InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Het gevaar van AGE´s of glycotoxinen in ons voedsel

Het gevaar van AGE´s of glycotoxinen in ons voedsel

Het gevaar van AGE´s of glycotoxinen in ons voedsel Een Advanced Glycation End products (AGE) is een eiwit waaraan suiker is gebonden waardoor het veel geöxideerde stoffen bevat. Het is met name slecht voor mensen met diabetes, hart- en vaatziekten en kanker. Deze stoffen komen voornamelijk voort uit geprocesseerd voedsel zoals supermarktoliën, blikwaar en allerlei ander voorverpakt voedsel. Voedsel waarin het minst AGE´s in zitten zijn verse groenten, vers fruit, onbewerkte noten en zaden, hele granen en melk.

Inhoud:

Wat zijn AGE´s of glycotoxinen?

De Nederlandse Wikipedia-site geeft als mogelijke vertaling voor advanced glycation end product: voortgeschreden-versuikeringseindproducten. AGE´s worden ook wel glycotoxinen genoemd. Ages´s zijn eiwitten die door de binding van suiker beschadigd en gedegenereerd zijn. Een verhoogde bloedsuikerspiegel is een mede-oorzaak van deze eiwitdegeneratie. Daarom moet je nooit snoepen voordat je gaat warm eten! Je oma had dus toch gelijk al moest het tot 2010 duren voordat wetenschappelijk onderzoek haar gelijk bewees. Daarnaast is het zo dat mensen met een verhoogde bloedsuikerspiegel door de ziekte diabetes mellitus een extra risico lopen om AGE´s binnen krijgen. Dat is één van de redenen dat diabetes zich bij patiënten degeneratief ontwikkelt; patiënten krijgen in de loop der jaren met steeds meer complicaties te maken zoals nierziekten, oogaandoeningen maar ook kanker en hart- en vaatziekten. Glycotoxinen hebben een negatief risico op ontstekingen in het algemeen. Met ontstekingen wordt hier bedoeld: laaggradige ontstekingen of ontstekingen op celniveau. Doordat er relatief veel glucose in het bloed van diabetici zit, vormen glycotoxinen voor hen een extra risico; er worden meer eiwitten gebonden aan suikers in het bloed van de suikerziektepatiënt.

Kook kort en met citroensap

De vorming van AGE´s wordt sterk gereduceerd door het gebruik van korte kooktijden en koken op lagere temperaturen. Ook de toevoeging van citroensap en azijn aan het kookwater kan de vorming van AGE´s sterk verminderen. Daarnaast is het goed om zo vaak mogelijk rauwe producten te eten.

Glycotoxinen bevorderen welvaartsziekten

In principe worden er tijdens de spijsvertering altijd AGE´s gevormd maar deze kan het lichaam normaal gesproken neutraliseren. Wanneer een teveel aan glycotoxinen in het lichaam terecht komt, kan dat een nadelig gevolg hebben voor mensen met één of meer van de welvaartsziekten diabetes mellitus, hart- en vaatziekten en kanker. Het is zelfs zo dat deze glycotoxinen een mede-oorzaak van deze ziekten zijn.

Wat moet je dan wel eten?

Een wetenschappelijk onderzoek uit 2010 meldt het volgende: ´….reduced intake of dAGEs can be achieved by increasing the consumption of fish, legumes, low-fat milk products, vegetables, fruits, and whole grains and by reducing intake of solid fats, fatty meats, full-fat dairy products, and highly processed foods.´
Wat betekent: ´... gereduceerde inname van AGE´s kan worden bereikt door de consumptie van vis, peulvruchten, magere melk, groenten, fruit en volkoren granen en door het verminderen van de inname vaste (...ook plantaardige...) vetten, vet vlees, volvette zuivelproducten en uiterst bewerkte levensmiddelen.´

Dierlijke voedingsstoffen bevatten meer AGE´s

In vele dierlijke voedingsstoffen zitten AGE´s, ook als ze ongekookt zijn. Tot voor kort, zeg tot het jaar 2000, dacht men dat AGE´s niet door het lichaam werden opgenomen maar nu weet men beter. Een te grote hoeveelheid AGE´s wordt wel degelijk opgenomen door het bloed en het menselijk lichaam en kan op deze manier schade aanrichten. Het blijkt dat wanneer mensen met diabetes of nierziekten minder AGE´s tot zich nemen, de kans op oxidatieve stress een stuk kleiner is. De gevoeligheid voor insuline wordt vergroot als men minder AGE´s inneemt. Ook allerlei vasculaire problemen of wel ziekten van de bloedvaten worden verkleind door een verlaagde inname van AGE´s.

Vertraag je verouderingsproces!

