InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Zijn rijstwafels giftig?

Zijn rijstwafels giftig?

Zijn rijstwafels giftig? Zuigelingen kunnen rijstproducten beter maar met mate consumeren. Duitse gezondheidsdeskundigen waarschuwen onder meer voor overmatige consumptie van rijstwafels. Rijstwafels worden beschouwd als gezonde snack, zelfs voor baby's. Maar nu heeft een Duits gezondheidsinstituut geadviseerd om de kleintjes maar af en toe daar aan te laten knabbelen. De reden: gif dat het risico op kanker verhoogt.

Meer arsenicum in rijstwafels dan eerder aangenomen

Hele generaties jonge kinderen zijn opgegroeid met een kleverige rijstwafel in de hand. Maar de populaire snack, die immers ongezoet, vetvrij en calorie-arm is, bevat arsenicum. Dat is al enige tijd bekend, maar nu lijkt het erop dat het aandeel giftig anorganisch arsenicum in rijstwafels en rijstepap vaak zelfs nog hoger is dan in de pure rijstkorrel zelf. Het Duitse “Bundesinstitut für Risikobewertung” (BfR) adviseert daarom om rijstproducten met mate en slechts als onderdeel van een evenwichtige voeding te eten. En vooral voor baby's en peuters wordt de consumptie van bijvoorbeeld rijstwafels ontraden.

Buikkrampen en diarree als symptomen

Arsenicum (Arseen) is een chemisch element dat van nature aanwezig is in sommige gesteenten. Via het grondwater verspreidt het zich dan in de bodem. Terwijl organische verbindingen met het halfmetaal, zoals dat bijvoorbeeld voorkomt in vis en schelpdieren, voor onze gezondheid als volstrekt onschuldig worden beschouwd, kunnen anorganische verbindingen in grotere hoeveelheden tot acute vergiftiging leiden. De eerste symptomen daarvan zijn onder andere buikkrampen of diarree.

Verhoogd risico op kanker

Het langdurig gebruik van kleine hoeveelheden kan zenuwen en bloedvaten beschadigen en ook is er een verhoogd risico op kanker. Omdat anorganische arseenverbindingen als kankerverwekkend voor de mens worden aangemerkt, moeten levensmiddelen er zo weinig mogelijk van bevatten. Dat is daarom zo belangrijk omdat nog tal van andere voedingsmiddelen, van drinkwater tot en met melk, minuscule hoeveelheden van de giftige stof bevatten.

Zijn biologische producten ook giftig?

De vraag is nu of biologische producten ook giftig zijn. Maar over de vraag of biologisch geproduceerde producten minder arseen bevatten dan conventioneel geproduceerde producten, kon het Duitse gezondheidsinstituut geen uitspraken doen. Het magazine Ökotest testte echter meermaal rijstwafels van beider herkomst en biologische producten kwamen er in die testen geenszins beter vanaf. De vastgestelde arseenconcentraties zijn zorgwekkend, want anorganisch arsenicum geldt als kankerverwekkend en kleuters eten grote hoeveelheden ervan in verhouding tot hun lichaamsgewicht.

Ook fabrikanten zien het probleem. Ze staan er in principe niet afwijzend tegenover dat ook de Europese Commissie inmiddels maximale waarden heeft vastgesteld waarop fabrikanten zich vanaf 2016 kunnen oriënteren.

Ook volwassenen zouden minder rijstproducten moeten consumeren

Met het oog op actuele dieettrends waarbij we ons meer en meer afkeren van "fout" en gluten bevattende tarwe, wint het advies om minder rijstproducten te consumeren ook voor volwassenen aan relevantie. Mensen die tarwe mijden of lijden aan glutenintolerantie (coeliakie), zouden daarom niet eenzijdig hun toevlucht tot rijst moeten nemen. Bovendien zouden ook andere glutenvrije granen zoals maïs, gierst, boekweit en amarant op het menu moeten staan.
Gerelateerde artikelen
Zijn rijstwafels gezond?Zijn rijstwafels gezond?De uit gepofte rijst gemaakte rijstwafel is een welgezien product bij het middageten in Nederland. Rijstwafels zijn in v…
Rijstmelk, gevaarlijk of voedzaam?Is het verstandig veel rijstmelk te drinken? Er zijn verhalen over baby´s met ernstige ziekten door het drinken van rijs…
Vijf kilo afvallen in twee weken + recepten, week 2Vijf kilo afvallen in twee weken + recepten, week 2Week twee is begonnen. Streng zijn voor uzelf is soms best moeilijk, maar u kunt het net zo goed als de vele duizenden d…
Homeopatisch geneesmiddel: Arsenicum albumTot de kenmerkende symptomen van Arsenicum horen grote rusteloosheid en angst, ernstige verzwakking en uitputting, hevig…
Gezond: Gezonde alternatieven voor chipsGezond: Gezonde alternatieven voor chipsAfvallen is al lastig genoeg zonder de TV snack 's avonds te laten staan, echter lijkt het vaak alsof er geen gezonde al…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: StockSnap, Pixabay
  • http://blog.greenjump.nl/post/2014/11/14/Schadelijk-arsenicum-in-rijst-rijstemelk-en-andere-rijstproducten.aspx
  • http://www.bfr.bund.de/de/presseinformation/2015/14/reis_und_reisprodukte_enthalten_viel_anorganisches_arsen-194362.html

Reageer op het artikel "Zijn rijstwafels giftig?"

Infoteur: Ter-info
Laatste update: 02-10-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!