InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van zwartebessenpoeder

De geneeskracht van zwartebessenpoeder

Zwarte bessen zijn erg lekker als ze vers in de zomer uit je tuin geplukt op een schoteltje liggen. Je kunt zelfs een paar weken per jaar verse zwarte bessen bij sommige groentewinkels kopen of zelfs uit je eigen tuin plukken. Maar voor de rest van het jaar ben je aangewezen op zwartebespoeder. Dat is geen probleem. Vanaf de jaren 10 van de 21e eeuw is dit poeder steeds vaker voorradig, Mensen gebruiken zwartebespoeder als een nutritief en medicinaal poeder.
Zwarte bes aan een struik / Bron: Aconcagua, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Zwarte bes aan een struik / Bron: Aconcagua, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud:

Algemene informatie zwarte bessenstruik

Zwarte bes komt van nature voor in Noord-Europa en Noord-Azië. In Nederland en België groeit deze struik prima in je eigen tuin. Twee of drie van deze struiken zijn jaarlijks genoeg voor 10 tot 15 potten heerlijke jam, als je die zelf klaar kan maken. Je kunt de zwarte bessen ook gewoon zo opsnoepen. De jonge bladeren zou je kunnen bewaren om aan theemixen toe te voegen. Ze hebben medicinale eigenschappen.

Naamgeving zwarte bes

De Latijnse naam die we in de wetenschap gebruiken van zwarte bessen is ribes nigrum. In het Nederlands wordt het zwarte bes of cassisbes genoemd. In het Engels heet deze plant blackcurrent. Als je het poeder van deze bes wilt koen op internet is het handig om te weten dat het ´black current powder´ wordt genoemd. Je kunt dit product in 100% pure vorm kopen. Het geeft aan allerlei dranken en voedingswaren een soort cassissmaak.

Traditioneel gebruik zwarte bes

De bladeren werden altijd in Europa gebruikt tegen artritis, spastische hoest, diarree, als diureticum en tegen een zere keel. Van de bessen wordt traditioneel een drank gemaakt die goed werkt bij verkoudheid en de griep. De bessen zijn net als de bladeren een diureticum. Verder wordt de zwarte bes voorgeschreven bij ziekten van de spijsverteringswegen, de ademhalingswegen en ziekten van het hart. Op de site van Mercola worden daar nog een aantal traditionele behandelingen aan toegevoegd. Het zou ook worden ingezet bij nachtblindheid en kanker. Het hoge vitamine C gehalte kan in samenwerking met de grote hoeveelheid mineralen zoals fosfor, mangaan, koper, calcium, magnesium en kalium en vitaminen uit het B-complex ervoor zorgen dat ontstekingen minder snel voorkomen. Anthocyaninen zijn sterke flavonoïden die eveneens vrije radicalen vangen en antioxidantwerking hebben. Deze werkingen gaan kanker tegen maar ook het gehele verouderingsproces. Ook heeft een ontstekingsremmende werking van groente en fruit bewezen positieve werking op het brein.

Veel antioxidanten in zwarte bes

Zwarte bessen hebben een hoge antioxidantwaarde en vangen veel vrije radicalen, zo ziet een Poolse groep onderzoekers het in hun rapport dat werd gepubliceerd in januari 2014. Er zitten vooral veel polyfenolen zoals anthocyaninen in. In de bladeren zit veel flavonoïden. De Poolse onderzoekers melden in hun onderzoek dat hun aanleiding was dat er vele therapeutische en preventieve behandelingen met gebruik van zwarte bes zijn. Hun onderzoek rechtvaardigt therapeutisch gebruik van zwarte bes.

Zwarte bessenstruik met een paar zwarte bessen / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)Zwarte bessenstruik met een paar zwarte bessen / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)

Blad werkt tegen griep

Uit onderzoek blijkt dat een bepaalde stof uit het blad van de zwarte bessenstruik even goed tegen griep werkt als het vaccin Tamilflu, waar zoveel over te doen is geweest in 2009 omdat het de Nederlandse staat honderden miljoenen euro´s heeft gekost om dit te kopen terwijl het niet is gebruikt. Nu blijkt dat in 2014 men erachter kwam dat bladeren van de zwarte bessenstruik kunnen werken tegen griep, is het de overweging waard om kleine hoeveelheden van dit blad te gebruiken in een theemix tegen griep. Hiervoor kun je zelf vers blad verzamelen, drogen en verpoederen.

Goed voor het hart

Het eten van zwarte bes blijkt een positieve werking te hebben op het hart. Het hart kan meer inspanning aan na het eten van zwarte bes. De bloeddruk werd daarbij niet verhoogd. Het hartritme bleef eveneens onveranderd. Deze verbeterde output van het hart had niet te maken met een hogere zuurstofopname. Daar heeft zwarte bes volgens de Engelsen geen invloed op. Dat concluderen onderzoekers uit het Verenigd Koninkrijk in 2015. In het onderzoek werden 13 triathleten gebruikt als personen die het poeder moesten innemen. De triathlon is een zware duursport.

