InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Het gevaar van de smaakversterker

Het gevaar van de smaakversterker

Het gevaar van de smaakversterker De smaakversterker heeft als doel uw smaakpupillen te stimuleren. Het geeft u meer zin in eten waar dit additief in verwerkt is. Het zorgt er bijvoorbeeld voor dat een zak chips achter elkaar leeg kunt eten. De smaakversterker levert een grote bijdrage aan het overwicht waar veel mensen mee kampen. U vind dit nummer op de etiketten van u levensmiddelen onder het nummer E621 of GMS of MSG en zo zijn er nog veel meer benamingen om u te laten denken dat dit additief niet is toegevoegd.

Dr. Russel Blaylock

Dr. Russel Blaylock is een belangrijke Amerikaanse neurochirurg en voedingsdeskundige. Hij beschrijft in zijn boek 'Excito - Toxins: the taste that kills' in detail uit welke ravage E621 kan veroorzaken. Het tast namelijk het zenuwstelsel aan en is kankerverwekkend.

Verdoezel namen

Vaak staat het nummer 621 niet vermeld, omdat de producenten u willen laten doen geloven dat dit additief niet verwerkt is. Op o.a. chips, diepvriesproducten, kant en klaar gerechten, snoepjes en dieetproducten zult u dan een andere benaming aan kunnen treffen zoals:
  • mononatriumglutamaat
  • glutamaat
  • glutamaatzuur
  • plantaardige gehydrogeneerde olieen en vetten
  • gehydrogeneerde eiwitten
  • gelatine
  • calcium- of natriumcaseinaat
  • toegevoegde gist
  • gistextract
  • monokaliumglutamaat

Andere namen die gebruikt worden om E621 te verbergen zijn:

  • moutextracten voor voedingsdoeleinden
  • bouillons
  • moutaroma's
  • kunstmatige aroma's
  • natuurlijke aroma's
  • natuurlijke aroma's van kip of varken
  • specerijenextracten
  • eiwitten uit tarwe
  • 'overige kruiden of specerijen'
  • maltodextrine
  • sojasaus
  • citroenzuur
  • maissiroop

Lees verder

© 2008 - 2017 Tina, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verslaving en de gevolgen ervanVerslaving en de gevolgen ervanEen verslaving (aan alcohol, nicotine en/of drugs) is zowel geestelijk als lichamelijk. Hoe werkt een verslaving? Wat ge…
Smaakversterkers (MSG) zijn niet gezond!Smaakversterkers (MSG) komen voor in veel voedingsmiddelen die je in de supermarkt koopt. Maar ze zijn een bedreiging vo…
Verslaafd aan sigarettenVerslaafd aan sigarettenSigarettenverslaving is een vorm van drugsverslaving. In sigaretten zit immers nicotine. Nicotine is een soort drugs. Ve…
Bronnen en referenties
  • Corinne Couget: Wat zit er in uw eten?

Reageer op het artikel "Het gevaar van de smaakversterker"

Reacties

Juun, 21-02-2016 11:26 #36
Het is inmiddels wel bewezen dat E621 allerlei klachten kan geven. Zelf heb ik rusteloze benen, ik vermijd daarom zoveel mogelijk dit e-nummer (glutamaat). Het is vrijwel onmogelijk dat je het niet binnen krijgt daar het verdoezeld wordt met allerlei andere benamingen. Het is niet voor niets dat E621 buiten Europa verboden is. Ik weet zeker dat mijn RLS aangewakkerd wordt door het eten van vesjin (E621). Heb het inmiddels meerdere keren ondervonden.

Johan, 14-03-2015 13:02 #35
Echt pure bullshit wat hier beweerd wordt. Andere namen voor E621 zijn vetsin, mononatriumglutamaat, MSG. Geen citroenzuur of kruiden of specerijen. Dit is zijn echt heel andere toevoegingen en staan altijd apart vermeld op de ingredientenlijst, naast E621.

Verder wordt er een hele hoop onzin verkocht over deze smaakversterker die van nature in veel voedsel voorkomt. Uit geen enkel wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat dit schadelijke gevolgen heeft voor de gezondheid.