Bij dieren is gebleken dat verouderingsprocessen worden vertraagd als de inname van AGE´s wordt gereduceerd. Vandaar dat wetenschappers opperen dat dit ook wel eens voor mensen het geval zou kunnen zijn. Het is al duidelijk dat chronische ziekten zoals hart- en vaatziekten en diabetes worden vertraagd in hun degeneratieve ontwikkeling als er minder glycotoxinen worden ingenomen. Voor diabetespatiënten geldt bijvoorbeeld dat lichaamscellen minder insulineresistentie vertonen als men meer verse groenten en vers fruit eet.

Hoe vergroot je de inname van glycotoxinen?

Er zijn globaal gezien zes mogelijkheden waardoor er extra veel AGE´s of glycotoxinen in het lichaam komen.
Geprocesseerd (voorverpakt en bewerkt) voedsel gebruiken en dit lang koken of opwarmen
Zwartgeblakerde groenten zijn niet o.k. / Bron: Cyclonebill, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Zwartgeblakerde groenten zijn niet o.k. / Bron: Cyclonebill, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)
  • Vlees en vis grillen, barbecueën of te lang bakken
  • Zwartgebakken voeding nuttigen
  • Een verhoogde bloedsuikerspiegel hebben
  • Ouder worden
  • Roken
  • Geen gegrilde producten kopen (denk ook aan gegrild sesamzaad e.d.)

Hoe verklein je de kans op glycotoxinen?

Je kunt vijf relatief eenvoudige maatregelen nemen om je inname aan AGE´s drastisch te verminderen en daarmee de kans op het krijgen van welvaartsziekten te verkleinen:
  • Verse groente eten
  • Kooktijd groenten zo kort mogelijk houden (1 tot 5 minuten)
  • Veel peulvruchten eten
  • Veel fruit eten
  • Alleen volkoren producten, waaronder ook zilvervliesrijst valt

Niet grillen maar koken

Wanneer er in ruime hoeveelheden water wordt gekookt is er een lagere kans op de vorming van glycotoxinen. Koken in droge omstandigheden zoals barbecueën, grillen en roosteren is niet gezond. Gegrild en geroosterd vlees zorgt voor veel AGE´s. Wanneer de consumptie hiervan samen gaat met transvetsauzen die men in de supermarkt koopt, dan stijgt het aantal glycotoxinen tot gevaarlijke hoogten. Bereiding van het vlees in marinades van citroensap of azijn gedurende een uur, doet het aantal glycotoxinen aanmerkelijk dalen. Het idee dat een proteïnerijk dieet zou kunnen helpen bij diabetes, zoals sommige medici melden, wordt door de onderzoekers, professors die voornamelijk uit New York komen, aangevochten. Proteïnerijk voedsel kan immers op den duur negatief bijdragen aan de ontwikkeling van diabetes doordat de verhoogde bloedsuikerspiegel leidt tot de aanmaak van meer oxidanten omdat meer eiwitten en suikers zich binden aan elkaar en op die manier glycotoxinen vormen. Hoe meer eiwitten een suikerpatiënt eet, hoe meer suiker zich aan de eiwitten bindt waardoor er degeneratie van het eiwit plaatsvindt en er glycotoxinen ontstaan.
Gerelateerde artikelen
Big Green Egg: barbecue en buitenkeuken voor koken en rokenBig Green Egg is een nieuwe hit in Nederland. Het is een geavanceerde barbecue, afkomstig uit de USA, waar je niet allee…
Trends in barbecuen: snel, veilig, gemakkelijk én lekkerderTrends in barbecuen: snel, veilig, gemakkelijk én lekkerderBarbecue! Een ware zomerklassieker. Waarom zou je nog staan te emmeren bij zo'n ouderwets bakbeest van een barbecue? Kij…
Zomerse aperitiefhapjes op de barbecueElke zomer is het uitkijken naar die eerste keer dat we gezamenlijk de barbecue kunnen buitenhalen. Een perfecte barbecu…
Clean eating: een gezonde barbecueClean eating: een gezonde barbecueHet mooie weer komt er weer aan en de barbecues worden massaal uit de schuur gehaald. Barbecueën is leuk en gezellig en…
Barbecueën: Soorten barbecues en barbecuetipsBarbecueën: Soorten barbecues en barbecuetipsMede door de prachtige zomers van de afgelopen jaren is buiten koken en barbecueën helemaal "in". Het is toch veel sfeer…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Liz west, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3704564/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Advanced_glycation_end_product
  • http://www.uni-giessen.de/cms/fbz/fsp/meu/projektgruppe-a-stoffwechsel-und-ernahrung/a6-glycotoxine-in-lebensmitteln
  • Hoofdfoto: "Grilled vegetables (2)" by liz west from Boxborough, MA - grilled veggies
  • Overige foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Cyclonebill, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)

Reageer op het artikel "Het gevaar van AGE´s of glycotoxinen in ons voedsel"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 01-05-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!