Goed voor de darmen

Zwartebespoeder stimuleert bacteriën in de darmen die nodig zijn om eten te verteren. Onderzoekers uit Nieuw-Zeeland kwalificeren verpulverde en gedroogde zwarte bes als ´goed voor de darmflora´. Ze zagen dat poeder van de zwarte bes goed is voor de darm en de kans op darmkanker mogelijkerwijs doet afnemen. Ze noemen zwartebespoeder een nieuw probioticum. Een probioticum is een middel dat de darmflora helpt te bevorderen.

Goed bij astma

Astma bij kinderen kan verminderd worden door suppletie met zwartebespoeder. Dat concluderen Nieuw-Zeelandse onderzoekers in 2010. men zag dat als kinderen dit poeder innemen er minder ontstekingen optreden in de luchtwegen. Dit is vooral omdat het eigen immuunsysteem in werking wordt bevorderd. Aan de vorming van een allergische reactie vindt in het lichaam een complexe reactie plaats. Het immuunsysteem moet getriggerd worden maar gaat pas beginnen met het afgeven van ontstekingssignalen als er een bepaalde waarde is overschreden. Wanneer zwartebespoeder wordt ingenomen kan het immuunsysteem van het lichaam beter reageren en de schadelijke stoffen elimineren.

Eettips zwarte bespoeder

  • Zwartebespoeder is een relatieve nieuwkomer in de keuken. Daarom is niet algemeen bekend wat je ermee kunt doen. Om deze reden staan hier een paar gebruikstips.
  • Zwartebespoeder kun je toevoegen aan een flesje water.
  • Poeder van zwarte bes kun je vermengen met een biologische vanilleijs te maken. Prak het goed door elkaar en je hebt je eigen fruitsmaak ontwikkeld.
  • Zwarte bespoeder kun je door een fruitsoep heen doen.
  • Dit poeder kun je over een fruitsalade strooien.
  • Zwarte bespoeder kun je prima gebruiken als instantpoeder om een lekkere sap van te maken.
  • Zwarte bespoeder is aanwendbaar door het toe te voegen aan fruitsmoothies.
  • Met zwartebespoeder kun je meel verrijken dat je gebruikt voor het bakken van zoete deegwaren. Je hebt minder suiker nodig . Je kunt het eveneens als extra zoet element in suikerloos gebak hanteren.
  • Zwarte bespoeder is het ideale middel om toe te voegen aan zoete zelf gemaakte sauzen. Deze sauzen kunnen enkel suikervervangers bevatten. Ook kun je het gebruiken om toetjes zoals gebak, pudding, yoghurt en vla mee te maken. In het juiste seizoen doe je er natuurlijk een paar zwarte bessen uit eigen tuin bij.
Gerelateerde artikelen
Rode Ribes  Ribes sanguineum; roze bloeiende sierheesterRode Ribes Ribes sanguineum; roze bloeiende sierheesterRode Ribes of ook Ribes sanguineum genaamd is een sierheester die vooral in het voorjaar veel wordt aangeboden bij tuinc…
Zwarte bessen zijn heel gezondZwarte bessen zijn heel gezondBessen en bramen, frambozen zijn allemaal vruchten die heel erg gezond zijn. Toch worden ze niet heel veel gegeten, niet…
Last van wallen? Verminder ze met smoothiesLast van wallen? Verminder ze met smoothiesHeb je last van wallen en donkere kringen onder de ogen? Hebben de vele feestjes hun gevolgen voor de huid? Gelukkig kan…
De geneeskracht van zwarte besDe geneeskracht van zwarte besSuperfruit hoeft niet uit exotische oorden te komen. De zwarte bes is volgens experts gezonder dan de dure maar momentee…
Zijn zwarte bonen gezond?Zijn zwarte bonen gezond?Zwarte bonen, of zwarte schildpadbonen worden in Nederland minder vaak gegeten dan witte en bruine bonen. Zwarte bonen h…
Bronnen en referenties
  • Traditioneel gebruik: http://en.wikipedia.org/wiki/Blackcurrant#Use_in_traditional_medicine
  • Antioxidanten zwarte bes: http://www.researchgate.net/publication/260197159_Biological_Activity_of_Blackcurrant_Extracts_%28Ribes_nigrum_L.%29_in_Relation_to_Erythrocyte_Membranes
  • Mercola: http://foodfacts.mercola.com/black-currant.html
  • Close up zwarte bes: "Schwarze Johannisbeeren Makro" by Aconcagua - Own work. Licensed under CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons
  • Zwarte bes, hart: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25811286
  • Zwarte bes darmflora: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23674271
  • Zwarte bes astma: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20229526
  • Zwarte bes immuunsysteem: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20229526
  • Afbeelding bron 1: Aconcagua, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van zwartebessenpoeder"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 23-05-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!