InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van rijstmelk

De geneeskracht van rijstmelk

Gewone koemelk is niet echt gezond en soms zelfs ziekmakend. Er zit zoveel rotzooi door koemelk dat het de oorzaak is voor meerdere allergieën. De bekendste melkallergie is koemelkallergie en een andere bekende is lactose-allergie. De medicijnen die koeien krijgen toegediend komen in de melk terecht, net als de etter en pus uit wonden die ontstaan bij het gebruik van de melkmachine die aan de uiers wordt bevestigd. Om deze reden zijn er allerlei alternatieven voor melk die steeds populairder worden. Ook voor vegetariërs en veganisten is rijstmelk een goede melkvervanging. Rijstmelk zelf maken is erg simpel.

Inhoud:

Rijstmelk voor veganisten

Rijstmelk is een prima vervanger voor melk voor mensen die vegetariër of veganistisch zijn. Het is echter niet aan te raden om dagelijks rijstmelk te drinken. Er zijn genoeg alternatieve melksoorten waarmee je kunt variëren. In rijstmelk zitten geen proteïnen. Pas op dat je geen rijstmelk gezoet met suiker koopt. Je kunt zelf rijstmelk zoeten met vanille om er een zoete tint aan te geven.

Rijstmelk is veilig voor kinderen

In 2003 verscheen er een Italiaans onderzoek dat voedingswaarde van rijstmelk onderzocht. Men vergeleek een groep baby's van 8 tot 14 maanden waarvan de ene groep werd gevoed met rijstmelk en de andere groep werd gevoed met melk van de koe. Er bleek geen verschil te zijn in de gezondheid en het groeipatroon van de baby's. De onderzoekers wilden echter niet definitief concluderen dat rijstmelk een goede vervanging is van koemelk voor kinderen die koemelkallergie hebben omdat er meer onderzoek moest plaats vinden. In 2006 kwam in een ander Italiaans onderzoek aan het licht dat rijstmelk een veilig en werkbaar alternatief is voor jongere kinderen met allergieproblemen, met name koemelkallergie en lactoseallergie. Een Vlaams onderzoek uit 2014 concludeert dat rijstmelk een veilig alternatief is voor koemelk.

Enkele gevallen van kinderen die rijstmelk niet verdragen

Er zijn wetenschappelijke rapporten over enkele patiënten die rijstmelk blijkbaar niet goed kon verdragen omdat peuters een groeiachterstand vertoonden die blootstelling aan de zon of na toevoeging van vitamine D-supplementen weer zijn hersteld. Dat betekent echter niet dat rijstmelk gevaarlijk is; het ging slechts om enkele gevallen. Het probleem koemelkallergie is een stuk groter dan babies en peuters die niet tegen rijstmelk kunnen, als we moeten afgaan op wetenschappelijke bevindingen.

Rijstmelk uit een pak / Bron: Spinoziano, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Rijstmelk uit een pak / Bron: Spinoziano, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Rijstmelk kun je kopen in een literpak maar je kunt het ook zelf maken.

Van rijstmelk krijgen kinderen geen constipatie

Rijst is een geen bron van proteïnen. Het is echter een illusie om te denken dat mensen per sé melk moeten drinken om aan proteïnen te komen. Er zijn voldoende fruit- en groentensoorten die proteïnen leveren. In 2010 werd er een onderzoek gedaan naar aanleiding van berichten dat kinderen constipatie zouden ontwikkelen als ze rijstmelk dronken maar voor deze stelling bleek geen bewijs te zijn. Rijstmelk is anno 2015 een veilig alternatief voor koemelk. Toch kan het vanuit het oogpunt van variatie geen kwaad om rijstmelk af te wisselen met amandelmelk, hennepzaadmelk, kokosmelk en havermelk. Ook voor sojamelk, schapenmelk en geitenmelk kunnen kinderen allergisch zijn hoewel dat een stuk minder voorkomt dat koemelkallergie.

Conclusies trekken uit één geval van proteïnetekort

Er bestaat een onderzoek van één enkel geval van proteïnetekort bij een kind omdat het rijstmelk kreeg in plaats van koemelk. Deze onderzoekers concluderen dat rijstmelk gevaarlijk kan zijn omdat kinderen een proteïnetekort ervan kunnen krijgen. Het is echter veel gevaarlijker om conclusies te trekken uit één enkel geval; deze conclusie van de zes Belgische medewerkers van het Virga Jesseziekenhuis in Hasselt is dan ook door verschillende wetenschappelijke onderzoeken onderuit gehaald.

