InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Zijn fruitsap, alcohol en frisdrank gezond voor kinderen?

Zijn fruitsap, alcohol en frisdrank gezond voor kinderen?

Zijn fruitsap, alcohol en frisdrank gezond voor kinderen? Gezonde eetgewoonten aanleren aan je kind spreekt vanzelf. Naast het eten is de dagelijkse inname van water en andere drankjes ook belangrijk om op te volgen. Zo niet, kunnen goede eetgewoonten teniet worden gedaan door slechte drinkgewoonten. Sta af en toe eens stil met wat je kind drinkt. Water en melk moeten de bouwstenen zijn van een gezonde drankinname voor je kind. Met frisdrank en fruitsap ben je best wat voorzichtiger omdat ze vrij gesuikerd zijn. Alcohol echter is quasi volledig af te raden bij kinderen. Zorg voor duidelijke afspraken met je kind wat wel en niet kan. Goede afspraken maken goede vrienden.

Water als basisdrank

Het menselijk lichaam bestaat bij kinderen uit 60 tot 70 percent uit water. Water is de basisstof voor een gezonde werking van het lichaam. De dagelijkse behoefte aan water is afhankelijk van de leeftijd van het kind. Kleuters drinken best vier glazen water per dag. Vanaf zes jaar worden dit vijf grote glazen per dag. In water vinden we essentiële mineralen terug zoals magnesium, calcium, natrium en kalium. Door voldoende water te drinken, kan je kind zich beter concentreren, heeft het een mooie huid en zal het minder snel moe zijn. Voldoende water drinken helpt ook tegen constipatie. Te veel water drinken kan dan weer de oorzaak zijn van diarree. Een aantal tips om het drinken van water wat te vergemakkelijken:
  • Als moeder of vader geef je zelf het voorbeeld. Indien je je kind verbiedt om veel fruitsap of frisdrank te drinken, dan doe je dat zelf ook niet. Neem dus ook geregeld een glas water. Het zal ook jouw gezondheid ten goede komen.
  • Indien je kind echt niet veel water drinkt of lust, dan kan je licht bruisend water proberen met een schijfje citroen erbij. Maak het drinkmoment aangenaam zodat je kind denkt dat het iets speciaals aan het drinken is.
  • Een gezond alternatief is soep. Soep bevat veel water en bovendien ook gezonde groenten.

Bron: Congerdesign, PixabayBron: Congerdesign, Pixabay

Van melk word je groot

Elke baby is groot geworden dankzij melk. In melk bevindt zich uiteraard ook water. Zelfs tot de leeftijd van achttien jaar zijn kinderen gebaat met melk. Melk bevat veel calcium, vitamine B2 en eiwitten, die essentieel zijn bij de ontwikkeling en stevigheid van de botten. Kinderen tot vier jaar drinken best tot drie glazen melk per dag, aangevuld met een plakje kaas. Ook tieners zijn gebaat met drie à vier glazen halfvolle melk per dag, aangevuld met twee plakjes kaas. Let op met fruitkaasjes en chocolademelk omdat deze teveel suiker bevatten. Enig nadeel kan zijn dat je kind last heeft van koemelkallergie. Deze ontstaat omdat de darmpjes van je baby nog niet volgroeid zijn. Symptomen hiervan zijn last van eczeem, krampjes en overgeven. De koemelkallergie verdwijnt meestal na het vierde of vijfde levensjaar. Indien je kind hiervan hinder zou hebben, dan kan het zijn calciumbehoefte gaan halen uit andere calciumrijke producten zoals bonen, havermout, broccoli of andere soorten melk zoals sojamelk of kokosmelk.

Frisdrank gezond voor kinderen?

Indien je kind er niet expliciet naar vraagt, moet je geen frisdrank geven. Frisdranken bevatten geen voedingswaarde en zitten bovendien vol suikers (zeven klontjes suiker per dag). Het risico op overgewicht neemt heel erg toe bij kinderen die veel frisdranken drinken. Ook de invloed op tandbederf stijgt aanzienlijk door de gesuikerde dranken. Is frisdrank gezond? Een goede raad is om frisdrank niet dagelijks aan te bieden en het te beperken tot één glas per week. Uiteraard is dit de ene week praktischer haalbaarder dan de andere week. Wees intelligent als ouders maar de rode draad in het verhaal is dat frisdrank geen onderdeel van het voedingspatroon wordt. Het mag wel eens, maar zeker niet met overdaad.

