InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van bananenpoeder

De geneeskracht van bananenpoeder

De banaan is lekker en voedzaam maar bananenpoeder is zo voedzaam dat het als medicijn kan dienen bij een maagzweer! Er zijn verschillende onderzoek gepubliceerd waarbij ratten een maagzweer werd gegeven door ze aspirine te geven. De maagzweer geneest sneller als de proefdieren vervolgens bananenpoeder te eten krijgen. Dit keiharde wetenschappelijke gegeven toont twee dingen aan: aspirine is slecht voor de maag en banaan is goed voor de maag.
Gele, rode en groene banaan / Bron: TimothyPilgrim, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Gele, rode en groene banaan / Bron: TimothyPilgrim, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud:

Algemene informatie

In de wetenschap gebruiken we Latijnse namen zodat er geen misverstanden ontstaan over welke plant of dier het gaat. De Latijnse naam van banaan is Musa sapientum Linn. var. Paradisiaca. Banaan is in vele landen een dagelijks gebruikt product. Er zijn kookbananen en bakbananen die iedere maaltijd lekkerder kunnen maken. Bovendien is de banaan zeer voedingsrijk. Daar kan aan worden toegevoegd dat de banaan zelfs medicinale eigenschappen heeft. Sinds het begin van het derde millennium wordt het steeds populairder om gedroogde poeders van groenten en fruit te eten. Banaan vormt daar geen uitzondering op.

Geschiedenis bananenpoeder

Bananenpoeder is niet echt iets nieuws. Het wordt al sinds begin 20e eeuw gebruikt in babyvoedsel. Vroeger zagen mensen in producten met bananenpoeder een middel dat de mens algehele versterking biedt. Ook ouderen namen om deze reden bananenpoederproducten. In 1934 vonden Indiase wetenschappers uit waarom bananenpoeder tegen maagzweren helpt. Op grond van hun bevindingen creëerden ze naar eigen zeggen een bananenpoeder dat 300 keer zo sterk is als de oude bananenpoeder. Anno 2015 is bananenpoeder een nieuwkomer in superfoodland. Mensen gaan steeds vaker over tot de aanschaf van fruitpoeders om hun westers dieet mee te verrijken. Een modern westers dieet heeft volgens vele deskundigen te lage percentages voedingsstoffen en daarom kunnen natuurlijke groente- en fruitpoeders van groot belang zijn.

Bron: Topicchio, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Bron: Topicchio, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Bananenpoeder tegen maagzweer

In 1984 publiceren Engelse onderzoekers een artikel waaruit blijkt dat ratten die door aspirine gevormde maagzweren kregen, zijn geholpen met bananenpoeder als medicijn. In dit onderzoek gebruikte men het poeder van onrijpe bananen. De onderzoekers zien dat bananen zowel helende eigenschappen als ziektevoorkomende kwaliteiten heeft.

In een onderzoek uit 1986 werden ratten maagzweren gegeven door ze de volgende medicijnen toe te dienen: aspirine, indomethacine, fenylbutazon en prednisolon. Deze medicijnen werken negatief op het maagslijmvlies en veroorzaken daarom zweren. In het onderzoek werden ratten gebruikt. Men zag dat de ratten die bananenpoeder te eten kregen sneller herstelden van de maagzweer. Het maagslijmvlies werd sterker maar ook de maagzweren die waren ontstaan herstelden sneller door een verbeterde celgroei van nieuwe cellen, getriggerd door bananenpoeder. In 1987 onderzochten Indiase wetenschappers de maagslijmvliesweerstand en het bleek dat deze positief wordt veranderd door bananenpoeder maar dat aspirine de conditie van het maagslijmvlies verslechtert.

