InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van groente- en fruitpoeder

De geneeskracht van groente- en fruitpoeder

Groenten en fruit zijn gezond. Dat weten we allemaal. Toch krijgen we het niet genoeg binnen. Steeds meer voedingsexperts zeggen dat twee ons groente en twee ons fruit per dag, de officiële aanbevelingen van vele overheden, niet genoeg zijn. Supplementfabrikanten spelen daarop in door poeders en capsules aan te bieden met gedroogde biologische groenten en fruit. Op deze manier kan de haastig ingestelde westerse mens eenvoudig aan extra natuurlijke voedingsstoffen komen.

Inhoud:

Groente- en fruitpoeder als supplement

Groente- en fruitpoeder zijn niet alleen goed voor de gezondheid in het algemeen; ze kunnen enkele specifieke ziekten voorkomen, zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Groente- en fruitpoeder is los te koop maar je kunt het ook in capsulevorm aanschaffen. Alle hieronder genoemde medicinale werkingen zijn niet bedoeld om een medicijn te vervangen en ze vormen ook geen medicijn op zich. Hooguit wordt het risico om een ziekte te verkrijgen verkleind door het eten van groente- en fruitpoeder.

Goed bij verhoogde bloeddruk

Een mix van fruit- en groentepoeder is goed tegen verhoogde bloeddruk, zo blijkt uit Amerikaans onderzoek uit 2009. Mensen met een normale bloeddruk lieten geen verlaging van de bloeddruk zien; alleen mensen met hoge bloeddruk kenden een verlaging van de bloeddruk. Hieruit kan worden geconcludeerd dat groente- en fruitpoeder de bloeddruk reguleert. Men liet de testpersonen 90 dagen lang deze mix drinken in combinatie met water en zag dat de bloeddruk omlaag ging terwijl er geen verschil was in de regelmaat waarmee het hart klopt. Een verhoogde bloeddruk is een risicofactor voor meer ernstige hart-en vaatziekten zoals een hartaanval. In het onderzoek werden de resultaten verwerkt van 44 andere wetenschappelijke onderzoeken.

Goed voor rokers

Sigaretten roken zorgt voor meer oxidatieve stress en alle negatieve gevolgen die daarbij horen zoals een grotere kans op het ontstaan van ziekten als diabetes, hart- en vaatziekten en kanker. Onderzoekers uit Italië zagen dat als zware rokers veel groente- en fruitpoeders innemen met water, de oxidatieve stress een stuk minder wordt. Dat komt omdat er veel antioxidanten in groente en fruit zitten. Met andere woorden: als rokers langer ziektevrij willen leven kan het geen kwaad om gedroogde groenten en fruit te kopen en daarvan een sap te drinken.

Tegen diabetes

Een Chinees onderzoek uit 2008 toont aan dat na 12 dagen lang innemen van groente- en fruitpoeder muizen minder verschijnselen van diabetes en obesitas vertoonden. De onderzoekers gebruikten een mengsel van 65 groente- en fruitsoorten zoals ontspruite bonen, pompoen, wortel, appel, guave en papaja. De onderzoekers schatten dat er 200 bekende voedingssoorten zijn die bloedsuikerspiegelverlagende eigenschappen hebben. Daaronder vallen: tarwe, bleekselderij, lotuswortel en sopropo. Het belangrijkste effect van deze groenten is dat ze insulineresistentie verminderen waardoor het lichaam beter op eigen kracht de bloedsuikerspiegel kan reguleren.