Eef Mik, 01-03-2015 10:37 #34
Mijn vrouw let er heel goed op dat er geen verkeerde E nummers in het etenswaar zit iets wat niet makkelijk is. Wij eten zo gezond en vers mogelijk. Helaas zijn er veel mensen in onze omgeving die bijna alles tegen spreken. Over het gebruik van de nummer E 621 word luchtig gedaan wij zijn zeurders maar de buren en overburen hebben een
overgewicht van heb ik jou daar dus die proeven geen verschil meer over wat vers of kunstmatig toegevoegd is jammer.

Gerard, 08-02-2015 22:11 #33
Mijn vrouw is na het eten van Knorr bobotie ineens zo raar en ziek. Duizelig en af en toe zwart voor de ogen. Koud en rillerig! Zou dat door de kruiden toevoegingen kunnen komen, paar jaar geleden ook al eens zoiets meegemaakt ook paar uur na eten. Las van de E621 toevoeging. En maal me ongerust.

Rob Toet, 02-12-2014 19:23 #32
Helaas klopt dit stuk van geen kant, smaakversterkers zijn inderdaad niet erg gezond zeker als het teveel wordt genuttigd maar je kan het ook vrij makkelijk vermijden. Wat niet klopt is dat het in snoep en zoete producten zit, dit is niet mogelijk en werkt het ook niet. Verder staat er bij de benamingen in dat het ook maissiroop wordt genoemd, klopt niet dit is glucosestroop en gaat in snoep. Ook citroenzuur is gewoon vitamine c en bijv gelatine is een bindmiddel wat uit de botten van een varken wordt gehaald, zo staan er nog wel wat foutjes in dit stukje. Pure bangmakerij! Als je smaakversterkers zoveel mogelijk wilt vermijden kun je het best gewoon zelf koken zonder zakjes, bouillonpoeder etc. Gewoon kruiden, zout en peper gebruiken. Het klopt dat in bijna alle kant en klare maaltijden dit zit dus gewoon zelf vers koken en het hele probleem is opgelost… en niet teveel chips (je kan best chips zonder smaakversterker vinden) en slaatjes zoals eiersalade op je brood eten dan komt het allemaal goed.

Yvonne, 26-06-2014 09:02 #31
Ik dacht altijd dat het aan mij lag. Lees hieronder dat veel mensen hier last van hebben.
Ik ben jaren lang "overspannen geweest" volgens de huisarts dan. Maar merkte zelf beetje bij beetje dat het door voeding kwam.
Haal nu het vlees uit een slachthuis en maak niets meer klaar uit potjes en heb ontdekt dat ik een noten- en tomatenallergie heb.
Voel me sinds een half jaar weer super. Moet alleen weer leren om daar mee om te gaan. Ik had paniek aanvallen en geen vertrouwen meer in mijn lichaam. Ben deze week begonnen met testen of het echt aan de voeding lag en ja hoor na 1 week weer doodziek buikpijn hartkloppingen last van mijn maag en diarree. Ga dus weer gewoon verder met natuurlijke producten. En voor diegene die dit maar onzin vinden hoop ik dat ze maar snel mogen ervaren hoe het voelt. Als je er geen last van hebt moet je niet oordelen.

Bert Arendshorst, 21-06-2014 22:07 #30
Hoi, AH heeft in bijna alle vleeswaren E621, waarom? Goede vleeswaren hebben dit absoluut niet nodig. Se smaak, en opwekking van E621, gaat in je mond aardig het voortouw nemen en dat ben je niet (zoals te veel zout) zomaar kwijt. Bij de Aldi zijn ze aardig bezig de smaakversterkers te verbannen. Nu AH nog. Stop met die E621.

Annoniem, 14-05-2014 15:45 #29
Ik hou enorm van sojasaus, het liefst giet ik mijn soep ermee vol en als ik rijst heb doe ik er ook een flinke scheut bij. Wanneer ik sushi eet kan ik het kommetje wel leeg drinken. Is dat erg ongezond? Zorgt het dat ik meer eet? Is het kankerverwekkend?

