InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van ananaspoeder

De geneeskracht van ananaspoeder

Ananaspoeder als supplement nuttigen betekent niet dat je nu voortaan nooit meer zo´n heerlijke verse ananas hoeft te eten. Ananas is een goede aanvulling op de maaltijden maar vers fruit eten vormt nog altijd de basis. Ananaspoeder biedt enkele nieuwe aanwendingen in de keuken. Daarnaast beschikt ananaspoeder over medicinale capaciteiten, bijvoorbeeld tegen prikkelbaredarmsyndroom. Het is goed voor de spijsvertering in het algemeen. Daardoor past ananaspoeder in het dieet van mensen die extra gezond willen eten.
Ananasplant / Bron: Forest & Kim Starr, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)Ananasplant / Bron: Forest & Kim Starr, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Inhoud:

Algemene informatie ananas

In de wetenschap gebruiken we Latijnse namen. De Latijnse naam van ananas is Ananas comosus. De Spanjaarden die voor het eerst ananas zagen zeiden piña tegen deze vrucht, omdat het lijkt op een pijnappel, een dennenappel. Deze pijnappel heeft dezelfde conische vorm als de pijnappelklier in de hersenen. Ananas is een tropische vrucht die laag bij de grond groeit. In de tropen is het een makkelijke vrucht om te kweken. Je hoeft slechts de bovenkant met bladeren van de plant af te snijden en hem terug in de grond te stoppen; dan verschijnt er na enkele maanden een nieuwe ananas. Anno 2015 zijn Brazilië en de Filipijnen de grootste producenten ter wereld van ananas. Beide landen produceren zo´n 2200 kiloton ananas per jaar.

Korte geschiedenis ananas

Ananas is door Europeanen ontdekt in het zuiden van Brazilië en Paraguay. Vanuit daar hebben de Spanjaarden en Nederlanders het over heel de wereld gebracht. De Nederlanders brachten de ananas al snel naar Suriname om het daar te kweken. De Portugezen namen ananas mee naar India, waar de eerste ananas in 1550 arriveerde. Ananassen zijn een tropische vrucht. De eerste Europeaan die het lukt om ananas te kweken was een Nederlander Pieter de la Court. In Meerburg schijnt hij in 1658 een ananas te hebben gekweekt. Aan het Engelse koningshuis fungeerde de ananas op tafel als sierobject. Daar kweekte men op een gegeven moment alleen sierananassen in kassen voor het koningshuis, wat een dure hobby was, vooral in de winter. Elke dag werd het ananasje op tafel ter decoratie gebruikt totdat hij begon te rotten. De koninklijkhuisleden aten het in eerste instantie niet op.

Gespleten ananas / Bron: Eurico Zimbres, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Gespleten ananas / Bron: Eurico Zimbres, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Wetenschap en ananas

Er zijn enkele onderzoeken gedaan naar het eten van ananaspoeder maar nog niet erg veel. Dat komt waarschijnlijk omdat het innemen van ananaspoeder als supplement anno 2015 een relatief nieuw verschijnsel is. De eerste onderzoeken die er zijn gedaan naar ananaspoeder wijzen in de richting ervan dat dit fruit goed is voor de darmen, met name tegen prikkelbaredarmsyndroom. Dat is goed nieuws want steeds meer wordt bekend over de darmen; vele natuurgenezers zien in dat allerlei intoleranties en allergieën van het lichaam te maken hebben met ontstoken darmen. Zelfs psychische ziekten kunnen in verband staan met ontstoken darmen. Ananas eten kan ervoor zorgen dat de darmen weer herstellen zodat de persoon met een bepaalde voedingsallergie in de toekomst misschien alles weer kan eten.

Ananas bij prikkelbaredarmsyndroom

Amerikaanse onderzoekers concluderen in 2010 dat ananaspoeder gebruiken een goede manier is om ontstekingen te remmen. Er zitten veel bromelaïne enzymen in ananas. Deze stof kunnen ontstekingen die gepaard gaan met zwellingen, zoals bij het carpal tunnel syndroom, tegen gaan. De onderzoekers zagen eveneens dat ontstekingen in de darmen minder plaatsvinden als er meer ananasdrank uit poeder gemaakt wordt gegeten. De wetenschappers raden ananas aan bij prikkelbaredarmsyndroom.

Bromelaïne goed voor de darmen

Ananas op lange termijn gebruiken voor het bromelaïnegehalte, wat ontstekingsremmend werkt, is een veilige methode. Dat concludeert een Engels wetenschapsteam in 2010. Darmontstekingen, dikkedarmontsteking en prikkelbaredarmsyndroom worden ermee tegen gegaan. In de onderzoeken werden muizen gebruikt als proefdieren. Men zag onder andere dat gekookte ananasssap niet meer werkt. Door het koken verdwijnen de enzymen die bromelaïne aanmaken. Alleen vers, koudgeperst ananassap kan dus medicinaal worden ingezet. Daarnaast is ananaspoeder innemen ook mogelijk. De onderzoekers raden aan om als vervolgonderzoek een studie te starten op mensen naar de invloed op de darmen van verse ananas en ananaspoeder. Geert Verhelst schrijft in zijn boek ´Suikers en zoetstoffen´, dat ananas een van de meest zoete vruchten is. Ananas bevat zo veel vruchtensuikers dat het de enige vrucht is die overgewicht kan veroorzaken. Wellicht moeten volgende onderzoeken daarop toegespitst worden.

