InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Voedingssupplementen met het aminozuur cysteïne: voordelen

Voedingssupplementen met het aminozuur cysteïne: voordelen

Voedingssupplementen met het aminozuur cysteïne: voordelen Cysteïne behoort tot de aminozuren en biedt tal van voordelen voor het menselijk lichaam. Dankzij haar antioxiderende werking kan het de weefsels en de huid beter beschermen en ondersteunt het de lever in haar zuiverende werking. Cysteïne is dan ook bijzonder nuttig om een algemene veroudering van de huid tegen te gaan. Tegelijk kan het positieve effecten hebben voor de nagels en het haar. Behalve via voeding kan je cysteïne ook opnemen door middel van voedingssupplementen. Voedingssupplementen met cysteïne kan je nemen voor je huid en tegen haaruitval, maar ook bij aandoeningen als psoriasis, astma en hooikoorts. Wat zijn de eigenschappen en voordelen van het aminozuur cysteïne?

Wat is cysteïne?

Aminozuren zijn organische verbindingen die voorkomen in het menselijk lichaam, meer bepaald in eiwitten. Een van die aminozuren is cysteïne. Cysteïne wordt beschouwd als een niet-essentieel aminozuur maar heeft niettemin tal van eigenschappen die uiterst belangrijk kunnen zijn. Zo zijn in het bijzonder kinderen en ouderen gebaat bij extra cysteïne, net als mensen die bezorgd zijn om de gezondheid van hun huid. Cysteïne heeft een antioxiderende werking waardoor de negatieve werking van vrije radicalen kan ingeperkt worden. Net als methionine is cysteïne een aminozuur dat zwavel bevat.

Aminozuur cysteïne: voordelen

Huid

Voedingssupplementen met het aminozuur cysteïne kunnen nuttig zijn om je lichaam op bepaalde vlakken een extra steuntje te geven. Zo heeft cysteïne positieve eigenschappen op het vlak van de huid. Wie cellulitis wil bestrijden of wil vermijden dat de huid snel veroudert en rimpels gaat vertonen kan dit helpen voorkomen door middel van extra cysteïne. Doordat het de weefsels ondersteunt is dit aminozuur efficiënt om wonden sneller te laten genezen en kan het voordelig zijn in geval van psoriasis. Ook zorgt het voor een positief effect op de nagels en het haar.

Lever en ouderdom

Bovendien kan cysteïne door haar ontgiftende functie een belangrijke steun betekenen voor de lever. De lever kan dankzij cysteïne haar functie van afvalverwerker van o.a. alcohol, drugs, vetten en giftige stoffen beter uitoefenen. In het algemeen heeft het bovendien een afremmende invloed op verschijnselen van ouderdom doordat het de weefsels beter beschermt. Ouderen kunnen bijvoorbeeld gebaat zijn met cysteïne om een snelle aftakeling van de huid en de weefsels tegen te gaan.

Andere voordelen

Voorts heeft cysteïne ook positieve effecten op de volgende aandoeningen en problemen:
  • astma
  • artritis
  • haaruitval
  • hooikoorts

Cysteïne in voeding

Voedingsmiddelen waarin cysteïne voorkomt zijn onder meer zuivelproducten (melk, yoghurt, eieren), groenten (ui, knoflook, broccoli, spruiten, linzen) en sommige soorten vlees (varkensvlees, kip, kalkoen). De dagelijkse hoeveelheid cysteïne die aanbevolen is komt overeen met 14,5 mg per kilogram lichaamsgewicht.

Voedingssupplementen met cysteïne

Huid en haar

Cysteïne kan genomen worden om het lichaam een extra zetje te geven om de vernoemde eigenschappen te realiseren. Voedingssupplementen met cysteïne kunnen op die manier een extra bescherming bieden voor de huid, de nagels, en het haar. Bij voedingssupplementen moet je wel steeds letten op de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid en eventuele neveneffecten indien je tegelijk ook geneesmiddelen neemt.

Cysteïne en vitamine C

Zo is het voor mensen met diabetes bijvoorbeeld af te raden om supplementen met cysteïne te nemen, behalve wanneer je dokter je dit aanraadt. Ook mensen met aanleg voor nierproblemen dienen voorzichtig te zijn met cysteïne: bij de inname van hoge doses cysteïne bestaat de kans op nierstenen. Om dit risico te verkleinen kan je tegelijk supplementen met vitamine C innemen, en dit in een dosis die driemaal hoger ligt. Sommige supplementen bieden bescherming tegen eventuele neveneffecten en bevatten zowel cysteïne als vitamine C, waardoor je dus twee vliegen in één klap slaat.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aandoening van eiwitstofwisseling: homocystinurieAandoening van eiwitstofwisseling: homocystinurieHomocystinurie is een aangeboren stofwisselingsziekte waarbij er een storing is met de afbraak van het aminozuur methion…
Belangrijke aminozuren voor het menselijk lichaamBelangrijke aminozuren voor het menselijk lichaamAminozuren zijn belangrijke bouwstoffen voor het lichaam. Het zijn de bouwstenen van peptiden en proteïnen. Aminozuren w…
Taurine, goed voor de gezondheidTaurine, goed voor de gezondheidTaurine is een aminozuur dat met name in de lever en hersenen door het lichaam zelf wordt aangemaakt. Het komt voort uit…
Tryptofaan supplement: depressie natuurlijk behandelenDepressieve klachten komen vaak voor en worden vaak behandeld met antidepressiva. Sommige mensen vinden het prettiger om…
Bronnen en referenties
  • http://holico-vitamins.com/content/cysteine/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Cyste%C3%AFne
  • http://www.gezondheidsplein.nl/dossiers/voedingssupplementen-en-mineralen/waarom-zijn-vitaminen-en-mineralen-belangrijk/
  • http://nootriment.com/nl/l-cysteine-benefits/ (bronnen geraadpleegd op 19/05/2015).

Reageer op het artikel "Voedingssupplementen met het aminozuur cysteïne: voordelen"

Reacties

Riet, 27-08-2018 02:01 #2
Goedendag. Ik zou graag willen weten of ik ipv acetylcisteine (fluimicil) een ander product kan nemen omdat het zout bevat en ik met mijn hypertensie problemen krijg. De longarts vond dat ik dat moest gebruiken om slijm te verminderen en het gemakkelijker op te hoesten. Kunt U me een ander advies geven. Vr. Groet R.v.d.B.

E. van Alphen, 15-08-2017 11:02 #1
Geacht forum,
Graag wil ik van u weten of in G.S.H. L, Gluthation, ook de stof cysteine is opgenomen.
Ik hoor graag van U. Vriendelijke groeten van E van Alphen. Reactie infoteur, 16-08-2017
Beste,

Glutathion is een tripeptide die inderdaad het aminozuur cysteïne bevat, net als de twee andere aminozuren glycine en glutaminezuur.
(zie ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/Glutathion)

Vriendelijke groeten,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 03-04-2018
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Voedingssupplementen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!