Ria, 27-10-2013 22:05 #28
Wie kan me antwoord geven op de vraag wat of hoe citroenzuur of maissiroop met E621 te maken heeft? Ik begrijp het niet goed… Alle andere namen snap ik, maar bij deze twee raak ik de weg kwijt :)
Dank alvast!

Mira, 04-07-2013 22:41 #27
Helaas ben ik er op een hele vervelende manier achter gekomen hoe slecht deze e nummers zijn. Na jaren van reumatische klachten, uiteindelijk zelfs zo erg dat ik mijn huishouden niet meer kon doen en uitstapjes alleen nog maar in een rolstoel te doen waren. Kreeg ik begin 2013 op 39 jarige leeftijd de diagnose borstkanker. Na de operatie kreeg ik te horen dat ik toch preventief bestraald zou worden en chemo moest ondergaan. Op dat moment gingen bij ons de haren overeind staan en is mijn man gaan zoeken naar andere mogelijkheden. Die waren er niet echt maar telkens kwam voeding en e nummers weer naar boven. Nu had onze hele familie licht tot zwaar overgewicht terwijl ik het idee had niet echt slecht te eten/koken. Wij zijn e nummer vrij gaan eten en ons hele gezin, man, en twee kinderen zijn kilo's lichter en alle lichamelijke klachten, chronische verkoudheid, reumatische klachten, hooikoorts en darmproblemen verdwenen als sneeuw voor de zon. Heb uiteindelijk niet gekozen voor verdere behandeling en de tijd zal uitwijzen hoe dit verder gaat maar tot nu toe voel ik me super en beter dan de laatste 25 jaar. Het kost in het begin wat moeite maar het is een leefstijl die echt de moeite waard is, het enige nadeel dat als je een keer iets eet wat niet goed is je meteen afgestraft wordt, het smaakt niet meer en je krijgt er lichamelijke klachten van, maar ja je gezondheid! Ben nu bezig om alle recepten die ik heb bedacht de afgelopen tijd te bundelen in de hoop andere mensen hier ook mee te helpen, het is niet zo heel erg moeilijk als het lijkt en begin eraan voordat je kanker krijgt!. Groetjes, Mira

Silvyah, 20-06-2013 17:26 #26
Veel mensen denken dat het niet zo veel voorstelt, maar bij mij heeft het meerdere lichaamsklachten opgelost. Ik ben slechts 23 jaar, maar voelde mij soms als een oud dametje van 80. Ik sliep regelmatig midden op de dag even bij. Zo'n 3 jaar geleden heb ik dit stofje ontdekt. Ik voel me nu weer naar mijn eigen leeftijd. Ik ben niet meer vermoeid, heb niet meer die hartkloppingen in bed (het leek op een hartaanval, bijna een ambulance gebeld) en mijn chronische migraine is met de helft verminderd. Ook heb ik bijna nooit meer spierpijn.
Ik heb het laatst weer getest door het weer te proberen. Ik had mijn eten nog niet op of ik kreeg alle klachten binnen een kwartier weer over mij heen! Het is echt geen onzin, neem het serieus. Of je er nu op reageert of niet, het is zooi!
Ruim 30% van de Nederlandse bevolking schijnt op dit stofje te reageren. Maar spierpijn zou je niet zo gauw linken aan voedsel. Wij allemaal dus naar de fysio, en ondertussen wel door eten…

Jelle, 27-03-2013 10:53 #25
Huh? Gelatine? Dat is toch heel iets anders? Ik ben al jaren vegetariër, en gelatine is verpulverde botten met water om een gelatineuze (stroopachtige) substantie te creëren. dat omdat de botten over zijn. Ik zie niet in hoe dat een verdoezelnaam kan zijn voor E621.

Peter, 20-02-2013 01:16 #24
Ik heb wat moeite met de (economisch gestuurde) benadering (lees winst) dat wanneer iets niet bewezen slecht is, dat je het dan toe moet staan in de voedselketen. Ik ben eerder van mening dat zolang niet bewezen is dat iets NIET schadelijk is, het verboden moet worden.

