InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Basilicum: gezond bij ontsteking & voor hart- en bloedvaten

Basilicum: gezond bij ontsteking & voor hart- en bloedvaten

Basilicum: gezond bij ontsteking & voor hart- en bloedvaten Basilicum is een geslacht uit de lipbloemenfamilie, een soortenrijke plantenfamilie. Basilicum is een kruid dat gebruikt wordt in de keuken. Het plantje heeft een sterke geur en aroma; er is geen kruid met zoveel aroma als basilicum. Vooral in de Italiaanse keuken wordt basilicum gebruikt. Het is lekker bij tomatengerechten (pasta/pizza). De naam basilicum komt uit het Oudgrieks, van het woord 'Basileus', hetgeen 'koning' betekent. Vandaar dat basilicum ook wel 'koningskruid' wordt genoemd. Het keukenkruid heeft verrassend veel gezondheidsvoordelen. Het versterkt het immuunsysteem, het gaat pijn tegen en het werkt preventief tegen diabetes. Het kruid kun je heel goed zelf kweken, in de tuin of op het balkon.

Basilicum

Voedingswaarde basilicum

Voedingswaarde basilicum per 5 gram (vitaminen en mineralen):

Spaghetti met tomatensaus en basilicum / Bron: Martin SulmanSpaghetti met tomatensaus en basilicum / Bron: Martin Sulman

Basilicum en bescherming van het DNA

De flavonoïden en antioxidanten die in basilicum voorkomen bieden bescherming op celniveau tegen DNA-schade door vrije radicalen. Kanker wordt veroorzaakt door veranderingen in het DNA. Doordat het DNA beschermd wordt, is er minder kans op genmutaties en de vorming van kwaadaardige kankercellen. Vooral de twee in water oplosbare flavonoïden orientin en vicenin zijn hierbij van eminent belang. Deze componenten in basilicum beschermen celstructuren en chromosomen tegen straling en oxidatieve beschadiging.

Basilicum gezond vanwege de antibacteriële eigenschappen

Basilicum helpt tegen ongewenste bacteriegroei. Deze antibacteriële eigenschappen van basilicum worden niet geassocieerd met zijn unieke flavonoïden, maar met zijn etherische oliën (vluchtige oliën gewonnen uit planten), die estragol, linalool, cineol, eugenol, sabineen, myrceen en limoneen bevatten. Onderzoek in laboratoria tonen de effectiviteit aan van basilicum om de groei van verschillende bacteriën te beperken, waaronder Listeria monocytogenes (een bacterie die voedselinfectie kan veroorzaken), Staphylococcus aureus (een bacterie die bij veel mensen voorkomt, vooral op de huid en in de neus), Escherichia coli O: 157:H7 (de meest voorkomende enterohemorragische E. coli-stam (EHEC)), Yersinia enterocolitica (een bacterie die een voedselinfectie kan veroorzaken), en Pseudomonas aeruginosa (een bacterie die Bubbelbad-folliculitisis kan veroorzaken).

Pizza met verse basilicum bij pizzeria Vesuvio te Madrid (Spanje) / Bron: Martin SulmanPizza met verse basilicum bij pizzeria Vesuvio te Madrid (Spanje) / Bron: Martin Sulman
Etherische olie
Etherische olie van basilicum, verkregen uit de bladeren, heeft het vermogen om verschillende soorten pathogene bacteriën die resistent zijn tegen gebruikelijke antibiotica, in hun groei te remmen. In een onderzoek welke is gepubliceerd in het nummer van het Journal of Microbiology Methods uit juli 2003, bleek etherische olie van basilicum zelfs stammen van bacteriën te remmen van het geslacht Stafylokokken, Enterococcus en Pseudomonas, een taaie bacterie. Deze lastpakken komen niet alleen op grote schaal voor, maar vormen ook een steeds grotere bedreiging omdat ze in hoge mate resistent zijn geworden tegen behandeling met antibiotica.

Vaker basilicum verwerken in salades

Een onderzoek dat is gepubliceerd in het februarinummer van Food Microbiology uit het jaar 2004, laat zien dat het wassen van producten in een oplossing die zowel basilicum als tijm etherische olie bevat van een zeer lage concentratie van slechts 1%, heeft geleid tot een significante vermindering van het aantal Shigella-bacteriën, die regelmatig voedselinfecties onder vakantiegangers in ontwikkelingslanden veroorzaakt. De wetenschappers van dit onderzoek probeerden om natuurlijke conserveringsmiddelen te ontwikkelen. Dit onderzoek laat zien dat het verstandig is om basilicum en tijm vaker te verwerken in je recepten, in het bijzonder bij de bereiding van voedsel dat bij de bereiding niet verhit wordt, zoals salades. Het toevoegen van verse tijm en/of basilicum brengt niet alleen smaak aan het gerecht, maar draagt ook bij aan de voedselveiligheid.

