InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Allergische reactie na eten groene kiwi, niet na gele kiwi

Allergische reactie na eten groene kiwi, niet na gele kiwi

Allergische reactie na eten groene kiwi, niet na gele kiwi Er zijn groene en gele kiwi's. Vooral groene kiwi’s bevatten het eiwitsplitsende enzym actinidine, dat na het eten de spijsvertering bij mensen bevordert. Maar voor sommige mensen geeft het enzym actinidine in de groene kiwi een allergische reactie, het oraal allergiesyndroom. In het jaar 2000 is de gele kiwi geïntroduceerd. Mensen met allergische klachten na het eten van een groene kiwi, bleken geen allergische klachten te krijgen na het eten van een gele kiwi. Uit onderzoek blijkt dat in de groene kiwi veel meer actinidine zit dan in de gele kiwi.

De kiwi

De kiwi of Chinese kruisbes (Actinidia chinensis) is een geslacht uit de kiwifamilie (Actinidiaceae). De eetbare vrucht groeit aan een struik. De kiwi is van oorsprong afkomstig uit China en rond het begin van de 20ste eeuw kwamen enkele kiwizaden terecht in Nieuw-Zeeland. De kiwi gedijt in een vochtig klimaat met warme zomers en zachte winters. Naast de groene kiwi bestaat er sinds 2000 ook een gele kiwi.

De groene kiwi is fris en zoet-zuur. / Bron: Luc Viatour, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)De groene kiwi is fris en zoet-zuur. / Bron: Luc Viatour, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)

De groene kiwi is rijk aan actinidine

Actinidine is een natuurlijk enzym (protease) en zit in het vruchtvlees van de groene kiwi. Actinidine is een eiwitsplitsend enzym en breekt de samenstelling van eiwitten of peptiden (kleine proteïnemoleculen) af. Hierdoor wordt de spijsvertering bij de mens verbeterd met als gevolg dat ze een minder zwaar gevoel hebben na het eten van een eiwitrijke maaltijd. Het zorgt er ook voor dat de eiwitten sneller worden opgenomen door de spieren. Een nadeel van het enzym actinidine is dat het ook de eiwitten in zuivelproducten afbreekt en dat de melk of yoghurt daardoor gaat schiften. Ook zijn er mensen die na het eten van een groene kiwi allergische klachten krijgen in de mond of kaak.

Actinidine in de groene kiwi geeft een type I-allergie

In de groene kiwi zit het enzym actinidine. Actinidine breekt de eiwitten af in de maag en verbetert zo de spijsvertering. Het is een heilzaam effect van actinidine op de spijsvertering bij mensen, maar niet voor iedereen. Actinidine in de groene kiwi is tevens een allergeen waar mensen met een zogeheten type I-allergie (allergische reactie in de mond, neus, ogen of longen) na het eten van een hap verse groene kiwi meteen lichamelijke klachten van krijgen. Het lichaam maakt dan onmiddellijk antistoffen aan en die zorgen voor een:
  • vervelende prikkeling in de mond (vooral achter de tong);
  • opgezwollen gevoel in de mond (alsof er brandnetels ingeslikt zijn);
  • samentrekkende pijn in beide kaakgewrichten.
  • galbulten of netelroos(urticaria);
  • oneffenheden in de mond (papulae);
  • lipzwelling;
  • oedeem.

Ook kunnen ernstige reacties zoals ademhalingsproblemen of een plotselinge daling van de bloeddruk voorkomen. Andere enzymen die behoren tot de eiwitsplitsende enzymen (cysteïneproteasen) van fruitsoorten en dezelfde reactie geven als actinidine in kiwi zijn:
  • Bromelaine in ananas;
  • Papaine in papaya.

Oraal allergiesyndroom (OAS)

Dit verschijnsel heet het oraal allergiesyndroom. Het oraal allergiesyndroom is meestal een milde vorm van een voedselallergie waarbij de verschijnselen alleen in het mond-, keel- en kaakgebied optreden. De voedselallergie is duidelijk wanneer bij het eten van een verse groene kiwi het slijmvlies van de mond, lippen of keel binnen enkele minuten reageert met bovengenoemde klachten. Het lichaam maakt dan antistoffen aan als reactie op het enzym actinidine omdat het immuunsysteem deze stof herkent als een ‘lichaamsvreemde' stof die vernietigd moet worden. Antistoffen tegen ongevaarlijke stoffen zoals dat ook gebeurt bij bijvoorbeeld een allergie voor pollen, koemelkeiwit, huisdieren, gluten of latex. Mensen die reageren op actinidine in de groene kiwi, reageren vaak ook op de bromelaïne in een verse ananas en op de papaïne in de papaya, met dezelfde klachten als bij een groene kiwi.

