InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van tomaatpoeder

De geneeskracht van tomaatpoeder

Tomaatpoeder als gezonde kleurstof? Het kan! Tomaatpoeder biedt zowel smaak, antioxidanten als kleur. Daarom is het geschikt om sommige producten een gewenste kleur te geven. Denk bijvoorbeeld aan pasteitjes. Daarnaast kun je tomaatpoeder op legio manieren in de keuken gebruiken om je eten of drinken wat meer geneeskracht te geven. Bovendien is tomaatkracht medicinaal aanwendbaar. Je kunt via voedsel en natuurlijke supplementen zorgen dat het risico op sommige ziekten wordt verkleind.
Tomaatplakken / Bron: Scott Bauer, USDA ARS, Wikimedia Commons (Publiek domein)Tomaatplakken / Bron: Scott Bauer, USDA ARS, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Gedroogde tomaat is supergezond

De geneeskracht van tomaat is misschien niet bij iedereen bekend maar de tomaat is algemeen beroemd als lekkere frisse groente. Door tomaat te drogen en te verpulveren ontstaat een makkelijk bewaarbaar poeder waarmee je vele dingen kunt doen in de keuken. Dit poeder is bovendien supergezond. In vergelijking met verse tomaat bevat gedroogde en verpulverde tomaat meer mineralen en vitaminen dan hetzelfde gewicht van een verse tomaat.

Antioxidanten in tomaat

Italiaans onderzoek uit 2001 beveelt tomaatpoeder aan als waardevol en nutriëntrijk supplement in voedsel. Er zitten veel antioxidanten in de tomaat en op basis daarvan doen de wetenschappers hun aanbevelingen. In 2004 concluderen wetenschappers dat de rijkdom aan antioxidanten in tomaatpoeder ervoor zorgt dat de energierijke maaltijden zoals de westerse mens die bijvoorbeeld eet in een cafetaria, minder oxidatieve schade oplevert. In 2008 zagen Turkse wetenschappers dat de antioxidanten on tomaatpoeder de spieren van Japanse kwartels sneller in betere conditie brengen tijdens een stresssituatie. Omdat het ook de industrie niet is ontgaan dat tomaatpoeder antioxidanten heeft probeert men soms uit of het lukt om producten met de kleurstof en smaakstof tomaat te maken. Daardoor kunnen de producten bovendien extra aangeprezen worden omdat ze een hogere voedingswaarde bieden.

Tomaatpoeder beter dan lycopeenpoeder

Tomaatpoeder is gezonder dan lycopeenpoeder, zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek wat in 2010 in Saoedi-Arabië werd gepubliceerd. Het onderzoek laat zien dat de triglyceridenwaarden in de lever beter worden met tomaatpoeder dan met lycopeenpoeder. Steeds vaker blijkt dat de hele groente of in dit geval de hele gedroogde groente, een stuk effectiever is dan een stof eruit deze groente. Lycopeen is jarenlang geadverteerd als antikankersupplement maar nu blijkt dat gewoon tomaatpoeder toch beter werkt.

Tomaatpoeder goed voor eileider

In Japan deed men onderzoek naar het effect van tomatenpoeder op leiomyoma in de eileider. Leiomyoma is de vorming van goedaardige tumoren. In het onderzoek gebruikten de Japanners Japanse kwartels. Ze verdeelden de zieke kwartels in drie groepen. Men zag dat de groep die als supplement tomaatpoeder innam na een jaar kleinere tumors hadden en minder leiomyoma. De onderzoekers besluiten met te constateren dat een onderzoek op een dier niet automatisch tot dezelfde resultaten leidt bij een onderzoek op mensen. Of tomaatpoeder voor mensen goed is moet nog blijken, aldus de onderzoekers.

Tomaat / Bron: Goldlocki, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Tomaat / Bron: Goldlocki, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Tomaatpoeder is goed voor de lever.

Tomaatpoeder goed voor lever

Amerikaans onderzoek uit 2004 toont aan dat tomaatpoeder een leverbeschermende werking heeft en lycopeen niet. In het onderzoek werd gemeten hoe een toxificatie van de lever door oxidatieve stress zich ontwikkelt. Het bleek dat tomaatpoeder de stress het meest adequaat behandelt. Het effect van lycopeenpoeder op de lever was niet meetbaar. Amerikaans onderzoek uit 2015 voegt daaraan toe dat tomaatpoeder een sterke medicinale werking heeft op een alcoholische leververgroting. Met spreekt over het hebben van ´sterke bewijzen voor een effectieve heel-voedsel-preventie tegen alcoholische leverziekte.´

Tomaatpoeder tegen kanker

Een Turks onderzoek uit 2012 concludeert dat het innemen van tomaatpoeder een goede kandidaat voor de mensheid kan zijn om kanker te voorkomen. Deze conclusie doet men op basis van onderzoek met ratten die minder snel tumors ontwikkelden als ze tomaatpoeder te eten kregen. Deze ratten kregen minder snel dikkedarmkanker dan ratten die geen tomaatpoeder innamen.

