InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van kiwipoeder

De geneeskracht van kiwipoeder

Naast kiwi´s kun je kiwipoeder eten. Kiwipoeder biedt enkele gezondheidsvoordelen ten opzichte van verse kiwi´s. Niet dat het de bedoeling is om geen vers fruit meer te eten; dat blijft gewoon basisvoedsel. Maar sommig fruit wordt gedroogd tot fruitpoeder. Dit fruitpoeder heeft allerlei culinaire toepassingen en medicinale eigenschappen. Daarom is het interessant om te kijken of het poeder van de kiwi een plaats in jouw keukenkastje verdient.

Inhoud:

Kiwipoeder kun je makkelijk kopen

Je hebt er nooit aan gedacht om kiwipoeder te kopen. Daar kan nu verandering in komen. Een van de grote voordelen van internet is dat je bij winkels uit heel de wereld kunt kopen. Je kunt bij internetwinkels kiwipoeder bestellen om in Nederland of België te genieten van de gezondheidsvoordelen. Je bent niet meer alleen aangewezen op het doorzoeken van plaatselijke winkels.

Naamgeving kiwi

Waarom gebruiken we Latijnse woorden in de wetenschap? Een kort antwoord is: zodat we zeker weten over welke plant het gaat. De kiwi heet Actinidia chinensis in wetenschappelijke kringen. Het is een klimplant die in Nieuw-Zeeland is ontwikkeld tot landbouwproduct. De Nieuw-Zeelanders hebben zelf de naam kiwi gegeven aan deze vrucht, wat ook de naam is van een belangrijke loopvogel in Nieuw-Zeeland. Nieuw-Zeelanders noemen ook zichzelf kiwi´s.

Gedroogd fruit, waarom?

´Waarom zou je gedroogde kiwi eten?´, zul je je afvragen. Het antwoord is simpel; het is makkelijk toepasbaar en je wordt er gezonder door. Gedroogd kiwipoeder brengt een extra ingrediënt in de keuken. Het is een natuurlijk supplement. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat natuurlijke supplementen goed worden opgenomen door het lichaam maar kunstmatige supplementen niet; daar wil het lichaam zo snel mogelijk vanaf.

Voedzaam, medicinaal en lekker

Kiwipoeder is voedzaam. Het bevat onder andere belangrijke aminozuren, bètacaroteen dat zich later in het lichaam omzet tot vitamine A. Verder bevat kiwi vitamine B11 of foliumzuur, magnesium, koper, zink, fosfor, mangaan en vitamine E. Het is niet noodzakelijk om voortaan geen verse kiwi´s meer te eten en het bij kiwipoeder te laten. Kiwipoeder is een supplement maar vers fruit blijft uiteraard behoren tot het basisvoedsel. Het is alleen soms goed om ons westers eetpatroon dat wordt gekenmerkt door een tekort aan voedingsstoffen, aan te vullen met wat krachtrijke vitaminen- of groentepoeders. Dit supplementair gebruik biedt zowel culinaire als medicinale voordelen.

Kiwi is goed voor de spijsvertering.

Kiwi goed voor de darmflora

Kiwifruit heeft probiotische eigenschappen op bacteriën die goed zijn voor de spijsvertering en het voorkomen van ziekten. Dat concluderen onderzoekers uit Singapore in 2012. Het onderzoek vond plaats door mensen kiwi´s te laten eten en hun ontlasting te onderzoeken op de aanwezigheid van bacteriën die tot de darmflora behoren. In het onderzoek mochten de deelnemers geen yoghurt of ander fruit gebruiken dat ook de samenstelling van de darmflora positief beïnvloedt. Het positieve effect van het eten van een kiwi was 24 uur lang meetbaar en als er gestopt werd met kiwi eten, verdween het effect. De conclusies werden op basis van gemiddelden genomen aangezien er vele individuele verschillen waren in de meetresultaten.

