InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van blauwebespoeder

De geneeskracht van blauwebespoeder

Poeder van blauwe bessen is niet alleen gezond; het is een middel met medicinale eigenschappen. Met blauwebessenpoeder heb je in de keuken zowel een smaakstof als een kleurstof in je hand. Creatievelingen kunnen daar de lekkerste recepten mee bedenken. Gedroogd fruit eten wordt steeds populairder. Het blijkt dat fruit drogen niet ten koste gaat van voedingsstoffen in fruit. Overigens is het niet de bedoeling voortaan alleen maar gedroogd fruit te eten in plaats van vers fruit. Gedroogd fruitpoeder is een supplement. Vers fruit is nog altijd basisvoedsel.
Blauwe bessen / Bron: Tiia Monto, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Blauwe bessen / Bron: Tiia Monto, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud:

Waarom gedroogd fruit?

Fruit drogen is een handeling die de houdbaarheid van fruit verlengt. Fruit kan op deze manier buiten het seizoen worden gegeten. Het verpoederen van dit fruit zorgt ervoor dat het makkelijker consumeerbaar is. Je kunt het eenvoudig aan allerlei bakgerechten, dranken en recepten toevoegen zonder dat je het fruit eerst moet weken. Fruitpoeder gebruiken betekent dat je een concentratie aan voedingsstoffen gebruikt. Daarom is het verstandig om fruitpoeder in huis te halen.

Algemene informatie

In de wetenschap gebruiken we Latijnse namen. De Latijnse naam van blauwe bes is Vaccinium corymbosumb. In de V.S. wordt deze plant vooral bilberry genoemd. Deze struik wordt niet hoger dan twee en een halve meter. Hij bloeit van half augustus tot half september. Het is een mooie struik in je tuin die bovendien wat extra voedsel geeft. De besjes aan deze struik zijn paars-zwart van kleur. De plant komt oorspronkelijk uit Noord-Amerika maar is ook in Noord-Europa helemaal ingeburgerd. Er is ook een variëteit, de vaccinum myrtillum. Dit is de variëteit die veel wordt gecultiveerd in Polen, Groot-Brittannië, Japan, Nieuw-Zeeland en Nederland. Die zie je over het algemeen in de winkels liggen. Het wordt in het Nederlands de blauwe bosbes genoemd. De soorten blauwe bosbes en blauwe bes worden nogal eens met elkaar verward. In het Engels heeft men een beter onderscheid. Daarnoemt men dit poeder bilberry powder

Antibacteriële werking van blauwe besblad

Niet alleen de besjes zijn zeer gezond, ook de bladeren kunnen medicinaal worden aangewend. Dat blijkt in een onderzoek wat werd gehouden in Zuid-Korea en wat in 2013 werd gepubliceerd. De bladeren hebben antioxidantwerking en vertonen antibacteriële activiteit. De onderzoekers zien verder dat in de bessen zelf veel chlorogeenzuur, quercetine, kaempferol, myricetine, procyanidinen, catechine, epicatechine, resveratrol en vitamine C zit. Dat zijn allemaal stoffen die bijdragen aan de antioxidantwerking. Deze rijkdom aan nutriënten in de vrucht hebben de onderzoekers aangezet om ook de werking van de bladeren te onderzoeken.

Goed tegen ontstekingsziekten

Braziliaans onderzoek uit 2007 concludeert dat blauwebespoeder wel eens kan bijdragen aan ziekten die gebaseerd zijn op ontstekingen op celniveau of laaggradige ontstekingen. Dat doet men op basis van het grote aantal antioxidanten in dit vruchtenpoeder. Men liet allerlei testen los op de bes die parameters opleveren die iets vertellen over de gezondheidswaarde van een vrucht. Dat is een gestandaardiseerde test om de gezondheidseigenschappen van een vrucht in kaart te brengen.

Blauwe bessen aan de struik / Bron: Opioa Jerzy (Poland), Wikimedia Commons (CC BY-2.5)Blauwe bessen aan de struik / Bron: Opioa Jerzy (Poland), Wikimedia Commons (CC BY-2.5)

Veel antioxidanten in blauwebespoeder

Amerikaanse onderzoekers schrijven in 2009 dat niet alleen deze bes maar vrijwel alle bessen in de traditionele geneeskunde medicinaal zijn aangewend. Op grond van de hoeveelheid antioxidanten is dat gerechtvaardigd. In het onderzoek dat op ratten werd uitgevoerd, concludeert men dat blauwebespoeder goed is voor de spieren, de lever, de alvleesklier en de immuuncellen die continue rondcirculeren.

