InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van pompoenpoeder

De geneeskracht van pompoenpoeder

Pompoenen zijn erg gezond als groente maar als poeder zijn ze een nog een stuk gezonder. Je kunt het poeder op meerdere manieren medicinaal inzetten. De geneeskrachtige eigenschappen van pompoenpoeder zijn allerminst volledig onderzocht. Het is voor onderzoekers wenselijk om meer wetenschappelijk onderzoek naar pompoenpoeder te doen. In ieder geval is duidelijk dat pompoenpoeder de bloedsuikerspiegel verlaagt. Dat is goed nieuws voor mensen met suikerziekte of diabetes mellitus. Pompoenpoeder is snel en gemakkelijk inzetbaar. Je kunt het mixen met water en je hebt een pompoendrank gemaakt.
Pompoenen op de markt in Frankrijk / Bron: Infrogmation of New Orleans, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Pompoenen op de markt in Frankrijk / Bron: Infrogmation of New Orleans, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud:

Pompoen als medicijn

Pompoenzaad of pompoenpitten worden in de traditionele geneeskunde al langer gebruikt als medicijn. De geneeskracht van pompoen is wat minder bekend en de medicinale werking van pompoenpoeder wordt pas sinds begin 21e eeuw onderzocht. Daarom zijn veel gezondheidsaspecten van deze ideale moestuingroente nog altijd niet volledig uitgeplozen. Dat is jammer. Pompoen zou wel eens één van de meest medicinale groenten kunnen zijn. Tenminste, als je afgaat op de grote hoeveelheden voedingstoffen die in deze makkelijk groeiende groente huizen.

Waarom gedroogde groenten?

Je zult je afvragen waarom het nodig is om gedroogde groenten te eten. Je maakt toch genoeg gebruik van verse groenten? Ten eerste is er de bodemverarming. Door de intensieve landbouw raakt de bodem uitgeput waardoor groenten minder vitaminen en mineralen bevatten. Daarnaast eten we te veel bewerkt voedsel. We vertrouwen te veel op potjes, blikwaar en diepvriesproducten. Door een bewerking verdwijnen er vitaminen en mineralen. Drogen is een bewerking waarbij de minste mineralen en vitaminen verloren gaan. Daarom is het verstandig om het voedsel te supplementeren met natuurlijke groentepoeders. Zo blijft je vitaminen- en mineralenhuishouding beter in orde. Bovendien kunnen de werking van extra antioxidanten die vrije radicalen uitschakelen allerlei medicinale eigenschappen bieden. Deze gezondheidsmechanismen worden sinds het begin van de 21e eeuw steeds vaker onderzocht.

Algemene informatie

Waarom gebruiken we Latijn in de wetenschap? Een kort antwoord is: zodat we zeker weten over welke plant het gaat. Er zijn verschillende soorten pompoenen maar waarschijnlijk wordt de Cucurbita maxima het meest gebruikt om tot poeder te verwerken. De officiële Nederlandse naam van deze groente is ´reuzenpompoen´. De reuzenpompoen is de grootste van alle pompoenen. In het Engels zul je moeten zoeken naar ´pumpkin powder´ om meer informatie over dit product in te winnen. Het Nederlands kent de naam pompoenpoeder. De Cucurbita maxima is mooi rond. Zijn buitenschil is fel oranje. De binnenkant heeft een lichtere oranje kleur. De schil kan worden opgegeten, mits er geen rare plekken op zitten. Deze pompoensoort groeit uitstekend in de moestuinen van Nederland en België. Het is een favoriete groente onder moestuinierders omdat de opbrengst vaak alle verwachtingen overtreft.

Pompoenpoeder tegen diabetes

Uit onderzoek blijkt dat pompoenpoeder de bloedsuikerspiegel verlaagt. De onderzoekers zien de bijwerkingen van officiële diabetesmedicatie en stellen dat pompoenpoeder hetzelfde effect bewerkstelligt zonder dat het nare bijwerkingen heeft. Het onderzoek werd afgerond in 2009 in India. De onderzoekers denken dat de flavonoïde quercetine, die in ruime mate voorkomt in pompoen, aan de oxidatiestressverminderende werking bijdraagt. De onderzoekers zagen verder dat de gezondheidstoestand van diabetische ratten verbeterde als ze pompoenpoeder aten.

