InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > 10 diuretische groenten: wat zijn diuretische groenten?

10 diuretische groenten: wat zijn diuretische groenten?

10 diuretische groenten: wat zijn diuretische groenten? Diuretisch betekent vochtafdrijvend. Groenten worden wetenschappelijk getest op hun medicinale capaciteiten. Dat betekent dat je met groenten medicinale problemen kunt behandelen en soms zelfs kunt genezen. Met groenten kun je onopvallend door het eten van je maaltijd genezen. Groenten bieden een gezond alternatief voor plaspillen. Deze kennis wordt echter nog niet algemeen gebruikt in de medische wereld. Je kunt daarom het beste overleggen met een natuurarts om het toe te passen.
Dit is Italiaanse andijvie. Nederlandse andijvie, witlof en cichorei zijn van dezelfde plant en hebben dezelfde diuretische eigenschappen. / Bron: Bobek, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)Dit is Italiaanse andijvie. Nederlandse andijvie, witlof en cichorei zijn van dezelfde plant en hebben dezelfde diuretische eigenschappen. / Bron: Bobek, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Inhoud:

Het gebruik van diuretische groenten

Diuretische groenten kun je gewoon gebruiken tijdens de maaltijd. Het is verstandig om als leidraad aan te houden: Eet dagelijks minimaal één diuretische hoofdgroente en drie stuks diuretisch fruit. Dan ben je zeker van de diuretische werking. Je kunt deze werking vervolmaken met het drinken van thee van diuretische kruiden. Maar je moet het ook niet te gek maken. In het begin van een diuretische kuur kun je veel overtollig vocht kwijt raken. Dat is na zo´n twee weken wel weg. Daarna hoef je in principe minder diuretische groenten, fruit en kruiden te gebruiken.

Diuretische groente en fruit

Als je plaspillen moet slikken kun je ook ervoor kiezen om diuretische groenten te gebruiken in combinatie met diuretisch fruit. In het begin van een diagnose met hartproblemen kan deze aanpak grote kans van slagen hebben. Je kunt in overleg met je arts besluiten om het zo aan te pakken. Misschien is je arts daar niet blij mee. Het is een alternatieve aanpak, iets waar natuurgeneeskundigen en fytotherapeuten in principe iets meer van af weten. Dit artikel wijst alleen op de mogelijkheid dat groente als diuretisch middel kunnen worden gebruikt. Dat is geen medisch advies. Je kan bij elke maaltijd diuretische groenten gebruiken.

Ontstekingsremmende werking

Het voordeel aan het gebruik van groenten is dat ze behalve de diuretische werking ook ontstekingsremmende werking hebben. Hierdoor wordt de onderliggende oorzaak van veel ziekten aangepakt. Veel ziekten vinden hun oorsprong in ontstekingen op celniveau of laaggradige ontstekingen.

Andijvie

Andijvie is familie van de cichorei en witlof. Die groenten hebben allemaal diuretische eigenschappen. Het is natuurlijk niet lekker om elke dag andijvie te eten. Je zou kunnen afwisselen met witlof en cichoreithee. Je kunt eens per week een andijviestamppot maken. Ook kun je rauwe andijvie door een salade doen. Verder is deze groente goed tot groentesmoothie te bereiden.

Knolselderij / Bron: Mrmatiko, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Knolselderij / Bron: Mrmatiko, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Knolselderij

Met knolselderij kun je alle kanten op. Het is een goedkoop product. Vaak worden ze enkel biologisch gekweekt. Knolselderij is net als bleekselderij en gewone selderij diuretisch. Knolselderij kun je gebruiken als vervanger van aardappelen. Daarom is het dagelijks bruikbaar. Probeer knolselderij te integreren in je dagelijks eetpatroon. Je kunt stukjes knolselderij met de aardappelen meekoken. Knolselderij kun je mee roerbakken met een roerbakgroentegerecht. Ook kun je knolselderij raspen en in een salade verwerken.

Mierikswortel

Mierikswortel is een dure groente. Als je hem eenmaal in huis hebt is het een goede groente om een week lang in kleine stappen van te genieten. Mierikswortel voeg je in kleine hoeveelheden toe op je bord of in een saus. Het is heel scherp. Het is lekker bij vette kaas. Mensen gebruiken het soms bij vis.

Muur

Muur of vogelmuur kun je vooral in de zomer en herfstmaanden plukken. Het is een goed idee om deze plant in je tuin te zetten. Hij doet het goed in een pot of bloembak. Muur is in principe een wilde groente. Maar je kunt zijn wildheid cultiveren en gebruiken als sierplant in een pot en tegelijkertijd als supergezonde saladeplant. Het is een leuk alternatief slablad voor een originele salade.

