InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van aardbeienpoeder

De geneeskracht van aardbeienpoeder

We weten al langer dat fruit gezond is maar met vruchtenpoeders zoals die van de aardbei kun je een geconcentreerde hoeveelheid aan mineralen, vitaminen en polyfenolen innemen. Het is een natuurlijk supplement dat bovendien lekker smaakt. In de keuken is het een culinaire verrijking. Maar wel een met medicinale eigenschappen. Wist je bijvoorbeeld dat je met behulp van aardbeienpoeder de kans verkleint om diabetes te krijgen?
Aardbei / Bron: FoeNyx, France, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Aardbei / Bron: FoeNyx, France, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud:

Aardbeienpoeder verbetert bloedprofiel

Aardbeienpoeder reduceert het risico op hart- en vaatziekten, diabetes, hartaanval en beroerte. Dat concluderen Amerikaanse onderzoekers in 2012. Men onderzocht aardbeienpoeder op 20 mensen. Het bleek dat de bloedprofielen werden verbeterd door de ontstekingsremmende werking van aardbeipoeder. Hierdoor ontstaan er minder ontstekingen. De onderzoekers maken hieruit op dat de kans op een aantal welvaartsziekten wordt verkleind als men aardbeienpoeder als dieetsupplement gebruikt. De Amerikaanse wetenschappers zien een toekomstige rol weggelegd voor aardbeienpoeder als dagelijks supplement. Het kan extra interessant zijn voor mensen met obesitas die meer risico lopen op het krijgen van diabetes of hartproblemen.

Ook in 2009 was al eens een onderzoek gedaan dat als uitkomst had dat aardbeipoeder positief werkt op het bloedprofiel en dat oxidatieve stress en ontstekingen verminderd worden. Deze onderzoekers raden aardbeipoeder aan als supplement voor vrouwen met een metabool syndroom, het voorstadium van diabetes waarvan algemeen is aangenomen dat het omkeerbaar is. De onderzoekers viel op dat het positieve effect op lipideperoxidatie en een teveel aan cholesterol al na vier weken meetbaar en significant was. In het onderzoek uit 2012 gebruikten de onderzoekers slechts een periode van drie weken; toen waren al de therapeutische effecten van aardbeienpoeder meetbaar.

Aardbeien / Bron: Isue, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Aardbeien / Bron: Isue, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Waarom we Latijnse namen in de wetenschap gebruiken is voor de meeste mensen wel duidelijk. Zo ontstaan er geen misverstanden ten aanzien van over welke plant het gaat. De Latijnse naam van aardbei is Fragaria.

Fruitpoeder is goed voor de lever

Ratten die waren vergiftigd met acylamide, een stof die gewoon in ons eten, met name gefrituurde producten, voorkomt, genazen sneller als ze een fruitpoeder innamen. In het onderzoek gebruikten de wetenschappers een mix van aardbeipoeder, druivenpoeder en blauwebespoeder. De DNA-schade in de levercellen werd behoorlijk verbeterd door toediening van dit fruitpoeder. Ook was er meer activiteit van de enzymen; dat zijn stoffen die andere stoffen in ons lichaam omzetten tot bruikbare stoffen. Het spermagehalte, de sperma-activiteit en de spermabeweeglijkheid werd eveneens verbeterd door deze fruitpoedermix. Dat betekent dat dit fruitpoeder wel eens gezondheidsbevorderende effecten kan hebben voor de lever en de algehele gezondheid. Misschien is het zelfs een middel om de vruchtbaarheid te verhogen.

Aardbeipoeder bij diabetes en obesitas

Onderzoekers zien een veelbelovende rol voor aardbeipoeder als supplement voor mensen met obesitas en diabetes. De groep onderzoekers publiceerden in 2012 in de V.S. een rapport waaruit blijkt dat de bloedwaarden die indicators zijn van ziekten, verbeterden door het innemen van aardbeipoeder als supplement. Er was sprake van minder ontstekingen en betere secretie van klieren zoals de alvleesklier. Hierdoor wordt de algehele spijsvertering verbeterd. Dat is goed nieuws voor mensen met diabetes en obesitas, wat ziekten van de spijsvertering zijn.

Aardbei goed bij metabool syndroom

Amerikaanse onderzoekers die in 2010 30 personen met metabool syndroom onderzochten op de werkzaamheid van aardbeipoeder zagen een hoop kenmerken van dit gedroogde en verpulverde vruchtje. Zo zagen ze dat aardbeienpoeder bloeddrukverlagend werkt bij mensen met metabool syndroom. Ook zien ze een cholesterolverlagend effect maar daarover moet meer onderzoek worden gedaan. Verder merkt men op dat de belangrijkste werkzame stof in aardbei, de anthocyaninen, in gelijke hoeveelheid voorkomen in verse aardbei als gedroogde aardbei. Er is dus geen verlies van nutriënten wat anthocyaninen betreft. Ook een Amerikaans onderzoek uit 2009 ziet dat mensen met een metabool syndroom baat hebben bij aardbeipoeder. Het heeft onder andere een goede werking tegen hart-en vaatziekten en aderverkalking.