Vele medicinale eigenschappen

Op internet mogen er niet bijster veel onderzoeken over pompoen staan maar ze zijn er wel. Soms worden onderzoeken slechts beperkt gepubliceerd en niet in het openbaar. Indiase onderzoekers melden in 2010 dat alkaloïden, flavonoïden, palmitinezuur, oliezuur en linolzuur zorgen voor diverse medicinale eigenschappen zoals antidiabetische, antioxidante, kankerbestrijdende en ontstekingsremmende kwaliteiten. Op basis van het hoge aantal fytonutriënten en de geneeskrachtige componenten bevelen de onderzoekers aan om meer onderzoek te doen naar pompoen.

Algemene conclusie op basis van vitamine-A-inhoud

De vitaminen A, C en E werken als antioxidanten. Als je op de algemene wetenschappelijke feiten afgaat en je ziet dat een klein beetje pompoenpoeder al genoeg is voor de dagelijkse behoefte aan vitamine A, kun je wel nagaan dat er erg veel antioxidanten in pompoenpoeder zitten. Over het algemeen zijn antioxidanten goed voor het immuunsysteem, de vruchtbaarheid en de bloeddruk. Het hoge vitamine-A-gehalte doet de kans op maculadegeneratie verminderen. Pompoen bevat meer gezonde stoffen voor de ogen dan wortel.

Eet- en drinktips pompoenpoeder

Pompoenpoeder is een relatieve nieuwkomer in de keuken. We hebben niet van onze ouders geleerd hoe we dat moeten gebruiken. Daarom is het handig om een paar richtlijnen te krijgen zodat je erna je eigen creativiteit erop los kunt gooien.
  • Pompoenpoeder kun je makkelijk voor minimaal 5% mengen met deeg van tarwe of ander graan om brood, cakes, koekjes, taarten, vlaaien of muffins te bakken.
  • Het poeder van een pompoen kun je door een groentesmoothie doen om deze met extra voedingsstoffen te verrijken.
  • Pompoenpoeder kun je door een soep doen om deze oranje te maken, wat dikker en wat lekkerder.
  • Pompoenpoeder kun je door een wortelstamppot doen.
  • Heet water bij pompoenpoeder doen betekent eigenlijk dat je zelf een pure pompoenbouillon maakt.
  • Pompoenpoeder kun je samen met andere groentenpoeders zoals rodebietpoeder, spinaziepoeder, tomaatpoeder, broccolipoeder en wortelpoeder gebruiken als instant verkoelende groentedrank.
Gerelateerde artikelen
Het oogsten van pompoenenHet oogsten van pompoenenPompoen is een groente die in veel gerechten gebruikt kan worden. De pompoensoep kent bijna iedereen wel, maar gegrilde…
De geneeskracht van pompoenDe geneeskracht van pompoenPompoen is een grote oranje groente die groeit terwijl hij op de grond staat. Het is een goedkope groente en je kunt hem…
Pompoen, de slanke weldoenerPompoen, de slanke weldoenerDat we veel groenten en fruit moeten eten weten we allemaal, de uitvoering hiervan verloopt echter niet altijd even vlek…
Alkagreens, hoe werkt het?Alkagreens, hoe werkt het?De laatste tijd is er een nieuwe trend onder de foodies, namelijk het gebruik van het supplement alkagreens. AlkaGreens…
Vitamine C: in welke voeding?Vitamine C: in welke voeding?Voldoende vitamine C nemen is belangrijk voor onze energie, uiterlijk en lichaamsfuncties. Vitamine C is een anti-oxidan…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Reuzenpompoen
  • Diabetes pompoenpoeder: http://scialert.net/fulltext/?doi=rjmp.2011.577.586&org=10
  • Medicinale aspecten: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21110905
  • Vitamine A-inhoud: http://www.medicalnewstoday.com/articles/279610.php
  • Vele pompoenen in Frankrijk: "FrenchMarketPumpkinsB" by Infrogmation of New Orleans - Photo by Infrogmation. Licensed under CC BY-SA 3.0
  • Veldje pompoenen "FrenchMarketPumpkinsB" by Infrogmation of New Orleans - Photo by Infrogmation. Licensed under CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 1: Infrogmation of New Orleans, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van pompoenpoeder"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 29-05-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!