Hebben we eigenlijk wel melk nodig?

In principe kan de mens leven zonder melk en melkalternatieven. Als mens hoeven we al helemaal geen koemelk te drinken om te overleven. Er zit veel waarheid in de stelling dat de mens het enige dier is wat melk van andere dieren drinkt. Hooguit voor baby's is het essentieel om veel moedermelk te drinken. Kinderen kunnen eveneens prima groeien met melk en melkalternatieven. Maar vanaf een jaar of twaalf is het drinken van melk niet echt meer nodig. Toch kan voor velen melk een lekkere drank zijn en kunnen bepaalde plantaardige zeer gezond zijn. Plantaardige melk drinken is een prima manier om vocht binnen te krijgen. Wie dierlijke melk drinkt kan daaruit vitamine B12 verkrijgen.

Hoe maak je rijstmelk?

Rijstmelk is simpel om te maken. Je hebt een grote pan nodig, rijst en kraanwater. Het is belangrijk om zilvervliesrijst te gebruiken want daarin zitten veel meer voedingsstoffen dan in witte rijst zoals basmatirijst en gebroken rijst. Gebruik vier delen water op een deel rijst. Dat betekent dat wanneer je een kopje rijst gebruikt, je vier kopjes water gebruikt. Kook de rijst door en door gaar. Je kunt zilvervliesrijst 20 minuten koken en daarna enkele uren zonder vuur in een pan met gesloten deksel stil laten staan. Dan zal de rijst in het kookwater nog helemaal doorgaren. Vervolgens, als het geheel goed is afgekoeld, doe je het in een blender en maal je het fijn. De rijstkorrels en het water worden helemaal wit samen. Nu kun je met een kaasdoek de rijstresten zeven van het vocht. Het vocht is opdrinkbaar als melk. De rijst kun je eventueel gebruiken in een deeg voor brood, koekjes, pannenkoeken of cakes. De overgebleven rijst kun je ook gebruiken als basis voor een saus bij de avondmaaltijd, ter vervanging van bloem.

Hoe gebruik je rijstmelk?

De zelf gemaakte rijstmelk kun je enige dagen bewaren in de koelkast. Tijdens deze dagen kun je af en toe genieten van rijstmelk als drank. Ook kun je er cacao en vanille doorheen doen om een lekkere veganistische chocolademelk van te maken. Deze chocolademelk kun je op een gezonde manier zoet maken met stevia. Een andere manier om rijstmelk te gebruiken is ter vervanging van room in een recept. Soms heb je room nodig door een saus of in een soep. Rijstmelk is een veganistisch alternatief voor deze room.
Gerelateerde artikelen
Recept voor "kaas"saus zonder koemelk, tarwe en sojaDit is een recept voor een kaasachtige saus zonder koemelk, tarwe en soja, en is ook glutenvrij. Koken voor een allergis…
Lekkere pannenkoeken bakken zonder ei en koemelkLekkere pannenkoeken bakken zonder ei en koemelkVoor veel mensen is een pannenkoek een echte traktatie, lekker met zoetigheid of juist hartig. Het is ook leuk om zelf p…
Rijstmelk, gevaarlijk of voedzaam?Is het verstandig veel rijstmelk te drinken? Er zijn verhalen over baby´s met ernstige ziekten door het drinken van rijs…
Alternatieven voor melkAlternatieven voor melkEr zijn veel alternatieven voor melk, zoals rijstmelk, sojamelk, amandelmelk en nog vele andere varianten. Deze producte…
Is melk wel zo gezond?Is melk wel zo gezond?Er zijn steeds meer wetenschappelijke studies beschikbaar die stellen dat melk drinken helemaal niet zo gezond is. De zu…
Bronnen en referenties
  • Rijstmelk is goed alternatief voor koemelk: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12870375
  • Italiaans onderzoek 2006: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16499641
  • Rijstmelk is veilig: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24723091
  • één geval van onvolgroeide peuter rijstmelk: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11335767
  • Algemene info melk: http://plantbasedresearch.org/content/animal-milk-vs-plant-milk
  • Recept rijstmelk: http://vegetarian.lovetoknow.com/How_to_Make_Rice_Milk
  • Afbeelding bron 1: Spinoziano, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van rijstmelk"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 10-05-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!