InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van appel

De geneeskracht van appel

Appels zijn goed voor de longen. Ze verminderen de kans op longkanker en verlichten astmaverschijnselen. Dat blijkt uit verschillend wetenschappelijk onderzoek. Verder is de appel een antidiabetesmedicijn. Het helpt het lichaam om de bloedsuikerspiegel te reguleren. Mensen die vaker appels eten hebben minder kans op diabetes. Daarnaast is de appel gewoon erg lekker. Je kunt het als tussendoortje eten en op verschillende manieren verwerken in de maaltijd.
Appel aan de boom / Bron: Unuplusunu, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Appel aan de boom / Bron: Unuplusunu, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud:

Naamgeving

Waarom gebruiken we Latijnse woorden in de wetenschap? Omdat we dan zeker weten over welke plant het gaat. De Latijnse naam van appel is Malus domestica. Al eeuwenlang weet men over de geneeskrachtige kanten van de appel. De appel is nooit alleen voeding geweest maar ook een medicijn. Niets houdt de mens tegen om appels aan het begin van de 21e eeuw nog steeds als medicijn in te zetten. Maar deze keer is het medicijn wetenschappelijk getest. Appel blijkt inderdaad enkele algemene en enkele specifieke medicinale kenmerken te hebben.

Inhoudstoffen appels

In appels zit naast vitamine C en E ook de fytonutriënten derivaten van quercetine zoals quercetine-3-galactoside, quercetine-3-glucoside, quercetine-3-rhamnoside, catechine, epicatechine, procyanidine, cyanidine-3-galactoside, coumeaarzuur, chlorogeenzuur, galluszuur en floridzine. Voor vrijwel alle stoffen geldt dat wetenschappelijk vast is komen te staan dat in de appelschil meer van deze gezonde stoffen zitten dan in het vruchtvlees.

Verschillen tussen appelsoorten

In 2012 deden Portugese onderzoekers een studie naar de werking op hart- en vaatziekten van drie soorten appels. Het bleek dat de Bravo de Esmolfe-variëteit over de meeste polyfenolen beschikt. De soorten Malápio Serra en Golden hadden in hun onderzoek geen meetbaar effect op de triglyceridenniveaus, een parameter om te kijken hoe het met de ontstekingsgraad van het bloed zit. Het zou goed zijn als de mensheid weet wat de appelsoort is met de meeste voedingsstoffen.

Appels eten verlaagt risico longkanker

Een meta-onderzoek is een onderzoek waarbij de onderzoekers zelf geen experimenten uitvoeren. Ze vergelijken wetenschappelijke onderzoeken en zoeken naar overeenkomstige resultaten. Verder brengt een meta-onderzoek de stand van wetenschap in kaart.
Amerikaans meta-onderzoek naar appels uit 2004 begint met de stelling dat uit bewijzen blijkt dat groente- en fruitrijke diëten het risico op een aantal chronische ziekten verlaagt. Van onder andere kanker, hart- en vaatziekten, astma en diabetes is bewezen dat fruit en groente eten er tegen helpt. Uit een onderzoek onder 78.000 verpleegsters blijkt dat fruit eten het risico op kanker verlaagt met 21%. Appels werden vooral in verband gebracht met een verlaagd risico op longkanker. Uit onderzoek op Hawaii blijkt zelfs dat appels eten een 40-50% verminderde kans op longkanker geeft. In dit dieet werden ook uien en grapefruits gebruikt. Zowel uien als appels bevatten veel quercetine, een ontstekingsremmende flavonoïde. Ook uit Fins onderzoek onder 10.000 mensen bleek een verlaagd risico op longkanker door het eten van appels. Het Nederlandse RIVM liet in 2001 onderzoek doen op 728 mensen. Daaruit bleek eveneens dat het risico op longkanker wordt verkleind door appels te eten.

Doorgesneden appel / Bron: Masoud Heidarpour, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Doorgesneden appel / Bron: Masoud Heidarpour, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Hart- en vaatziekten

Appels eten is goed tegen hart- en vaatziekten. In een studie onder 40.000 vrouwen bleek dat hoe meer flavonoïden de vrouwen aten, hoe minder kans er was op hart- en vaatziekten. Van broccoli en appels kon een duidelijk link worden gemaakt met hart- en vaatziekten. De onderzoekers schrijven dat vrouwen die appels aten een risicovermindering op hart- en vaatziekten hebben van 13% tot 23%. Een Finse studie zag dat vrouwen die minder appels aten, hogere kans hadden op aandoeningen van het bloedvatenstelsel in de hersenen. Ook zagen de Finnen dat er hogere kans was op trombose bij mensen die minder appels eten. Andere wetenschappers leggen een verband tussen het eten van appels en het minder opduiken van ziekten van de kransslagaders. Ook recentere onderzoeken zeggen dat appels eten aderverkalking tegen gaat. Aderverkalking is een belangrijke oorzaak van hartproblemen.

Appelpoeder biedt een concentratie van de voedingsstoffen van appel en maakt het makkelijker om appel op medicinale wijze in te zetten.

Astma en appels

We hebben gezien dat appels goed is tegen longkanker. Nu blijkt eveneens dat appels goed zijn tegen astma. Appels blijken aldus een extra geneeskrachtig vermogen te hebben voor de longen. Uit Nederlands onderzoek onder 13.000 mensen blijkt onder andere dat appels eten gepaard gaat met een hogere longinhoud. Ook citrusfruit lijkt dit effect te hebben maar wel minder dan appels. Mensen die vijf of meer appels per week aten hadden een hogere kans op betere longfunctie.

