InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van alfalfapoeder

De geneeskracht van alfalfapoeder

Dat verse alfalfa erg gezond is weten veel mensen maar je kunt sinds het begin van de 21e eeuw ook alfalfapoeder kopen. Hierdoor kun je nog meer genieten van de gezondheidsvoordelen van alfalfa. Vroeger werd alfalfa al volop gegeven aan dieren als voeding. Dat gebeurt tegenwoordig nog. Ook mensen kunnen profiteren van de hoge voedingswaarde van alfalfa, of het nu vers is of in poedervorm. Doe eens wat alfalfapoeder door je smoothie; daar ga je harder van lopen.

Inhoud:

Alfalfa, bijzonder gezond

De geneeskracht van alfalfa is grandioos; het is één van de meest gezonde groenten die er zijn. Alfalfa is waarschijnlijk de allergezondste kiemgroente die er bestaat. Het werkt preventief en helend bij een groot aantal aandoeningen. Het duurt wel even eer je 100 gram alfalfa hebt opgegeten. Daarom kun je kiezen voor de snellere methode; het gebruik van gedroogd alfalfapoeder. Deze vorm van groentenpoeder wordt soms verkocht als natuurlijk supplement in een groentenpoeder maar is eveneens los te koop. Alfalfapoeder wordt vaak gemaakt van de bladeren van de alfalfa. Men laat de plant iets langer doorgroeien dan bij alfalfakiemen.

Waarom gedroogde groenten eten?

Groenten drogen en bewaren wordt al sinds de oudheid gedaan. Het is een prima manier om groenten maandenlang te bewaren zonder een ijskast. In grote delen van tropisch Afrika ten zuiden van de Sahara wordt nog steeds veel groente gedroogd zodat men iets te eten heeft mocht er een tijd lang geen regen vallen of een oogst tegenvallen. In het westen wordt sinds het begin van het derde millennium steeds meer gedroogde groenten gegeten. Gedroogde groenten hebben het praktische voordeel dat het snel klaar is in de keuken. In onze hectische maatschappij waar er voor veel zaken te weinig tijd is, kan dat een voordeel zijn. Gedroogde groenten zijn een geconcentreerde bron van natuurlijke voedingsstoffen en daardoor te prefereren boven kunstmatige suppletiepreparaten. Uit allerlei onderzoek blijkt dat de mens vitaminen op natuurlijke basis opneemt in zijn lichaam maar dat kunstmatige vitaminen zo snel mogelijk het lichaam weer verlaten.

In het oude Perzië gaf men alfalfa aan renpaarden omdat ze dan harder gingen lopen.

Voedingsstoffen alfalfapoeder

In alfalfa zitten veel voedingsstoffen. Het bevat de mineralen calcium, koper, ijzer, magnesium, mangaan, fosfor, zink en seleen. Daarnaast zit er in alfalfa de vitaminen A,B,C,D,E,K en U. Ook bevat het de fytonutriënten carotenoïden, chlorofyl, coumarinen, isoflavonen, alkaloïden, saponinen, bio-identieke hormonen in de vorm van fytoestrogenen zoals isoflavonen en coumestrol en L-canavanine. Al deze voedingsstoffen bij elkaar maken alfalfapoeder een uitstekend supplement voor de mens.

Medicinale eigenschappen alfalfa

Een wetenschappelijk rapport uit 2012 weet op basis van wetenschappelijke onderzoeken allerlei medicinale aspecten van alfalfa te melden. Het verhoogt het niveau van oestrogeen, voorkomt aderverkalking, helpt bloedsomloop en versterkt de immuniteit. Een belangriijk aspect van lucernepoeder is dat het de spijsverteringskanalen beschermt tegen allerlei gezondheidsproblemen. Door het hoge mineraalgehalte is het een adequaat middel om bloedarmoede te voorkomen en genezen. Verder werkt het goed tegen allerlei vormen van ischemie of verminderde doorbloeding.

Alfalfa tegen aderverkalking

Alfalfa gaat plaque in de aderen tegen, zo blijkt uit onderzoek uit 1978 wat is gehouden. Het is aldus goed tegen aderverkalking. Aderverkalking is een opstapje naar allerlei andere hart- en vaatziekten zoals een hartaanval.

Goede bron van carotenoïden

Turkse onderzoekers gaven lucerne of alfalfapoeder aan Japanse kwartels en maten vervolgens de hoeveelheid carotenoïden in de eieren van kwartels. Het bleek dat de eieren meer carotenoíden bevatten als de vogels alfalfa aten. Behalve alfalfa aten de kwartels ook tomaatpoeder en calendulapoeder als natuurlijk supplement. Het normale dieet van kwartels is rogge en tarwe wat erg gezond is maar daarin zitten relatief weinig carotenoïden.

Gebruikstoepassingen van alfalfapoeder

Er zijn verschillende manieren waarop je gedroogde groenten zoals alfalfapoeder kunt gebruiken.
  • Voeg gedroogde alfalfa toe aan een smoothie.
  • Combineer alfalfapoeder met boerenkoolpoeder en spinaziepoeder en maak er een koude drank van.
  • Voeg de gedroogde groenten op het laatste moment toe aan een soep.
  • Maak eens een saus met wat gedroogde groenten erdoor.
  • Een theelepel gedroogd alfalfapoeder kun je over een salade doen.
  • Doe een eetlepel gedroogde groenten in je waterfles die je de hele dag bij je draagt.
Gerelateerde artikelen
Kiemgroenten gezond en makkelijk zelf te kwekenKiemgroenten gezond en makkelijk zelf te kwekenKiemgroente zit boordevol gezonde voedingstoffen, en zijn daarnaast ook nog een keer zeer smakelijk. Kiemen zijn gemakke…
Groenten invriezen niet net zo gezond als diepvriesgroentenGroenten invriezen niet net zo gezond als diepvriesgroentenDiepvries groente zijn net zo gezond als verse groenten. Maar dat geldt niet als mensen hun eigen groenten invriezen. Di…
De gezondste groentesoortenNet als fruit zijn groenten belangrijk voor het menselijk lichaam. In groenten zitten veel voedingsstoffen, vezels en we…
Effectief afvallen: slimme keuzes makenEffectief afvallen: slimme keuzes makenAls je moeite hebt met afvallen, heeft een omschakeling in je manier van eten het meeste effect. Maar hoe zorg je ervoor…
Hoe gezond is tarwegras?Hoe gezond is tarwegras?Als gevolg van onze toenemende aandacht voor alles wat met een gezonde voeding te maken heeft, zijn we voortdurend op zo…
Bronnen en referenties
  • Tegen aderverkalking: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/98169
  • Carotenoïden alfalfpoeder: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17050099
  • Inhoudsstoffen en medicinale werkzaamheden: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22744951
  • Natuurlijke vitaminen blijven lang in het bloed en kunstmatige niet: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3847730/

Reageer op het artikel "De geneeskracht van alfalfapoeder"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 07-05-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!