Groenten- en fruitpoeder eten is gezond

In een onderzoek waarbij het effect werd gemeten op het eten van groenten- en fruitpoeder zag men dat mensen die groenten- en fruitpoeder als supplement aten over meer antioxidanten beschikken dan mensen die dit niet doen. Het onderzoek werd in 2006 gepubliceerd in het American Journal for Nutrition. Uit dit onderzoek blijkt dat mensen die groenten- en fruitpoeders eten minder DNA-schade hebben en minder ziekten oplopen. In het fruitpoeder dat men gebruikte zat onder andere ananaspoeder.

Ananas en ananaspoeder

Verse ananas is ruimschoots onderzocht op medicinale aspecten maar ananaspoeder nog niet. Verse ananas is goed tegen carpal tunnel syndroom, artritis, samenklonteren van het bloed, indigestie, parasieten en zwellingen. Omdat de eerste onderzoeken erop uit wijzen dat ananaspoeder ongeveer voor dezelfde problemen goed is, ligt het in de lijn der verwachting dat de medicinale eigenschappen voor ananas grotendeels ook gelden voor ananaspoeder.

Eet- en drinktips ananaspoeder

  • Ananaspoeder kun je toevoegen aan een havermout.
  • Muesli kun je zelf maken. Je kunt het zoeter maken en extra voedingsrijk door er ananaspoeder aan toe te voegen.
  • Dit poeder kun je gebruiken als instant vruchtenpoeder om een lekkere frisse drank mee te maken. Leng het aan met water. Je kunt eventueel een mix van vruchtenpoeders gebruiken zoals mangopoeder, appelpoeder, peerpoeder, acaibespoeder en blauwebespoeder.
  • Ananaspoeder kun je toevoegen aan een frisse fruitsoep, heerlijk voor in de zomer.
  • Dit tropische fruitpoeder kun je over een fruitsalade heen strooien om het nog meer vitaminen en mineralen te geven.
  • Ananaspoeder is toevoegbaar aan beslag voor pannenkoeken.
  • Ananaspoeder is een uitstekend poeder om bakwaar voor zoete bakproducten mee te verrijken. Je voegt dit poeder gewoon toe aan het deeg. Het deeg krijgt hierdoor een lichtzoete fruitsmaak. Dat is ideaal voor muffins, cakes, taarten, gebak en koekjes.
  • Ananaspoeder kun je aanlengen met melk voor een lekkere drank of een milkshake als je het combineert met ijsblokjes of roomijs in een blender. Het is aan te raden amandelmelk, rijstmelk, kikkererwtenmelk, geitenmelk of havermoutmelk te gebruiken. Dat is tegenwoordig gezonder dan koeienmelk.
Gerelateerde artikelen
Is ananas gezond?Is ananas gezond?Is ananas gezond? Het eten van een ananas is namelijk niet alleen lekker maar ook erg gezond. Binnen dit artikel worden…
Afvallen met ananas of ananassapAfvallen met ananas of ananassapTegenwoordig hoor je steeds vaker berichten over het afvallen met ananas of ananassap. Het is een gezonde vrucht waarvan…
Is deze ananas rijp? Beoordeel in drie stappen een ananasIs deze ananas rijp? Beoordeel in drie stappen een ananasEen verse ananas is een heerlijk zoete tropische vrucht, boordevol vitamine C en vetarm. Lekker en gezond fruit dus! Hoe…
De geneeskracht van ananasDe geneeskracht van ananasVan een vergrote schildklier tot difterie; de ananas werkt òp vele gebieden in het lichaam. De ananas is een sappige, tr…
Thaise gebakken rijst met ananas en Thaise donutsThaise gebakken rijst met ananas is in het land zelf erg geliefd, zeker als het gemaakt is met gemarineerde kip. Thaise…
Bronnen en referenties
  • Ananas prikkebaredarmsyndroom: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20848493
  • Bromelaïne darmen: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2991605/
  • Fruitpoeder is gezond: http://jn.nutrition.org/content/136/10/2606.full
  • Algemene informatie ananas: http://en.wikipedia.org/wiki/Pineapple
  • Foto gespleten ananas: "Split ananas". Licensed under CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons
  • Foto ananasplant: "Ananas comosus1FKST" by Forest Starr and Kim Starr - http://www.hear.org/starr/hiplants/images/family/strelitziaceae.htm.
  • Geert Verhelst: Suikers en zoetstoffen
  • Afbeelding bron 1: Forest & Kim Starr, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Eurico Zimbres, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van ananaspoeder"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 28-05-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!