Zelf basilicum kweken op de vensterbank / Bron: Kaboompics, PixabayZelf basilicum kweken op de vensterbank / Bron: Kaboompics, Pixabay

Basilicum gezond wegens ontstekingsremmende eigenschappen

Eugenol is een natuurlijk bestanddeel van diverse etherische oliën, evenals van basilicumolie. Eugenol heeft het vermogen om de activiteit van een enzym in het lichaam te blokkeren. Het gaat hierbij om cyclooxygenase (COX), een enzym dat de cyclo-oxygenasecascade in gang zet, waarbij prostaglandinen worden gemaakt die zorgen voor vaatverwijding, koorts en pijn. Dit enzym speelt een belangrijke rol in het ontstekingsproces. Veel anti-inflammatoire geneesmiddelen (NSAID's) als naproxen, ibuprofen en diclofenac, werken door remming van ditzelfde enzym. Het zijn zogeheten 'cyclo-oxygenaseremmers'. Dit enzym-remmende effect van eugenol in basilicum, maakt dat het koningskruid gezien wordt als anti-inflammatoir of ontstekingsremmend voedsel, dat symptomatische verlichting geeft bij inflammatoire gezondheidsproblemen, zoals reumatoïde artritis of chronische inflammatoire darmziekten, in het Engels inflammatory bowel disease (IBD) genoemd, de verzamelnaam voor colitis ulcerosa en de ziekte van Crohn.

Voedingsstoffen die essentieel zijn voor de cardiovasculaire gezondheid

Basilicum is een zeer goede bron van bèta-caroteen (pro-vitamine A), dat in het lichaam wordt omgezet in vitamine A. Bètacaroteen is een krachtige antioxidant, welke de veroudering van je (huid)cellen door een teveel aan zon tegengaat. Maar het helpt ook voorkomen dat oxidatie van cholesterol in het bloed optreedt onder invloed van vrije radicalen. Het geöxideerde cholesterol zet zich af aan de bloedvatwanden, wat zorgt voor atherosclerose (aderverkalking). Dit kan weer leiden tot een hartaanval of beroerte.

Schade door vrije radicalen

Schade door vrije radicalen speelt een rol bij tal van aandoeningen, waaronder astma, artrose en reumatoïde artritis. Bètacaroteen in basilicum kan helpen om de progressie van deze aandoeningen te verminderen en beschermt cellen tegen verdere beschadiging.

Magnesium

Basilicum is ook een rijke bron van magnesium, die de cardiovasculaire gezondheid bevordert door spieren en bloedvaten te ontspannen, waardoor de doorbloeding verbetert.

Het koningskruid beschermt tegen diabetes

Basilicumextracten hebben een gunstige werking op het bloedglucose, waardoor het risico op diabetes zou afnemen. Daarnaast biedt basilicum etherische olie wordt (soms essentiële olie genoemd), de mogelijkheid om lagere triglyceride- en cholesterolniveaus te bereiken. Diabetici lopen een hoger risico op het ontwikkelen van een te hoog cholesterolniveau. Uit onderzoek blijkt dat bij veel mensen met diabetes type 2 het cholesterolgehalte is verhoogd.

Basilicum in de volksgeneeskunde

Basilicum wordt al van oudsher gebruikt als geneeskrachtig of medicinaal kruid. In de volksgeneeskunde kent het koningskruid basilicum behandeltoepassingen bij onder meer de volgende kwalen:

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kruiden: BasilicumBasilicum is een veel gebruikt kruid in met name de Italiaanse keuken. Met de komst van internationale gerechten is het…
Kruiden: basilicum kwekenKruiden: basilicum kwekenGeloof het of niet, maar men heeft lange tijd gedacht dat door gebruik van basilicum schorpioenen in de hersenen ontston…
Zomerse gerechtjes met basilicumZomerse gerechtjes met basilicumBasilicum is de smaak van de zomer. Geen ander kruid is zo vol van aroma’s en zo zomers. Hier vind je twee lekkere recep…
Je eigen moestuin: BasilicumJe eigen moestuin: BasilicumBasilicum is een kruid dat je gemakkelijk in je eigen moestuin kunt laten groeien. Het is hierdoor ook heel leuk voor ee…
Tomaat gezond en lekkerTomaat gezond en lekkerWikipedia zegt het volgende over de tomaat: "De tomaat is een populaire vrucht, afkomstig van de tomatenplant (Solanum l…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ekologiskt Skafferi, Pixabay
  • https://draxe.com/benefits-of-basil/
  • http://foodfacts.mercola.com/basil.html
  • https://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=1242
  • http://nutritiondata.self.com/facts/spices-and-herbs/213/2
  • http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=85
  • https://www.devoedzamekeuken.nl/basilicum/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Basilicum
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Cyclo-oxygenase
  • Afbeelding bron 1: Martin Sulman
  • Afbeelding bron 2: Martin Sulman
  • Afbeelding bron 3: Kaboompics, Pixabay
  • Afbeelding bron 4: Security, Pixabay

Reageer op het artikel "Basilicum: gezond bij ontsteking & voor hart- en bloedvaten"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 10-03-2019
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!