Voedingswaarde vers, ingevroren en gedroogd

Uit Australisch onderzoek uit 2004 blijkt dat er weinig verschil is in voedingswaarde tussen verse, gedroogde en ingevroren blauwe bessen. Nu wil alleen het geval dat men dit onderzoek slechts ingevroren bessen over drie maanden bekeek. Uit divers ander onderzoek is bekend dat na drie maanden de vitaminen- en mineralenwaardes van ingevroren fruit sterk naar beneden gaan. In principe wordt de voedingswaarde van ingevroren groente en fruit per maand minder.

Blauwebespoeder en bloedvaten

In 2014 werd een onderzoek gepubliceerd dat onderzoek deed naar de werking van blauwebespoeder op de bloedvaten. Het bleek dat het eten van poeders van het equivalent van 250 gram verse blauwe bessen inderdaad tot bloeddrukdaling leidt. De aders werden meer soepel en dat was de reden dat de bloeddruk daalde. In het onderzoek gebruikte men 25 mannen en vrouwen als proefpersonen.

Blijf vers fruit eten

Het is goed om te realiseren dat het innemen van dit en andere vruchtenpoeders niet moet leiden tot het minder eten van vers fruit. Vers fruit is en blijft basisvoedsel terwijl gedroogd fruitpoeder een supplement is. Het kan een belangrijk supplement zijn, dat ons net voorziet van genoeg ADH-percentages voor vitaminen en mineralen. Maar we blijven bovenal vers fruit nodig hebben waar nog net iets meer verschillende soorten energie, enzymen en voedingsstoffen in zitten.

Drink- en eettips poeder van zwarte bes

Omdat zwartebespoeder nog niet lang in de schappen van de winkels ligt is het verstandig om wat gebruikstips tot je te nemen. Deze voedselsoort kennen je voorgangers in je familie waarschijnlijk niet dus van hen kun je niet hebben geleerd hoe je het in de keuken moet verwerken. Zwartebespoeder kun je op meerdere manieren integreren in je dagelijks eetpatroon.
  • Je kunt het toevoegen aan een flesje of bidon die je regelmatig met water vult.
  • Je kunt het poeder als instantpoeder gebruiken met water om een verfrissende fruitdrank te bereiden.
  • Je kunt dit poeder mengen met andere fruitpoeders zoals appelpoeder, banaanpoeder, mangopoeder, acaipoeder en zwartebespoeder.
  • Blauwebespoeder kun je mengen met vanille-ijs uit de winkel om een ijs te creëren met een vruchtensmaak.
  • Dit vruchtenpoeder kun je naar eigen inzicht en ter variatie toevoegen aan een milkshake, sap of smoothie.
  • Zwartebespoeder kun je toevoegen aan bakwaren zoals deeg van taarten, cakes, koekjes, muffins en brood om er een fruitsmaak aan te geven en het geheel iets donkerder te maken.
  • Dit poeder kun je toevoegen aan een vruchtensalade.
  • Het poeder is uitstekend te mengen in een havermout of zelfgemaakte muesli.
  • Je kunt het peoder mengen met alternatieve melk zoals amandelmelk, rijstmelk en havermelk om een lekkere melkdrank zelf te bereiden.
  • Maak eens zelf een waterijsje door zwartebespoeder met water te vermengen en in te vriezen.
Gerelateerde artikelen
Alles over de blauwe besVan alles over de blauwe bes. De geschiedenis en herkomst van de blauwe bes. De gezondheidswaarde van deze bes en de tee…
Bosbes in soortenBosbessen of Vacciniumsoorten komen in een verbazingwekkend groot verspreidingsgebied over de hele wereld voor. Het gesl…
Linzer Torte, bosbessentaart uit Linz, een klassiek receptDe traditionele Linzer bosbessentaart is van oorsprong bedoeld als dessert en door het mooie luchtige karakter van de ta…
De blauwe bes: superlekker en supergezondDe blauwe bes: superlekker en supergezondIedereen weet het: fruit is gezond. Vandaar dat we met zín allen appelen, peren, sinaasappelen, perziken, meloenen, aard…
Bronnen en referenties
  • Algemene informatie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Blauwe_bes
  • Algemene informatie: http://en.wikipedia.org/wiki/Vaccinium_corymbosum
  • Het blad antibacterieel: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4027337/
  • Tegen ontstekingsziekten: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17430644
  • Antioxidanten blauwebespoeder: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2709302/
  • Voedingswaarde: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1082901/
  • Blauwebespoeder en bloed: http://www.nrjournal.com/article/S0271-5317%2814%2900099-2/abstract
  • Foto besjes aanstruik: "Vaccinium corymbosum a2" by Opioła Jerzy (Poland) - Own work. Licensed under CC BY 2.5 via Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 1: Tiia Monto, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Opioa Jerzy (Poland), Wikimedia Commons (CC BY-2.5)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van blauwebespoeder"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 24-05-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!