de methode Montignac is méér dan een dieet

Voeding volgens de methode Montignac is méér dan een dieet

Voeding volgens de methode Montignac is méér dan een dieet De methode Montignac wordt door sommige mensen gezien als een dieet maar dit is onjuist. Wie deze methode gebruikt als dieet om af te vallen loopt het risico om na verloop van tijd terug te vallen in het oude patroon en dan komt men weer aan. Echter als men de principes leert van deze methode dan heeft men geen dieet nodig maar zal men automatisch de juiste keuze maken voor een gezond en voedzaam voedingspatroon waarbij indien nodig het gewicht kan verminderen. Het is heel goed mogelijk om dan zelf eigen recepten te gebruiken met de kennis die men heeft eigen gemaakt. Dit maakt het eenvoudiger om de methode vol te houden.

Wie was Michel Montignac

Michel Montignac werd geboren in Frankrijk in 1944. Hij studeerde politicologie en was werkzaam als wetenschapper en schrijver. In de periode dat hij werkte als personeelsmanager nam hij vaak deel aan zakenlunches waarbij hij sterk in gewicht toenam. Ook zijn vader was corpulent. Deze had een gewicht van 120 kg. Michel Montignac ging op zoek naar een methode om toch te kunnen deelnemen aan de zakenlunches die opgediend werden op basis van de Franse keuken maar tevens gewicht te verliezen. Aangezien hij werkzaam was in de farmaceutische industrie had hij toegang tot de laboratoria en kon daar de noodzakelijke kennis ontwikkelen en testen. Hij heeft grote successen geboekt en publiceerde diverse boeken. In 2005 werden er 16 miljoen van zijn boeken verkocht in veertig landen. Ook werden er producten ontwikkeld zoals speciale Montignac marmelade en Montignac chocolade. Zelfs volkoren koekjes ontbraken niet in de natuur- en reformwinkels. Michel Montignac overleed op 22 augustus 2010 aan prostaatkanker.

De principes van Montignac

Montignac stelt in zijn boeken met nadruk dat zijn methode geen dieet is. Hij is van mening dat als we de principes van zijn theorie goed onder de knie hebben er geen dieet meer nodig is. We kunnen dan op basis van onze kennis zelf de maaltijden samenstellen zonder in gewicht aan te komen. Het gaat om nieuwe eetgewoontes. Veel mensen gingen Montignaccen met de dieetlijsten in de hand en daarbij verloren zij ook aan gewicht maar als men weer terugkeerde naar het oude voedingspatroon dan ontstond het jojo effect en kwam men snel weer in gewicht aan. Je moet een keuze maken die in overeenstemming is met je doelstelling. In 1997 werd in Nederland de Montignac club Nederland opgericht. In België bestond deze club al twee jaar.

Valkuil van Montignac

De belangrijkste valkuil in de methode Montignac is dat men wel eet aan de hand van de dieetlijst maar tevens wat erbij neemt. Immers heerlijke Franse kaas is toegestaan en ook een stukje chocolade van méér dan 70 % cacao mag gerust. Zelfs het dagelijkse glaasje wijn is niet verboden. Maar juist daarom is het belangrijk dat men de principes goed kent zodat men de valkuilen kan omzeilen. Wie goed op de hoogte is van de achterliggende theorie kan met deze methode afvallen en daarna het gewicht goed in de hand houden.

Methode Montignac is geen dieet

Het belangrijkste principe in de methode Montignac is dat we onze voedingsmiddelen scheiden. Er is niet eens zoveel wat verboden is maar de combinatie van de voedingsmiddelen is belangrijks. Hierbij zijn er drie factoren die we in de gaten moeten houden:
  • Vetzucht is het gevolg van een slechte eetcultuur omdat we veel geraffineerde producten eten
  • De dieetleer gaat uit van calorieën, hetgeen niet juist is.
  • Belangrijk in de voeding is dat we geen suikers en geen witte bloem gebruiken.

Hoe krijgen we onze energie uit dit eten

Energie hebben we nodig voor de opbouw van onze levende cellen. We weten allen dat deze bestaan uit
  • Eiwitten
  • Koolhydraten
  • Vetten en daarbij onderscheiden we goede en slechte vetten.
Daarnaast hebben we voor onze stofwisseling ook niet- energetische bestanddelen nodig die we vinden in:
  • Vezels
  • Water
  • Vitaminen
  • Spoorelementen
  • Mineralen

Eiwitten

Eiwitten kunnen dierlijk of plantaardig zijn. Beiden zijn noodzakelijk in ons voedingspatroon. We mogen eiwitten en vetten samen eten zoals een gebakken ei met spek maar zonder de koolhydraten. Wel mogen we eiwitten eten met koolhydraten maar dan weer zonder vetten.