Recenter onderzoek maagslijmvlies

Onderzoek uit 1999 voegt aan bovenstaande gegevens toe dat vooral de stof leucocyanidine in banaan een positieve werking heeft op het maagslijmvlies. De onderzoekers uit het Verenigd Koninkrijk zien dat deze stof 'de erosie die aspirine veroorzaakt aan het maagslijmvlies', tegengaat. De tussen aanhalingstekens geplaatste woorden zijn de woorden van de onderzoekers zelf. Indiase onderzoekers concluderen in 2013 in grote lijnen hetzelfde: bananenpoeder kan maagzweren tegengaan. De Indiase wetenschappers gebruikten slechts 100mg poeder per kilo per persoon per dag. Een persoon van 60 kilo zou volgens hen 60 gram bananenpoeder per dag moeten gebruiken. Men noemt leucocyanidine als actief component dat er mede voor zorgt dat het maagslijmvlies meer sappen aanmaakt, er meer cellen worden aangemaakt bij een door medicijnen beschadigde maagwand en dat de maagzweer zelf wordt genezen door verbeterde productie van Cl, een belangrijk onderdeel van maagsappen.

Bananenpoeder als cosmetisch middel

Bananenpoeder wordt soms in cosmeticaproducten gestopt. Het zit met name in gezichtscrèmes en crèmes voor gezichtsmaskers. Je zou ook zelf met water en bananenpoeder of melk en bananenpoeder een gezichtsmasker kunnen maken. Dit masker maakt de tint van de blanke huid iets warmer en het is goed voor de poriën.

Eettips bananenpoeder

Er zijn legio creatieve manieren om bananenpoeder in de keuken te gebruiken. Hier volgt een korte opeensomming:
  • Bananenpoeder kan worden gebruikt om milkshakes mee te maken.
  • Het poeder van bananen is geschikt om toe te voegen aan fruitsmoothies. Ook groentensnmoothies kunnen hiermee worden verrijkt.
  • Bananenpoeder is een ideaal middel om aan deeg toe te voegen wat gaat gebruikt worden voor het maken van zoete bakwaren zoals koekjes, cakes, taarten, vlaaien en muffins.
  • Bananenpoeder kun je toevoegen aan biologisch vanille-ijs om zelf een lekkere ijssmaak te maken.
  • Bananenpoeder kun je toevoegen aan een roomsaus zodat deze zoet smaakt. Dat is lekker als saus op een toetje, ijs en pannenkoeken.
  • Bananenpoeder kun je mengen met andere fruitpoeders zoals appelpoeder en acaipoeder om je favoriete drank te maken.
  • Meng eens een klein schepje bananenpoeder toe aan een vers gemaakte appelsap.
Gerelateerde artikelen
Bananen, zijn ze gezond en hebben we ze nodig?Bananen, zijn ze gezond en hebben we ze nodig?Zijn bananen wel gezond? Dat is een vraag die vele mensen zich stellen. Vaak wordt wel eens verteld dat ze veel calorieë…
Waar zijn bananen goed voor?Waar zijn bananen goed voor?De banaan is een lange en ietwat kromme gele vrucht, wat groeit aan een bananenplant. Deze bananenplant is ís werelds gr…
Is een banaan gezond?Is een banaan gezond?Is een banaan gezond? Na het lezen van dit artikel zult u op een andere manier aankijken tegen bananen. Natuurlijk is el…
Wat is een maagzweerSoms kan er in het slijmvlies van de maag een soort wondje ontstaan. Dit is een maagzweer. Meestal zit de maagzweer net…
Maagzweer oorzaken, symptomen en behandelingEen maagzweer (ulecer pepticum) in de maag wordt een ulcus ventriculi genoemd een maagzweer in de dunne darm (twaalfving…
Bronnen en referenties
  • Bananenpoeder maagzweer 1984: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1987262/
  • Bananenpoeder maagzweer 1986: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3821133
  • Aspirine slecht voor maagslijmvlies: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2447444
  • Leucocyanidine goed voor maagslijmvlies: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10404428
  • Bananenpoeder maagslijmvlies: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3249781/
  • Geschiedenis bananenpoeder: http://en.wikipedia.org/wiki/Banana_powder
  • Foto losse bananen: "Platano de canarias". Licensed under CC BY 2.0 via Wikimedia Commons
  • Gele, groene en rode bananen: "Bananavarieties" by User TimothyPilgrim on en.wikipedia -
  • Afbeelding bron 1: TimothyPilgrim, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Topicchio, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van bananenpoeder"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 20-05-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!