Uit Australisch onderzoek onder 1600 mensen blijkt dat het eten van appel en peer goed is om de gevoeligheid van de bronchiën te verlagen. Daardoor doen astmasymptomen zich minder voor. Voor dit effect hoeven slechts twee appels in de week gegeten te worden. Het zijn niet de bekende vitaminen die voor dit genezende en preventieve effect zorgen. Fins onderzoek laat zien dat het waarschijnlijk de flavonoïden quercetine, hesperitine en naringenine zijn die voor astmaverlichtend effect zorgen. Behalve de appel blijkt de sinaasappel als geneeskrachtig fruit goed te werken bij bij astma. Men onderzocht ook andere groenten en fruitsoorten zoals witte kool, uien, grapefruit en allerlei sappen maar die bleken geen effect te hebben bij astma.

Appels tegen diabetes

Fins onderzoek laat zien dat appels het risico op het krijgen van diabetes mellitus verlaagt. De onderzoekers zeggen dat vooral quercetine uit de schil van appels verantwoordelijk voor deze risicoverlagende werking is. Uit Braziliaans onderzoek blijkt dat wie appels eet een kleinere kans heeft op obesitas. Ongeveer 90% van de mensen met diabetes, lijdt ook aan overgewicht. De Brazilianen onderzochten het effect op de bloedsuikerspiegel van havermoutkoekjes en appels. Het blijkt dat appels een betere bloedsuikerspiegelregulerende werking hebben. Onderzoek uit 2005 is sceptisch over de werking van flavonolen maar zag toch dat appels en groene thee de kans op diabetes verlagen.

Appelazijn

Behalve appels is er ook appelazijn. Dat is azijn getrokken op appelschillen, waar juist de meeste flavonoïden in zitten. Appelazijn is de meest gezonde azijnsoort. Het verbetert onder andere het bloedlipidenprofiel. Dat betekent onder andere dat het risico op hart- en vaatziekten wordt verkleind door appelazijn. Ook biedt appelazijn een verbeterde spijsvertering en vermindering van spijsverteringsproblemen zoals constipatie. Daarnaast blijkt dat het lichaam met appelazijn de bloedsuikerspiegel beter kan reguleren.

Een appel is geneeskrachtig, gezond, goedkoop en groeit goed in Nederland.

Eet- en drinktips appel

Maak eens een fruitmix van gebakken banaan met ander fruit. Bak de banaan eerst in drie tot vier minuten gaar. Doe er daarna stukjes appel, mango en ananas bij. Goed blijven roeren anders bakt het aan. Na twee minuten roeren kun je de fruitmix met gebakken banaan opeten. Hier volgen nog meer culinaire appeltips:
  • Een appel kun je in stukjes snijden en door pannenkoekbeslag doen. Zo krijg je appelpannenkoeken.
  • Een appel kun je in een salade doen. Doe wel eerst wat citroensap over de appels.
  • Appels zijn met een slowjuicer te persen tot een sap.
  • Appels kun je in de blender doen.
  • Appels kun je als tussendoortje eten.
  • Appels kun oversprenkelen met citroensap om ze mooi van kleur te houden. Nu kun je ze in een salade doen.
  • Appel kun je in combinatie met kaneel door een havermout of zelf gemaakte muesli doen.
  • Doe eens wat stukjes appel door zelf gemaakt roomijs. Je kunt het ijs uit de koelkast halen en dan pas de appel erdoorheen mengen.
  • Een appeltaart kan erg gezond zijn. Maak er eens een met alternatief meel, stevia, slechts 100 gram suiker en agavesiroop. Je kunt ook proberen de suiker helemaal weg te laten. Doe eens appelpoeder door het deeg om dat meer appelsmaak te geven. Gebruik vanille om een zoetere smaak te genereren. Je kunt ook geweekte rozijnen en dadels als suikervervanger gebruiken.
Gerelateerde artikelen
Superfood AppelSuperfood AppelSuperfoods worden met de dag populairder. Er zijn tegenwoordig zelfs hele diëten op gebaseerd. Ook de appel is één van d…
Een simpele appel is supergezondEen simpele appel is supergezondDe appel is het meest bekende en gemakkelijke fruit wat er is en wordt door heel veel mensen met smaak gegeten. Of het n…
Inspanningsfysiologie; de ademhaling tijdens sportTijdens sporten ga je vaak eerst dieper en daarna sneller ademen. Waar je in rust ongeveer tot zes liter lucht per minuu…
Chronische aandoening, astmaAstma is een chronische ontsteking van de luchtwegen. Vooral van de lagere luchtwegen, namelijk de longen. Mensen met as…
Waarom het eten van een appel meer dan gezond isWaarom het eten van een appel meer dan gezond isDe uitspraak “An apple a day keeps the doctor away” is niet voor niets ontstaan. Dat het eten van appels gezond is, weet…
Bronnen en referenties
  • Longkanker, hart- en vaatziekten, astma: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC442131/
  • Appels diabetes: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16192263
  • Appelazijn bloedlipiden: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19630216
  • Verschillen soorten appels: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22980816
  • Appels aderverkalking: http://www.fasebj.org/cgi/content/meeting_abstract/25/1_MeetingAbstracts/971.10
  • Foto appel boom: "Apple in tree" by Unuplusunu - Own work. Licensed under CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons
  • Foto doorgesneden appel: "Apple-yellow" by مسعود حیدرپور - Own work. Licensed under CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons
  • Foto appel in supermarkt: "Apples in Shoprite Lekki" by Lawsonomoruyi - Own work. Licensed under CC BY-SA 4.0 via Wikimedia Commons
  • Hoofdfoto: "Apples of tribjee arwani, Bijbehara 1" by Owais Khursheed - Own work. Licensed under CC BY-SA 4.0 via Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 1: Unuplusunu, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Masoud Heidarpour, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van appel"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 03-06-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!