InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Gezondheid en toepassing van de truffel

Gezondheid en toepassing van de truffel

Gezondheid en toepassing van de truffel Er wordt hoog opgegeven over de truffel en dat heeft met name met de exclusiviteit te maken. Deze kostbare zwam die onder de grond zit, is relatief zeldzaam c.q. moeilijk te vinden. Het is daarmee niet echt een gangbaar ingrediënt in de keuken, maar wordt met name toegepast in de haute cuisine. Dit alles neemt niet weg dat we ook met een exclusief ingrediënt nog steeds met een gezond of ongezond product te maken kunnen hebben en hoe passen we de truffel toe in het gerecht.

Wat is een truffel?

De truffel is een erg kostbare zwam, we kennen allemaal wel de paddenstoel wat het vruchtlichaam van de zwam of schimmel is. De truffel zit onder de grond en groeit op de wortels van verschillende soorten bomen. Truffels zijn zogenaamde “zakjeswammen”. Ze hebben een rond vruchtlichaam en zodra de truffel opengesneden is, geeft het een gemarmerd plaatje weer. Ze kunnen relatief groot worden, wel zo’n 7 tot 7,5 cm in doorsnee en wegen dan al snel zo’n 45 tot 50 gram. Er zijn wel truffels van 100 gram, maar die komen niet zoveel voor.

Er zijn verschillende soorten truffels, enkele van de bekendste zijn:
  • De zwarte truffel, Tuber melanosporum
  • De witte truffel, Tuber magnatum
  • De wintertruffel, Tuber brumale
  • De zomertruffel, Tuber aestivum
De zomertruffel is er ondermeer van juni tot en met november en de zwarte van november tot maart.

De smaak is typisch en ze hebben een nogal sterk aroma. Je moet met truffel uitkijken, want het kan een gerecht snel overheersen. Behalve de truffel zelf, is er ook truffelpasta, truffelolie en gedroogde truffel te koop.

De truffels worden verspreid door ondermeer eekhoorntjes en wilde zwijnen. Deze eten ze en via de uitwerpselen heeft de zwam meer kans tot ontkiemen. Het zelf kweken is tot op heden geen succes geworden en dat is opmerkelijk, want de mens is in zoveel zaken altijd ingenieus om iets kunstmatig na te bootsen. Met de truffel is dat tot op heden niet gerealiseerd.

Op zoek naar truffels

Om de truffels ook efficiënt te kunnen zoeken, is de neus van enkele dieren bij uitstek geschikt. Ondermeer het varken en de hond worden ingezet bij het zoekproces. Er is een hondenras uit Italië, de Lagotto Romagnola, wat bij uitstek geschikt is voor het zoekproces. De hond geniet de voorkeur, deze is beter aan te sturen dan het varken. Zowel in Italië (Marche en Umbrië) als in Frankrijk (Provence) zijn er speciale gebieden waar de truffel gevonden wordt.

De gezondheidsaspecten van de truffel

Alle exclusiviteit ten spijt zegt dat nog helemaal niets over hoe gezond, of niet, de truffel eigenlijk is. Om te beginnen zijn truffels in ieder geval geen kilocalorie – “vreters”, want 100 gram truffel heeft een energiewaarde van slechts 34 kilocalorieën.

Truffels bestaan voor een groot deel uit water, namelijk maar liefst 90 gram. Ook al lijkt de substantie anders aan te geven. Verder zit er 1 gram koolhydraten in, geen suikers en slechts een half gram aan vet. Qua vezels zit er zo’n 2 gram in en verder zit er relatief veel fosfor in (goed voor de aanmaak van collageen, de stevigheid van het skelet en het speelt een rol bij de energievoorziening), namelijk 640 milligram. Calcium zit er voor 35 milligram en in zeer beperkte mate natrium, kalium en ijzer. Qua mineralen is de truffel dus ook ruim voorzien. Daarmee kunnen we stellen dat de truffel, behalve exclusief, ook zeker geen vetmaker en eigenlijk een gezond product te noemen is.

Hoe toe te passen?

  • De truffel kan je bijvoorbeeld schaven over een pasta- of risottogerecht.
  • Ook over kabeljauw of een mooie forel doet de truffel het geschaafd goed.
  • De truffel kan in verschillende sauzen verwerkt worden.
  • Salades “leuk” je op met kleine brokjes truffel.
  • Eigengemaakte paté kan ook wat stukjes truffel gebruiken voor een pittiger smaak.
  • Een roerei met wat schaafsel van de truffel is zeker smakelijk.
  • Tenslotte kan je wat schaafsel ook onder het vel van te bereiden gevogelte stoppen en meebraden.

Wat je ook klaar maakt met truffel, let op de hoeveelheid om het niet te veel te laten overheersen. Als je niet goed genoeg bekend bent met de smaak, probeer het dan eerst eens uit.

Tot slot

Truffel is exclusief en dat maakt de truffel nogal duur. De truffel is een mager product en op verschillende manieren te verwerken. Een product wat we vaker in de keuken zouden moeten hebben. Probeer het eens en geniet er van.
Gerelateerde artikelen
Herfst hobby: paddenstoelen zoekenHerfst hobby: paddenstoelen zoekenHet zoeken van paddenstoelen is in Nederland erg goed mogelijk. Sommige paddenstoelen zijn eetbaar, maar bij het identif…
Paddenstoelen eetbaar of giftigPaddenstoelen eetbaar of giftigHet woord paddenstoel werd vroeger door de meeste mensen meteen in verband gebracht met het woord vergif. Maar sinds er…
De reuzenzwam: de reuzenzwam vermoordt beukenDe reuzenzwam ziet er prachtig uit. Maar de schimmel (want dat zijn zwammen) kan enorme beuken volledig vellen. De reuze…
Paddenstoel eten: paddenstoelvergiftigingPaddenstoel eten: paddenstoelvergiftigingPaddenstoel eten en paddenstoelvergiftiging: In West-Europa komt ruim drieduizend soorten paddenstoelen voor, waarvan er…
Niet alle schimmels zijn verkeerdNiet alle schimmels zijn verkeerdMisschien heb je ook wel eens een mooie mandarijn in de hand gehad en vastgesteld dat die nog maar aan één kant oranje w…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Gezondheid en toepassing van de truffel"

Reacties

Wilma, 07-01-2018 13:34 #2
Ik heb 2 zwarte truffels gekocht in een potje Graag wil ik truffelolie maken Maar hoe? Is de truffelolie dan ook in 1 à 2 weken bedorven?

Clea, 22-08-2015 18:14 #1
Ik heb een flesje truffelolie met olijfolie gekocht. Het was peperduur maar ik heb het gekocht omdat ik dacht dat het een bijzondere olie kan zijn. Ik heb het nog niet uit geprobeerd. Is het goed voor je huid? Reactie infoteur, 23-08-2015
Witte truffel wordt ook in cosmetica gebruikt en zeker goed voor de huid.

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!