InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van frambozenpoeder

De geneeskracht van frambozenpoeder

Frambozen zijn lekker en gezond. Ze zijn echter niet het hele jaar door verkrijgbaar. Frambozenpoeder kun je wel het hele jaar door kopen. Met dit poeder kun je altijd genieten van de medicinale effecten van deze fruitsoort. Dat is alvast een belangrijke reden om frambozenpoeder te gebruiken. Daarnaast biedt het creatieve, culinaire mogelijkheden.
Een framboos / Bron: Vassil, Wikimedia Commons (Publiek domein)Een framboos / Bron: Vassil, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Algemene informatie framboos

In de wetenschap gebruiken we Latijnse namen. De Latijnse naam van framboos is Rubus idaeus. De frambozenstruik groeit zeer goed in Nederland en België. Frambozenstruiken vergen weinig omkijk. Je moet ze alleen in juli en augustus om de dag oogsten maar dat levert veel plezier op. Het is een aanrader om deze in de tuin te hebben. Wanneer de verse frambozen op zijn, kun je weer wenden tot de pot met frambozenpoeder.

Kankerbestrijdende werking frambozen

In 2006 deden Amerikaanse onderzoekers onderzoek naar de effecten van frambozen op de bestrijding van kanker in mensen. Men geeft aan dat dat men wel weet dat fruit enige beschermende werking heeft op het ontstaan van kanker maar men weet nog niet hoe deze bescherming werkt. Bovendien biedt fruit geen 100% bescherming tegen kanker. Onderzoekers zeggen dat een samenwerking van alle flavonoïden zoals ellageenzuur, ferulazuur, coumaarzuur, quercetine, anthocyaninen, vitaminen A, C en E, b11, mineralen zoals calcium, kalium, seleen en zink en de fytosterolen Betasitosterol, campesterol en stigmasterol kanker tegen kunnen gaan. Frambozen blijken een chemoprotectieve werking te hebben. Dat betekent in gewone,mensentaal: een kankerbestrijdende werking.

Vele frambozen / Bron: Tracy, North Brookfield,Massachusetts, usa, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Vele frambozen / Bron: Tracy, North Brookfield,Massachusetts, usa, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Chemopreventief voedsel

In 2007 verschijnt er een Amerikaans onderzoek wat is opgezet om te onderzoeken of voor chemopreventief voedsel, ofwel kankerbeschermend voedsel, een rol is weggelegd in de kankerbestrijding van de toekomst. Wat frambozen betreft blijken deze heel goed slokdarmkanker en darmkanker tegen te kunnen gaan, zo zien de onderzoekers. Hieronder lees je over vervolgonderzoeken van frambozenpoeder als medicijn tegen kanker.

Frambozenpoeder tegen darmkanker

Frambozenpoeder heeft een ontstekingsremmend effect bij darmzweren. Darmzweren kunnen leiden tot darmkanker wat uiteraard een dodelijke ziekte is. Daarom is het goed om te weten dat frambozenpoeder de ontwikkeling van darmzweren kan afremmen en genezen. Dat concluderen Amerikaanse onderzoekers in een studie die werd gepubliceerd in 2011. Men mat de grootte van de tumors en de activiteit van het immuunsysteem. Beide parameters vielen goed uit voor frambozenpoeder. Frambozenpoeder verbetert de samenstelling van de slijmvliezen van de darmen en daardoor kan het therapeutisch worden ingezet bij darmzweren. In 2012 werd er een studie gedaan naar de effecten van frambozenpoeder op mensen en ook daaruit bleek dat het poeder van frambozen werkt tegen darmkanker. Deze onderzoekers zien echter ook dat er nog geen standaard wetenschappelijke methoden zijn om aan te geven of een voedingsoort helpt tegen kanker. ´Welke biomarkers of parameters moeten worden gebruikt om aan te geven hoe een voedingsoort werkt tegen kanker?´, vragen de Amerikaanse onderzoekers in 2012 zich af. Ook Amerikaans onderzoek uit 2013 wijst op de werking van anthocyaninen tegen kanker. Spaanse onderzoekers zien in 2015 dat er tussen onderzoeken veel wisselende resultaten zijn. Men ziet wel dat frambozenpoeder helpt maar kan deze gegevens niet duidelijk omzetten in een klinische studie. Met andere woorden: men is anno 2015 nog steeds op zoek naar een goede methodiek om vast te stellen hoe een voedselsoort werkzaam is tegen kankercellen.

