InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Voeding en kanker: hoe voorkom je kanker met voeding?

Voeding en kanker: hoe voorkom je kanker met voeding?

Voeding en kanker: hoe voorkom je kanker met voeding? De orthomoleculaire geneeskunde gaat ervan uit dat mensen veel te weinig vitamines en mineralen binnenkrijgen en dat ze daardoor allerlei ziekten krijgen. Wie die mening deelt kan met een orthomoleculair therapeut zijn ziektebeeld doornemen en krijgt dan adviezen en vaak supplementen voorgeschreven. Maar ook in de reguliere geneeskunde wordt steeds vaker een relatie gelegd tussen kanker en levensstijl. Zo zorgen roken, drinken en overgewicht altijd voor een extra risicofactor voor het krijgen van kanker.

Orthomoleculaire geneeswijze en kanker versus de reguliere voedingsadviezen

Als kankerpatiënt wil je vaak zorgen dat de kanker niet doorgroeit of dat hij niet terugkomt. De focus op voeding wordt dan ook steeds belangrijker voor veel mensen. Het is echter moeilijk om daar een keuze in te maken. De reguliere en de orthomoleculaire geneeskunde geven wel adviezen, maar echte eensluidende onderzoeken zijn er niet. In dit artikel worden de adviezen van zowel de reguliere als de orthomoleculaire geneeskunde op een rijtje gezet. Het blijft moeilijk voor kankerpatiënten om daar dan uit te kiezen, maar er valt in ieder geval wel iets te kiezen. Wie nog volop in zijn reguliere behandelingen zit, doet er overigens goed aan om adviezen van orthomoleculaire artsen wel te overleggen in het reguliere circuit. Van bepaalde vitamines (zoals C en E) is bijvoorbeeld bekend dat zij de werking van chemotherapie tegengaan.

Biologisch dynamisch en vitamine C

De orthomoleculaire geneeskunde adviseert zoveel mogelijk biologisch dynamische of organisch geteelde groenten en fruit te eten. Het advies is om zeker twee glazen groentesappen te drinken per dag, gemaakt met een slow juicer. Daarbij moet dan ook nog 500 mg vitamine C-poeder genomen worden. In fruitsappen zit te veel suiker om daar dagelijks zoveel porties van te nemen. Gemengd mag het wel, dus groenten en wat fruit.

Soja

Soja, maar dan in de vorm van tofu, tempeh, sojaburgers, sojayoghurt en zilvervliesrijst zouden de basis moeten vormen van een gezonde warme maaltijd, aldus de alternatieve geneeskunde. Ook bonen, erwten en volkoren pasta’s passen in een gezond dieet. Aardappelen moeten wat minder vaak op tafel staan, maar mogen ook wel af en toe.

Vette vis

Vette vis is een absolute must in een dieet om kanker te voorkomen of te bestrijden. De vis moet twee tot drie keer per week gegeten worden in de vorm van haring, zalm, makreel, sardientjes, zeeduivel en zeepaling. Gerookte vis mag niet en anders zeker het vel verwijderen, stelt de orthomoleculaire geneeskunde.

Brood uit de natuurwinkel

Brood wordt bij een alternatief dieet niet aangeraden, maar wie toch brood wil eten, kan het best zuurdesembrood of gistbrood uit de natuurwinkel eten en dan liefst volkorentarwe. Dit is brood dat geen extra vet heeft. Brood met minder bestrijdingsmiddelen en allergenen zoals speltbrood is het beste. Witmeelproducten zijn uit den boze. Roggebrood en sojabrood kunnen het beste gegeten worden bij prostaatkanker.

Magere zuivel

Zuivel staat niet hoog aangeschreven in de orthomoleculaire geneeskunde. Die wil bij kanker alleen magere zure zuivelproducten met levende melkzuurbacterie en dan het liefst van een biologisch bedrijf. Kaas mag, maar dan alleen de jonge variant en zeker niet meer dan 40 gram per dag.

Geen vlees

Vlees hoort niet in een orthomoleculair dieet tegen kanker. Dit omdat volgens de orthomoleculaire geneeskunde er stoffen in vlees zitten die de groei van kanker sterk beïnvloeden. Gevogelte mag wel, maar zo nu en dan.

