InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van agave

De geneeskracht van agave

De geneeskracht van agave Je kunt beter agavesiroop gebruiken om dranken te zoeten dan suiker, zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Dat staat in schril contrast met de mening van allerlei voedselexperts over agavesiroop. Zij redeneren: er zit fructose in agavesiroop en dus is het slecht. Maar dat is veel te kort door de bocht. De fructose in agavesiroop is van totaal andere aard en samenstelling dan de versynthetiseerde fructose uit mais. In feite is het zeer verwarrend om beide stoffen dezelfde naam te geven. Men kan beter een onderscheid maken tussen natuurlijke, onbewerkte fructose en versynthetiseerde fructose. Je raadt het misschien al: de laatste is inderdaad wel ongezond, vrijwel net zo ongezond als suiker.
Tekening agave / Bron: Hans-Simon Holtzbecker, Wikimedia Commons (Publiek domein)Tekening agave / Bron: Hans-Simon Holtzbecker, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Algemene informatie agave

Agave is een meerjarige plant die van oorsprong voorkomt in het zuiden van de V.S., Mexico en tropische delen van Zuid-Amerika. De plant staat bekend als een succulent ofwel een vetplant; agave behoort echter niet tot de cactussoorten. De agave wordt in de tropen vaak gebruikt als sierplant in de tuin en in koelere gebieden zoals Nederland en België is het een veel gevraagde kamerplant. Agave biedt echter meer dan alleen decoratieve waarde; het is een geneesplant. De Azteken, een volk dat tot de oorspronkelijke bewoners van Mexico mag worden gerekend, kenden nog veel meer toepassingen van agave. Ze gebruikten het als voedsel, drank, de vezels werden als basis voor kleding gebruikt en ze gebruikten delen van de agave als schrijfmateriaal.

Naamgeving agave

De Latijnse naam die we in de wetenschap gebruiken van agave is Agave americana. De Mexicaanse naam van deze plant is maguey. Americana slaat op het feit dat agave van oorsprong alleen op de Amerikaanse continenten groeit. In het Engels staat de Agave americana ook wel bekend als century plant. Century betekent 'eeuw'. Deze naam slaat op het feit dat het erg lang duurt voordat de plant begint te bloeien. Een variant van agave is Agave barbadensis. Deze agavesoorten worden niet gebruikt voor de productie van tequila; daarvoor is Agave azul ofwel Agave tequilana verantwoordelijk. Ook mezcal, een Mexicaanse, sterke drank, wordt van agave gemaakt.

Agave in de Mexicaanse volksgeneeskunde

In agave zitten allerlei gezonde stoffen zoals flavonoïden, homoïsoflavonoïden en fenolzuren. In de Mexicaanse volksgeneeskunde wordt agaveblad gebruikt om een thee van te maken die helpt bij constipatie en flatulentie. Ook een tinctuur wordt voor ditzelfde doel gebruikt. Daarnaast zijn de bladeren een diuretisch ofwel vochtafdrijvend middel. Een thee van de wortel van agave wordt oraal ingenomen tegen gewrichten die last hebben van artritis. Een agaveworteltinctuur wordt eveneens ingezet bij artritis.

Ongegronde angst voor agavesiroop

Op internet zijn er verschillende bloggers die agavesiroop volkomen afkraken als zijnde een veilig alternatief voor suiker. Hoe komt dat? Een ernstige verwarring ligt aan dit negatieve beeld van de natuurlijke, onbewerkte siroop ten grondslag. In agavesiroop zit veel fructose. Wanneer mensen dit woord horen dan beginnen ze argwanend te worden. Fructose, of glucose-fructosestroop staat namelijk bekend als zeer slecht. Glucose-fructosestroop wordt soms ook wel fructose genoemd. In feite is hier sprake van een misschien wel opzettelijke naamsverwarring. Glucose-fructosestroop is namelijk een zoetstof verkregen uit mais. Om deze zoetstof uit mais te halen moet de mais zeer veel chemische bewerkingen ondergaan. Deze fructosesoort uit mais, ofwel de glucose-fructosestroop is een versynthetiseerd product. Er is weinig natuurlijks meer aan. Er zitten geen andere stoffen in dan fructose. En in dat geval is fructose een net zo groot vergif als suiker. Maar de fructose die in fruit en allerlei natuurlijke producten onbewerkt voorkomt is een fructose van een hele andere orde! Deze fructose wordt samen met allerlei benodigde vitaminen en mineralen ingenomen. In agavesiroop zit naast fructose ook inositol. Bovendien bevat het een reeks andere voedingsstoffen. Alle componenten in agavesiroop bij elkaar maken deze zoetstof vele malen gezonder dan suiker, zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Er zijn minder gezonde effecten van de siroop bereid uit agave waarneembaar maar deze vallen in het niet vergeleken bij suiker.

Bloem agave / Bron: KENPEI, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)Bloem agave / Bron: KENPEI, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
Agavesiroop is gezonder dan suiker.

