InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Kosher: eten Joden kosher uit gezondheidsoverwegingen?

Kosher: eten Joden kosher uit gezondheidsoverwegingen?

Kosher: eten Joden kosher uit gezondheidsoverwegingen? Niet-Joden hebben veel problemen om de kosher wetten van de Joden te begrijpen c.q. te verklaren. Of ze wijzen de kasjroet regels totaal van de hand omdat die ouderwets of onzinnig zijn of ze gaan onjuiste redenen verzinnen om deze regels te kunnen verklaren. Zo is één van de meest gehoorde redenen dat kosher voedsel gezond zou zijn. Nu blijkt kosher eten inderdaad gezonder te zijn dan niet-kosher voedsel, maar dit is totaal niet de reden waarom Joden kosher eten. Onderzoek heeft zelfs aangetoond dat een plakje ham mogelijk gezonder is dan een koshere chocoladereep. Bovendien zijn Joden die kosher eten fysiek gezien niet gezonder dan niet-Joden die niet-kosher eten. Waarom heeft G'd de Joden dan toch opgedragen om kosher te eten? Simpelweg omdat G'd dit wil. Er is geen uitleg voor. Kosher regels behoren tot de choekiem wetten die onverklaarbaar zijn.

Wat is kosher eten?

Geschikt voedsel

Kasher/kosher is het Hebreeuws woord voor 'geschikt'. Kosher voedsel is eten dat geschikt is voor Joden. Hoewel niet-Joden ook kosher mogen eten als ze dat willen, hebben zij hiertoe niet de plicht zoals wel voor Joden geldt. Voor niet-Joden gelden de Tora wetten namelijk niet. Zij moeten volgens de Noachidische geboden leven en daarbij gelden de kosher wetten niet.

Kosher wetten onverklaarbaar

Er zijn evenwel veel gelovige niet-Joden1 die menen dat de Tora wetten ook voor hen bestemd zijn ondanks dat de Tora duidelijk alleen bedoeld is voor het Joodse volk. Deze gelovigen weten echter niet goed wat ze met de Tora aanmoeten. Velen zeggen dat naleving niet noodzakelijk is omdat Jezus de Wet al vervuld zou hebben. Andere niet-Joodse gelovigen zeggen dat naleving van de Tora wel noodzakelijk is, maar zij doen dit op aangepaste manier door er een eigen invulling aan te geven die niet overeenkomt met het traditionele Jodendom. In het geval van de kosher wetten stellen zij bijvoorbeeld dat het eten van varkensvlees ongezond is en dat om die reden G'd dit verboden heeft.2 Zij geven dus een rationele verklaring voor choekiem wetten die in werkelijkheid onverklaarbaar zijn en waar Joden en niet-Joden geen vragen over mogen stellen aan G'd.

Welk voedsel is kosher?

Al het groente en fruit is kosher. Bepaalde groente zoals sla moet wel goed gewassen worden zodat er geen insecten in blijven zitten. Vlees mag alleen gegeten worden als het van herkauwende zoogdieren is waarvan de hoeven gespleten zijn. Bovendien moet het vlees ritueel geslacht zijn en op een koshere manier bereid worden. Pluimvee is beperkt tot kippen, eenden en bepaalde andere niet-roofvogels. Ook pluimvee moet ritueel geslacht en kosher bereid worden. Alleen vis met schubben en vinnen mag gegeten worden. Granen, bonen en peulvruchten zijn ook kosher. Drank en frisdranken mogen alleen gedronken worden als ze het keurmerk kosher bevatten. Verder mogen melk en vlees niet gemengd worden. Wanneer een Jood melk drinkt mag hij zes uur lang geen vlees eten en omgekeerd.

Mag je imitatievoedsel eten dat smaakt naar niet-koosjer voedsel?

Als algemene regel geldt dat zelfs als de Tora een bepaald voedsel verbiedt, het nog steeds toegestaan is om koosjer voedsel te eten dat kunstmatig is gearomatiseerd om te smaken zoals dat niet-koosjere voedsel. Als het echter sterk lijkt op het werkelijke niet-koosjere voedsel, kan het nodig zijn om het als een imitatie te markeren, zodat niemand in de war raakt.

Wat zijn choekiem wetten?

