InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Gezonde voeding voor nieren: welke voeding is goed?

Gezonde voeding voor nieren: welke voeding is goed?

Gezonde voeding voor nieren: welke voeding is goed? Het is genoegzaam bekend dat een evenwichtige voeding belangrijk is voor een goede gezondheid. Nu zijn er ook voedingsmiddelen die niet alleen de algemene gezondheid bevorderen, maar ook specifiek gezond zijn voor je nieren. Gezonde voeding voor de nieren zijn vooral rode paprika, groene kool, bloemkool, knoflook of knoflookpoeder, ui, appels, cranberry, bosbessen, frambozen, aardbeien, kersen, (vette) vis, rode druiven en olijfolie. Nieren liggen aan de rugzijde van je lichaam, boven de taillelijn. De nieren worden bedekt door de onderste ribben. De belangrijkste job van de twee nieren is het verwijderen van afvalstoffen uit het lichaam door uitscheiding via de plas of urine. Dat is een belangrijke taak en je nieren kunnen wel een steuntje in de rug gebruiken middels gezonde voeding.

Voeding voor de nieren

Gezonde voeding voor de nieren

Sommige voedingsmiddelen zijn zeer goed voor de nieren. Om te begrijpen waarom ze worden gezien als 'supervoedsel', is het belangrijk om iets te begrijpen van oxidatie en vrije radicalen. Oxidatie (verbranding) is een natuurlijk stofwisselingsproces waarbij voedingsstoffen worden 'verbrand' door binding aan zuurstof en er energie geproduceerd wordt. Dit proces leidt tot de vorming van essentiële lichaamsstoffen en afvalstoffen (metabolieten). Er ontstaan bij de normale stofwisseling echter ook vrije radicalen (evenals bij roken en bij het zonnen). Vrije radicalen zijn instabiele moleculen die wild rond stuiteren in je lichaam en schade aanrichten aan gezonde weefsels. Vrije radicalen worden verondersteld bij te dragen aan veroudering en veel chronische ziekten, waaronder kanker, hart- en vaatziekten en alzheimer. Supervoedingsmiddelen bevatten echter antioxidanten die helpen bij het neutraliseren van deze vrije radicalen. Zelfs in betrekkelijk kleine hoeveelheden, helpen antioxidanten de snelheid van oxidatie, veroorzaakt door vrije radicalen, te vertragen. Voorbeelden van antioxidanten omvatten flavonoïden, lycopeen en vitamine C, E en beta-caroteen (pro-vitamine A, wordt in het lichaam omgezet in vitamine A).

Rode paprika / Bron: PublicDomainPictures / PixabayRode paprika / Bron: PublicDomainPictures / Pixabay

Rode paprika

Rode paprika's zijn een goede keuze voor degenen die bezorgd zijn over de gezondheid van hun nieren, omdat ze weinig kalium bevatten. Als je nieren naar behoren functioneren wordt kalium uitgeplast. Nieren die niet goed werken, zorgen ervoor dat er te veel kalium in het lichaam achterblijft. Dit kan onder meer leiden tot hartritmestoornissen.

Bovendien bevatten rode paprika's behoorlijk veel vitamine A, C, B6, foliumzuur en vezels. Ze bevatten ook het antioxidant lycopeen, waarvan is aangetoond dat het bescherming biedt tegen (bepaalde vormen van) kanker.

Groene kool

Groene kool is een kruisbloemige groente vol met fytochemicaliën, bestanddelen van plantaardige voedingsmiddelen. Fytochemicaliën neutraliseren vrije radicalen. Veel fytochemicaliën worden verondersteld kanker te bestrijden en de cardiovasculaire gezondheid te ondersteunen. Groene kool is bovendien rijk aan vitamine K (100 gram groene kool is goed voor iets meer dan 60% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid aan vitamine K) en C, rijk aan vezels en een goede bron van vitamine B6 en foliumzuur. Groene kool heeft echter een laag kaliumgehalte, dus het is vooral niervriendelijk.

Bloemkool

Een andere niervriendelijke groente is bloemkool. Deze kruisbloemige groente brengt veel vitamine C op je bord, samen met foliumzuur en vezels. Daarnaast bevat het stoffen die je lever helpen met het neutraliseren van giftige stoffen.

Knoflook / Bron: LoboStudioHamburg / PixabayKnoflook / Bron: LoboStudioHamburg / Pixabay

Knoflook

Knoflook is goed voor het verminderen van ontstekingen en het verlagen van cholesterol. Het heeft ook anti-oxidante en anti-stollingseigenschappen. Knoflook bevrijdt de nieren bovendien van oxidatieve stress. Door het eten van knoflook(poeder) werken de nieren beter, wat betekent dat afvalstoffen sneller uit het lichaam worden afgescheiden.

Ui gezond voor de nieren

Een ander voedingsmiddel dat geknipt is ter ondersteuning van de nieren, is de ui. Uien zitten bomvol flavonoïden, in het bijzonder quercetine (spreek uit: kersetine), een krachtige antioxidant die wordt verondersteld bij te dragen aan het verminderen van hart- en vaatziekten en bescherming te bieden tegen vele vormen van kanker. Het heeft ook anti-inflammatoire eigenschappen. Uien hebben een laag kaliumgehalte. Uien zijn niet alleen niervriendelijk; ze bevatten ook chroom, een mineraal dat het lichaam helpt bij het metabolisme van vetten, eiwitten en koolhydraten.