Actinidine blancheren of invriezen
De allergene eiwitten verliezen bij verhitting hun structuur en ook bij inmaken of invriezen van kiwi verliezen de allergene eiwitten hun structuur en treden er geen allergische klachten op. Dit geldt ook voor de bromelaïne en de papaïne.

De gele kiwi is zacht en zoet. / Bron: Alex1965, PixabayDe gele kiwi is zacht en zoet. / Bron: Alex1965, Pixabay

De gele kiwi

Vergeleken met de groene kiwi, is de gele kiwi zachter en zoeter van smaak en heeft een gladder vel. Waar de groene kiwi fris en zurig smaakt doet de smaak van de gele kiwi aan een combinatie van meloen, perzik, citrusvruchten en een vleugje honing denken.

Geen allergische reactie na het eten van de gele kiwi

In 2010 is het actinidinegehalte in de groene en de gele kiwi onderzocht door Dr. Karin Hoffmann-Sommergruber. Zij ontdekte dat de hoeveelheid actinidine in groene en gele kiwi’s erg verschilt. Bij 37 personen met een kiwi-allergie is ontdekt dat de gele kiwi van verschillende rassen minder allergeen is dan de meest verkochte groene kiwi. De uitslag van het onderzoek was dat de meest verkochte groene kiwi een vijftig maal hoger actinidinegehalte heeft dan de gele kiwi.

De gele kiwi is niet of minder allergeen dan de groene kiwi

De ervaring van veel kiwi-eters is dan ook dat de gele kiwi géén allergische klachten geeft. Het is dus mogelijk dat mensen met het oraal allergiesyndroom na de komst van de gele kiwi, wél weer een kiwi kunnen eten zonder de akelige verschijnselen van een allergie te krijgen. De gele kiwi heeft alle gezonde eigenschappen van de groene kiwi maar bevat veel minder actinidine dan de groene kiwi. Zeker het proberen waard voor mensen met oraal allergiesyndroom om te ontdekken of de gele kiwi deze allergische klachten ook geeft.
© 2019 Rieja, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Kiwi, groen en geel een vitaminebomKiwi, groen en geel een vitaminebomDe kiwi is over de hele wereld een razend populaire vrucht. De kiwi is gezond, hij bevat veel vitamine C, vezels en mine…
Hoe gezond is de kiwi?Hoe gezond is de kiwi?De kiwi, of van originele Chinese kruisbes, vinden we lekker en we weten dat de kiwi gezond is. We variëren niet echt ve…
Allergie voor fruit: appel, meloen, banaan en kiwiAllergie voor fruit: appel, meloen, banaan en kiwiJeuk in de mond, rode bultjes, misselijkheid, buikpijn, overgeven, obstipatie, zwelling in de keel: het zijn allemaal aa…
Toetjes met fruitToetjes met fruitDe zomer is bij uitstek een periode om de maaltijd met een fris en gezond toetje af te sluiten. Wat beter dan het toetje…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Conclude, Pixabay
  • https://www.zespri.eu/nl/sungold-kiwi
  • https://www.gezondheidsnet.nl/groente-en-fruit/waarom-kiwis-zo-gezond-zijn
  • http://goodfeeling.nl/voeding-het-zusje-van-de-groene-kiwi.shtml
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Actinidain
  • https://www.rd.nl/meer-rd/gezondheid/kiwi-s-en-allergie-hoge-bloeddruk-s-nachts-door-dromen-fruit-na-de-maaltijd-1.667135
  • https://www.agf.nl/artikel/65304/sommige-kiwirassen-zijn-minder-allergie-opwekkend/
  • https://www.jacionline.org/article/S0091-6749(04)02014-7/fulltext
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27451238
  • Afbeelding bron 1: Luc Viatour, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)
  • Afbeelding bron 2: Alex1965, Pixabay

Reageer op het artikel "Allergische reactie na eten groene kiwi, niet na gele kiwi"

Infoteur: Rieja
Gepubliceerd: 27-02-2019
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!