Tomaatpoeder en broccolipoeder

Van tomaat is bewezen dat het een preventieve en genezende werking heeft bij prostaatkanker. Een Frans onderzoek uit 2007 toont aan dat de combinatie van tomaat- en broccolipoeder meer effectief werkt tegen prostaatkanker. In het onderzoek gaven de wetenschappers tomaat- en broccolipoeder aan ratten die waren geïmplanteerd met een tumor. Sommige ratten kregen enkel tomaatpoeder, andere broccolipoeder en een derde groep kreeg een combinatie van deze twee groentenpoeders. Bij de groepen die tomaat- en broccolipoeder aten verminderden de tumor sneller dan bij de groep ratten die één van beide supplementen kregen. Tomaat en broccoli versterken elkaar in hun werking tegen kanker. Dat wordt synenergetische werking genoemd. Sinds het begin van de 21e eeuw heeft de wetenschap meer belangstelling voor synenergetische werking van voedingstoffen en de medicinale werkzaamheden die daaruit voortvloeien. In het Amerikaanse tijdschrift Cancer Research werd eveneens een stuk gepubliceerd waaruit blijkt dat tomaatpoeder en broccolipoeder elkaar versterken in werking. Hun conclusie is alleen misschien wat vreemd: op grond van dit feit achten de wetenschappers het verstandig om gevarieerd te eten in plaats van één groente te gebruiken. De echte nieuwe wetenschap is dat juist de combinatie van deze twee groenten, broccoli en tomaat, geneeskrachtig werkt bij kanker en niet een willekeurige combinatie gevarieerde groenten.

Eettips tomaatpoeder

  • Je kunt tomaatpoeder toevoegen aan een zelf gemaakte tomatensoep, van echte tomaten.
  • Dit poeder is bij uitstek geschikt om pannenkoekbeslag rood te maken zodat je rode of roze pannenkoeken krijgt. Dat is extra leuk als je roze voedsel voor prinsessen wilt maken.
  • Tomaatpoeder kun je door het meel doen waarmee je een brood bakt.
  • Tomaatpoeder kun je in een yoghurtsaus of creme fraichesaus doen om het geheel en mooie kleur en lekkere smaak te geven. Verder kun je deze sauzen op smaak brengen met zwarte peper, zout, koriander, rozemarijn, oregano, basilicum en tijm.
  • Tomaatpoeder kun je gebruiken om met water een sap van te drinken.
  • Het poeder van tomaat kun je als gezond decoratief poeder op een bord strooien, bijvoorbeeld in combinatie met geel kurkumapoeder.
  • Dit poeder is prima toevoegbaar aan een groentensmoothie.
  • Als je pasta kookt en het in de pan opbakt kun je er op het laatst wat tomaatpoeder met water aangelengd bijdoen. Dit water kun je ook in de pan doen waarin je de pasta opdient.
  • Het poeder van tomaten is bij uitstek geschikt voor allerlei typen soepen.
Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van tomaatDe geneeskracht van tomaatTomaat is een heerlijke groente die net als fruit rauw gegeten kan worden als snack. Tomaat is bovendien supergezond. Dr…
Lycopeen tegen rimpels: eet tomatenpuree!Lycopeen tegen rimpels: eet tomatenpuree!Tomatenpuree is niet alleen een probaat middel tegen rimpels, maar ook tegen verbranding door zon. In tomatenpuree zit d…
Tomaten zijn gezondTomaten zijn gezondDe oorsprong van de tomaat ligt in het Andesgebergte waar de Inca’s de groente al tijden teelden toen de ontdekkingsreiz…
De goede eigenschappen van groente en fruitGroente en fruit zijn gezond, omdat er vitamines en andere voedingsstoffen inzitten. Maar welke effecten hebben sommige…
Waar zijn tomaten goed voor?Waar zijn tomaten goed voor?Tomaten worden wereldwijd geconsumeerd en sommige bekende producten zoals ketchup zijn volledig gebaseerd op tomaten. Da…
Bronnen en referenties
  • Tomaatpoeder goed supplement: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11308364
  • Tomaatpoeder en energierijk eten: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16183173
  • Goed voor eileider: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17927504
  • Tomaatpoeder en lycopeenpoeder: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20116662
  • Spieren Japanse kwartels: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18212370
  • Tomaatpoeder als gezonde kleurstof: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4093400/
  • Tomaatpoeder goed voor lever: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15070165
  • Tomaatpoeder alcoholische lever: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25592162
  • Tomaatpoeder tegen kanker: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15070165
  • Tomaatpoeder en broccolipoeder: http://cancerres.aacrjournals.org/content/67/2/836.abstract
  • Foto tomaatplakken: "Tomato slices" by Scott Bauer, USDA ARS - . Licensed under Public Domain via Wikimedia Commons -
  • Foto tomaat met groen: "Tomate gelber Blütenkelch2" by Goldlocki - via Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 1: Scott Bauer, USDA ARS, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Goldlocki, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van tomaatpoeder"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 21-05-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!