Absoluut geen suiker bij kanker

Suiker is uit den boze in een dieet tegen kanker. Honing mag met mate. Liever nog wil de orthomoleculaire geneeskunde dat ingedroogd rietsuikersap ook wel bekend als oersap wordt gebruikt. Nog beter is het om steviadruppels of verse blaadjes van de stevia te gebruiken.

Geen of weinig zout

Het gebruik van zout wordt afgeraden of beperk het tot weinig. Wie zout gebruikt kan het beste jodiumhoudend en kaliumrijk zout nemen, zo stelt de orthomoleculaire geneeskunde.

Noten en zaden

Walnoten, amandelen, pompoenpitten, sesamzaad en lijnzaad staan hoog op de lijst van belangrijke voedingsmiddelen. Pinda’s zijn uit den boze. Verder wordt geadviseerd om elke dag vijf tot tien bittere amandelen of bittere abrikozenpitten te eten. Dit laatste orthomoleculaire advies wordt door de reguliere geneeskunde overigens absoluut afgeraden. Die zegt dat abrikozenpitten giftig zijn en absoluut niet gegeten moeten worden.

Paddenstoelen

Vooral shiitake zou minstens één keer per week gegeten moeten worden in een dieet tegen kanker. Deze paddenstoelen moeten wel eerst verhit worden. Ze kunnen worden geroerbakt of in een soep gegeten. Ook lekker en gezond met zeewier die ook via de orthomoleculaire geneeskunde goede kwaliteiten bezit.

Nooit frituren

Frituren is uit den boze in een dieet tegen kanker aldus de alternatieve geneeskunde. Bakken moet zo kort mogelijk en eigenlijk alleen in olijfolie. Dressingen voor salades mogen gemaakt worden met lijnzaadolie of olijfolie. Saffloer of zonnebloemolie mogen niet gebruikt worden voor het bakken van gerechten, omdat die olie heel snel verbrandt.

Roomboter

Roomboter is weer een vet zuivelproduct en bevat dus veel oestrogenen. Het mag wel dun op het brood, maar liever wordt het weggelaten uit een orthomoleculair dieet.

Kruiden

Het gebruik van kruiden zoals knoflook, kummel, komijn, saffraan, rozemarijn, kurkuma en tumeric staat hoog op de lijst van gezonde producten in een alternatief dieet. Ook peterselie, gember, rode pepers, tijm, basilicum, oregano, lavas en sereh kunnen ongelimiteerd worden gebruikt als smaakmakers.

Koffie en thee

Naast allerlei soorten thee (groene, maar ook kruidenthee) wordt aangeraden om bij gewone koffie (dus niet decaf, want die is nog veel slechter dan gewone koffie) fruit te eten. Het drinken van koffie zorgt namelijk voor het verlies van mineralen en spoorelementen. Groene thee is volgens de orthomoleculaire leer kankerremmend en een goede antioxidant. Maar dan wel met een goede biologische thee.

Absoluut geen alcohol bij kanker

Alcohol moet absoluut van de lijst van genotsmiddelen bij kanker. Dit is overigens overal het inzicht, zowel de reguliere als de alternatieve geneeskunde heeft wel bewezen dat alcohol en kanker een zeer slechte combinatie zijn. Zeker bij hormoongevoelige kankers als borstkanker, darmkanker en prostaatkanker zouden mensen geen alcohol meer moeten drinken omdat dit zorgt voor de aanmaak van hormonen die juist de kanker voeden.

Regulier en orthomoleculair samen of bewezen feiten uit onderzoeken

In sommige gevallen hebben de reguliere en de orthomoleculaire geneeskunde dezelfde inzichten over voeding en kanker. Daaronder vallen onder ander het gebruik van vitamine D en de werking van kurkuma en soja. Beide geven overigens wel andere adviezen bij deze voeding.

