InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Antidepressiedieet: depressie genezen met gezonde voeding?

Antidepressiedieet: depressie genezen met gezonde voeding?

Antidepressiedieet: depressie genezen met gezonde voeding? Kan je depressie genezen met gezonde voeding? Het lijkt een beetje eenvoudig maar tegelijk zit er ook iets van waarheid in deze stelling. Depressie is een complexe aandoening die natuurlijk niet zomaar kan opgelost worden, maar een evenwichtige voeding kan wel degelijk haar nut hebben in de strijd ertegen. Wetenschappelijk onderzoek wees uit dat een zogenaamd "antidepressiedieet" een positief effect kan hebben op de werking van antidepressiva. Dit omdat dankzij een evenwichtig voedingspatroon de aanmaak van neurotransmitters gestimuleerd wordt. Wat kan je het beste eten als je depressief bent? En wat zijn de basisregels van een antidepressiedieet?

Depressie genezen

Depressie is een aandoening die op het eind van de twintigste en in het begin van de eenentwintigste eeuw een relatief groot deel van de bevolking treft. De alsmaar veeleisender samenleving waarin we leven zit speelt daar een belangrijke rol in. Waar aanvankelijk vooral aan een medicinale behandeling van depressie (antidepressiva) de voorkeur werd gegeven, kijkt men nu ook naar aanvullende behandelingen. Zo begint men meer en meer het belang in te zien van een gezonde voeding voor het verlagen van het risico op depressie.

Gezonde voeding

Lange tijd werd het belang van een evenwichtig voedingspatroon voor onze mentale gezondheid onderschat. Door wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd aan het Franse Nationale Instituut voor Gezondheid en Wetenschappelijk Onderzoek (INSERM) komt daar nu verandering in. Proefpersonen die aan het onderzoek deelnamen maakten meer kans op depressie wanneer ze vaker transvetten (oa. junkfood) aten. Anderzijds bleek het eten van gezonder voedsel, zoals groenten en vis, de kans op depressie te verkleinen.

Antidepressiva én dieet

Een dieet dat gericht is op gezonde voedingsmiddelen kan op zich geen behandeling met medicijnen vervangen. Dat zegt althans dokter, psychiater en professor Florian Ferreri van de afdeling psychiatrie en medische psychologie aan het St. Antoineziekenhuis in Parijs. De theorie die hij poneert is dat gezonde voeding alleen een depressie niet kan genezen, maar dat een aangepast dieet de kans op depressie significant kan verkleinen. Ook kunnen depressieve mensen sneller van hun depressie genezen, en wordt de kans om opnieuw depressief te worden kleiner.

Neurotransmitters

Wat dokter Ferreri zeker niet wil doen, is depressie minimaliseren. Depressie is een complexe aandoening die met tal van oorzaken te maken heeft. Wel komt hij tot de vaststelling dat bij alle depressies een daling van zogenaamde neurotransmitters in de hersenen te zien is. Neurotransmitters zijn stoffen als serotonine, dopamine en noradrenaline: deze hebben een belangrijke functie op het vlak van emoties. Die vaststelling gebruikt dokter Ferreri om een antidepressiedieet samen te stellen, namelijk een dieet dat de aanmaak van die neurotransmitters stimuleert.

Basisregels antidepressiedieet

Dokter Ferreri heeft de essentiële kenmerken van het antidepressiedieet samengevat in 10 basisregels:
  1. Geniet van je eten
  2. Eet evenwichtig: meer groenten, fruit, vis en zetmeel dan snoep en vlees
  3. Kies voor de juiste eiwitten: eieren, magere melk, fruit, peulvruchten, kabeljauw, zeeduivel en harde kaas
  4. Eet de juiste vetten, meer bepaald de omega 3-vetzuren: vette vis, koolzaadolie
  5. Vermijd verzadigde vetten zoals in fastfood
  6. Eet koolhydraten en glucose: brood, deegwaren, rijst en granen
  7. Eet voldoende magnesium: volkorenrijst en bananen
  8. Eet voldoende vitaminen B: erwten, sinaasappel, bonen, rijst, kip, tonijn, zalm, oesters
  9. Beperk alcohol en cafeïne
  10. Vraag hulp als je depressief bent, want voeding alleen is niet voldoende om je te helpen

Wat te eten tegen depressie?

Dubbel effect
Om de productie van die belangrijke neurotransmitters te stimuleren moet er een goede aanvoer van voedingsstoffen zijn. Dit heeft een positief effect op de werking van antidepressiva. Antidepressiva gaan immers de afbraak van neurotransmitters tegen. De twee behandelingen (antidepressiva en antidepressiedieet) stimuleren dus mekaars effect, wat de kans op genezing alleen maar kan vergroten.

Voedingsstoffen
De voedingsstoffen die belangrijk zijn zijn vooral: eiwitten, zink, koper, ijzer, magnesium, vitaminen B en C. Je kan deze stoffen terugvinden in de volgende voeding:
  • eieren
  • vis
  • bonen
  • erwten
  • kaas
  • yoghurt
  • groene bladgroenten

Supplementen

Je kan de niveau's van bovenstaande mineralen en vitaminen in je lichaam aanvullen door de inname van respectievelijke voedingssupplementen. De inname van deze supplementen zorgt voor een betere algemene conditie en een gezonder evenwicht tussen lichaam en geest. Een interessante tip is om supplementen in te nemen die meerdere van deze stoffen combineren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Antidepressiva soorten: tricyclische antidepressivaAntidepressiva soorten: tricyclische antidepressivaEr zijn verschillende antidepressiva soorten. Tricyclische antidepressiva zijn een van de eerste medicijnen tegen een de…
Depressie: definitie, werking en behandelingMen spreekt van een depressie als de stemming abnormaal verlaagd is. Bij een depressie zien we dat er geen verbetering v…
Antidepressiva verminderen rijvaardigheidnieuws uitgelichtAntidepressiva verminderen rijvaardigheidVolgens een recent onderzoek kan je rijvaardigheid verminderd zijn wanneer je auto gaat rijden terwijl je depressief ben…
Anti-stress dieet: Stress verminderen met etenAnti-stress dieet: Stress verminderen met etenStress, de één heeft er meer last van dan de ander. Maar wie veel last heeft van stress kan eens proberen anders te eten…
Bronnen en referenties
  • http://www.bondgenoot.be/nieuws/een-dieet-tegen-depressie-
  • https://www.odilejacob.com/catalogue/health-and-wellness/plans-diet/anti-depression-diet_9782738131836.php
  • Tijdschrift BODYTALK magazine, november 2014, p. 40-42 (bronnen geraadpleegd op 30/12/2015).

Reageer op het artikel "Antidepressiedieet: depressie genezen met gezonde voeding?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 13-02-2018
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Depressieve Gevoelens
Medische informatie…
Schrijf mee!