InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Word je echt sterk door het eten van spinazie?

Word je echt sterk door het eten van spinazie?

Word je echt sterk door het eten van spinazie? Spinazie wordt al jarenlang gezien als supergezonde groente, waar je ook nog eens zeer sterk van wordt. Tegenwoordig wordt spinazie dan ook zelfs als superfood gezien. Toch zijn er ook vele deskundigen die claimen dat spinazie juist zeer ongezond is en zelfs kankerverwekkend zou zijn. Dit zou te maken hebben met het feit dat spinazie een nitraatrijke groente is. De verwarring over de effecten van spinazie op de gezondheid is dus groot, vandaar de vraag, hoe zit het nu? Is spinazie gezond of ongezond en word je nu eigenlijk echt sterk door het eten van spinazie?

Word je sterk van spinazie?

Spinazie wordt al jarenlang geassocieerd met gezond en sterk. Deze associatie is vooral ontstaan door Popey, de supersterke Amerikaanse stripfiguur uit de jaren dertig van de 20e eeuw. Popey laat in de strip weten dat hij zo sterk is, omdat hij heel veel spinazie eet. Hij zou sterk worden van de spinazie, omdat spinazie veel ijzer bevat. Vanaf dat moment was er een mythe geboren, van spinazie word je sterk, maar is spinazie nou echt zo gezond? Lang werd hier door menig onderzoeker over getwijfeld. Spinazie bevat namelijk lang niet zoveel ijzer als dat men dacht ten tijde dat de stripfiguur Popey ontstond. Rond deze periode bleek uit onderzoek dat spinazie 40 mg ijzer per 100 mg zou bevatten, maar een onderzoeker heeft zich destijds met de komma vergist, waardoor er van die 40 mg maar 4,1 mg overbleef.

Wetenschappelijk onderzoek

Toch is gebleken dat het eten van spinazie een gunstig effect heeft op de spieren van het menselijk lichaam, waardoor inderdaad gezegd mag worden dat spinazie sterk maakt. Alleen komt dit niet door het aanwezige ijzer in spinazie, maar door het hoge nitraatgehalte. Dit werd In 2012 vastgesteld door een onderzoek aan het Karolinska Institute in het Zweedse Stockholm. De nitraten in spinazie hebben vooral een gunstig effect op de witte spiervezels, de spiervezels die het menselijk lichaam nodig heeft voor kracht en intensieve beweging. Uit het Zweedse onderzoek bleek namelijk dat nitraten een toename van twee proteïnen in de spieren stimuleren. Deze proteïnen worden gebruikt voor het opslaan en loslaten van calcium. Dit proces is essentieel bij het laten samentrekken van de spieren. Meer proteïne bleek tot een grotere afgifte van calcium te leiden, wat weer voor sterkere spieren zorgt. Het regelmatig eten van nitraatrijke groenten zoals spinazie is gezond voor de spieren.

Is nitraat ongezond?

Tocht is niet verstandig om overmatig spinazie en andere nitraatrijke groenten te gaan eten. Nitraat is van zichzelf een volledig onschuldige stof. Echter, door het bereiden of bewaren van groenten die nitraten bevatten, kan het nitraat worden omgezet in nitriet. Nitriet is op zich nog steeds een onschuldige stof, maar dit nitriet kan worden omgezet in het wel gevaarlijke nitrosamine. Deze omzetting van nitriet in nitrosamine, vindt bijvoorbeeld plaats wanneer het nitriet in aanraking komt met eiwitten uit vis, schaal- of schelpdieren. Wetenschappelijk onderzoek op dieren heeft aangetoond dat nitrosamines kankerverwekkend zouden zijn. Dat gebeurt onder andere wanneer nitriet in aanraking komt met eiwitten uit vis, schaal- of schelpdieren. Uit dierproeven blijkt dat ze na verloop van tijd tumoren kunnen veroorzaken. Tijdens de dierproeven bleek dat nitrosaminen zich kunnen binden aan het DNA en na verloop van tijd tumoren veroorzaken. Of het eten van nitraatrijk voedsel ook daadwerkelijk een verhoogde kans geeft op het ontstaan van kanker bij mensen is echter niet wetenschappelijk bewezen. De gezonde eigenschappen van spinazie lijken dan ook op te wegen tegen de nadelen van het eten van spinazie. Toch geldt overdrijf het eten van spinazie niet.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kkolosov, Pixabay
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/nitraat.aspx

Reageer op het artikel "Word je echt sterk door het eten van spinazie?"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 25-06-2017
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!