InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van appelpoeder

De geneeskracht van appelpoeder

Appels zijn gezond maar appelpoeder is zelfs nog gezonder! Per gewicht zit er in appelpoeder meer voedingsstoffen dan in verse appels. Appelpoeder bezit zoveel voedzame stoffen dat het zelfs medicinale eigenschappen heeft. Deze medicinale eigenschappen kun je gewoon gebruiken als je appelpoeder opeet bijvoorbeeld door de muesli.
Granny smith-appel / Bron: Fir0002, Wikimedia Commons (GFDL-1.2)Granny smith-appel / Bron: Fir0002, Wikimedia Commons (GFDL-1.2)

Inhoud:

Appelpoeder goed voor spijsvertering

In 1937 verscheen er reeds een wetenschappelijk onderzoek waaruit blijkt dat appelpoeder goed is bij problemen van de spijsvertering, met name diarree. De onderzoekers concluderen dat vooral pectine in appel bijdraagt aan de genezing van diarree. De onderzoekers uit 1937 melden verder dat gebakken appelpulp en ongezoete appelmoes dezelfde medicinale effecten hebben als appelpoeder. Ook uit Russisch onderzoek uit 1993 blijkt dat appelpoeder een positieve werking heeft op de spijsvertering. Ontstekingen in de darmen worden verlicht door appelpoeder en allerlei koolhydraten worden door appelpoeder beter opgenomen. Mensen die appelpoeder eten hebben minder last van diarree en vertonen minder gebreken aan de slijmvliezen in de darmen. In het laatste onderzoek werden 38 personen met chronische enteritis onder de loep genomen.

Appelschilpoeder tegen gewrichtspijn

In de V.S. verscheen in 2014 een onderzoek naar de effecten van appelschilpoeder. Appelschillen zijn een afvalproduct in de appelverwerkende industrie en het is logisch dat bedrijven op zoek gaan naar nieuwe manier om appelschillen te verwerken. Dat spaart geld. In het onderzoek werden personen gebruikt met chronische gewrichtsproblemen, vooral pijnlijke gewrichten. Na 12 weken appelschilpoeder te hebben ingenomen vertelden de mensen dat hun pijn verlicht was. De onderzoekers nemen aan dat de ontstekingsremmende werking van allerlei antioxidanten in appelschilpoeder verantwoordelijk zijn voor de pijnafname. Daarnaast kan door een meer soepel gewricht de arm beter bewogen worden na suppletie met appelpoeder. Een onderzoek uit 2003 had al eerder geconcludeerd dat de medicinale eigenschappen van appelschillen kunnen worden gebruikt door de schillen tot poeders te verwerken. Zo wordt aan de ene kant miljoenen kilo's appelschillen die ontstaan bij het maken van appelmoes verwerkt en krijgt aan de andere kant de consument de beschikking over een nieuw, werkzaam, natuurlijk supplement. De onderzoekers uit 2003 zagen dat een gram appelschilpoeder over evenveel vitamine C beschikt als drie sinaasappels. Ook goed om te weten is dat appelschilpoeder een beschermende werking heeft voor de lever.

Bron: NaJina McEnany - Ram-Man, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)Bron: NaJina McEnany - Ram-Man, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)

Appelpoeder en kanker

Uit Amerikaans onderzoek uit 2009 blijkt dat appels enigszins werken tegen kanker. In het onderzoek werd de antikankerwerking van gedroogde appelsoorten gemeten; de Granny Smith, Red delicious en Golden delicious. Het bleek dat de Granny Smith-variëteit veel meer antikankerwerking vertoont. De onderzoekers concluderen dan ook om vervolgonderzoek te gaan doen met meer appelvariëteiten. De onderzoekers gaan ervan uit dat als de appels meer polyfenolen bevatten, de appels een grotere antikankerwerking hebben.

