InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Smoothietherapie voor vrouwen

Smoothietherapie voor vrouwen

Smoothietherapie voor vrouwen Vrouwen hebben gezondheidstechnisch gezien aandachtspunten en organen die een specifieke behandeling verdienen. Het is niet gezegd dat de onderstaande smoothierecepten niet door mannen kunnen worden gedronken maar ze zijn speciaal opgesteld om vrouwenziekten te verhelpen of voorkomen. De smoothietherapie gaat ervan uit dat elke voedingsstof een werking heeft voor een bepaald deel in het lichaam. Elke groente- of fruitsoort heeft specifieke eigenschappen die goed zijn voor bepaalde lichaamsfunctie en organen. Wanneer je daarop inspeelt door de nadruk te leggen op groente en fruit die bij jou passen, kun je daar gezondheidsvoordelen van genieten.
Bron: Onbekend, Wikimedia Commons (FAL)Bron: Onbekend, Wikimedia Commons (FAL)

Inhoud:

Osteoporose

Osteoporose is een ziekte die zich voor kan doen bij vrouwen. Het wordt gezegd dat iedere vrouw die de menopauze heeft beleefd meer kans heeft op deze ziekte maar dat is niet waar. Vrouwen die een biologisch-dynamisch dieet volgen en die weinig witmeelproducten en suiker eten hebben minder kans op osteoporose. Voor hen die westers willen blijven eten kan het geen kwaad om hun dieet te ondersteunen met een speciaal daarop ontworpen smoothie. Voor een goed medicinaal gebruik moet het dagelijks worden gedronken. Onderstaande recepten tegen osteoporose zijn voornamelijk gericht op het verkrijgen van meer calcium en andere mineralen.

Gebruik geen suiker

Amarant, erg gezond! / Bron: Karelj, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Amarant, erg gezond! / Bron: Karelj, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Suiker hoort niet in het oorspronkelijk dieet van de mens. Suikerriet en suikerbiet als gehele producten zijn gezond want ze bevatten veel mineralen. Voor de vertering van geraffineerde suiker zijn juist mineralen nodig. Als deze te weinig in voeding zitten, worden ze onttrokken uit het lichaam, bijvoorbeeld uit de botten. Daarom zul je in onderstaande recepten geen suiker als ingrediënt aantreffen. Mensen met suikerziekte of diabetes mellitus hebben een grotere kans op het krijgen van osteoporose.

Twee smoothies tegen osteoporose

Schil de perzik en voeg alle ingrediënten in de blender. Voeg honing toe naar smaak. Als je het zoeter wilt maken zonder suiker, gebruik dan anderhalve perzik of twee perziken naar eigen inzicht. Je kunt ook biologisch ijs of zelf gemaakt ijs met agavesiroop toevoegen. Agavesiroop is een stuk minder schadelijk dan suiker. Ook is het mogelijk om gewoon ijsblokjes toe te voegen. Dat is heerlijk voor op een hete dag.

Smoothie tegen osteoporose met amandelen

  • Half kopje rijstmelk, havermoutmelk, geitenmelk of sojamelk
  • Half kopje yoghurt
  • 6 amandelen
  • Theelepel sesamzaad
  • 50 gram spinazie of boerenkool
  • Twee theelepels havermout of haver

Je kunt in plaats van amandelen en één van de andere melksoorten amandelmelk gebruiken. Doe de ingrediënten in de blender en laat het iets langer dan normaal aanstaan zodat je zeker weet dat de havermout, amandelen en sesamzaad goed gemixt zijn. Al deze ingrediënten zorgen voor extra calcium en andere mineralen waardoor de botaanmaak verbeterd wordt.
Noot: Koeienmelk wordt over het algemeen niet goed geacht bij osteoporose want melk leidt tot osteoporose. Dit staat in tegenstelling op wat reguliere diëtisten beweren.

Smoothie voor zwangere vrouwen

Maak alle ingrediënten goed schoon onder stromend water. Koop het liefst biologisch-dynamisache ingrediënten want een klein beetje te veel pesticide kan het schadelijk zijn voor het ongeboren kind. Voeg de appel, peer en de sla samen in de blender maak er een gelijkmatige massa van. Neem deze smoothie minimaal eenmaal per dag. Je kunt het twee- of driemaal daags drinken. Zwangere vrouwen hebben meer voedingsstoffen nodig dan normaal omdat zij twee lichamen moeten voeden.

Twee smoothies tegen sinaasappelhuid

Haal het hart uit de ananasplakken want dat is te vezelig. Gebruik beslist geen blikananas want daarin zit te veel suiker. Over het algemeen kun je stellen dat blikwaar een giftig gevaar is. Als de komkommer biologisch is hoef je hem alleen te wassen. Als hij niet biologisch is kun je hem voor de zekerheid beter schillen. Snijd zowel de ananas als de komkommer in grote blokken, doe het samen met water in de blender. De ananas is een vochtafdrijvend en zuiverend middel. Het werkt als een detox en kan daarom tegen cellulitis worden ingezet; de huid wordt sneller weer elastisch.