Agavesiroop is minder slecht dan suiker

Onderzoekers uit de V.S. publiceerden in 2014 een onderzoek waarbij het verschil werd gemeten tussen agavesiroop en suiker. Men gebruikte muizen voor het onderzoek. De ene groep muizen voedde men voor 20% met agavesiroop en de andere groep gaf men sucrose, de zoetstof die in kristalsuiker zit. Vervolgens werden allerlei parameters in muizen gemeten zoals gewichtstoename en insuline in het bloed. Het bleek dat de muizen die agavesiroop hadden ingenomen veel minder gewichtstoename hadden dan de muizen die kristalsuiker kregen. De onderzoekers dat in vergelijking met suiker agavesiroop een positief effect heeft op gewichtscontrole en de bloedsuikerspiegel. Met andere woorden: agavesiroop is een stuk minder slecht dan suiker.

Agavesiroop als overgangsmiddel naar suikervrij

Ondanks dat agavesiroop een stuk minder slecht is dan suiker is het aan te raden er voorzichtig mee te zijn. Een heel flesje agavesiroop opdrinken is ook niet goed. Als je te veel gewend bent aan de zoete smaak dan kan agavesiroop een prima overgangsmiddel zijn naar een suikervrij dieet. In combinatie met agavesiroop kun je zoet fruit, gedroogde vruchten en stevia gebruiken om aan je hang naar zoet te voldoen.

Agave tegen oedeem

In agave zit onder andere sapogeninen, hecogenine en tigogenine. Deze stoffen hebben een ontstekingsremmende eigenschap. Italiaans onderzoek uit 1997 onderzocht in hoeverre agavesiroop bij oedeem of vochtopeenhoping kan worden gebruikt. Het bleek dat deze stoffen samen een sterk anti-oedemateus effect hadden en dat ze geen schade veroorzaken aan de maagslijmvliezen zoals de farmacotherapeutisch medicijnen indomethacine of dexamethasone 21-fosfaat, die ook voor dit doel kunnen worden gebruikt. Met andere woorden: agavesiroop is een beter medicijn tegen oedeem dan zijn allopathische, farmacotherapeutische tegenhangers.

Agave kan erg groot worden. / Bron: JoJan, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Agave kan erg groot worden. / Bron: JoJan, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Waarschuwing bij oogsten agave

Bij het oogsten van agave moet je oppassen dat je handen niet te veel in aanraking komen met agavesap. Dat kan bij sommige mensen contacteczeem veroorzaken wat zich uit in het ontstaan van blaren die één tot twee weken zichtbaar blijven. Om dit te voorkomen kun je plastic handschoenen aantrekken tijdens het oogsten van agave.

Agave tegen borstkanker

Een onderzoek uit India dat werd gepubliceerd in 2010 weet te melden dat chemotherapie relatief onwerkzaam is bij borstkankercellen. Agave wist daarentegen borstkankercellen wel te stuiten in hun ontwikkeling. Dat leidt er uiteindelijk toe dat de borstkankercellen die een tumor vormen door apoptose of natuurlijke celdood kapot gaan. Volgens de wetenschappelijke standaard valt agave onder de potente kankerbestrijdende stoffen, zo concluderen de Indiase onderzoekers. Potent betekent 'sterk'. Eigenlijk zeggen de onderzoekers: agave werkt beter dan chemotherapie tegen kanker. Dat is op zich niet echt verwonderlijk aangezien een bijwerking van chemotherapie is dat het juist kanker kan veroorzaken.
Gerelateerde artikelen
Gezonde alternatieven voor suiker. Stevia, Agave en Kokos!Gezonde alternatieven voor suiker. Stevia, Agave en Kokos!Gezonde alternatieven voor suiker zijn een absolute must. Het overvloedige gebruik van suiker in de dagelijkse voeding k…
Agave, van drank tot siroopDe jezuïet José de Acosta vermelde al in 1589 talrijke toepassingen van deze opvallende planten : '... De boom der wonde…
Invloed van voedingsvezels en eiwitten op insulineInvloed van voedingsvezels en eiwitten op insulineIn onze voeding moeten bepaalde voedingsstoffen voorkomen, zodat het menselijk lichaam goed kan functioneren. Drie belan…
Afslanken met het Yoghurt Dieet: Goedkoop en makkelijk!Afslanken met het Yoghurt Dieet: Goedkoop en makkelijk!Een effectief dieet dat erg populair is bij Franse vrouwen, is het yoghurt dieet. Gezond, goedkoop en eenvoudig te volge…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: KENPEI, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Agavesiroop beter dan suiker: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25011004
  • Agave tegen oedeem: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9225599
  • Agave tegen borstkanker: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3255432/
  • Algemene informatie agave: http://en.wikipedia.org/wiki/Agave
  • Foto agave bloem en hoofdfoto: KENPEI - Own work. Licensed under CC BY 3.0 via Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 1: Hans-Simon Holtzbecker, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: KENPEI, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
  • Afbeelding bron 3: JoJan, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van agave"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 05-05-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!