InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De gevaren van soja

De gevaren van soja

Sojaproducten liggen steeds vaker in de winkel zonder dat ze getest zijn op hun gezondheid. Het is zelfs zo dat testen die negatief uitvallen voor soja worden genegeerd. Het is maar de vraag of de kwalificatie ´gezond´ van toepassing is op sojamelk. Sojamelk zien we steeds vaker in de supermarkt, zelfs in de gewone supermarkt, niet alleen de biologische. Uit voorlopig onderzoek op muizen blijkt dat soja mogelijkerwijs een negatieve uitwerking heeft op borstkanker. Daarom wordt aangeraden om voorzichtig te zijn met veel sojaproducten te gebruiken totdat we definitieve conclusies kunnen trekken. Daarnaast zijn er nog andere redenen om beperkt sojamelk te drinken.

Inhoud:

Ongezonde kanten aan soja

In soja zitten gezonde stoffen en ongezonde stoffen. Er zitten vooral veel proteïnen in. Uit sommige onderzoeken blijken positieve effecten van soja maar er zijn zoveel negatieve kanten aan dit product dat je moet overwegen om te stoppen met het eten van sojaproducten. Tempé valt daar niet onder. Dat is samen met miso een gefermenteerd sojaproduct. Verder kan je natuurlijk altijd eens in de drie weken tofu eten, als je het maar niet dagelijks gaat eten. Er is een verschil tussen tempé en tahoe of tofu.

Soja zorgt dat je ijzer slechter opneemt

Een van de minder goede kanten aan soja is dat het de ijzeropname beïnvloedt. Door het eten van veel sojaproducten kun je sneller een ijzertekort krijgen. Stoffen in soja zorgen ervoor dat het lichaam geen ijzer meer opneemt. Dat is een reden om soja niet vaker dan eens per drie weken te nemen.

Fyto-oestrogenen in soja, zijn ze gezond?

In soja zitten fyto-oestrogenen. Dat zijn plantaardige bio-identieke hormonen. Genisteïne is het hormoon dat het meest in soja zit, samen met daidzeïne en glyciteïne. Deze stoffen worden isoflavonen genoemd. Isoflavonen werken als een zwak oestrogeen. Deze stoffen hebben effect op het hormonaal systeem bij mannen en vrouwen. Bij dieren heeft dat niet altijd positieve resultaten opgeleverd. Zo blijkt het dat bij muizen de eicyclus kan veranderen door het te veel eten van isoflavonen. Ook kan het tot onvruchtbaarheid leiden. Ook bij mannen leidt een teveel aan isoflavonen tot een groter risico op onvruchtbaarheid.

Soja en overgang

In Azië zijn er minder gevallen van borstkanker en zijn er minder problemen in de overgang bij vrouwen. Onderzoekers linken dat aan het eten van meer sojaproducten. De isoflavonen erin zouden de afwezigheid van de aanmaak van oestrogeen deels opvangen. Aan de andere kant kun je ook zien dat vrouwen in Azië over het algemeen veel meer groente eten dan vrouwen in het westen. Dat betekent dat zij door het eten van meer groenten van meer ziekten gevrijwaard kunnen zijn. Dat zou ook onderzocht moeten worden. Gezond eten staat ook in verband met het minder hebben van overgangsperikelen. Vele natuurartsen zien dat mensen met gezonde gewoonten minder overgangsproblemen hebben.

Als je dagelijks soja eet heb je hogere kans op vitamine D-tekort.

Stoppen met soja eten leidt tot welvaartsziekten?

Soms gebeurt er goed onderzoek maar trekken de wetenschappers verkeerde conclusies. Amerikaanse onderzoekers zien dat wanneer Aziaten in de V.S. overschakelen op een Amerikaans dieet ze dezelfde westerse ziekten krijgen als andere Amerikanen. In principe is het zo dat elke groep mensen van een bepaalde etnische afkomst, bepaalde overeenkomstige ziekten vertonen. Dat beeld verdwijnt geheel als het lid van een etnische groepering de nieuwe gewoonten van een land aanneemt. De Amerikanen concluderen vervolgens dat stoppen met soja eten leidt tot welvaartsziekten. Het probleem met het argument is echter dat de mensen niet alleen stoppen met soja eten maar ze een reeks aan producten gaan eten met transvetten, suiker en wit meel waardoor men ziek wordt. Het stoppen met soja eten gaat gepaard met het stoppen van het eten van diverse groenten. Daarom is het wetenschappelijk gezien onverantwoord om uit dit feit de conclusie te trekken dat soja gezond is. Het kan ook zo zijn dat de nieuwe producten zeer ziekmakend zijn of dat het juist de groenten waren die voor algehele gezondheid zorgden.