Frambozenpoeder slokdarmkanker

Amerikaans onderzoek uit 2009 wijst uit dat frambozenpoeder werkt tegen slokdarmkanker. Anthocyaninen in frambozenpoeder zijn verantwoordelijk voor deze medicinale werkzaamheid. Slokdarmkanker is op wereldschaal de op zes na dodelijkste kankersoort. Het tragische aan dit feit is dat veel slokdarmkankers te maken hebben met voeding. Voeding die tot chronische maagzuuroprispingen leidt, kan als gevolg van het te veel aan maagzuur wat de slokdarm binnenkomt, ook tot slokdarmkanker leiden. De onderzoekers zeggen dat niet alleen polyfenolen uit frambozen goed zijn maar ook die van andere bessen, druiven, zoete aardappelen en kool. Het onderzoek werd gedaan op muizen en het zou mooi zijn als dit onderzoek aanleiding is voor andere onderzoekers om onderzoeken op mensen toe te passen.

Risico van werken met frambozenpoeder

Frambozenpoeder is zeer gezond maar als je ermee werkt en het fijnstof van frambozenpoeder moet inademen kan het wel eens astma opleveren. Daarom is het aan te raden voor werknemers om in een fabriek waar wordt gewerkt met frambozenpoeder stofkapjes te dragen.

Eet- en drinktips frambozenpoeder

  • Frambozenpoeder heb je misschien nog wel nooit gebruikt in de keuken. Dan is het handig om te lezen wat je er zoal mee kan doen. Frambozenpoeder is zowel geschikt voor het bereiden van voeding als van dranken. Hier volgen een paar bereidingstips voor dit lekkere fruitpoeder:
  • Frambozenpoeder kun je door een warm papontbijt doen zoals havermout, brinta of een zelf gemaakte muesli.
  • Frambozenpoeder is als instantpoeder te gebruiken om een sap van te maken. Vul een glas met poeder en water en voeg er eventueel ijsblokjes en een schijfje citroen aan toe.
  • Voor het maken van multivruchtensap kun je meerdere fruitpoeders mixen.
  • Frambozenpoeder kun je door neutraal smakend ijs doen zoals vanille-ijs om zelf een lekkere en gezonde ijssoort te maken.
  • Frambozenpoeder is uitstekend toevoegbaar aan deeg wat je gebruikt voor het bakken van zoetwaren zoals muffins, cakes, brownies, gebak, taart en koekjes.
  • Frambozenpoeder kun je toevoegen aan een groenten- of fruitsmoothie.
  • Een klein schepje frambozenpoeder in de thee kan een lekkere theesmaak opleveren met hoge voedingswaarde.
  • Je kunt het toevoegen aan een yoghurt om een dipsaus voor fruit te maken. Wanneer je een bord met snackfruit klaarlegt zoals banaan, appel en mango, is het lekker om dit te dopen in de yoghurtdipsaus alvorens het op te eten.
Gerelateerde artikelen
Bramen: een zomers fruitBramen: een zomers fruitZomers fruit. Heerlijk is dat, als het weer zomer wordt en overal in kraampjes en op de markten weer die heerlijke zomer…
Frambozen (Rubus Idaeus)Frambozen (Rubus Idaeus)Frambozen doen het in de meeste tuinen goed. Heerlijk fruit uit eigen tuin. Frambozen zijn gezond en door hun zoete smaa…
Frambozenblad bij de bevalling, een onderzoekFrambozenblad bij de bevalling, een onderzoekFrambozen, de zoete, bobbelige vrucht kent iedereen, maar dat ook het blad van de plant in een smakelijke kruidenthee en…
Frambozen zijn ongekend gezondFrambozen zijn ongekend gezondHet vroege voorjaar is weer dé tijd voor Frambozen. Frambozen zijn lekker en gezond, maar toch worden ze niet zo heel ve…
Slokdarmkanker oorzaken, symptomen en behandelingDe slokdarm is een gespierde holle buis die het voedsel van de mondholte naar de maag vervoert. Bij slokdarmkanker (oeso…
Bronnen en referenties
  • Kankerbestrijdende werking: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3015097/
  • Frambozenpoeder darmzweren: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21098643
  • Risico werken frambozenpoeder: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12839326
  • Frambozenpoeder slokdarmkanker: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3079338/
  • Anthocyaninen tegen kanker: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3570951/
  • Frambozenpoeder darmkanker: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3427773/
  • Chemopreventief voedsel: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2196225/
  • Vele frambozen: "T-raspberries" by tracy from north brookfield, usa - Flickr.com - image description page. 2.0 via Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 1: Vassil, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Tracy, North Brookfield,Massachusetts, usa, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van frambozenpoeder"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 28-05-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!