InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van frambozenpittenolie

De geneeskracht van frambozenpittenolie

Wanneer frambozen verwerkt worden tot broodbeleg blijven er veel kleine pitten over. Deze pitjes hoeven de fabrikanten van jam niet weg te gooien; ze bevatten allerlei zeer gezonde stoffen. Het blijkt onder andere dat de olie die uit frambozenpitten kan worden gewonnen goed is tegen kanker en goed is voor het bloed. Of frambozenpitolie goed is tegen de zon, zoals veel cosmeticakenners beweren, is de vraag.
Botanische tekening framboos / Bron: Carl Axel Magnus Lindman, Wikimedia Commons (Publiek domein)Botanische tekening framboos / Bron: Carl Axel Magnus Lindman, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Inhoudsstoffen frambozenpitten

Frambozen zijn gezonde vruchtjes die van nature in het wild in Nederland voorkomen. De geneeskracht van frambozen is reeds bekend bij velen maar die van frambozenpitten is eveneens vermeldenswaardig. In frambozenpitten zit meer galluszuur dan in de pitten van blauwe bosbessen. Verder zitten er veel alfa-, gamma- en deltatocoferolen, carotenoïden en naturlijke antioxidanten in frambozenpitten.

Op het gebied van de carotenoïden zat er vooral veel zeaxanthine, betacaroteen, luteïne en cryptoxanthine in het zaad van de framboos. Daarnaast bevat de frambozenpit alfalinoleenzuur, een zeer gezond omega 3 vetzuur.

Antikankerwerking

In frambozenpitten zit de ellagitannine ellagzuur. Het lichaam zet deze stof om tot urolithine A en urolithine B, welke door de darmen en prostaat kunnen worden opgenomen. Volgens Koreaans onderzoek uit 2015 kunnen deze stoffen kankercellen aanzetten tot apoptose, de dood van de kankercel. Volgens Amerikaans onderzoek uit 2007 zijn voor de antikankerwerking van frambozen zaad anthocyaninen verantwoordelijk. Overigens zou schrijver en kankeronderzoeker Brian Peskin iets anders zeggen als hij dit zou lezen. Hij zou erop wijzen dat alfalinoleenzuur in het frambozenpitje een essentieel basis omega 3 vetzuur is wat kanker bestrijdt doordat het zich nestelt in de celwanden van lichaamscellen. Dit omega 3 vetzuur laat zuurstof binnen in de cel. Wanneer er een zuurstoftekort in cellen is, biedt dat de voedingsbodem voor het verworden van een gezonde lichaamscel tot een kankercel. Wanneer we te weinig omega 3 uit noten en zaden binnen krijgen, kan het lichaam ertoe overgaan om slechte vetzuren in de celwanden neer te zetten die geen zuurstof toe laten wat een verhoogd risico geeft op kanker. Volgens Brian Peskin is dat de reden dat in de laatste 100 jaar de sterftecijfers door kanker explosief zijn gestegen. Hij schreef het boek ´Het verzwegen verhaal over kanker´ en gebruikte honderden wetenschappelijke onderzoeken als bron.

Frambozenpitten, mooie bron van vezels

In frambozenpitten zitten veel vezels. De belangrijkste polyfenolen in de pit van de framboos zijn ellagitanninen. Het bevat de dimeer sanguiïne-H-6 en een trimeer, lambertianine-C. De vezels van frambozenpitten worden in de maag verteerd waarbij korte-keten-vetzuren ontstaan. Deze vetzuren zorgen voor een beter bloedprofiel, zo verhaalt een Pools onderzoek dat werd gepubliceerd in 2015. Vooral het triacylglycerolgehalte wordt omlaag gebracht, medicijnen kunnen het triacylglycerolgehalte omhoog stuwen. Een Pools onderzoek uit 2013 had al eerder de antioxidantwerking van frambozenzaad onderzocht en bevestigd.

Frambozenpitolie tegen verbranding door de zon

Op vele cosmeticasites op internet valt te lezen dat frambozenpittenolie een hoge beschermingsfactor heeft tegen de zon. De sites die dat melden weten echter geen wetenschappelijke bron aan te voeren. Misschien is het zo dat cosmeticakenners zich baseren op de bevindingen van een gerenommeerd instituut dat hun onderzoek niet aan het publiek heeft prijsgegeven.

Afgezien of het waar is of frambozenpitolie een hoge beschermingsfactor heeft, is het de vraag of het verstandig is een olie te gebruiken tegen de zon. Je kunt prima een olie gebruiken na het zonnen. Doch tijdens het zonnen een olie gebruiken in zonovergoten gebieden zoals de tropen is niet echt verstandig. Frambozenpitiolie heeft een ontstekingsremmende werking omdat het beschikt over antioxidanten. De olie zelf verzorgt de uitgedroogde huid die te lang in de zon is geweest. Frambozenpitolie is goed tegen een verbrande huid. Het gebruik na in de zon te zijn geweest kan heilzaam zijn.

Olie tegen de zon?

Een olie opdoen terwijl je in de zon bent kan het effect van de zon versterken; je bakt letterlijk bruin door de olie op je huid. In Nederland kan dat waarschijnlijk weinig kwaad omdat de zon nooit erg hard schijnt maar in de tropen is het sterk af te raden om welke olie dan ook te gebruiken in de zon. Je kunt beter de huid beschermen door de eerste dag dat je in de zon bent een kwartier jezelf bloot te stellen, de tweede dag een half uur en dit zo verder langzaam op te bouwen tot maximaal anderhalf uur tropische zon per dag. Als je deze langzame opbouwmethode hanteert, verbrandt de huid niet. Uit allerlei onderzoek blijkt dat zonnebrandmiddelen kanker veroorzaken en de huid niet beschermen tegen een melanoom. In dit geval is het goed op te merken dat sinds de adviezen van regeringen wereldwijd zijn uitgegaan om zonnebrandcrèmes te gebruiken, dat advies ruimschoots is opgevolgd en het aantal huidkankergevallen is gestegen in plaats van gedaald.
Gerelateerde artikelen
Hennep (cannabis) levert niet alleen wietDe meeste mensen kennen hennep of cannabis als de plant waar wiet van gemaakt wordt om joints te roken. De hennepplant h…
Chiazaad, superfood of onzin?Chiazaad, superfood of onzin?Aan het chiazaad is al veel aandacht aan besteed, vooral op het internet. Het is een hype, net als veel andere superfood…
De geneeskracht van frambozenDe geneeskracht van frambozenFramboos behoort tot de rozenfamilie en is een zusje van de braam. Framboos is een heester en wordt in Europa sinds de m…
Frambozen (Rubus Idaeus)Frambozen (Rubus Idaeus)Frambozen doen het in de meeste tuinen goed. Heerlijk fruit uit eigen tuin. Frambozen zijn gezond en door hun zoete smaa…
Turbo Boost voedselsoortenTurbo Boost voedselsoortenEr bestaan groenten en fruit die je helpen vet te verbranden door er veel van te eten. De meeste mensen weten niet over…
Bronnen en referenties
  • Vezels frambozenpitten 2015; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25746061
  • Tegen kanker, Korea 2015: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25906041
  • Antioxidantwerking 2015: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24121557
  • Boek: Het verzwegen verhaal over kanker, Brian Peskin
  • Foto´s: publiek domein
  • Afbeelding bron 1: Carl Axel Magnus Lindman, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van frambozenpittenolie"

Reactie

Ria Haasen, 25-02-2018 14:42 #1
Zeer interessant artikel, heb wel een vraag of er veel kalium in zit? Groetjes Ria

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 08-05-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!