Veldzuring

Veldzuring groeit gewoon in het wild. Je kunt het prima eens per week of in de twee weken eten. Sommige mensen waarschuwen voor het oxaalzuurgehalte maar dat is alleen te hoog als je het drie weken lang dagelijks zou eten. Veldzuring kun je aan een sla toevoegen maar het is ook een prima groente om eens een stamppot mee te maken.

Pastinaak

Pastinaak zie je aan het begin van de 21e eeuw overal in de supermarkt. Vroeger aten Nederlanders pastinaak in plaats van aardappel. Aardappels waren er nog niet voor de 17e eeuw. Pastinaak kun je in het heden als vervanging van aardappel gebruiken. Je kunt ook gewoon een pastinaak meekoken met de aardappelen zodat je een mix van aardappel en pastinaak voorschotelt. Daarnaast is pastinaak net als wortel uitstekend roerbakbaar. Pastinaak is eveneens te bereiden tot een puree. Of probeer eens een pastinaakstamppot te maken.

Diuretische groenten kun je toevoegen in je voedingspatroon zodat je minder afhankelijk bent van medicijnen.

Zeevenkel

Zeevenkel werkt tegen obesitas. Het is eveneens een bacteriedodende groente. Zeevenkel zie je niet zo vaak in de winkel dus moet je het zelf kweken. Dat is bij deze groente niet heel moeilijk. In Mediterrane landen wordt zeevenkel met zout en azijn ingelegd. Je kunt het ook gewoon vers eten.

Paardenbloem

Paardenbloembladeren groeien in elke tuin. In de lente smaakt paardenbloemblad lekkerder dan in andere jaargetijden. Vanaf de zomer begint het bitter te worden. Maar ook bittere groenten zijn klein gesneden lekker om met sambal, knoflook en ui op te bakken als bijgerecht. Op de kopfoto bij dit artikel zie je paardenbloemen rondom een boerderij.

Alfalfa

Alfalfa is dagelijks verkrijgbaar in de biologische winkel. Het is een typische saladegroente maar je kunt eer ook boterhammen met pindakaas mee verrijken. Alfalfa kun je ook gebruiken om zelf vegetarische sushi´s mee te maken. Neem flink wat alfalfa, wat paprika en wat linzen of quinoa en mix dit met kruiden zoals rode peper, zwarte peper, kleine snippertjes gember, versnipperde knoflook en nootmuskaat. Je rolt het geheel op in de noribladeren. Je kunt het noriblad tot pannenkoek rollen maar als je overdreven culinair wilt doen maak je er met een bamboematje een sushi van.

Brandnetel

De brandnetel is een lekkere groente die je op meerdere manieren kunt inzetten. Dit is nou typisch zo´n groente die je eenmaal per week vers kan eten. Alleen in de winter is het niet verkrijgbaar. Maar je kunt hem plukken, drogen, verpoederen en een paar maanden bewaren. De supermarkt waar je het kunt halen heet ´de vrije natuur´. Het kost helemaal niets en heeft vele medicinale eigenschappen.
Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van knolselderijDe geneeskracht van knolselderijKnolselderij kan gegeten worden als alternatief voor aardappels. De knol is veel voedzamer dan aardappels. Knolselderij…
Vergeten historische groenten weer op het menuBrave Hendrik, pastinaak, schorseneer en huttentut zijn voorbeelden van groenten die al stammen uit de Middeleeuwen. In…
Pastinaak: pastinaak is goed voor diabeticiPastinaak is een groente die niet veel mensen eten, maar die zijn kwaliteit echt wel bewezen heeft. Het bijzondere van p…
Knolselderij: groente voor zoetekauwenKnolselderij: groente voor zoetekauwenKnolselderij is de groente bij uitstek voor zoetekauwen. Het is misschien een 'groente' die je moet leren liefhebben, ma…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Michael Gil, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • De bronnen voor de inhoud over groenten staan onderaan de artikels over de groente zelf
  • Foto pastinaak: "Root z05 pastinaken" by Zyance - Own work. Licensed under CC BY-SA 2.5 via Wikimedia Commons
  • Foto andijvie: "Cicoria catalogna, Italia, supermarket" by Bobek - Own work. Licensed under CC BY 3.0 via Wikimedia Commons
  • Foto Paardenbloemen:"Dandelion Farms" by Michael Gil from Toronto, ON, Canada - Dandelion Farms Uploaded by OSX. Licensed under CC
  • Afbeelding bron 1: Bobek, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Mrmatiko, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "10 diuretische groenten: wat zijn diuretische groenten?"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 03-06-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!