Er staan twee soorten wetten in de Tora. Er zijn rationele wetten die duidelijk verklaarbaar zijn, denk hierbij aan de Tien Geboden. En er zijn wetten die supra-rationeel zijn (door G'd bepaald en niet door de mens rationeel te verklaren). Die laatste worden choekiem genoemd. Ze zijn onverklaarbaar en niemand weet waarom G'd deze aan de Joden heeft opgedragen. Joden hebben noch het recht noch het vermogen om hierover aan G'd vragen te stellen. Joden kunnen dus niet aan G'd vragen of Hij de kosher wetten heeft ingesteld vanwege gezondheidsredenen. Bovendien worden deze wetten door Satan en niet-Joden gebruikt om Joden te bespotten. Waarom zouden Joden onlogische wetten moeten opvolgen van G'd, zo dagen zij Joden uit? Maar Joden weten dat choekiem regels met gevoel en intellectuele betrokkenheid nageleefd moeten worden.

Kosher eten, voedsel voor de ziel

Terwijl Joden kosher voedsel niet eten omdat het gezonder is dan niet-kosher eten, is kosher voedsel wel belangrijk voor de ziel. Joden eten vlees van een herkauwer om de ziel zuiver te houden, zo staat in de Talmoed te lezen. Een herkauwer is tevreden met wat hij heeft en leeft niet in weelde. Zij eten hun voedsel wat in hun maag is geweest nogmaals op wat een uiting is van tevredenheid. Het eten van voedsel beïnvloedt de ziel van de mens. Dus de ziel van een Jood die vlees eet van een herkauwer wordt positief beïnvloed in de zin dat hij tevreden is met wat hij heeft en niet streeft naar overdaad.

Wat is de Joodse visie ten aan zien van varkens?

Joden eten geen varkensvlees omdat G'd dit niet wil

Er zijn mensen die denken dat Joden geen varkensvlees eten omdat dit niet gezond zou zijn. Om die reden zou G'd volgens hen bepaald hebben dat Joden geen varkensvlees mogen eten. Zoals echter al eerder in dit artikel aangegeven heeft kosher eten niets met gezondheid te maken.

Varken is symbool van afschuw

Hoe kijken Joden dan wel tegen varkens aan? Varkens zijn de meest afschuwelijke dieren voor Joden van alle dieren. En dat is niet alleen omdat ze niet kosher zijn. Er zijn immers nog meer dieren die niet kosher zijn. Varkens vormen het meest ultieme symbool van afschuw. Varkens hebben wel gesleten hoeven maar zijn geen herkauwers.

Er zijn drie redenen waarom Joden vol van afschuw zijn ten aanzien van het varken.
  1. Het varken draagt ziektes bij zich.
  2. Het varken verspreidt vuiligheid.
  3. En het varken is het symbool van hypocrisie door zich voor te doen als een kosher dier met gespleten hoeven.

In Messiaanse tijd zullen Joden wel varkensvlees eten

Ondanks deze slechte eigenschappen zullen Joden in de toekomst wel varkensvlees gaan eten. Een varken wordt in het Hebreeuws 'chazir' genoemd. Waarom? Omdat G'd in de toekomst het varken zal teruggeven (le hachazir) aan Israël. Dat zal zijn in de tijd dat de Messias komt en de wereld in een hogere spirituele toestand zal verkeren. Varkensvlees mag dan wel gegeten worden. Hoe kan dit? De Tora verandert immers nooit. Daarom zal G'd er voor zorgen dat het varken een herkauwer wordt en dus kosher is zodat het conform de Tora wel opgegeten mag worden.

Voetnoten

1 Een bekende gelovige niet-Jood die kosher eet is popdiva Madonna. Zij is katholiek, wil zich niet tot het Jodendom bekeren, maar wil wel graag Joodse rituelen naleven. Zo is ze ook al lange tijd geïnteresseerd in Kabbala (Joodse mystiek). In oktober 2018 werd bekend dat ze op zoek is naar een privé kok die koshere maaltijden voor haar en haar familie klaarmaakt. Opvallend is dat de keuken van Madonna niet volledig kosher is maar dat ze toch koshere maaltijden verlangt.

Het komt veel vaker voor dat niet-Joden de Joodse traditie volgen. Maar volgens de Tanya, een kabbalistisch boek van de Joodse Chabad, hebben Joden en niet-Joden een verschillende ziel. Joden dienen G'd zonder eigenbelang, terwijl niet-Joden G'd dienen uit eigenbelang.