Is fruitsap dan gezonder?

Tot de leeftijd van zes jaar beperk je het drinken van fruitsap tot maximaal 20 centiliter per dag. Jongeren tussen de zeven en achttien jaar mogen tot 35 centiliter per dag drinken. De kunst is hier om de fruitsap aan te lengen met water. Op deze manier lijkt het of ze veel meer fruitsap krijgen en ga je niet over de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Een stukje vers fruit is nog altijd beter dan een glas fruitsap. Vers fruit bevat immers veel vezels en het zorgt voor een verzadigingsgevoel. Indien je kind fruitsap verliest boven water, dan dien je het goed aan te lengen met water. Te veel fruitsap of appelsap kan leiden tot diarree. Een goed idee is om voor deze kindjes over te schakelen naar groentesap. Dit is even gezond en bovendien bevat groentesap veel minder calorieën en suikers dan de vruchtensappen.

Bron: Pixabay, PexelsBron: Pixabay, Pexels

Kan alcohol op jonge leeftijd?

Alcohol is gevaarlijk voor kleine kinderen. Men raadt dan ook aan om kleine kinderen nooit van alcohol te laten proeven. Een klein beetje alcohol in het bloed kan bij een klein kind al leiden tot een verlaging van het suikergehalte in het bloed en stuipen. Alcohol kan een rem zijn op de ontwikkeling van de hersenen, die zich nog ontwikkelen tot het 24ste levensjaar. In de periode van adolescentie is het normaal dat kinderen af en toe eens proeven van alcohol zoals cocktails of bier. Als ouder kan je dit moeilijk tegenhouden. Belangrijk is dan om grenzen vast te leggen, samen met je kinderen. Je kan bijvoorbeeld afspreken om enkel alcohol in het weekend te drinken, of tijdens een feestje. Indien je kind toch teveel alcohol heeft gedronken, dan praat je er best op een rustige manier over. Ruzie maken en zeggen dat het niet mag heeft geen zin en kan op termijn het omgekeerde effect veroorzaken, waardoor je kind nog meer zal gaan drinken.
Gerelateerde artikelen
Afvallen en drinkenAfvallen en drinkenAfvallen is niet gemakkelijk, dat weten we allemaal. Er is veel waar je rekening mee moet houden. Hoe zit het bijvoorbee…
Frisdrank ongezond: frisdrank leidt tot leverschade/vetleverFrisdrank ongezond: frisdrank leidt tot leverschade/vetleverUit Israëlisch onderzoek blijkt dat het dagelijks consumeren van twee blikjes frisdrank of twee glazen fruitsap, op de l…
Frisdrank: Frisdrank is een enorme dikmakerDe producenten vinden het allemaal wel meevallen met frisdranken. Maar het valt niet mee, want een glaasje fris bevat al…
Wat doen light frisdranken met je?Wat doen light frisdranken met je?Veel mensen denken dat light frisdranken zo gezond zijn, maar is dit eigenlijk wel zo gezond? Mensen die aan het afvalle…
Dieet en frisdrank, light varianten zijn boosdoener obesitasDieet en frisdrank, light varianten zijn boosdoener obesitasOm het drinken van de verplichte hoeveelheid vocht voor de mens aantrekkelijker te maken zijn er frisdranken op de markt…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: WikiImages, Pixabay
  • Voedingscentrum.nl, http://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-kind-en-ik/dreumes-en-peuter/gezond-eten/wat-geef-ik-te-drinken-.aspx, 27 juli 2015
  • Goedetengezondleven.nl, http://goedetengezondleven.nl/drinken-voor-peuters/, 27 juli 2015
  • Gezondheid.be, http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=616, 27 juli 2015
  • Alcoholhulp.be, http://www.alcoholhulp.be/jongeren-alcohol-risicos, 27 juli 2015
  • Van melk tot mojito, Gezond eten & bewegen van 0 tot 18 jaar, bijlage bij Goed Gevoel
  • Afbeelding bron 1: Congerdesign, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Pixabay, Pexels

Reageer op het artikel "Zijn fruitsap, alcohol en frisdrank gezond voor kinderen?"

Infoteur: Auteurjr
Laatste update: 10-10-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!