InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Macronutriënten

Macronutriënten

Macronutriënten zijn koolhydraten, eiwitten en vetten. Micronutriënten zijn vitaminen, mineralen en bioactieve stoffen. We hebben deze categorieën voedingsstoffen allebei nodig. Er wordt veel gerommeld met de kwaliteit van macronutriënten. Bovendien denken veel mensen dat alle stoffen uit een categorie hetzelfde werken, bijvoorbeeld koolhydraten. Ten eerste maakt men weinig onderscheid in de soorten koolhydraten. Langzame koolhydraten zijn een stuk minder ongezond of zelfs gezond, in vergelijking met snelle koolhydraten. Daarnaast zegt men vaak dat eiwitten uit vlees beter zijn dan plantaardige eiwitten; dat is in het geheel niet juist. Verder ziet men vetten soms als slechts een bakmiddel; dat beeld klopt niet. We hebben gezonde vetten erg hard nodig en te veel slechte vetten eten kan tot ziekten en voedseltekorten leiden.
Roomboter is een bron van gezonde vetten. Dit macronutriënt heeft de mens hard nodig. / Bron: Anonymous, OpenclipartRoomboter is een bron van gezonde vetten. Dit macronutriënt heeft de mens hard nodig. / Bron: Anonymous, Openclipart

Inhoud:

Goede en slechte koolhydraten

Koolhydraten zijn de brandstoffen van cellen. Elk lichaamsproces verbruikt koolhydraten. Er zijn gezonde en ongezonde koolhydraten. Je kunt ze ook opdelen in langzame en snelle koolhydraten. Geraffineerde suiker is een uiterst ongezonde en snelle koolhydraat. Hoe komt dat? Witte suiker is een enkelvoudige suiker en wordt razendsnel door het lichaam opgenomen. Dat betekent dat de bloedsuikerspiegel sterk stijgt en om dit af te remmen moet de alvleesklier plotseling veel insuline aanmaken. Het is veel beter om suikersoorten te eten in de vorm van meervoudige suiker. Meervoudige suiker zit in groente, vooral in ondergronds groeiende groenten, fruit, granen en peulvruchten.

Langzame koolhydraten

Meervoudige suiker die in deze voedselsoorten zitten wordt ook wel langzame koolhydraten genoemd omdat het lichaam er langer over doet om ze op te nemen. Ze veroorzaken geen piek in de bloedsuikerspiegel. In het kort kun je het zo zeggen: koolhydraten in de vorm van geraffineerde suiker zijn ziekmakend en langzame koolhydraten zijn gezondheidsbevorderend. Bloem is een geraffineerd graanproduct; alle vezels en mineralen zijn eruit gehaald waardoor ook dit product een snel opneembare koolhydraatsoort is geworden. Te veel geraffineerde suiker eten of de producten waar deze in zitten kan leiden tot obesitas, diabetes mellitus type 2, hart- en vaatziekten en kanker. Langzame koolhydraten uit onbewerkte voeding zoals fruit, groente en volle granen zijn niet ziekmakend. Supermarktproducten waarin veel geraffineerde suiker zit zijn: koekjes, chocola, snoep, frisdrank, alcohol, kant-en-klare sauzen, cornflakes, cruesli, vruchten uit blik, zoetwaren voor op brood, witbrood, krentenbrood, ontbijtkoek, suikerbrood, witte rijst en witte pasta.

Enkele elementen uit dit artikel zijn geïnspireerd op het boek ´Met verstand gezond´ van Ineke Haisma.Enkele elementen uit dit artikel zijn geïnspireerd op het boek ´Met verstand gezond´ van Ineke Haisma.
Volkoren pasta, zilvervliesrijst en biologisch bruin brood zijn gezonde graanproducten.

Mineraaltekort door snelle koolhydraten

De opname van suiker vereist mineralen als zink, chroom en vitaminen uit het B-complex. Deze zitten voldoende in meervoudige koolhydraten maar enkelvoudige suikers missen deze stoffen. Wanneer er te veel suiker wordt gegeten kan dat tot mineraal- en vitaminetekorten leiden. Daarnaast moet je alle suiker verbranden. Wanneer je te veel snelle koolhydraten eet, kan dat leiden tot een zinktekort. Een zinktekort kan de aanleiding zijn voor een reeks aan problemen zoals huidproblemen, vermoeidheid, oogproblemen, libidoverlies en leverziekten.