Vitamine D

Een hoog gehalte aan vitamine D geeft minder kans op longkanker, borstkanker en dikke darm kanker. Een onderzoek uit 2014 van verschillende studies onder 6000 mensen toont dat het risico op het ontstaan van dikkedarmkanker 30 tot 40% lager is bij mensen met de hoogste waarde aan vitamine D in het bloed in vergelijking met mensen met de laagste waarde. Bovendien hebben vrouwen met veel vitamine D in het bloed een betere overlevingskans als ze borstkanker hebben of hebben gehad. Dit komt omdat vitamine D het eiwit cMYC afremt. Dat eiwit is bij de helft van de kankerpatiënten veel te actief. Vitamine D remt dat af. Vitamine D wordt aangemaakt onder invloed van de zon, maar zit ook in vette vis als zalm en tonijn. Het zit ook in visolie.

Supplementen vitamine D slikken

De Canadian Cancer Society is zo overtuigd van het belang van vitamine D dat ze vindt dat volwassenen in de herfst en de winter per dag een 1.000 IU vitamine D-supplement zou moeten slikken. Oudere mensen, donkere mensen en mensen die altijd binnen zitten, mogen zelfs nog een hogere dosis slikken. Weer andere wetenschappers zeggen zelfs dat dagelijks 2000 IE-eenheden nog veel beter is. Dat beschermt volgens hen niet alleen tegen onder andere borstkanker, darmkanker en eierstokkanker, maar ook tegen diabetes mellitus (suikerziekte) type I bij kinderen, en tegen MS.

Curcumine in kurkuma

Kurkuma is het gele bestanddeel van kerrie. In kurkuma zit het bestanddeel curcumine en dat is in principe een wondermiddel bij kanker. Het is een antioxidant die cellen beschermt, maar het vecht ook echt tegen kankercellen. Zodra het echter met voeding in het lichaam komt, wordt het al weer afgebroken. Om een manier te vinden om kurkuma toch in te zetten in de strijd tegen alvleesklierkanker en galblaaskanker loopt er bij het AMC nu een onderzoek om het via vetbolletjes te transporteren naar de tumor. Om te kijken of het echt werkt, moet het bij proefpersonen worden ingezet. In 2017 of 2018 zal blijken of dit echt mogelijk is.

Soja en borstkanker

Vrouwen (en mannen) in Aziatische landen die veel soja eten krijgen veel minder borstkanker dan mensen uit westerse landen. Daarom is de aanname dat drie porties soja per dag goed zijn om borstkanker te voorkomen. Er is alleen nog geen onderzoek naar gedaan of dit ook werkt bij westerse mensen die niet vanaf jonge leeftijd al veel soja eten. De werking van soja wordt zo uitgelegd: in soja zitten isoflavonen, die erg lijken op oestrogenen, dus zeg maar een soort nep-oestrogenen of fyto-oestrogenen. Deze fyto-oestrogenen nemen de plek in van de oestrogenen in het lichaam en duwen ze als het ware aan de kant. Omdat vrouwen en mannen die langere tijd hoge waarden oestrogeen in hun bloed hebben zitten (door pilgebruik, jong menstrueren, laat in de overgang of hormoontherapie bij de overgang) grotere kans hebben op borstkanker, zouden de fyto-oestrogenen ervoor zorgen dat die kanker veel minder kans heeft zich te ontwikkelen. Of fyto-oestrogenen ook werken als iemand na borstkanker tamoxifen of anastrazol slikt is niet onderzocht. Dit zijn middelen bij hormoongevoelige kanker die de werking van oestrogeen stopzetten. Sojasupplementen, dus soja in hogere dosis, wordt nergens aangeraden, omdat niemand weet wat dan de werking is.

Kanker en lijnzaadolie

Uit onderzoek over lijnzaadolie uit 2005 blijkt dat lijnzaad helpt bij darmkanker en borstkanker. Lijnzaad zou de kanker aanvallen.

De reguliere geneeskunde en voeding en kanker

De reguliere geneeskunde heeft soms heel andere inzichten dan de orthomoleculaire. Het gebruik van zuivel bijvoorbeeld, maar ook het gebruik van superfoods als maca. Ook in dat geval zal de kankerpatiënt zelf moeten kiezen wat hij of zij het meest geloofwaardig vindt, aangezien er vaak geen onderzoeken zijn die echt uitsluitsel geven.