2 Het drinken van Coca Cola is ook niet bepaald gezond. Toch is het sinds 1935 kosher. Dit toont aan dat de kosher wetten geen betrekking hebben op de gezondheid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Torastudie 152: Kasjroet  Leviticus 11:2-4Torastudie 152: Kasjroet Leviticus 11:2-4In Leviticus 11:2-4 komen een aantal kasjroet wetten aan de orde. Elke materie bestaat uit een Goddelijke vonk. Maar voo…
Pesach: huis schoonmaken, kasjeren, inkopen doenPesach is een feest dat een goede voorbereiding vergt. Hoe bereiken we dit? Door het schoonmaken en het inspecteren van…
Jodendom en voeding: fysieke en spirituele wereldJodendom en voeding: fysieke en spirituele wereldBij het tot ons nemen van voedsel moeten we de goede verhouding weten tussen materie en geest, lichaam en ziel. We moete…
Boekrecensie: Aan tafel bij de rabbijn  R. Evers/ L. MockrecensieBoekrecensie: Aan tafel bij de rabbijn R. Evers/ L. MockAan tafel bij de rabbijn eten en drinken in Bijbels perspectief (1999) van Rabbijn R. Evers en drs. L. Mock beschrijft…
Torastudie 154: Vinnen en schubben  Leviticus 11:7-19Torastudie 154: Vinnen en schubben Leviticus 11:7-19In deze Torastudie maakt Rebbe Menachem Mendel Schneerson een vergelijking tussen een Tora student en een vis in het wat…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pete Unseth, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • http://www.askmoses.com/en/article/553,88172/Is-it-true-that-we-eat-kosher-for-health-reasons.html
  • http://www.askmoses.com/en/article/553,48/What-is-Kosher.html
  • http://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/1148059/jewish/Why-Does-Judaism-Make-No-Sense.htm
  • http://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/2376474/jewish/Pigs-Judaism.htm
  • http://mens-en-samenleving.infonu.nl/religie/112319-torastudie-186-supra-rationeel-leviticus-263.html
  • http://mens-en-samenleving.infonu.nl/filosofie/64956-jodendom-en-voeding-filosofie-kosher-voedsel.html
  • http://eten-en-drinken.infonu.nl/bereiding/11120-kasjroet-kosher-voedsel.html
  • http://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/3907949/jewish/Are-Imitation-Crab-Pork-and-Cheeseburgers-Kosher.htm
  • https://www.niw.nl/madonna-zoekt-koosjere-chef/

Reageer op het artikel "Kosher: eten Joden kosher uit gezondheidsoverwegingen?"

Reacties

Anke, 02-01-2017 15:22 #2
Varkensvlees draagt een bepaalde bacterie met zich mee die andere beesten niet hebben. Daarom mogen in de veeteelt nooit varkens met andere dieren gemengd worden vanwege "nieuw ontstane virussen". Melk en melkproducten slaan snel om, zeker in de tijd toen er nog geen koelkasten waren. Dus beter om niet te gebruiken met "levend wezen". Garnalen en andere schelpdieren kun je niet lang goed houden en bevatten ook meer bacteriën, zeker in een tijd waarin de vriezer nog niet bestond. In veel Joodse gerechten wordt ook drank toegevoegd om gerechten "in te maken". Ik denk dat het ook is om het "goed te houden". Die gerechten stammen af uit de tijd dat er nog geen vriezers en koelkasten waren, dus was dit een mogelijkheid. Reactie infoteur, 06-07-2018
Is onzin. Kosher wetten gelden voor eeuwig. G'ds gedachten zijn niet onze gedachten.

Micha, 12-07-2016 10:57 #1
Het is niet helemaal waar dat de reden niet is dat het gezonder is, want God heeft de Joden die taak gegeven omdat het gezonder is. Kijk bijvoorbeeld naar Daniel en zijn vrienden, die een stuk gezonder waren dan de andere mensen die aan het hof van Nebukadnessar opgroeiden! Ik geloof overigens ook niet dat God iets zegt waar geen reden voor is, want Hij is alwetend en almachtig! Reactie infoteur, 06-07-2018
In de Tora staat nergens een reden gegeven waarom Joden kosher moeten eten.

Infoteur: Etsel
Laatste update: 09-11-2018
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Jodendom - voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!