InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van druivenpoeder

De geneeskracht van druivenpoeder

Druiven eten we allemaal wel eens. Ze zijn lekker en fris. Naast druiven kun je tegenwoordig genieten van druivenpoeder. Druivenpoeder is ruimschoots onderzocht door wetenschappers en het blijkt allerlei medicinale effecten te hebben. Je kunt je algehele gezondheid een boost geven met druivenpoeder maar je kunt het ook specifiek aanwenden tegen bepaalde ziekten. Daarnaast is druivenpoeder een extra middel in de keuken om producten van smaak te voorzien. Druivenpoeder is een 100% natuurlijk middel.
Druiven / Bron: Thamizhpparithi Maari, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Druiven / Bron: Thamizhpparithi Maari, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud:

Naamgeving druif

Waarom we Latijnse namen in de wetenschap gebruiken is voor de meeste mensen wel duidelijk. Zo ontstaan er geen misverstanden over welke plant er bedoeld wordt. Een druivenstruik heet vitis vinifera in het Latijn.

Waarom gedroogde druivenpoeder

Tegenwoordig kun je bijna het hele jaar door verse druiven kopen. Dus waarom zou je gedroogde druivenpoeder kopen? Ten eerste is het zo dat druivenpoeder als supplement gebruikt kan worden en het extra veel vitaminen en mineralen heeft. Je moet erg veel druiven eten om dezelfde voedingswaarde tot je te nemen als een theelepel druivenpoeder. Dit poeder zorgt voor meer creatieve mogelijkheden in de keuken en een comfortabel gebruiksgemak voor mensen die op snelle wijze extra gezond willen eten.

Druivenpoeder goed aanmaak kleine bloedvaten

Gedroogd druivenpoeder bevat resveratrol. Deze stof blijkt de aanmaak van nieuwe bloedvaten en haarvaten te kunnen versnellen, zo concluderen Iraanse en Amerikaanse onderzoekers in 2014. Resveratrol bevordert de activiteit van enzymen die zorgen voor de bouw van nieuwe haarvaten. Het creëren van nieuwe bloedvaten wordt choroïdale neovascularisatie genoemd. Het te weinig hebben van haarvaten is de onderliggende oorzaak voor ziekten als maculadegeneratie ofwel ouderdomsstaar. De geneeskrachtige eigenschappen maken in samenwerking met de non-toxische kenmerken van druivenpoeder dit poeder een ideaal supplement voor een patiënt bij wie een behandeling van choroïdale neovascularisatie wordt gedaan.

Huidkanker en druivenpoeder

In 2011 verscheen een Amerikaans onderzoek naar de invloed van druivenpoeder op huidkanker. In het onderzoek werd druivenpoeder zowel aangebracht op de plek waar een huidtumor zich bevindt, als oraal ingenomen. Het blijkt dat druivenpoeder het best werkt als het tegelijkertijd wordt aangebracht en oraal ingenomen. Het innemen en aanbrengen van druivenpoeder tegelijkertijd blijkt een synergetische werking te hebben; de behandelingsmethoden ondersteunen elkaar in werking. In het onderzoek werd gevriesdroogde druivenpoeder gebruikt. Door een druif op speciale wijze in te vriezen en erna te laten ontdooien, ontstaat een poeder.

Druivenpoeder tegen aderverkalking

Antioxidanten in druivenpoeder helpen mee om schade van vrije radicalen te voorkomen. Hierdoor vinden minder ontstekingen plaats in de bloedvaten, wat leidt tot minder aderverkalking. Onderzoekers uit 2005 onderzochten in 2005 de invloed van met polyfenolen verrijkt water voor muizen. Het bleek dat de muizen die veel water met polyfenolen dronken minder zieke bloedvaten hadden waardoor de kans op hart- en vaatziekten en alsmede een beroerte wordt verkleind. Normaal gesproken gaan macrofagen, cellen die behoren tot het menselijk immuunsysteem, aan de slag bij ontstekingen maar door suppletie van druivenpoeder was er minder activiteit van macrofagen nodig.

Druivenpoeder tegen schade van acrylamide

Acrylamide, een kankerverwekker in voeding is de stof die bij bakken in transvet ontstaat. Deze stof kan voor allerlei ziekten zorgen maar het meest bekend is kankervorming door acrylamide. Volgens Chinese onderzoekers blijken de polyfenolen in allerlei bessen en ook druiven, zeer goed te werken tegen de schadelijke effecten van acrylamide. Ratten die veel bessen eten hebben meer sperma, een hogere sperma-activiteit en een grotere sperma-beweeglijkheid, zo zagen de Chinese onderzoekers. De vruchtbaarheid is een parameter die wordt gebruikt om de algehele gezondheidstoestand van een wezen te bepalen. Met andere woorden: druivenpoeder kan de schade door acrylamide goed het hoofd bieden.

Druiven aan de struik / Bron: Jassy Onyae, Wikimedia Commons (CC0)Druiven aan de struik / Bron: Jassy Onyae, Wikimedia Commons (CC0)

Druivenpoeder en obesitasgerelateerde ziekten

Amerikaans onderzoek dat werd gepubliceerd in 2014 toont aan dat als mensen met obesitas druivenpoeder eten, de kans op allerlei complicaties die artsen vaak zien bij obesitaslijders, een stuk kleiner worden. Hoewel niet iedereen het zo ziet is obesitas een ziekte, of zo je wilt een symptoom van een proces van ontstekingen op celniveau of laaggradige ontstekingen. Obesitas verhoogt de kans op diabetes mellitus en hart- en vaatziekten. De Amerikaanse onderzoekers gaven drie weken lang een pil met druivenpoeder aan mensen en zagen dat deze mensen een beter bloedprofiel hadden; er was sprake van minder ontstekingen dan bij mensen die geen druivenpoeder kregen. Monocyten zijn een onderdeel van ons immuunsysteem. De gevoeligheid van monocyten om ontstekingen op celniveau tegen te gaan wordt vergroot door het eten van druivenpoeder, zo zagen de onderzoekers. Dat is een belangrijke reden waarom druivenpoeder tegen obesitasgerelateerde ziekten werkt.