Mida, 17-02-2013 20:50 #23
Ik begrijp dit toch niet helemaal.
E621 = monosodium of natriumglutamaat, dat is toch iets anders dan maissiroop of gist? Dus hoe kunnen ze die toevoeging dan verdoezelen door deze namen te noemen? En vetsin, wat dan ook onder E621 zou vallen, wordt in het oosten gemaakt van zeewier. Altijd gedacht dat zeewier gezond was? Glutamaat komt verder gewoon van nature voor in bijvoorbeeld tomaten, sojaproducten, oude kaas, gistextract, paddenstoelen, Parmezaanse kaas, moedermelk, pinda's en blauwschimmelkaas. Dus gaat het dan bij E621 niet om een chemisch bewerkt stofje dat niet gezond is (en verslavend werkt, heb ik begrepen, zodat die hele zak chips op MOET) en is het geen verdoezeling als er bv gistextract opstaat gewoon omdat dat dus wat anders is?
Verder lijken chips en frikadellen en bewerkte fabriekszooi me sowieso niet zo gezond ;).

Carina, 07-01-2013 20:48 #22
Citroenzuur? Maar dat kan toch niet want citroenzuur is Groen e330? Hoe weet je dan of het de goede of de e621 is?

R. J. Oosterman, 16-08-2012 23:04 #21
Bij mij is de reactie na het gebruik van een smaakversterker gelijk aan de symptomen van een hartaanval. Het begint met prikken in tenen en vingers, koude linker arm en linkerbeen, druk op de borst, moeilijk ademhalen en hevig transpireren. Omdat onze huisarts in Spanje geen risico wilde nemen heeft mij enige tijd geleden doorgestuurd naar het ziekenhuis.
Ik vraag mij af of het niet mogelijk is je met dezelfde stof beetje bij beetje te laten injecteren, nu is er zover mij bekend geen enkel medicijn!? Ik durf nu bijna in geen restaurant meer te eten. Schande dat het gebruikt mag worden!

Bart, 02-08-2012 14:28 #20
Fraaie vent die Thijs.
Als ik een bak champignons koop, dan staat er bij de ingredienten lijst zeker dat er E621 in zit, of Glutamaat? Sommige mensen zullen hier hinder van ondervinden in lijf en leden en anderen niet. Mensen die hier last van hebben dragen allemaal geitenwollen sokken? Ik denk dat deze mensen juist graag hun eigen potje bereiden en geen gebruik maken van rotzooi van Unilever of andere multinationals. Bekijk het zelf eens van de zonnige kant. Des te meer mensen met "niet verklaarbare" klachten zijn gebaat bij het niet gebruiken van E621 des te minder onzinnige ziekenkosten zullen we met z'n allen hoeven te betalen.

Mar van Bebberen, 12-07-2012 12:25 #19
Dankjewel voor jullie informatie. Wij hebben een praktijk in bioresonantie en natuurlijk zijn wij bezig met voeding. Mijn gevoel bij de nieuwe Steviapoeder als zoetstof was al niet goed en toen ik las dat een groot gedeelte maltodextrine was en uw informatie zag werd mijn vermoeden bevestigd. Nagemeten met de bioresonantie moeten wij concluderen dat we maar beter gewoon agavesiroop of honing kunnen gebruiken als we perse willen zoeten.

Ziggy, 25-06-2012 01:55 #18
Jullie omschrijven precies wat ik voel! Misleiding! Goh, de consument wordt iets wijzer. Weet je wat, we zetten niet meer E621 neer maar we gaan het mononatriumglutomaat noemen! Onthouden die domme consumentjes toch niet. Oh verhip toch wel. Nou dan noemen we het gistextract. Hmmm dat klinkt te simpel. Laten we gaan voor maltodextrine! En dan heet je idd Unox en dan zet je er 'gezonde keuze' en 'zonder kunstmatige kleur, geur en smaakstoffen'
Net een boze mail naar AH & Unox gestuurd.