Eiwitten, aminozuren en proteïnen

Eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren. Als aminozuren gebonden zijn noemen we ze peptiden. Het lichaam maakt proteïnen die het nodig heeft aan van aminozuren. In het lichaam zitten duizenden verschillende soorten proteïnen. Vrijwel elk lichaamsonderdeel komt tot stand met behulp van proteïnen. Goede vegetarische bronnen van aminozuren zijn peulvruchten, zeewier, eieren, melkproducten, granen, noten en zaden. Veel mensen denken dat je per sé vlees en vis nodig hebt om aan eiwitten te komen maar dat is een misvatting. Ons lichaam kan wel van de dierlijke eiwitten proteïnen maken die het nodig heeft; maar deze proteïnen zijn ook maakbaar vanuit plantaardige voeding, melkproducten en eieren. Zelfs in sommige fruitsoorten zoals avocado en banaan zitten veel proteïnen. Verder zit er in elke soort groente en fruit een beetje proteïne. Mensen die het vegetarische dieet hanteren hebben nooit een tekort aan proteïnen omdat ze relatief meer groente en fruit eten.

Maagwand en eiwitten

De darmwand heeft veel te verduren, vooral als we ongezond supermarktvoedsel, snacks en vlees eten. Eiwitten kunnen de darmwand herstellen. Daarom is het belangrijk om veel biodynamische yoghurt te eten. Eet geen supermarktyoghurt want daar zitten ongezonde verdikkingsmiddelen, suiker en allerhande smaakstoffen in. Biologische kwark, biogarde en roomyoghurt zijn het beste voor een maagwand. Een ontstoken maagwand staat in verband met allerlei ziekten zoals gastritis, lekkedarmsyndroom, prikkelbaredarmsyndroom, voedselintolerantie en coeliakie. Coeliakie en psychische stoornissen gaan vaak hand in hand; dat komt omdat de beschadigde darmwand van coeliakiepatiënten allerlei stoffen doorlaten die niet goed zijn voor de hersenen.

Vetten

Over vetten doen veel verhalen de ronde die niet kloppen. Nog steeds zijn er, in 2014, mensen die denken dat je van vet voedsel dik wordt. Vet eten leidt echter niet tot de vorming van lichaamsvet; dat doen snelle koolhydraten zoals bloem en geraffineerde suiker. Vet is een belangrijke brandstof die bescherming biedt aan organen en zenuwcellen. In vet zitten de vitaminen A, D, E K; het is een opslagplaats van deze gezonde vitaminen. Vet is een belangrijke basisstof voor hormonen en de hormoonhuishouding.

Goede bakvetten

Bakolie uit de supermarkt is ongezond en zelfs gevaarlijk voor de gezondheid. Je kunt alleen gezond bakken in verzadigd vet zoals kokosvet, roomboter, palmolie en ghee. Deze stoffen worden van nature hard bij kamertemperatuur. Margarine is gemaakt van soja-olie of zonnebloemolie. Het bewerkingsproces om het bij kamertemperatuur te laten stollen zorgt voor de vorming van transvetten. Daarom is margarine ongezond om in te bakken of om op brood te smeren. Transvetten hebben namelijk allerlei ziekmakende en zelfs dodelijke eigenschappen. Op je brood kun je het beste grasboter doen; dat is boter van koeienmelk van koeien die jong gras hebben gegeten en hierin zitten nog meer voedingsstoffen in normale roomboter.

