InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van palmperzik

De geneeskracht van palmperzik

Palmperziken hebben niet echt een goede naam want ze lijken niet op perziken en smaken niet naar perziken. Het is een energierijke, droge vrucht die minimaal drie uur wordt gekookt voordat hij eetbaar is. Er zitten veel essentiële vetzuren in en makkelijk verteerbare suikers in combinatie met veel vezels. Dat maakt het een goede vrucht om aan te sterken. Deze vruchten komen van oorsprong uit Latijns-Amerika en zijn daar onverminderd populair.
De palmperzik is oranje en groeit aan en palm. / Bron: Publiek domein / Wikimedia CommonsDe palmperzik is oranje en groeit aan en palm. / Bron: Publiek domein / Wikimedia Commons

Inhoud:

Algemene informatie

De palm waaraan de chontaduro groeit wordt ongeveer 20 meter hoog. Van oorsprong vind je hem alleen in Latijns-Amerika, zowel in de tropische als de subtropische gebieden. De palm wordt gekweekt in Bolivia, Nicaragua, Brazilië, Venezuela, Panama, Ecuador, Colombia, Peru en Costa Rica. In valle de Chauca wordt de plant het meest gekweekt in Colombia. Wanneer de palmvrucht groot genoeg is om te bloeien, geeft hij 50 tot 75 jaar lang jaarlijks palmvruchten af. De vruchten zijn niet rauw eetbaar; ze worden drie tot vijf uur lang gekookt voordat ze voor consumptie geschikt zijn.

Geschiedenis

Spaanse veroveraars van Amerika vonden in Costa Rica een palmplantage van 30.000 bomen. Dat toont aan dat de vrucht al werd gegeten voordat de Spanjaarden huis hielden in dit deel van de wereld. Daarnaast zijn in Costa Rica overblijfselen van palmperzikzaden gevonden die uit 2300 tot 1700 voor Christus stammen. De vindplaats van deze overblijfselen duiden erop dat de planten reeds gecultiveerd werden. In de tijd voordat de Spanjaarden kwamen werden er reeds een soort pannenkoeken van palmperziken gebakken. Bij dit bakken kwam de olie uit palmperzik vrij; deze werd gebruikt voor het bakken van andere natuurproducten. Een andere toepassing was het fermenteren van palmvruchten. Oude culturen waren goed in het fermenteren van vruchten om ze later te gebruiken. Men hoefde slechts wat gefermenteerde vrucht in bladeren gewikkeld mee te nemen op een reis en men kon dit later met water mengen om een frisse en gezonde drank van te maken. Gefermenteerde vruchten bevatten vaak dezelfde eigenschappen als synthetische antibiotica, maar dan zonder de vicieuze van antibiotica. Gefermenteerde vruchten werden vroeger als een medicinaal voedsel beschouwd. Het werd ook als ritueel gegeten. In ieder geval is gefermenteerd voedsel gebruikt als geneeskrachtig wapen om het lichaam extra te versterken.

Naamgeving

Waarom gebruiken we Latijn in de wetenschap? Omdat we dan zeker weten over welke plant het gaat. De Latijnse naam van palmvrucht is Bactris gasipaes. In Colombia en Ecuador wordt chontaduro tegen deze plant gezegd. In het Engels wordt de naam ‘peach palm fruit’ voor deze palmvrucht gehanteerd. Waarom is onduidelijk want de vrucht heeft kwa smaak en structuur van het vruchtvlees niets met perzik uit te staan. In het Nederlands wordt de Engelse naam van de boom gewoon vertaald naar Perzikpalm. De vrucht heet volgens Wikipedia palmperzik. In Suriname wordt een palmvrucht of maripa op straat verkocht die verwant is aan de palmperzik. De palmperzik wordt in vrijwel elk Latijns-Amerikaans land anders genoemd. Zo heet de vrucht pejibaye in Costa Rica en de Dominicaanse Republiek, pupunha in Brazilië en tembé in Bolivia.

Palmperziken worden door mensen gegeten maar ze kunnen ook aan dieren worden gegeven. Papegaaien houden van deze vrucht.

Inhoudsstoffen palmperzik

Chontaduro, zoals men in Colombia zegt, is heel gezond. Er zitten veel proteinen in dit fruit. Daarnaast bevat het belangrijke aminozuren voor het menselijk lichaam. Verder zit er veel bèta-caroteen, fosfor, ijzer en calcium in, tenminste dat staat oip Wikipedia. Een wetenschappelijk onderzoek wat werd gehouden in Brazilië in 2002 laat zien dat de belangrijkste mineralen kalium, seleen en chroom zijn. Volgens een Spaanstalig onderzoek uit 1992 verandert het koken niets aan de inhoud van vitamine A of beter gezegd: carotenoïden. Daarnaast weet men te melden dat afhankelijk van de soort één tot zeven vruchten voldoende zijn om aan de ADH voor vitamine A te komen.