Dikkedarmkanker en melk en granen

In de reguliere geneeskunde is ontdekt dat melk en volkoren graanproducten beschermen tegen dikkedarmkanker. Het zou kunnen komen doordat daar veel magnesium inzit, maar echt duidelijk is dat nog steeds niet.

Maca en borstkanker

Maca is een superfood en veel vrouwen gebruiken het voor hun overgangsklachten. Maar daar zit nu net de crux als het gaat om borstkanker. Het middel verhoogt het niveau van oestrogenen in het bloed, wat er dus ook voor zorgt dat de klachten minder worden. Maar bij hormoongevoelige kanker moeten die oestrogeenwaarden juist zo laag mogelijk zijn. Studies zijn er niet naar gedaan, maar het gebruik van maca wordt tijdens en na de behandeling van hormoongevoelige borstkanker daarom dan ook afgeraden in de reguliere geneeskunde.

Borstkanker en volle melk en andere volle zuivelproducten

In volle melk en andere volle zuivelproducten zitten meer oestrogenen dan in halfvolle of magere melk of zuivel. Het oestrogeen wordt namelijk in het vet van de melk of zuivel opgeslagen. Doordat kaas meer vet bevat dan melk, zit er in kaas nog meer oestrogeen dan in melk. Toch zijn er geen aanbevelingen in de reguliere geneeskunde om te stoppen met het eten van volle zuivel (twee porties per dag), tenzij iemand aan overgewicht lijdt. Overgewicht is namelijk een belangrijke risicofactor bij kanker. Toch vindt de reguliere geneeskunde niet dat mensen te veel oestrogenen binnen krijgen als ze twee keer per dag volle zuivelproducten eten. Wie daar zelf zijn twijfels over heeft, maar wel zuivel wil eten kan ook voor geitenmelkproducten kiezen. In geitenmelk zitten namelijk veel minder oestrogenen.
© 2017 Singalees, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Sojaproducten eten ter preventie tegen kankerSojaproducten eten ter preventie tegen kankerSojaproducten nemen in Nederland in het begin van de eenentwintigste eeuw sterk in populariteit toe. Soja is een prima v…
Zwangerschap en de verhoogde kans op (borst)kankerEen zwangerschap is een wonderlijke en natuurlijk positieve gebeurtenis. Helaas worden zwangerschap en kanker ook soms m…
Lijnzaad beperkt sterfterisico borstkankerLijnzaad beperkt sterfterisico borstkankerVezels horen thuis in ieder gezond, evenwichtig én gevarieerd voedingspatroon, zéker als je jouw gewicht onder controle…
Te eten of te laten? - Voeding en kankerTe eten of te laten? - Voeding en kankerVele kankers zijn te verwijten aan ons voedingspatroon. Een duidelijk overzicht van wat goed is om tot je te nemen en ee…
Ziekten: KankerZiekten: KankerAf en toe merk je wat op aan je lichaam wat je niet vaker hebt gezien. Je gaat je allerlei dingen in je hoofd zitten hal…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: HNBS, Pixabay
  • Dr. A.J. Houtsmuller en drs. M.M.A. Lubrecht: Het Dr. Houtsmullerdieet, voeding als sterk wapen tegen kanker, uitgeverij Bohn Stafleu Van Loghum, Houten/Diegem 1997. ISBN 90-313-2489-2
  • Dr. A.J. Houtsmuller: Niet-toxische tumortherapie, uitgeverij Bohn Stafleu Van Loghum, Houten 1995. ISBN 90-313-1951-1
  • Kabos & van Winden: Het Dr. Houtsmuller Kookboek. Uitg. Bohn, Stafleu, Van Loghum 1998. ISBN 90-313-2734-4
  • H. van Waning: Verse sappen en hun geneeskracht, uitgeverij Ank-Hermes, Deventer, 1992.
  • Dr. A. Weil: Optimaal gezond in 8 weken, uitgeverij Het Spectrum, 1998, ISBN 90-274-6368-9
  • Kanker-actueel.nl
  • https://www.mmv.nl/

Reageer op het artikel "Voeding en kanker: hoe voorkom je kanker met voeding?"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 28-07-2017
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!