Goede en slechte koolhydraten

Nu zijn er twee soorten koolhydraten. We kennen de koolhydraten met een hoge glycemische index (zoals aardappel, pasta, koekjes, croissants etc) maar er zijn ook koolhydraten met een lage glycemische index zoals volkoren brood en dit noemen we de goede koolhydraten. Slechte koolhydraten moeten we vermijden of alleen bij uitzondering eten. Als we koolhydraten en vetten samen eten dan wordt glucose in het bloed verhoogd en het vet wordt opgeslagen.

Vetten

Er zijn goede vetten en slechte vetten. Zo mogen we wel de vetten eten uit vis en olijfolie. Maar slechte vetten zijn de dierlijke vetten.We mogen rustig goede vetten eten zoals een stukje kaas maar dan zonder dat we daarbij brood of toast eten. Dierlijke vetten zijn wel toegestaan maar dan met mate.

Scheiden van voedingsmiddelen in vetten of koolhydraten

Bij de methode Montignac is het vooral belangrijk om koolhydraten en vetten te scheiden. We eten dus een maaltijd met vetten en eiwitten of een maaltijd met koolhydraten en eiwitten. Het is belangrijk om geen maaltijden over te slaan.

Eiwitten

Fruit en kruiden

Fruit eten is belangrijk. Echter het fruit moeten we apart eten. Bijvoorbeeld 's morgens eerst wat fruit eten en pas na een half uurtje het ontbijt nemen. Ook na de maaltijd is het niet verstandig om fruit te eten. Beter is het om enige uren later nog wat fruit te nemen.
Kruiden en specerijen zijn belangrijk en zij kunnen het zout vervangen. Ook knoflook is gezond.
Yoghurt kan men gebruiken voor het maken van een saus.

Wijn

Wijn is een voedingsmiddel dat we mogen drinken. Maar het is natuurlijk belangrijk om niet teveel te nemen. Goede wijn bevat mineralen en sporenelementen die vaak in onze voeding ontbreken. Vooral rode wijn is gezond vanwege een hoog gehalte aan tanine.

Kaas van rauwe melk

Kaas die gemaakt is van rauwe melk is voedzaam en goed voor de gezondheid. Kaas van gepasteuriseerde melk is minder goed.

Voorbeeld van dagindeling

Bij de methode Montignac kan men 's morgens ontbijten met naar keuze ofwel:
  • gebakken eieren met bacon (maar zonder brood)
  • Brood met jam en kwark
  • Fruit apart en vóór het ontbijt
Dit kunnen we herhalen bij de lunch maar we moeten bedenken dat het niet verstandig is om 's avonds een maaltijd te nuttigen met veel vetten. Het is beter om 's avonds een licht verteerbare maaltijd te nemen. In Nederland is dat lastig omdat veel mensen de gehele dag werken en dan 's avonds de hoofdmaaltijd gebruiken. In de mediterrane landen eet men 's middags uitgebreid en gevarieerd en is het de gewoonte om 's avonds een lichte maaltijd te nemen die vaak bestaat uit wat vis en salade of een gerecht van groenten.

Boeken van Montignac

Montignac heeft verschillende boeken gepubliceerd zoals
  • Ik ben slank want ik eet
  • Ik blijf jong want ik eet beter
  • Recepten en menu's volgens de methode Montignac
  • Ik ben gezond want ik drink wijn
  • Slank worden met zakendiners
Gerelateerde artikelen
Montignac dieetHet Montignac dieet is een methode die rond de jaren 90 ontzettend populair is geworden om af te vallen. De methode is v…
Het Montignac dieetHet Montignac dieetHet Montignac dieet is een methode die rond de jaren 90 ontzettend populair is geworden om af te vallen.Vernoemd naar de…
Montignac dieet: inleidingMontignac dieet: inleidingHet Montignac dieet van Michel Montignac is een dieet waarbij je niet eindeloos calorieën hoeft te tellen. Het dieet bes…
Montignac dieet: gewichtscontroleplanMontignac dieet: gewichtscontroleplanNa het afvallen met het snelle afslankplan van het Montignac dieet is het verstandig over te gaan op het gewichtscontrol…
Overgewicht en dieetOvergewicht is een van de grootste gezondheidsproblemen in de westerse landen. Om van overgewicht af te komen bestaan er…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia.org
  • Recepten en menu's volgens de methode Montignac Uitgever Nutrimont 1995. ISBN 90.80078.5.4
  • Ik ben slank want ik eet ; Michel Montignac Uitgeverij Artuelen.ISBN 90.800786.6.2

Reageer op het artikel "Voeding volgens de methode Montignac is méér dan een dieet"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 24-10-2018
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!