Druivenpoeder goed voor de nieren

Druivenpoeder is goed voor de nieren, zo blijkt uit Braziliaans onderzoek uit 2014. Veel diabetici hebben last van hun nieren maar in dit onderzoek keek men naar patiënten met zieke nieren die geen diabetes hebben. Het gehalte aan polyfenolen is volgens de onderzoekers mede oorzaak van de gezondheidsvoordelen die druivenpoeder biedt voor mensen met nierproblemen. Braziliaanse onderzoekers gaven druivenpoeder als supplement aan mensen die regelmatig een nierdialyse moeten ondergaan.

Druivenpoeder is goed voor het brein

Druivenpoeder blijkt angst veroorzaakt door oxidatieve schade, geheugenverlies en hoge bloeddruk in ratten te kunnen tegengaan. Amerikaanse onderzoekers onderzochten in 2013 vier groepen ratten. Het blijkt dat als ratten druivenpoeder te eten krijgen er allerlei processen in de hersenen beter functioneren. Neuronen gaan beter met elkaar communiceren. Dit onderzoekt toont aan dat een psychisch probleem soms een tekort is aan voedingstoffen. Ook onderzoek uit 2014 toont aan dat druivenpoeder goed is voor de cognitieve vaardigheden ofwel de denkfuncties van het hoofd.

Eet- en drinktips druivenpoeder

Druivenpoeder is nog geen alledaags middel in de keuken. Daarom is het goed om wat eet- en drinktips tot je te nemen om zelf creaties te gaan maken met druivenpoeder.
  • Het is niet moeilijk om dit poeder in een flesje of bidon te doen die je met water vult.
  • Je kunt het poeder als instantpoeder aanwenden met water om een lekkere fruitdrank te maken.
  • Je kunt dit poeder mengen met andere fruitpoeders zoals appelpoeder, banaanpoeder, cranberrypoeder, mangopoeder en zwartebespoeder.
  • Blauwebespoeder kun je mengen met een neutraal smakende ijssoort uit de winkel om een ijs te creëren met een vruchtensmaak. Gebruik bijvoorbeeld biologisch vanille-ijs.
  • Dit vruchtenpoeder kun je naar eigen inzicht en creatief vermogen toevoegen aan een milkshake, sap of smoothie.
  • Druivenpoeder kun je toevoegen aan bakwaren zoals deeg van taarten, cakes, koekjes, muffins en brood om er een fruitsmaak aan te geven zodat je minder of niets van de drug suiker nodig hebt om het lekker te maken.
  • Dit poeder kun je toevoegen aan een vruchtensalade.
  • Het poeder is uitstekend te mengen in een pap, graanontbijt, havermout of zelfgemaakte muesli.
  • Het is eenvoudig om dit fruitpoeder te mengen met alternatieve melk zoals amandelmelk, rijstmelk en havermelk om een lekkere melkdrank zelf te bereiden.
  • Maak eens zelf een waterijsje door druivenpoeder eventueel vermengd met ander fruitpoeder met water aan te lengen en in te vriezen.
Gerelateerde artikelen
Dieet en druiven, zijn druiven gezond of ongezond?Dieet en druiven, zijn druiven gezond of ongezond?Vele mensen vinden de druif een heerlijke vrucht. Alleen worden druiven vaak gezien als verboden vruchten tijdens het vo…
De geneeskracht van wijnstokDe geneeskracht van wijnstokWijn kennen we allemaal als bedwelmende alcoholische drank die maar zeer beperkte positieve eigenschappen heeft; eerder…
Je eigen wijn makenJe eigen wijn makenNiets voelt zo voldaan en authentiek als het maken van je eerste batch van wijn van verse druiven. Er is geen betere tij…
Het Lichaam: De bloedvatenJe lichaam bestaat uit een netwerk van bloedvaten. Het hart, dat bijna geheel uit spierweefsel bestaat, is verantwoordel…
Werking hart en bloedvatenHieronder volgt een kleine beschschrijving over de werking van het hart, de bloedomloop en de bloedvaten
Bronnen en referenties
  • Druivenpoeder bloedvaten: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25361423
  • Druivenpoeder huidkanker: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21108125
  • Druivenpoeder aderverkalking: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15795424
  • Druivenpoeder acrylamide: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25754417
  • Druivenpoeder obesitasgerelateerde ziekten: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24832727
  • Druivenpoeder nieren: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25517279
  • Druivenpoeder brein: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23596160
  • Druivenpoeder cognitieve vaardigheden: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25533441
  • Foto close-up druiven: "Black Grapes of Salem 2" by Thamizhpparithi Maari - Own work. Licensed under CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons
  • Overige foto´s: Publiek domein
  • Afbeelding bron 1: Thamizhpparithi Maari, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Jassy Onyae, Wikimedia Commons (CC0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van druivenpoeder"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 28-05-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!