Smoothie tegen sinaasappelhuid met sinaasappel

Sinaasappel / Bron: Dvortygirl, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Sinaasappel / Bron: Dvortygirl, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Om de werking te versterken kun je het sap van een limoen of citroen toevoegen. Deze zurige ingrediënten zorgen voor een verbeterde vetafbraak waardoor sinaasappelhuid eerder wordt opgelost. De smoothie heeft een diuretische en ontgiftende werking dat de vorming van sinaasappelhuid tegen gaat.

Smoothie tegen angst

Spirulina / Bron: Music4thekids, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Spirulina / Bron: Music4thekids, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Deze smoothie kun je het best driemaal daags drinken. Drink het enige weken lang totdat de angstgevoelens weg zijn. Angst kan te maken hebben met een mineralentekort. Ook zit er in deze smoothie veel antioxidanten; dat maakt het erg gezond. Neem een angststoornis serieus want angststoornissen kunnen tot hart- en vaatziekten leiden.

Smoothie om de nagels te verstevigen

Was alle ingrediënten goed, stop ze in de blender en meng het geheel. Naar believen kun je water toevoegen. In deze groenten zitten alle fytonutriënten die nodig zijn om van nature mooie glimmende nagels te krijgen. Wees je ervan bewust dat kalkvlekken op de nagels kunnen ontstaan door te veel melk drinken.

Smoothie die de menstruatie ondersteunt

Schil alle vruchten, doe ze in de blender en maak er een gelijke massa van. Naar believen kun je water toevoegen. Als je last hebt van pijnlijke menstruatie voeg dan kamillethee toe in plaats van water of drink los op de dag kamillethee. Kamille werkt ontkrampend en pijnstillend De vruchten in deze smoothie zorgen ervoor dat de hormoonproductie op peil blijft.

Smoothie tegen stemmingswisselingen

  • Theelepel kardemom
  • Theelepel gember
  • 4 bolletjes zwarte peper
  • 4 gedroogde bloemetjes kruidnagel (de bekende kruidnagel zijn eigenlijk gedroogde bloemetjes van de kruidnagelboom)
  • Kaneelstok van 5 centimeter
  • 600 cl water
  • Melk van amandelen naar smaak
  • Honing naar smaak

Tijdens de menstruatie en tijdens de overgang kan een vrouw last krijgen van stemmingswisselingen. Dat is geen must. Vaak hebben veranderende stemmingen te maken met een onvoldoende aanbod van vitaminen en mineralen. Het is goed om te weten dat twee ons groente en twee stuks fruit per dag, zoals veel voedingsexperts adviseren, veel te weinig is. Allerlei witmeelproducten zoals brood, koekjes, cakes, taart en allerlei suikerproducten zorgen ervoor dat er mineralen aan het bloed en soms aan de botten worden onttrokken. Koolhydraten hebben namelijk mineralen nodig om verteerd te worden. In deze smoothie die vooral bestaat uit specerijen, zitten extra veel mineralen.
Gerelateerde artikelen
Cellulitis of sinaasappelhuid bestrijden of tegengaan!Veel vrouwen krijgen last van cellulitis of een sinaasappelhuid. Het is en aandoening die zorgt voor hobbeltjes op de hu…
Cellulitis: Voorkomen, genezen of accepterenWat is cellulitis, wie krijgt het en kun je er iets tegen doen? In dit artikel worden deze vragen beantwoord.
Voeding en ouderdom: osteoporoseOsteoporose is bij 75-plussers, en voornamelijk bij vrouwen, een veelvoorkomend probleem. Dit kan echter voorkomen worde…
Overgang: natuurlijke hulp tegen opvliegersOvergang: natuurlijke hulp tegen opvliegersAls de eierstokken van een vrouw minder hormonen produceert, kunnen overgangsklachten ontstaan als: opvliegers en nachte…
Vrouwen en voeding: botontkalking en osteoporoseVrouwen en voeding: botontkalking en osteoporoseWaarom is het voor vrouwen belangrijk om voldoende kalk binnen te krijgen? Welke voedingsstoffen zijn verantwoordelijk v…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Nastya Gepp, Pixabay
  • Agavesiroop minder schadelijk: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25011004
  • Diabetes en osteoporose: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3393120/
  • Boek: Jugoterapia (spaanstalig), schrijver: Victor Hugo Dantes
  • Foto´s: publiek domein
  • Afbeelding bron 1: Onbekend, Wikimedia Commons (FAL)
  • Afbeelding bron 2: Karelj, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 3: Dvortygirl, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 4: Music4thekids, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 5: PublicDomainPictures, Pixabay

Reageer op het artikel "Smoothietherapie voor vrouwen"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 06-05-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!