InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van meel

De geneeskracht van meel

Er zijn verschillende soorten melen. Daarom is het gek dat de meeste mensen slechts tarwemeel eten. Brood kun je van allerlei alternatieve grondstoffen maken. Ook koekjes en taarten hoef je niet alleen van tarwemeel te maken. Het is goed om te weten dat er vele andere soorten gezonden meel zijn. Maak eens een pannenkoek met kokosnootmeel. Variatie is altijd goed. Sommige meelsoorten hebben niet alleen veel culinaire kwaliteiten maar ze hebben ook medicinale toepassingen. Verder zijn er supplementaire meelsoorten zoals pompoenpoeder die extra vitaminen en mineralen kunnen leveren.

Inhoud:

Meel is niet alleen tarwemeel

Van vele soorten planten kan een meel gemaakt worden. In principe kun je een meel malen van zelf geplukte weegbreezaadjes. De melen die we in de winkel kopen hebben bewezen goede resultaten in de keuken. Vooral in biologische winkels kunnen we steeds meer verschillende meelsoorten kopen. We eten te veel tarwemeel. Daarom is het goed om te variëren.Tarwemeel eet je toch wel in allerlei sociale omstandigheden. Het zit bijvoorbeeld in de appeltaart op je werk. Daarom is het goed om zelf de andere meelsoorten in te zetten. Dat levert bovendien een extra culinaire ervaring op. Een meelsoort heeft vaak geen overheersende smaak dus kun je eenvoudig een meelsoort als supplement voor tarwemeel gebruiken.

Maak een melk van meel

Plantaardige melk is helemaal te hip in het begin van de 21e eeuw. Elke meelsoort kun je gebruiken om een melk mee te maken. Je kookt een weinig meel, zeg 100 gram op een liter water. Je laat het enkele minuten, ongeveer twee a drie doorkoken en daarna weer langzaam afkoelen. De verkregen melk kun je gebruiken voor het maken van een cacaodrank, een havermout of een zelf gemaakte muesli. Het is ook goed om het in de koffie te doen. Daarnaast kun je er milkshakes mee maken. Verder is het een ideaal vervangmiddel voor room in een soep of saus.

Tapiocameel

Tapiocameel ofwel cassavemeel is een meelsoort die je op meerdere manier kunt inzetten. Tapiocameel is een heel fijn gemalen meel. In de keuken kun je het gebruiken ter vervanging van bloem. Het is weer eens wat anders. We eten te veel tarwe en met variaties als tapiocameel lossen we dat probleem op. Overigens eet men in Mexico veel tapiocameel in plaats van tarwemeel. Tapiocameel bevat veel vezels. Daardoor is het onder andere goed voor diabetici. Vezelrijk voedsel verlaagt het fenomeen insulineresistentie. Daarnaast is van het eten van veel vezelrijk voedsel bekend dat het verhoogde bloeddruk tegen gaat.

Maismeel

Maismeel is een oude bekende. Iedereen heeft wel eens maisbrood gegeten. Net als tapiocameel wordt maismeel veel in Mexico gegeten. Je kunt er van alles mee doen. In principe kun je er een heel, glutenvrij brood van bakken. Dat is handig voor mensen met lekkedarmsyndroom, coeliakie, prikkelbaredarmsyndroom, de ziekte van Crohn of tarwegluten-intolerantie. In maismeel zitten meer antioxidanten dan in blauwe bessen. Verder is het goed voor de lever.

Rijstmeel

Rijstmeel is een fijn, dun meel. Sommige wetenschappers vinden rijstmeel zo gezond dat ze het aanraden als nuttraceutical, een voedingsoort met medicinale waarde. Dit meel bevat veel antioxidanten. De antioxidanten in rijstmeel werken vooral goed voor de spijsvertering.

Hennepmeel

Er worden veel studies gedaan naar hennep en zijn producten. Volgens wetenschappelijk onderzoek is hennepmeel, meel van hennepzaad, goed voor hartpatiënten. Daarnaast is het goed voor het immuunsysteem in het algemeen. Ook zitten er veel proteïnen in waardoor het in de sportschool een geliefd spieropbouwsupplement is. Hennepmeel is makkelijk toe te voegen aan je dagelijks eetpatroon. Je doet het door een milkshake, door een smoothie of door een pannenkoekbeslag.

Boekweitmeel

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat boekweitmeel het risico op verhoogde bloeddruk en hart- en vaatziekten in het algemeen, verlaagt. Dat gebeurt onder andere door het hoge aantal antioxidanten in boekweitmeel. Deze bestrijden vrije radicalen die ontstekingen op celniveau of laaggradige ontstekingen kunnen veroorzaken. Boekweitmeel is eenvoudig te bereiden als brood.