Eettips appelpoeder

  • Een schepje appelpoeder doet het uitstekend in een koude fruitsoep op hete, tropische dagen.
  • Appelpoeder kun je toevoegen aan allerlei groenten- en fruitsmoothies.
  • Appelpoeder is een bestanddeel waarmee je deeg kan verrijken dat je gaat gebruiken voor taarten, fruitpasteitjes, fruitcakes en koekjes met fruitsmaak.
  • De poeder van appel kun je in een glas doen en er water bijschenken ten einde een instant appeldrink te vervaardigen.
  • Met appelpoeder kun je beslag maken voor fruitpannenkoeken. Zo geef je het beslag extra voedingswaarde en smaak mee.
  • Een schepje appelpoeder kun je over een fruitsalade doen.

Appelpoeder en diabetes

In Letland werd in 2015 een onderzoek afgerond naar de werking van appelpoeder gemaakt van onrijpe appels op de bloedsuikerspiegel. Het suikermetabolisme wordt geactiveerd door onrijp appelpoeder. Hiermee in verband staande is er eveneens minder sprake van insulineresistentie. De Letse onderzoekers concluderen daarom dat onrijp appelpoeder een prima supplement is voor mensen met suikerziekte of diabetes mellitus.

Appelpoeder bij prikkelbaredarmsyndroom?

Omdat van appelpoeder van oudsher bekend is dat het goed is voor de darmen, is het wellicht een goed middel om te geven aan mensen met darmproblemen zoals prikkelbaredarmsyndroom. Deze ziekte gaat gepaard met ontstekingen en appelpoeder kan de ontstekingen verhelpen. Dat is de eindconclusie van een groep Canadese onderzoekers die in 2013 hun onderzoek publiceerden. Vooral het maagslijmvlies, dat een beschermende werking heeft op de darmen, wordt verbeterd door appelpoeder en de antioxidanten die erin huizen. Overigens voerden de Canadezen een verkennend onderzoek uit en bevelen ze aan om vervolgstudies te doen naar het effect van appelpoeder op mensen met darmproblemen.
Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van appelschilpoederAppels zijn lekker. Je kan er in bijten. Appelschilpoeder kent dat voordeel niet. Dit poeder kun je gebruiken in dranken…
Prikkelbaredarmsyndroom (PDS): oorzaken, behandeling en tipsPrikkelbaredarmsyndroom (PDS): oorzaken, behandeling en tipsHeb je vaak last van buikkrampen en een onregelmatige stoelgang, zonder dat je arts een duidelijk aanwijsbare ziekte als…
Superfood AppelSuperfood AppelSuperfoods worden met de dag populairder. Er zijn tegenwoordig zelfs hele diëten op gebaseerd. Ook de appel is één van d…
De geneeskracht van appelAppels zijn goed voor de longen. Ze verminderen de kans op longkanker en verlichten astmaverschijnselen. Dat blijkt uit…
De geneeskracht van ananaspoederAnanaspoeder als supplement nuttigen betekent niet dat je nu voortaan nooit meer zo´n heerlijke verse ananas hoeft te et…
Bronnen en referenties
  • Appelpoeder 1937 spijsvertering: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1562055/
  • Appelpoeder spijsvertering: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7975420
  • Appelschilpoeder gewrichtspijn: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25271471
  • Appelpoeder kanker: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19838923
  • Appelpoeder diabetes: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24917557
  • Appelschilpoeder goed voor lever: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12617604
  • Appelschilpoeder prikkelbaredarmsyndroom: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3553108/
  • Foto rode/groene appels: "Assorted Red and Green Apples 2120px" by Original photo by and (c)2007 NaJina McEnany. Photo prepared by User:Ram-Man. Used by permission. - NaJina McEnany. Licensed under CC BY-SA 2.5 via Wikimedia Commons
  • Foto granny smith: "Granny smith closeup" by Taken by fir0002 | flagstaffotos.com.au Canon 20D + Tamron 28-75mm f/2.8 - Own work.
  • Afbeelding bron 1: Fir0002, Wikimedia Commons (GFDL-1.2)
  • Afbeelding bron 2: NaJina McEnany - Ram-Man, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van appelpoeder"

Reactie

Irma, 26-08-2015 17:01 #1
Waar kun je appelpoeder kopen of kan ik het zelf maken? Reactie infoteur, 04-09-2015
Zelf maken is bewerkelijk maar je zou appels kunnen drogen en verpoederen. Het is slechts mondjesmaat te koop voor de consument; het wordt thans vooral in de voedingsindustrie gebruikt.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 20-05-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!