Kiviapoeder goed voor de darmen

In Nieuw-Zeeland is er een product op de markt dat kiviapoeder heet. De werkzame stof in dit product is Zyactinase. Kiviapoeder is een supplement op basis van stoffen in kiwi. Dit poeder is vooral goed voor de peristaltiek van de darmen, tegen flatulentie en tegen constipatie. De darmen bewegen zich continue om de inhoud verder te duwen. Bij sommige mensen is deze beweeglijkheid verminderd wat kan leiden tot constipatie of wel verstopping van de ontlasting. Stoffen in kiwipoeder kunnen de beweeglijkheid van de darmen weer herstellen waardoor de oorzaak van constipatie verdwijnt. Enzymen, vezels en polyfenolen in dit vruchtenpoeder zorgen samen voor een betere werkzaamheid van de spijsvertering in het algemeen.

Goed voor de algemene gezondheid

Omdat kiwipoeder of kiviapoeder goed is voor de darmen wordt het wel geadverteerd als laxeermiddel. In feite is het een middel dat de gehele gezondheid bevordert. Als de spijsvertering beter werkt worden er meer nuttige voedingsstoffen in het lichaam opgenomen. Daarnaast bevat kiwi veel vitamine C en andere antioxidanten. Deze kunnen vrije radicalen ´vangen´ en daarmee de ontstekingen op cellulair niveau die ze kunnen veroorzaken voorkomen.

Eet- en drinktips kiwipoeder

Kiwipoeder is niet iets wat al jarenlang op de plank staat in de keuken. Je moet het leren gebruiken. Daarom staan hier een paar culinaire kiwipoedertips. Je kunt zowel dranken als gerechten verrijken met kiwipoeder.
  • Kiwipoeder kun je in bakproducten gebruiken waarmee je zoetwaar bakt. Door de fruitsmaak en bijvoorbeeld het gebruik van stevia en verse vanille, heb je geen of minder suiker nodig.
  • Kiwipoeder kun je gebruiken om een sap van en andere drank zoals appelsap te verrijken.
  • Kiwipoeder kun ja aan een smoothie toevoegen.
  • Kiwipoeder is eenvoudig toe te voegen aan pannenkoekenbeslag. Je kunt het op de pannenkoek mixen met verse kiwi.
  • Doe een wat kiwipoeder in de havermout of een muesli.
  • Poeder van kiwi kun je door een fruitsoep doen.
  • Met kiwipoeder kun je neutraal smakend ijs of vanille-ijs een kiwismaak geven.
  • Het poeder van de kiwi is bruikbaar als instantpoeder om een glas kiwidrank mee te maken.
  • Een theelepeltje kiwipoeder kun je over een fruitsalade doen om het fruitvocht wat te binden en een soort fruitmarinade te maken.
  • Doe eens wat kiwipoeder door de pudding en dien deze op met verse kiwi´s.
Gerelateerde artikelen
Hoe gezond is de kiwi?Hoe gezond is de kiwi?De kiwi, of van originele Chinese kruisbes, vinden we lekker en we weten dat de kiwi gezond is. We variëren niet echt ve…
Kiwi, groen en geel een vitaminebomKiwi, groen en geel een vitaminebomDe kiwi is over de hele wereld een razend populaire vrucht. De kiwi is gezond, hij bevat veel vitamine C, vezels en mine…
De Zespri Gold, een vrucht met veel potentieOfschoon een Zespri er op het eerste gezicht als een kiwi uitziet, is de nieuwste vrucht uit Nieuw-Zeeland iets totaal a…
Wat is darmflora?Iedereen heeft al wel van darmflora en actieve bifidus gehoord. De reclameadvertenties staan er immers vol van. Altijd a…
Bronnen en referenties
  • Kiwipoeder darmflora: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3747767/
  • Kiwipoeder darmen: http://www.nutritionj.com/content/12/1/78
  • Kiviapoeder: http://www.kivia.com.au/Our-Products/Kivia-Powder

Reageer op het artikel "De geneeskracht van kiwipoeder"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 28-05-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!