Carobemeel

Carobemeel is een meelsoort waar sommige mensen misschien nog nooit van gehoord hebben. Sommigen kennen carobeproducten als koffievervanging. Anderen weten dat carobe een vervanging is van cacao. Carobe bevat veel fytonutriënten. Een wetenschappelijk team stelde vast dat carobe kankerbestrijdende werking heeft.

Kokosnootmeel

Kokosnootmeel is in. Maar dat was het eigenlijk altijd al. Er stammen al recepten voor puur kokosnootbrood, met alleen kokosmeel, water en gist uit 1895. Dat brood werd toen speciaal gebakken voor mensen met suikerziekte of diabetes mellitus. Kokosnootmeel is lekker vet dus daarom uiterst geschikt voor brood, zo redeneerde men. Modern wetenschappelijk onderzoek bevestigt dat kokosnootmeel de insulinebehoefte verlaagt. Kokosnootmeel is glutenvrij. Er is nog een andere reden dat kokosnootmeel goed is voor het lichaam. Het bevat allerlei gezonde vetten waardoor het volgens Brian Peskin goed is tegen kanker. Verder zijn de vetten in kokosnoot niet dikmakend maar eerder tegenovergesteld. Kokosnootmeel bevat enorm veel voedingsstoffen in de vorm van vitaminen en mineralen.

Pompoenpoeder

Pompoenpoeder kun je voor 5% aan een ander meel toevoegen om er een brood mee te bakken. Volgens wetenschappelijk onderzoek werkt het bloedsuikerspiegelverlagend. Verder verrijk je het brood met pompoenpoeder met allerlei vitaminen en mineralen zoals vitamine A. De mens krijgt in het begin van de 20e eeuw minder voedingsstoffen binnen dan 100 jaar daarvoor door bodemverarming en commerciële landbouwteelt. Daarom is het goed om extra groenten te eten. Dat kan ook in poedervorm. Eventueel kun je verse pompoenen gebruiken Je kan zelf een brood bakken en voor 25% pompoenpuree door het deeg heen doen. Zo maak je je eigen verse pompoenbrood.

Durummeel

Durummeel kan op dezelfde manier als elke meelsoort gebruikt worden. Durummeel is niet het meest gezonde meel. Het wordt gebruikt in bijna alle pasta´s. Er zitten ontstekkingsremmende antioxidanten in durummeel. Daardoor is het in het algemeen goed voor het lichaam. Je moet dan wel de volle granen durummeel gebruiken. Durummeel in pastavorm heeft een relatief lage GI-waarde: 44.

Kikkererwtenmeel

Meel gemaakt van peulvruchten is een goed meel wat je kan gebruiken voor het bakken van brood. Ook van erwtjes kun je een meel maken. De geneeskracht van erwtenmeel en kikkererwtenmeel zijn ongeveer aan elkaar gelijk. Deze meelsoorten zijn extra goed voor mensen met beginnende diabetes. Zij kunnen hun ziektebeelden met dit soort voeding omdraaien. Daarnaast is de hoeveelheid vezels in brood van erwtenmeel goed voor de spijsvertering.
Gerelateerde artikelen
Het glutenvrije dieetHet glutenvrije dieetMensen met coeliakie mogen geen gluten eten omdat ze dan last krijgen van hun darmen. Het is in het begin even wennen, e…
Funchi, het heerlijke Antilliaanse bijgerechtIedereen die bekend is met de Antilliaanse keuken, kent "funchi". Dat overheerlijke maisgerecht, dat meestal geserveerd…
Bloem, meel en gist; de verschillen en het gebruikBloem, meel en gist; de verschillen en het gebruikBloem, meel en gist. Drie veel gebruikte producten in elke keuken. Maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen bloem en…
Pannenkoeken bakken zonder pannenkoekenmixPannenkoeken bakken zonder pannenkoekenmixHeb je spontaan zin om pannenkoeken te bakken, maar heb je geen pak pannenkoekmix meer in de kast staan? Ook zonder zon…
Drie keer maïsmeelMaismeel is gezond en voedzaam. In onze Westerse keuken wordt het zelden gebruikt. In dit artikel drie van mijn eigen re…
Bronnen en referenties
  • De wetenschappelijke bronnen staan bij de bronvermelding van desbetreffende artikelen.
  • Foto´s: Collages met meel, Thomas Dijkman

Reageer op het artikel "De geneeskracht van meel"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 03-06-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!