Is warme chocolademelk gezond of ongezond?

Is warme chocolademelk gezond of ongezond? Over de hele wereld wordt veel gedronken. Een bijzondere drank is de chocolademelk. Chocolademelk is een vloeibare drank. Een drank die vaak warm wordt gedronken. Warme chocolademelk is vooral tijdens de wintermaanden een zeer geliefde drank. Toch gaat het drinken van warme chocolademelk regelmatig gepaard met schuldgevoelens. Dit heeft onder meer te maken met het slechte imago van chocolademelk. Veelal wordt er namelijk gedacht dat chocolademelk door het hoge aantal calorieën een zeer ongezonde drank zou zijn, maar niets is minder waar. Het drinken van warme chocolademelk kan een gezond effect hebben op de gezondheid.

Geschiedenis van warme chocolademelk

De cacao, die als basis dient voor chocolade en chocolademelk, vindt zijn oorsprong in Mexico. De vroegere bewoners van Mexico, de Maya’s en Azteken, gebruikten cacao eeuwen geleden als medicijn. De keizer van de Azteken, Montezuma, vertrouwde zelfs zo op de werking van chocolade, dat hij liters chocolademelk dronk. Dit deed hij omdat hij dacht dat hij door de drank slim en sterk zou worden.

Europa

Vanaf de 16e eeuw werd cacao ook ontdekt door de Europeanen. Dit kwam onder meer doordat de Spaanse ontdekkingsreiziger Fernando Cortez cacaobonen meenam van zijn reis naar Mexico. In de 17e eeuw werd warme chocolademelk door de Fransen ingezet als medicijn tegen woedeaanvallen en depressies. Door de jaren heen is men warme chocolademelk, door het hoge aantal calorieën, steeds vaker als ongezonde drank gaan zien. Toch heeft het drinken van een kop warme chocolademelk ook in de 21e eeuw positieve effecten op de gezondheid.

Antioxidanten

Warme chocolademelk bevat een hoge dosis aan antioxidanten. Deze dosis is volgens onderzoek aan de Cornell University veel hoger dan bijvoorbeeld van een glas wijn. Om evenveel antioxidanten binnen te krijgen zou men drie glazen rode wijn moeten drinken tegenover één kop warme chocolademelk. De hoogte van het aantal antioxidanten in chocolademelk wordt extra versterkt door de opwarming van de drank. De antioxidanten in chocolademelk helpen ons menselijk lichaam onder andere te beschermen tegen kanker en hart- en vaatziekten.

Lagere bloeddruk

Bron: Pexels, PixabayBron: Pexels, Pixabay
Een speciaal soort antioxidanten zijn de flavonoïden. Deze flavonoïden, die ook in warme chocolademelk voorkomen, hebben een gunstig effect op de gezondheid. Zo hebben de flavonoïden een belangrijke functie bij het verbeteren van de doorbloeding, wat weer van invloed is op het verlagen van de bloeddruk.

Betere werking dan sportdrank

Wanneer je tijdens de wintermaanden een heerlijke boswandeling maakt of een mooie toertocht hebt geschaatst, dan kun je prima een beker warme chocolademelk drinken. Het drinken van een beker warme chocolademelk zou volgens onderzoek aan de University of Connecticut´s Department of Nutritional Scienses een effectievere werking hebben dan het drinken van sportdrankjes.

Spieren

Wanneer de spieren van het lichaam vermoeid zijn, hebben ze behoefte aan de bouwstoffen eiwitten en koolhydraten. Warme Chocolademelk beschikt over beide voedingstoffen. De opname van eiwitten als koolhydraten uit warme chocolademelk zou eenvoudiger gaan dan de opname uit sportdranken.

Chocolade of chocolademelk?

Wanneer je behoefte hebt aan zoetigheid en chocolade, dan is het drinken van warme chocolademelk een gezondere keuze dan het eten van een chocoladereep. Warme chocolademelk bevat namelijk veel minder verzadigde vetten dan een stuk chocola van een chocoladereep.

Chocolademelk gezond of ongezond

Hoewel chocolademelk niet direct gezien mag worden als gezonde drank, is het regelmatig drinken van een beker warme chocolademelk helemaal niet zo ongezond. Maar zoals voor veel geldt: overdrijf het gebruik niet en drink met mate.
Gerelateerde artikelen
Hoe gezond is melkIkzelf ben mijn hele leven een echte melkdrinker. Melk, kaas yoghurt en noem maar op vind ik heerlijk om te drinken en t…
Het ontbijt overslaan, brengt grote risico's met zich mee!Het ontbijt overslaan, brengt grote risico's met zich mee!Veel mensen op aarde slaan regelmatig het ontbijt over. Men doet dit uit haast, uit het niet hebben van trek, het niet h…
Wat te doen als je het koud hebt?Wat te doen als je het koud hebt?Veel mensen vinden kou verschrikkelijk en verzinnen allerlei dingen om het warm te krijgen. Vooral in de wintermaanden a…
Het altijd koud hebbenHet altijd koud hebbenHeel herkenbaar voor vrouwen. Ook al is het buiten nog zo een aangename temperatuur, veel vrouwen hebben het koud. Hoe k…

Is makreel gezond?Makreel is een vette vis die zeer aan te bevelen is binnen een gezond dieet. De slanke torpedovormige vis is rijk aan es…
Cappuccino is het gezond of is het een ongezonde dikmaker?Cappuccino is het gezond of is het een ongezonde dikmaker?Nederland is een echt koffie drinkend land. In Nederland drinken de mannen meer koffie dan een vrouw. Zodra een Nederlan…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stevepb, Pixabay
  • http://www.choco-paradijs.nl/chocolade-geschiedenis/chocolade-geschiedenis1.html
  • http://www.telegraaf.nl/vrouw/culinair/21121537/__Chocolademelk__lekker_en_gezond__.html
  • Afbeelding bron 1: Pexels, Pixabay

Reageer op het artikel "Is warme chocolademelk gezond of ongezond?"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: Februari 2017
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!