Ellen, 15-06-2012 22:48 #17
@ thijs.
Al een aantal jaar slik ik (nu 43 jr) metoprololsuccinaat.
Dit naar aanleiding van een onverklaarbare snelle hartslag.
Uiteindelijk ben ik bij een cardioloog terecht gekomen.
Ook had ik regelmatig heftige migraine, soms dagen achtereen.
Ik ben alles behalve een hysterisch mens, ben zelfs erg nuchter en geloof niets zomaar zonder meer aan. Totdat een goeie vriend van mij, die op de nominatie stond voor het resetten van zijn hart, vertelde dat hij erachter was gekomen dat het bij hem door e621 kwam.
Hij vroeg zich af of dat ook bij mij misschien het geval was.
Ik ben het vanaf dat moment uit gaan proberen en ben van al mijn klachten af.
Soms eet ik, zonder er zelf erg in te hebben, per ongeluk toch E621, 's nachts lig ik dan met hartkloppingen in bed, een heel naar gevoel. Als ik dit dan de volgende dag check blijkt dat ik inderdaad weer iets gegeten heb waar die troep in zit.
Je moet niet zomaar wat roepen, ik en velen met mij hebben hier erg veel last van… en dat is geen geitenwollensokkenhysterie!
Zoals jilly schrijft, misschien word het tijd om de ogen te openen!

Jilly, 27-01-2012 12:23 #16
Ik ben er na 12 jaar ONDERZOEK achtergekomen dat E621 de boosdoener is voor mijn klachten. Na het eten van producten met dit E nummer krijg ik een Zeer onrustig gevoel in mijn maag, krijg het benauwd en lig s'nachts wakker met hartkloppingen! Soms eet ik ergens op visite iets en na het eten voel ik direct dat mijn klachten optreden. Dan vraag ik om de verpakking en ALTIJD zit dit E nummer in het product! Dit is absoluut geen broodje AAp verhaal, maar een ervaring van 12 jaar lang onverklaarbare klachten. Lees: onverklaarbaar voor de artsen.

En @ Thijs:
Vraag me niet waarom, maar kaas eet ik elke dag (biologisch) en tomaten soms, maar dan heb ik er geen last van… Hoe kan dat?

Daarnaast willen veel mensen inderdaad zo snel en makkelijk mogelijk koken, mee eens. Maar als ook maar de helft zou weten dat ze gif aan het eten zijn en dat vele klachten te wijten zijn aan hun eten, dan zouden ze zeker wat anders eten. Maar mensen gaan er van uit dat alles wat in de supermarkt veilig is. Wat helaas niet waar is.

Gelukkig gaan de ogen van mensen open, we hebben recht op een gezond leven. Bedankt voor het artikel.

Joke, 07-01-2012 13:35 #15
Beste Thijs,
Misschien toch even onderstaand artikel lezen:

Additieven
Dit zijn aan de voeding toegevoegde stoffen, zoals conserveringsmiddelen of kleurstoffen. Er is veel discussie over de rol van additieven bij niet-allergische voedselovergevoeligheid. Alleen van Ve-tsin (glutamaat, E621) en sulfiet is aangetoond dat het een overgevoeligheidsreactie kan veroorzaken. Vooral in gedroogd fruit, wijn en mosselen kunnen hoge gehalten aan sulfiet voorkomen. Er zijn onderzoeken die aantonen dat additievenovergevoeligheid mogelijk afhankelijk is van enzymen.

Met dank aan onze adviseurs:
Drs. R.A. Holl, kinderarts;
Drs. A.P.H. Jansen, allergoloog;
Drs. M.H.W.M. Roovers, allergoloog;
Mw. S. van Amstel-Visser, diëtist;
Mw. B.J. Vlieg-Boerstra, onderzoeksdiëtist.

Stichting VoedselAllergie.November 2011.

