InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Gezond eten als Obsessie

Gezond eten als Obsessie

Gezond eten als Obsessie Gezond eten als Obsessie: Orthorexia. Het begint met vermijden van vettig eten, altijd de calorieën controleren en tenslotte alle lekkernij overslaan. kan deze obessie tot gevaren leiden en is het wel een obsessie?

Gezond eten als Obsessie.

Als gezond eten een obsessie wordt, spreken we van orthorexia. Orthorexiapatiënten denken de hele dag aan gezond eten en eten niks wat in hun ogen ongezond zou zijn. Ze zijn bang voor elk gram vet, zet eten alleen nog maar rauwkost, slaan elke toetje of koekje bij de koffie af en je zult ze nooit in een restaurant zien. Als deze mensen uit gaan hebben ze hun eigen ‘survival kit’ gemaakt met alleen groentes en vruchten. Mensen met Orthorexia hebben alleen maar interesse in de voedingswaarde en het nut van eten. In tegenstelling tot anorexia of boulimia gaat het bij orthorexia vaak om de kwaliteit van het eten en niet zozeer om de kwantiteit.

Gevaren van een eenzijdig voedingspatroon

Mensen die verslaafd aan gezond eten zijn, denken dat ze hierdoor in een optimale conditie te geraken. Dat klopt niet, want er worden te veel voedingsmiddelen overgeslagen waardoor er veel tekorten aan voedingsstoffen ontstaan. Wat als gevolg heeft dat je lichamelijke klachten en erg moe kan gaan voelen. Mensen met een te eenzijdig voedingspatroon kunnen vaak last hebben van:
Maagklachten, menstruatiestoornissen, spierkrampen, hartritmestoornissen en nier- en leverbeschadigingen. Over bezorgdheid over de gezondheid kan uiteindelijk ook leiden tot de eetstoornissen anorexia of boulimia nervosa

Overeenkomsten met andere eetstoornissen

De overeenkomst met anorexia en boulimia is ontstaat uit verschillende factoren zowel psychologische als omgevingsfactoren. Er kunnen aanleidingen vanuit het gezin zijn, maar ook traumatische gebeurtenissen kunnen een aanleiding zijn voor de ontwikkeling van een eetstoornis.

Orthorexia heeft onder andere te maken met de angst om de grip op de wereld om je heen kwijt te raken, het gaat net als bij anorexia en boulimia om een gevoel van controle op de wereld. Vaak zijn het de mensen die alles erg goed willen doen en daardoor juist hoge eisen aan zichzelf stellen, en daar niet in slagen om het zo te doen als zij vinden dat het zou moeten.

Gezond eten betekent ook genieten

In tegenstelling tot de eetstoornissen als anorexia of boulimia, heeft iemand met orthorexia over het algemeen geen negatief zelfbeeld. Vaak voelt de patiënt zich beter dan andere. Ze denken vaak ‘andere mensen proppen immers maar van alles naar binnen, terwijl zij/hij alleen het beste en verste eten nuttigen’. Bij mensen die orthorexia hebben gaat het vaak dan ook niet om de hoeveelheid eten maar om de kwaliteit van het eten. Het verraderlijke van deze ziekte is dat het onschuldig begint. Meestal wordt vis, vlees, graan en zuivel uit het dieet geweerd. Later word er alleen nog maar biologische gekweekt voedsel gegeten. Op den duur worden er alleen nog maar rauwe groenten, fruit en noten gegeten. Met deze manier van eten ben je ook de hele dag bezig met verantwoord eten waardoor het plezier er ook van af gaat. Gezond eten betekent gevarieerd eten en evenwichtig eten, maar ook genieten van het eten. Een gezond dieet sluit een heerlijke maaltijd niet uit. Een goed dieet komt erop aan dat je een juist evenwicht vindt tussen de calorieën, voedingswaarde en het genot van het eten.

Lees verder

© 2008 - 2018 Lucdejager, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Eetstoornis orthorexia nervosa: obsessie over gezond etenEetstoornis orthorexia nervosa: obsessie over gezond etenHet is erg belangrijk om gezond te eten omdat dit veel gezondheidsproblemen kan voorkomen. Er zijn ook mensen waarbij de…
Eetstoornis: Orthorexia NervosaEetstoornis: Orthorexia NervosaHet bestaat al een aantal jaren, maar is bij de meeste mensen nog niet bekend: Orthorexia Nervosa. Bij deze eetstoornis…
De vijf meest voorkomende eetstoornissenDe vijf meest voorkomende eetstoornissenAnorexia Nervosa en Boulimia Nervosa zijn de twee bekendste eetstoornissen die regelmatig opduiken in boeken, film en de…
Eten "orthorecten" dan toch ongezonder dan zij denken?Eten "orthorecten" dan toch ongezonder dan zij denken?Een nieuwe eetstoornisontwikkeling passend in onze huidige maatschappij, is orthorexia nervosa. Voor veel mensen is de n…
Orthorexia nervosa, symptomen en behandelingOrthorexia nervosa, symptomen en behandelingOrthorexia nervosa is een eetstoornis waarbij er sprake is van een obsessie voor gezonde voeding. Symtomen zijn onder an…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Gezond eten als Obsessie"

Reacties

Annie Spelt, 24-08-2011 11:23 #2
Onze schoonzoon lijdt duidelijk aan orthorexia. Het ergste is echter dat hij ook zijn vrouw en kinderen ervan heeft weten te overtuigen dat hij op de juiste weg is. De kinderen krijgen bijvoorbeeld nooit brood of gekookte groente. Ook melk en vlees mag niet. Wel krijgen ze sojamelk en af en toe volkorenpasta.
Is dit gevaarlijk voor de kinderen?

Marneffe Florence, 02-07-2008 21:27 #1
Graag had ik nog een ruimere informatieve inlichting gekregen i.v.m deze eetstoornis (orthorecten). Ontstaan? Genezing?

Infoteur: Lucdejager
Laatste update: 06-08-2008
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gezondheid
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!