Soja goed voor de botten

Uit Amerikaans onderzoek uit 2011 blijkt dat sojaproducten eten leidt tot een kleinere kans op osteoporose. In principe is het zo dat in Aziatische landen, waar minder melk en meer soja wordt genuttigd, er minder botbreuken en osteoporose is. Gewone koemelk is niet zo gezond, zo blijkt. Melk leidt tot osteoporose. Maar calcium uit plantaardige bron is meestal wel gezond. Het gaat vooral om de verhoudingen. Calciuminname dient gepaard te gaan met de inname van magnesium en fosfor. Als calcium in te grote hoeveelheden wordt ingenomen dan reageert het lichaam door calcium af te voeren uit het lichaam. Er wordt zelfs calcium uit de botten onttrokken.

Soja maakt niet slimmer

Wetenschap is niet alleen om aan te tonen dat iets zo is. Het is ook belangrijk dat dingen worden ontkracht. In het geval van soja werd er geen verband gevonden tussen proefpersonen die een soja-supplement namen in verhouding tot de cognitieve prestaties. Met andere woorden: van soja worden mensen niet slimmer.

Sojamelk leidt tot borstkanker?

Soja leidt tot borstkanker bij muizen. In tegenstelling tot wat veel mensen denken blijkt uit dit onderzoek dat kankertumors in borsten juist groter worden van sojamelk. In landen als India en China wordt veel sojamelk gedronken en in het westen zien we sojamelk steeds vaker in de schappen van de supermarkten staan. Het is maar de vraag of het goed is voor vrouwen om veel sojamelk te drinken. Borsten spelen een belangrijke rol in de hormoonhuishouding en sojamelk bevat bio-identieke oestrogenen. Het kan zijn dat dit een oorzaak is van kankervorming.

Sojamelk goed bij prostaatkanker

In 1998 bleek uit Noors onderzoek dat de kans op prostaatkanker bij ratten wordt verkleind door inname van sojamelk. Met betrekking tot de prostaat en de borst spreken we van hormoongerelateerde kankers. Dat zijn kankersoorten die worden beïnvloed door hormonen. Hoe dit precies te werk gaat weten wetenschappers nog niet. De ene keer heeft een voeding met een bio-identiek hormoon een positieve werking bij kanker en de andere keer juist negatief.

De gevaren van soja

Canadees onderzoek uit 2008 meldt dat het veel te vroeg is om te juichen over de gezondheidsvoordelen van soja. Er zijn wetenschappelijke bezwaren omtrent de invloed van soja op de vruchtbaarheid van de man en de vrouw. Daarnaast kan het borstkankeronderzoek op soja wel eens een moeilijk verhaal worden voor voorstanders van soja. Als een product ziekten kan veroorzaken, moeten we het niet eten, ondanks dat het massaal wordt ingevoerd. Er zijn gezonde plantaardige melkalternatieven zoals havermoutmelk, kikkererwtenmelk, zilvervliesrijstmelk en amandelmelk.
Gerelateerde artikelen
Het gevaar van soja is onvruchtbaarheid en vit. D-tekortHet gevaar van soja is onvruchtbaarheid en vit. D-tekortVeel mensen eten dagelijks een sojaproduct in de vorm van een vleesvervanger, sojamelk, sojatoetjes, soja-ijs en tofu, D…
Sojaproducten eten ter preventie tegen kankerSojaproducten eten ter preventie tegen kankerSojaproducten nemen in Nederland in het begin van de eenentwintigste eeuw sterk in populariteit toe. Soja is een prima v…
Soja en vruchtbaarheidSoja en vruchtbaarheidSoja bevat plantaardige hormonen (fyto-oestrogenen) welke erg lijken op de vrouwelijke oestrogene hormonen. Door deze ho…
De oorsprong en populariteit van sojamelkWat is de oorsprong van soja? Hoe wordt sojamelk gemaakt en hoe is zij populair geworden? Welke soja producten kan ik op…
Soja-allergie: oorzaken en behandelingSoja-allergie: oorzaken en behandelingAllergieën komen in verschillende soorten en maten voor. De één heeft een hele erge allergie voor een bepaalde stof en d…
Bronnen en referenties
  • Soja ijzeropname: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7198374
  • Isoflavonen soja: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1480510/
  • Soja botten: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22074801
  • Niet slimmer: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17435957
  • Sojamelk borstkanker: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17708364
  • Sojamelk prostaatkanker: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10189040
  • Foto sojaproducten: http://www.staysharpbestrong.com/2013/07/19/whats-the-deal-with-soy/

Reageer op het artikel "De gevaren van soja"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 08-06-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!