Thijs, 04-01-2012 15:09 #14
Mag ik hier eens een kritische kanttekening bij al die verontrustende reacties plaatsen?
Allereerst is nooit bewezen dat MSG of "E621" een gevaar voor de volksgezondheid inhoud. Zelfs overgevoeligheid is niet bewezen! Monosodiumglutamaat en ander glutamaten en smaakversterkers komen van nature voor in allerlei 100% natuurlijke producten zoals paddestoelen. Inmiddels is bekend wat massahysterie kan doen en het is te gemakkelijk om een avond hoofdpijn toe te schrijven aan een "kopje soep van Unox". Ten tweede is het vanzelfsprekend dat voedingsmiddelen producenten producten zullen aanpassen om reden van het behoud van omzet: de consument roept dat ze geen msg meer willen? Dan wordt dat eruit gehaald. Maar waarom zo'n ophef maken over de aanwezigheid van E-nummers als 621? Voordat additieven worden toegelaten worden ze uitgebreid op mogelijke gevaren getest. En denk eraan: alles is bij overmatig gebruik giftig. Neem liever geen onsje keukenzout in - dat overleef je niet!
De hedendaagse consument vraagt er zelf om. Die wil afwisselende, houdbare producten die makkelijk te bereiden zijn: pannetje heet water, zakje erin kiepen, roeren, klaar is kees! Dat levert geen goed ogend, smakelijk product niet zonder bepaalde toevoegingen. De industrie test overigens alle producten op consumentenpanels voordat het in de supermarkt verschijnt. Dus de doelgroep is er tevreden mee en zal het willen kopen.
Maar als je zo overtuigd bent van het feit dat we met z'n alllen vergiftigd worden door de industrie je verantwoordelijkheid: koop een leuk kookboek, verse ingredienten en ga heerlijk zelf koken (chips zijn supersimpel zelf te bakken)! Maar blijf dan ook consequent van de chips en andere convenience food af! Ook van paddestoelen, kaas en andere natuurlijk gefermenteerde producten af! Niemand verplicht al die klagers hieronder om houdbare spullen te kopen.
Tenslotte moet ik constateren dat het gros van de klagers op dit forum niet worden gehinderd door enige kennis van zaken en lekker meedrijven op de geitenwollensokkenhysterie-wolk. Bekijk het eens van de zonnige kant. Ga lekker zelf koken en eet smakelijk!

Agatha, 17-12-2011 14:50 #13
Bij deze wil ik ook even reageren op het E 621 schandaal. We worden bezodemietert waar we met z'n allen bij zijn. Het wordt tijd om het tij te keren en actie hier tegen te ondernemen. Het gaat om onze gezondheid en die van onze kinderen. Dus actie tegen die grote bedrijven.

Marijke Biesbrouck, 31-10-2011 12:37 #12
Afgelopen zaterdagnacht heb ik weer wakker gelegen en had hartkloppingen. Wat bleek: ik had 's avonds een kopje soep gegeten van Unox. Daar staat op ZONDER kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen. Wat er o.a. wel inzit is gistextract en maltodextrine. Dit is dus weer een voorbeeld van misleiding.

Sabine, 09-05-2011 10:50 #11
Na dit allemaal gelezen te hebben wil je toch niet anders meer en ga je toch niet je gezin nog volstoppen met smaakversterkers en dergelijke "giftige" stoffen. Wat ik heel erg slecht vind is het logo "ik kies bewust" dit logo staat namelijk op bijna alle producten vermeld welke smaakversterkers bevatten! Hoe kan dit?

Annem, 14-04-2011 17:41 #10
Wij zijn sinds kort ook gestopt met E621. Soms wel lastig, maar gelukkig zijn er goede alternatieven. En een kroket hoef je niet meer te missen; bij de AH zijn biologische kroketten zonder E621! Nu nog op zoek naar een acceptabele vervanger voor de frikandel…

Ellen, 22-03-2011 11:25 #9
Mariska, op de verpakking van die producten staat inderdaad iets als zonder toegevoegde smaakstoffen. Echter, ik heb hier het ingredientenlijstje van de bobotie van knorr en zowel in de sausmix als in de kruidenmix zit maltodextrine en gistextract. Wat toch eigenlijk allebei E621 is!

Mariska, 09-02-2011 09:48 #8
Sinds kort zitten er (bijna) geen additieven meer in de producten van Knorr en Unox. Hopelijk worden er meer voedingsproducenten wakker en gaan ze hun verantwoordelijkheid niet langer uit de weg.

