InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De baobab, de vrucht van de apenbroodboom, is erg gezond

De baobab, de vrucht van de apenbroodboom, is erg gezond

De baobab, de vrucht van de apenbroodboom, is erg gezond Superfoods zijn superhot en in bijna iedere gezondheidsmagazine kan men dan ook lezen over de verschillende soorten superfoods. Toch worden vaak dezelfde superfoods in de schijnwerpers gezet en worden veel exotische superfoods vergeten. Zo is de baobab is voor velen een nog onbekende vrucht, anderen zullen de naam boabab linken aan de legendarische stripboekenserie van de striphelden Suske en Wiske, waar de baobabboom voor kwam in het deel ‘De Bevende Baobab’. Toch zullen er ook onder deze mensen maar weinig mensen zijn bekend zijn met de gunstige effecten op de gezondheid die deze `superfood´ met zich mee kan brengen.

Apenbroodboom

De baobab is de vrucht van de baobabboom die bekender is onder de naam apenbroodboom. De apenbroodboom is de dikste boomsoort ter wereld. De boom is zo dik, omdat hij zijn stam gebruikt als waterreservoir. Tijdens de regentijd zorgt de apenbroodboom voor voldoende reserves, zodat hij de droge perioden kan overleven. De naam apenbroodboom heeft de boom te danken aan zijn vruchten, de baobab, wordt gegeten door vele apensoorten, waaronder bijvoorbeeld de bavianen. Er zijn acht soorten apenbroodbomen, waarvan de meeste soorten met uitsterven worden bedreigt. Een studie van 2013, dat gepubliceerd werd in het wetenschappelijke magazine Biological Conservation toont aan dat klimaatverandering en menselijke invloed het habitat van de apenbroodboom ernstig bedreigen, waardoor verschillende soorten apenbroodbomen binnen tien jaar na publiceren volledig uitgestorven kunnen zijn.

Baobab

De baobab is qua grote te vergelijken met een kokosnoot al heeft de baobab in tegenstelling tot de kokosnoot een zijdeachtige schil. Het vruchtvlees dat onder de schil van de baobab verborgen is zit heeft een bijzondere zoetzure smaak die te vergelijken is met een combinatie van de smaken van de vruchten grapefruit en peer en de smaak van vanille. In veel Afrikaanse landen is de baobab de belangrijkste voedselbron, waardoor de boom de bijnaam de boom des levens heeft gekregen. Niet alleen de vrucht van de apenbroodboom kan worden gegeten, maar ook de schors en de bladeren van de boom kunnen worden gezien als voedingsmiddel. Zo kan van het schors van de apenbroodboom bijvoorbeeld limonade, thee of koffie worden getrokken. De bladeren van de apenbroodboom kunnen worden bereid als een soort van bladgroente dat te vergelijken is met spinazie.

Gezondheid

De baobab wordt door de Afrikanen niet alleen gezien als voedingsmiddel, maar ook een medicijn tegen vele kwalen. Ook in de Westerse wereld is men overtuigd van de geneeskrachtige werking van de baobab. De vrucht wordt wel gezien als superfood, omdat de vrucht zeer veel gezonde voedingstoffen bevat. Zo bevat de baobab onder anderen alle acht essentiële aminozuren die het menselijk lichaam nodig heeft voor een gezonde fysieke conditie en gezondheid.
Daarnaast bevat de vrucht een hoog gehalte aan vitamine C. In vergelijking met andere vruchten bevat de baobab bijvoorbeeld zes keer meer vitamine C dan de sinaasappel die in Nederland toch vaak wordt gezien als hoofdleverancier wanneer het vitamine C betreft. Naast vitamines en aminozuren is de vrucht ook rijk aan antioxidanten en bevat het de mineralen calcium, kalium, magnesium, ijzer, mangaan, fosfor, zink en molybdenum.

Waar kan men de baobab kopen?

In Nederland is de baobab zeer moeilijk te verkrijgen. Daarom moet er worden uitgeweken naar de baobab tabletten en poeders. Dit poeder wordt verkregen door na het oogsten van de baobab de harde schil van de vrucht te breken. Daarna wordt het poeder gescheiden van de zaden en schil, waarna het poeder van de baobab wordt gemalen en gezeefd. Doordat het baobabpoeder niet sterk wordt verhit past het poeder prima in een Rawfood dieet. De poeders zijn prima te mengen met zuivelproducten zoals yoghurt of te verwerken in een ontbijtsmoothie. Een supergoed begin van de dag is bijvoorbeeld een groene smoothie gemaakt van een handje vol spinazie gemengd met een banaan, een mango en een eetlepel baobabpoeder. Wie geen liefhebber is van zuivelproducten en smoothies kan het poeder ook verwerken tijdens het bakken van pannenkoeken, koekjes of een cake.
Gerelateerde artikelen
De Baobab Boom of ApenbroodboomDe baobab is een reusachtig grote boom die meer dan 1000 jaar oud kan worden. Maar hij heeft meer bijzondere kenmerken d…
Baobab poeder als alternatief voor limonadeBaobab poeder als alternatief voor limonadeVeel ouders geven hun kinderen limonade als zogenaamd gezond alternatief voor frisdranken. Ook limonade zit echter boord…
Afrikaanse schoonheid geheimen: Shea butter en Baobab olieAfrikaanse vrouwen verzorgen hun huid en haar goed, ondanks de barre omstandigheden. Ze hebben een gave, elastische huid…
Nationaal Park Tsavo oost & Tsavo west in KenyaNationaal Park Tsavo oost & Tsavo west in KenyaHet oudste nationale park van Kenya is Tsavo. Tsavo wordt door de autoweg van Nairobi naar Mombasa in tweeën gedeeld. Ts…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hbieser, Pixabay
  • http://www.lifefood.nl/baobab-fruitpoeder.html
  • http://www.superfoodsonline.nl/baobab-poeder-kopen-bio-250g

Reageer op het artikel "De baobab, de vrucht van de apenbroodboom, is erg gezond"

Reactie

Arja van Tilborg, 27-02-2019 19:53 #1
Goedenavond,
Bij mij in de buurt staat een enorme apenbroodboom. Hij zit nu vol vruchten. Zijn deze dus gewoon te eten? En zo ja, hoe eet je ze? Schillen? Rauw? Gekookt? Reactie infoteur, 08-08-2019
Hallo Arja,

De baobab is qua grote te vergelijken met een kokosnoot al heeft de baobab in tegenstelling tot de kokosnoot een zijdeachtige schil. Het vruchtvlees dat onder de schil van de baobab verborgen is zit heeft een bijzondere zoetzure smaak die te vergelijken is met een combinatie van de smaken van de vruchten grapefruit en peer en de smaak van vanille.

Door de baobab te schillen hou je dus het vruchtvlees over.

TekstSchrijverT

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 30-01-2017
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!