Opengemaakte palmperziken / Bron: Publiek domein / Wikimedia CommonsOpengemaakte palmperziken / Bron: Publiek domein / Wikimedia Commons

De smaak

De vrucht smaakt een beetje droog, melig en vezelig maar niet onaangenaam. In Colombia wordt het op straat verkocht en er wordt zout en honing bij gedaan om de smaak te verbeteren. Op de Engelse Wikipediasite dat er zout of honing wordt bij gedaan maar in Colombia doet men er in ieder geval zout én honing bij.

Vezelrijke vrucht

Volgens Braziliaans onderzoek uit 2015 zitten er veel vezels en koolhydraten in palmperzik. Dat maakt het een vrucht die de honger prima stilt zonder dat je ervan aankomt in gewicht. Cellulose, xylose en arabinose zijn de vezels die het meest werden aangetroffen in palmperzik. Onderzoek uit 1984 toonde reeds aan dat er veel verzadigde en onverzadigde oliën in palmperzik zitten. Zo bevat het oliezuur, palmitinezuur, linolzuur, laurinezuur en myristinezuur. Linolzuur is een zeer gezond omega 6 vetzuur. Overigens moet je de verhalen van mensen die zeggen dat omega 6 niet goed voor je is. Zij gaan ervan uit dat omega 6 uit supermarktolie hetzelfde is als omega 6 uit noten en zaden, wat geenszins het geval is. Omega 6 uit supermarktolie is namelijk een afgeleid product en geen essentieel vetzuur terwijl in palmvruchten zoals de palmperzik maar ook in noten en zaden de basisvorm van omega 6 zit, wat een essentieel vetzuur is.

Palmperzikmeel, een toekomstig product

Onderzoek uit 1987 toon aan dat van het meel van de palmperzik geen brood kan worden gebakken. Daarentegen kan bestaand broodbakmeel worden aangevuld met 10% palmperzikmeel. Dat verrijkt de voedingswaarde van het brood. Echter is palmperzikmeel in Zuid-Amerika en de rest van de wereld niet op de markt; er is alleen wetenschappelijk aangetoond dat palmperzikmeel op de markt gebracht kan worden. Als een verse palmperzik aan bestaand meel wordt toegevoegd, verkrijgt men hetzelfde effect.

Een tros palmperziken / Bron: Publiek domein / Wikimedia CommonsEen tros palmperziken / Bron: Publiek domein / Wikimedia Commons
In Latijns-Amerika vertelt men elkaar dat de chontaduro een prima afrodisiac is. Dat kan kloppen op basis van de vele voedingsstoffen in deze vrucht maar deze stelling kent in 2015 nog geen wetenschappelijke onderbouwing.

Energierijke vrucht

Omdat perzikpalmvruchten veel verschillende korte suikers bevatten levert het veel energie op. Aangezien er veel vezels in zitten wordt deze energie geleidelijk aan het lichaam afgegeven. Er zijn allerlei redenen om deze vrucht medicinaal te gebruiken. Kinderen en jongeren kunnen deze vrucht goed gebruiken om van te groeien. Zieken kunnen na hun ziekte of hospitaalbezoek de vrucht eten om sneller aan te sterken. Mensen die zwaar fysiek werk doen of topsporters kunnen zich eveneens wenden tot het consumeren van dit energierijke vruchtje.
Gerelateerde artikelen
Copa America 2011: Programma en uitslagen (speelschema)Copa America 2011 Argentinië: programma en uitslagen (speelschema). Van 2 tot en met 24 juli 2011 vind in Zuid-Amerika d…
WK onder 20 2011 Colombia, loting, programma en uitslagenWK onder 20 2011 Colombia, loting, programma en uitslagenHet WK onder 20 vindt in 2011 in Colombia plaats. Van de deelnemende landen kunnen alleen spelers meedoen die maximaal 2…
Speelschema en Uitslagen Costa Rica - WK Voetbal 2014Costa Rica neemt voor de vierde keer deel aan het Wereldkampioenschap voetbal in Brazilië. In een zware groep met de Ver…
Speelschema WK 2014 Brazilië: loting, programma en uitslagenSpeelschema WK 2014 Brazilië: loting, programma en uitslagenSpeelschema WK voetbal 2014 Brazilië: loting, speelschema en uitslagen. In 2014 vindt het WK 2014 plaats in Brazilië, he…
WK voetbal 2009 onder 17 jaar: Zwitserland wereldkampioenWK voetbal 2009 onder 17 jaar: Zwitserland wereldkampioenHet FIFA wereldkampioenschap voetbal voor spelers tot 17 jaar wordt in 2009 in Nigeria gehouden. 24 Teams strijden om de…
Bronnen en referenties
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Bactris_gasipaes
  • https://es.wikipedia.org/wiki/Bactris_gasipaes
  • Vezels palmperzik: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25839811
  • Oliën palmperzik: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6535181
  • Kalium seleen palmperzik: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12701237
  • Vitamine A palmperzik: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1341854
  • Palmperzik meel: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3454612
  • Algemene wetenschappelijke info: http://www.fao.org/docrep/t0646e/t0646e0l.htm
  • Foto´s: "Pupunha (Bactris gasipaes) 2". Licensed under Public Domain via Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 1: Publiek domein / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "De geneeskracht van palmperzik"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 04-08-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!