Frank, 22-08-2010 11:34 #7
Doorbreek de visuele circel van ongezonde, pharma achtige producten
Het tij gaat keren. als ik de reactie lees van de onderstaande bezorgde mensen wordt het tijd dat ieder zijn eigen verantwoordelijkheid gaat nemen. we willen als mens tot op heden geen geld uitgeven aan gezond en goed eten en drinken en willen er helemaal niet veel tijd in steken. Als ieder individue dat eens zou gaan doen, dan krijgt de industrie geen vat meer op ons en zal het tij keren.
Wat betekent dat concreet:
- Koop alleen biologische / ecologische producten veel beter voor mens en dier en je hebt er veelminder van nodig.
- begin morgen nog met je eigen groententuin. Ik hoor de mensen ui tde stad al zeggen "heb geen plek, geen tuin etc." ga naar de gemeente en vraag naar een stukje grond waar je, je eigen groente en fruit mag gaan verbouwen.
- lees de boeken van Anastasia schrijver Vladimir Megre hier lees je in dat het ook heel anders kan.
- lees op de verpakkingen goed wat je in je mond gaat steken.
Belangrijkste is, jij kan het veranderen en niemand anders. Neem het heft in eigen handen en denk niet ach het valt wel. Als je denkt ach ze bedoelen het vast niet slecht met me, slaap dan maar rustig verder!
grt

Lia, 13-07-2010 16:23 #6
Ik ben al een aardig tijdje overgevoelig voor deze rotzooi, zo noem ik het maar want ik ben er letterlijken figuurlijk doodziek van, als ik perongeluk iets naar binnen krijg in vlaaswaren of kaas waar het in zit, krijg ik een heel onrustiggevoel dit word steeds erger tot de hartkloppingen komen dan lig ik te draaien en te woelen in me bed (het uit zich meestal s, nachts)ik krijg het warm en benauwd, je denkt dat je een hartstilstand ga krijgen… ik krijg ook veel onbegrip van mensen als ik het zeg, ik zie ze denken zo van, heb je haar weer, en ze reageren er niet op.
ik kook nu alles vers en dit is eigenlijk veel lekkerder, maar er zijn toch altijd de dingen die ik erg lekker vond paprika ships b.v dat mis ik wel en een frikandel of kroket,

Moena, 22-06-2010 11:53 #5
Ik voel mij zo machteloos door dit alles… ze zijn de mensheid langzaam aan het vergiftigen en aan het uitroeien op deze manier… en allemaal voor het grote geld?!
Maar wat hebben ze aan het geld als iedereen ziek, misselijk, beroerd en dood is? Waar halen ze dan hun geld vandaan? Vind dit niet erg snugger van ze… en ook al die andere organisatie die mee liften op hun rijkdom… zoals gespecialiseerde ziekenhuizen voor kankeronderzoek enz enz… foei foei!

Vind dit echt een vies spelletje waar ze mee bezig zijn. Kunnen wij… de mensheid (met nog gezond verstand)… de levensmiddelen industrie boycotten door rechttreeks bij de boer(bio)… kaasboer(bio)… groenteboer (bio) onze voedsel te halen en de levensmiddelen industrie dwingen om al die rotzooi niet meer toe te voegen in ons eten en drinken!

groet,
een bezorgde mens

Tina (infoteur), 15-05-2010 17:28 #4
Het is zeker jammer dat weinig mensen dit weten!

Martien van den Hurk, 12-01-2010 21:29 #3
Jammer dat zelfs de Kankerbestrijding blijft zeggen dat al die E-nummers niet schadelijk/kankerverwekkend zijn, terwijl het tegendeel al heel wat jaren geleden bewezen is. Geld is ook voor hen belangrijker dan mensenlevens. Kanker is namelijk al jaren goed te genezen.

René van der Horn, 30-01-2009 16:57 #2
Jammer dat er maar zo weinig mensen dit weten. Ik heb 'gelukkig' een vrouw die overgevoelig is voor deze troep zoals E621 en andere troep.

S. van Santen, 30-04-2008 19:57 #1
Ik had maggie kippenbouillon gekocht voor een opkikker en de slanke lijn maar dat is dus niet zo.

Infoteur: Tina
Laatste update: 22-03-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: E-nummers
Reacties: 36
Medische informatie…
Schrijf mee!