Omega 3 en 6

Over omega 3 en 6 wordt het sprookje verteld dat omega 6 ontstekingsbevorderend is en omega 3 ontstekingsremmend. Dat is flauwe kul. Het gaat niet om omega 3 en 6 in het algemeen; het gaat om de basis omega 3 en 6 die allebei gezond zijn. Gamma-linoleenzuur is een gezonde omega 6 vetsoort en komt voor in allerlei noten en zaden maart ook in postelein. Hetzelfde geldt voor alfalinoleenzuur, wat een omega 3 vetsoort is. Maar linolzuur en arachoidonzuur zijn omega 6 vetten die erg veel in bakolie zitten van de supermarkt. Deze oliën zijn erg ongezond omdat ze zijn ontdaan van voedingsstoffen. Noten en zaden waarin relatief veel basis omega 6 zitten zijn gewoon erg gezond! EPA en DHA zijn omega 3 vetsoorten die ene stuk minder gezond zijn dan alfalinoleenzuur. Deze stoffen zitten met name in vis. Ons lichaam kan zelfs deze EPA en DHA aanmaken, als het maar genoeg alfalinoleenzuur binnen krijgt. Een suppletie met visolie is onnodig. Ook is het advies om wekelijks vis te eten niet gebaseerd op wetenschappelijk inzicht maar eerder op het spekken van de winsten van de Nederlandse visindustrie. Daarnaast zeggen veel voedselexperts dan omega 3 en 6 in de juiste balans moet worden gegeten. Dat klopt op zich maar het lichaam zorgt uiteindelijk voor de precies goede balans door overtollig omega 3 en 6 te verwerken.

Gevaren van frituurvet, margarine en supermarktolie

Visolie is niet erg gezond maar zorgt niet voor zo´n groot gevaar als bakolie uit de supermarkt doet. Ook alle plantaardige geharde oliën, margarinesoorten en frituurvet zorgen voor een groter risico op de volgende aandoeningen:
  • Aderverkalking,
  • Hart- en vaatziekten,
  • Diabetes mellitus type 2,
  • Afgenomen libido bij mannen,
  • Kanker.

Transvet in koekjes en pizza

Het vervelende is dat transvetten in elke deegwaren soort uit de supermarkt en vaak ook uit de biologische winkel zitten. Pizza, beschuit, cake, brood, frituursnacks, koekjes, gebak en bladerdeeg bevatten allemaal een vorm van margarine en dus transvetten. Nog vervelender is dat het lichaam uit pure armoede deze transvetten toch maar gebruikt. De meeste mensen eten namelijk te weinig basis omega 3 en 6. Ons lichaam maakt van vetten en suikers nieuwe vetcellen die niet alle eigenschappen hebben van omega 3 en 6. Een van de problemen hierbij is dat de nieuw gemaakte vetcellen plaats nemen in de wanden van cellen. Normaal gesproken gaat hier een omega 3 -vetcel zitten en deze laat zuurstof binnen in de cel. De nieuw uit nood gevormde cel kan geen zuurstof binden en afgeven waardoor er een verhoogde kans is op een zuurstoftekort op celniveau. Hierdoor kan er kanker ontstaan, wat uitgebreid is aangetoond door Otto Warburg en Brian Peskin.
Gerelateerde artikelen
Inspanningsfysiologie; van vertering tot energie (ATP)Zowel in rust als tijdens inspanning is energie nodig in de vorm van adenosinetrifosfaat (ATP). Ongeveer 95% van deze AT…
Vrouw en voeding: algemene voedingsadviezenVrouw en voeding: algemene voedingsadviezenAlgemene voedingsadviezen voor de vrouw om het lichaam in goede conditie te houden. Wat is een evenwichtig voedingspakke…
Wat zijn goede eiwitten, goede koolhydraten en goede vetten?Wat zijn goede eiwitten, goede koolhydraten en goede vetten?Er is tegenwoordig zoveel keus wat betreft voedsel dat het lastig is om de beste keuze te maken. In onze voeding zitten…
Fitness dieet: een goed fitness dieet?Fitness dieet: een goed fitness dieet?Trainen is belangrijk om het lichaam van je dromen te krijgen. Een goed fitness dieet is minstens net zo belangrijk voor…
Bronnen en referenties
  • Boek: Brian Peskin, Het verzwegen verhaal van kanker
  • Boek: Met verstand gezond, Ineke Haisma
  • Boek: Suikers en Zoetstoffen, Geert Verhelst
  • Foto´s: publiek domein
  • Afbeelding bron 1: Anonymous, Openclipart

Reageer op het artikel "Macronutriënten"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 27-11-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!