Appels

Een bekend Engelse gezegde luidt: 'An apple a day keeps the doctor away'. Niet voor niets. Appels zijn rijk aan vezels en hebben anti-inflammatoire eigenschappen, appels helpen bij het verminderen van cholesterol, voorkomen obstipatie, beschermen tegen hart- en vaatziekten en verminderen het risico op kanker.

Cranberry

De cranberry komen vooral op Terschelling voor en zijn zeer geschikt voor het voorkomen van urineweginfecties zoals blaasontsteking, omdat ze de urine zuurder maakt waardoor bacteriën moeilijker kunnen overleven. Er is ook aangetoond dat cranberry's bescherming bieden tegen kanker en hartziekten. Je kunt iedere dag een glaasje cranberrysap nemen. Of strooi een handvol gedroogde cranberry's over havermout of salade.

Bosbessen

Deze smakelijke bessen danken hun blauwe kleur aan anthocyanidinen, een krachtige antioxidant. Bosbessen bevatten natuurlijke verbindingen die ontstekingen tegengaan. Ook zit er veel vitamine C en vezels in. Ze bevatten ook mangaan, wat bijdraagt ​​aan gezonde botten.

Frambozen / Bron: Sunny Forest/ShutterstockFrambozen / Bron: Sunny Forest/Shutterstock

Frambozen

Frambozen bevatten een stof genaamd ellaginezuur, die helpt vrije radicalen te neutraliseren. De rode kleur dankt de framboos aan antioxidanten die bekend staan onder de naam anthocyanen. Frambozen zitten boordevol vezels, vitamine C en mangaan. Ze bevatten ook veel foliumzuur, een B-vitamine. Frambozen hebben eigenschappen die kankergroei remt en de vorming van tumoren helpt voorkomen.

Aardbeien

Aardbeien zijn rijk aan twee soorten anti-oxidanten en bovendien bevatten ze veel vitamine C, mangaan en vezels. Ze hebben anti-inflammatoire en anti-kankereigenschappen en helpen ook om je hart gezond te houden.

Kersen / Bron: Hans / PixabayKersen / Bron: Hans / Pixabay

Kersen

Kersen zitten vol met anti-oxidanten en fytochemicaliën die je hart beschermen. Wanneer je ze dagelijkse eet, kunnen ze ontstekingen remmen.

Rode druiven

De kleur in rode druiven is afkomstig uit verschillende flavonoïden. Deze zijn goed voor je hart, omdat ze oxidatie helpen voorkomen en de kans op de vorming van bloedstolsels verminderen. Een flavonoïde in druiven, resveratrol, kan de productie van stikstofmonoxide stimuleren, waardoor bloedvaten zich verwijden wat zorgt voor een betere doorbloeding. Flavonoïden kunnen je ook helpen beschermen tegen kanker en het voorkomt ontstekingen.

Vis goed voor de nieren

Vis bevat anti-inflammatoire vetten, zogenaamde omega-3-vetzuren. Deze gezonde vetten voorkomen ziekten, zoals kanker en hartziekten. Ze helpen ook het LDL (het slechte cholesterol) verlagen en HDL (het goede cholesterol) verhogen. Vooral de vette vissoorten zoals makreel, sardines, forel, haring, zalm en tonijn, zijn overvloedige bronnen van omega-3-vetzuren.

Olijfolie

Onderzoek heeft aangetoond dat mensen in landen waar olijfolie wordt gebruikt in plaats van andere soorten oliën, minder kans hebben op kanker en hart- en vaatziekten. Olijfolie bevat onder meer polyfenolen, antioxidanten en onverzadigde vetten, die goed zijn voor de nieren. Extra vierge olijfolie is de beste kwaliteit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gezondheid: Nieren, zuiveraars van het lichaamDe nieren, we weten dat we ze hebben en op het moment dat er een probleem is, realiseren we vaak pas dat we eigenlijk he…
Een gezonde levensstijl kan nierschade voorkomenEen gezonde levensstijl kan nierschade voorkomenSchade aan de nieren ontstaat meestal ongemerkt. Nieren kunnen jarenlang minder goed functioneren zonder ernstige klacht…
Waarom moet men vaak plassen als men alcohol nuttigt?Waarom moet men vaak plassen als men alcohol nuttigt?We kennen het bijna allemaal wel. Je drinkt op een gezellige avond een paar glaasjes alcoholische dranken en dan opeens…
De bijschildklier en parathormoon (PTH)De bijschildklieren (parathyreoïd) liggen gepaard aan de beide zijden van de schildklier. De bijschildklieren geven para…
Parathyreoïd hormoon (parathormoon, PTH)De vier bijschildklieren (Parathyreoïd) zijn ongeveer even groot als een flinke erwt en liggen in de schildklier als vie…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipart Vectors / Pixabay
  • https://www.niddk.nih.gov/health-information/community-outreach-health-fairs/planning-health-fair/Documents/eating-right-508.pdf
  • https://www.davita.com/kidney-disease/diet-and-nutrition/lifestyle/top-15-healthy-foods-for-people-with-kidney-disease/e/5347
  • http://www.yourkidneys.com/kidney-education/Diet-and-nutrition/15-super-foods-for-kidney-health/2924
  • http://naturalsociety.com/kidney-cleanse-22-foods-for-kidney-health/
  • Afbeelding bron 1: PublicDomainPictures / Pixabay
  • Afbeelding bron 2: LoboStudioHamburg / Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Sunny Forest/Shutterstock
  • Afbeelding bron 4: Hans / Pixabay

Reageer op het artikel "Gezonde voeding voor nieren: welke voeding is goed?"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 03-04-2017
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Pijn aan de nieren
Medische informatie…
Schrijf mee!