Groenten en fruitmixen tegen parodontitis

Een groep internationale onderzoekers publiceerden in 2012 een onderzoek waarbij men de relatie onderzocht tussen parodontitis en het innemen van fruit- en groentepoeder. Parodontitis is een tandvleesontsteking die vaak gepaard gaat met gingivitis. Kenmerken zijn terugtrekkend tandvlees en bloedend tandvlees. Men gaf 61 proefpersonen dagelijks capsules met een concentraat van gedroogde acerola, appel, bietjes, broccoli, kool, wortel, cranberry, dadels, knoflook, boerenkool, sinaasappel, perzik, papaja, peterselie, ananas, pruimen, spinazie, suikerbiet, tomaat, Spirulina pacifica, Lactobacillus acidophilus, zilvervliesrijst, haverkorrels en Dunaliella salina. De onderzoekers concluderen dat het tandvlees minder ging bloeden als de patiënt groente- en fruitpoeders tot zich namen. Ook zagen de onderzoekers minder plaque op de tanden, de substantie die uiteindelijk voor ontstekingen zorgt. De onderzoekers eindigen hun rapport met de aanbeveling om vervolgonderzoek te doen op een monotherapie met een groente- of fruitsoort. Monotherapie wil zeggen: het doen van een onderzoek naar het gebruik van slechts één groente of fruit in plaats van een mix aan poeders van groenten en fruit.

Groente- en fruitpoeders verlagen kans op verkoudheid

Gezond verstand zegt dat als de mens gezonde groente- en fruitpoeders inneemt er een kleinere kans is op het oplopen van een ziekte. Deze gezondverstandsredenering wordt door wetenschappelijk onderzoek onderschreven. In 2011 onderzochten Duitse onderzoekers of het innemen van groente- en fruitpoeders helpen tegen het oplopen van een verkoudheid. Het onderzoek werd uitgevoerd op mensen die werkzaam zijn in de gezondheidszorg. Dat zijn mensen die veel in aanraking komen met zieke mensen. Het bleek dat in deze doelgroep er sprake was van een reductie van 20% op het risico om verkouden te worden als men dagelijks vier capsules van een bekende leverancier van groente en fruitsupplementen innam. De verkoudheid werd dus niet volledig uitgebannen; alleen het risico erop werd kleiner. De sponsor van het onderzoek was de suppletiefabrikant zelf maar de onderzoekers zeggen dat deze groente- en fruitpoederproducent geen hand had in de uitkomsten van het onderzoek. De sponsor heeft enkel meegeholpen aan de opzet van het onderzoek en gaf voldoende capsules voor de deelnemers.

Culinaire toepassingen

Als je losse groente- en fruitpoeder koopt kun je dit op verschillende manieren gebruiken in de keuken.
  • Voeg het op jet laatste moment toe aan een soep.
  • Maak een koude drank met de poeders.
  • Strooi een theelepel over een salade.
  • Voeg een theelepel gedroogd groente- en fruitpoeder toe aan een smoothie.
  • Doe het door een dressing die je voor een salade gebruikt.
  • Maak een saus voor vier personen op basis van water, roomboter en volkorenbloem en meng hier een eetlepel gedroogd poeder door. Breng het op smaak met kruiden.
Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van ananaspoederAnanaspoeder als supplement nuttigen betekent niet dat je nu voortaan nooit meer zo´n heerlijke verse ananas hoeft te et…
De geneeskracht van blauwebespoederPoeder van blauwe bessen is niet alleen gezond; het is een middel met medicinale eigenschappen. Met blauwebessenpoeder h…
De geneeskracht van kiwipoederNaast kiwi´s kun je kiwipoeder eten. Kiwipoeder biedt enkele gezondheidsvoordelen ten opzichte van verse kiwi´s. Niet da…
De geneeskracht van druivenpoederDruiven eten we allemaal wel eens. Ze zijn lekker en fris. Naast druiven kun je tegenwoordig genieten van druivenpoeder.…
Koffie is gezond!Koffie is gezond!Koffie is één van de meest geliefde dranken in Nederland. Lange tijd werd gezegd dat koffie ongezond is, omdat het de bl…
Bronnen en referenties
  • Verhoogde bloeddruk: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2732245/
  • Roken: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21697538
  • Tegen parodontitis: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2677008/
  • Verkoudheid: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3023145/
  • Diabetes: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2721366/
  • Foto´s: publiek domein

Reageer op het artikel "De geneeskracht van groente- en fruitpoeder"

Reactie

Maud Schrage, 07-02-2017 14:35 #1
Graag wil ik weten waar ik dit koop.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 08-05-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!