Aardbei goed bij slokdarmkanker?

Amerikaanse onderzoekers concluderen in 2012 dat aardbeipoeder goed is tegen slokdarmkanker. Men deed onderzoek op 70 mensen. Deze mensen waren allemaal gediagnosticeerd met dysplasie ofwel vergroeiingen. Deze vergroeiingen geven een verhoogd risico op kanker. In dit geval zaten de afwijkingen in de slokdarm. Men gaf een groep 30 gram aardbeipoeder en een groep 60 gram aardbeipoeder. Het bleek dat de groep die 60 gram aardbeipoeder per dag gebruikte daadwerkelijk hun kans op het krijgen van kanker verkleinde, naar aanleiding van analyses van bloedprofielen.

Aardbeipoeder voor mensen met diabetes

In 2013 zien onderzoekers dat aardbeipoeder kan worden gebruikt door mensen met diabetes mellitus type 2 omdat het een lage GI-index heeft. Men mat eveneens dat de biomarkers om aderverkalking te meten verbeterden als er aardbeipoeder werd gegeten. Aan het onderzoek namen 36 deelnemers deel. Ze moesten een drank drinken met 50 gram gedroogde aardbeipoeder of een placebo. 50 gram aardbeipoeder staat gelijk aan het eten van een halve kilo aardbeien. Men zag na het toedienen van 50 gram aardbeipoeder gedurende zes weken de antioxidantstatus van het bloed zich duidelijk had verbeterd bij de groep mensen die aardbeipoeder met water dronken. Ook het bloedsuikergehalte werd beter gereguleerd in deze groep deelnemers.

De hoeveelheden aardbeipoeder die in de onderzoeken zijn gebruikt zijn zo hoog dat het behoorlijk duur zou zijn om aardbeipoeder dagelijks te gebruiken.

Eet- en drinktips aardbeienpoeder

  • Aardbeienpoeder kun je door pannenkoekbeslag doen. Om het extra feestelijk te maken kun je de pannenkoek beleggen met aardbeien.
  • Aardbeienpoeder is heel goed te mengen in deeg wat je gebruikt voor het maken van koekjes, taart, muffins, gebak of brownies.
  • Je kunt een beetje aardbeipoeder door de roomyoghurt doen.
  • Aardbeienpoeder is te gebruiken als instantdrank. Je kunt het aanlengen met water en eventueel een ijsblokje.
  • Aardbeienpoeder kun je in combinatie met melk en ijsblokjes of roomijs tot een milkshake maken. Als je geen roomijs hebt kun je ook slagroom gebruiken. Je mixt aardbeienpoeder, ijsblokjes of roomijs en het water een half minuutje in de blender.
  • Aardbeienpoeder kun je uitstekend combineren met andere fruitpoeders zoals acaipoeder, blauwebespoeder, appelpoeder, banaanpoeder, peerpoeder, zwartebespoeder en mangopoeder.
  • Je kunt brood maken wat je speciaal gebruikt voor zoet beleg. Bak eens een brood met aardbeienpoeder door het meel.
  • Meng aardbeipoeder eens met rijstmelk, geitenmelk, havermoutmelk of amandelmelk in plaats van met gewone melk, het witte gevaar.
Gerelateerde artikelen
Overgewicht en metabool syndroomOvergewicht en metabool syndroomHet metabool syndroom is een begrip dat je steeds meer hoort. Dit komt vooral door de toename van mensen met overgewicht…
Allerlei weetjes over aardbeienAllerlei weetjes over aardbeienDe aardbei, bijna iedereen is er gek op. Ze hebben dan ook niet voor niets de bijnaam 'zomerkoninkje'. Zomers liggen de…
Waarom is een aardbei gezond?Waarom is een aardbei gezond?De aardbei is een van de populairste fruitsoorten. Door de zoete smaak is de aardbei voor veel mensen zelfs het favoriet…
Aardbeien of zomerkoninkjesAardbeien of zomerkoninkjesAardbeien kennen we allemaal wel. Ze zijn bij ons ook onder de naam zomerkoninkjes bekend. Deze naam is gebaseerd op het…
Boos worden en het risico op een hartaanvalBoos worden en het risico op een hartaanvalHartaanvallen en ander hartfalen vormen heel vaak de oorzaak van een overlijden. Veel verschillende factoren kunnen je r…
Bronnen en referenties
  • Aardbeienpoeder bloedprofiel: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22068016
  • Fruitpoeder lever: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25754417
  • Aardbeipoeder metabool syndroom: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2761419/
  • Aardbeipoeder diabetes en obesitas: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22293281
  • Aardbeipoeder slokdarmkanker: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22135048
  • Aardbei foto: "FraiseFruitPhoto" by FoeNyx, France - Self-published work by FoeNyx. Licensed under CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons
  • Aardbeien foto: "FraiseFruitPhoto" by FoeNyx, France - Self-published work by FoeNyx. Licensed under CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 1: FoeNyx, France, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Isue, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van aardbeienpoeder"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 28-05-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!