InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Vitamine E: belangrijke vitamine voor gezonde lichaamscellen

Vitamine E: belangrijke vitamine voor gezonde lichaamscellen

Vitamine E: belangrijke vitamine voor gezonde lichaamscellen Vitamine E is een heel belangrijke vitamine voor een goede gezondheid. Vitamine E zit van nature in voedingsmiddelen zoals verschillende graan-, groente- en fruitsoorten. De gezondheidsbevorderende werking van vitamine E komt doordat het een sterke anti-oxidatieve werking heeft, waardoor het de lichaamscellen beschermt tegen de vrije radicalen die in het lichaam terecht kunnen komen via verontreinigde lucht, UV-licht en voedingsmiddelen. Doordat vitamine E een van de belangrijkste antioxidanten is, gaat de vitamine (net als vitamine C) het ontstaan van kanker tegen en verkleint het de kans op het krijgen van verschillende soorten aandoeningen en ziekten. Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat het bij het reeds aanwezig zijn van deze aandoeningen en ziekten de klachten ervan kan verminderen. Deze antioxiderende werking van vitamine E op alle lichaamscellen, zorgt ervoor dat het voor het oog, hart- en bloedvaten-, spier-, huid- en orgaanweefsel een hele belangrijke vitamine is.

Vitamine E voor gezonde lichaamscellen

Wat is vitamine E?

Vitamine E is eigenlijk geen vitamine, zoals vitamine C of vitamine D, maar is een verzamelnaam voor een aantal plantaardige stoffen: de zogenaamde tocoferolen. Vitamine E bestaat uit plantaardige stoffen die een hele sterke anti-oxiderende werking hebben op het menselijk lichaam. Door deze anti-oxidatieve werking worden de cellen, het hart- en bloedvatenstelsel, spierweefsel en organen beschermd, en heeft het een reinigende werking op de stofwisseling van de cellen van het menselijk lichaam. Vitamine E wordt regelmatig alfa-tocoferol genoemd; dit is geen synoniem van vitamine E, maar wel de biologisch meest actieve vorm van vitamine E. Vitamine E is in vet oplosbaar en breekt af bij verhitting.

Tekort of teveel aan vitamine E

De positieve effecten van vitamine E op de algehele gezondheid zijn ontelbaar. Vitamine E in samen met vitamine C vormen de voornaamste stoffen die het lichaam beschermen tegen vrije radicalen die kanker kunnen veroorzaken.

Tekort aan vitamine E

Een tekort aan vitamine E kan hele schadelijke gevolgen hebben voor de algehele menselijke gezondheid. Dit komt door de reinigende rol die de vitamine speelt in de stofwisseling van alle lichaamscellen waarbij het de vrije radicalen onschadelijk maakt. Hierom is het heel belangrijk om voldoende van deze vitamine binnen te krijgen. In zeldzame gevallen kan iemand ondanks het voldoende binnen krijgen van vitamine E alsnog aan een tekort lijden: dit is het geval indien iemand lichamelijk niet in staat is om vitamine E op te nemen door het ontbreken van het eiwit dat hierbij een belangrijke rol speelt.

Teveel aan vitamine E

Hoewel het Voedingscentrum stelt dat een teveel aan vitamine E niet schadelijk voor de gezondheid is, is van een aantal gevallen bekend dat het verstandig is om eerst met een arts te bespreken voordat (extra) vitamine E wordt toegevoegd aan het dagelijkse dieet. Dit komt omdat in bepaalde gevallen een té hoge inname van de vitamine schadelijk voor de gezondheid zou kunnen zijn. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn indien iemand bloedverdunners gebruikt (vitamine E gaat bloedstolling tegen), een bepaalde behandeling voor kanker ondergaat (echter kan vitamine E volgens verschillende onderzoeken in bepaalde gevallen de positieve effecten van de behandeling bij kanker juist versterken), of indien iemand lijdt aan een tekort aan vitamine K.

Bekende symptomen van een vitamine E-tekort

De (kleine) hersenen zijn gevoelig voor een vitamine E-tekort waardoor er bij een tekort hieraan neurologische problemen ontstaan. Vitamine E zorgt bovendien voor een gezonde stofwisseling in de lichaamscellen. Een tekort aan vitamine E kan hierom in het gehele lichaam tot problemen leiden. Als iemand leidt aan een tekort aan vitamine E dan kan dit zich uiten in:
  • Bloedarmoede
  • Spierzwakte
  • Evenwichtsstoornissen
  • Spraakproblemen
  • Hoofdschudden
  • Spraakverwarring
  • Moeite met slikken en eten
  • Nachtblindheid
  • Concentratie- en leerproblemen
  • Droog en breekbaar haar
  • Doge en inelastische huid

Wat zijn de voornaamste gezondheidsvoordelen van vitamine E?

De voornaamste eigenschappen van vitamine E voor de gezondheid:
  • Vitamine E heeft een anti-oxidatieve werking door het bestrijden van vrije radicalen in cellen.
  • Vitamine E zorgt voor een gezond hart- en bloedvatenstelsel.
  • Vitamine E beschermt de ogen tegen achteruitgang van het gezichtsvermogen.
  • Vitamine E kan het effect van chemo- en radiotherapie versterken.
  • Vitamine E kan klachten door de aandoening ataxie met vitamine E deficiëntie (AVED) verminderen.

Anti-oxidatieve werking zorgt voor gezonde lichaamscellen

Vitamine E heeft als antioxidant een anti-oxidatieve werking op de lichaamscellen, wat betekent dat de vitamine vrije radialen bestrijdt door deze af te voeren uit de lichaamscellen. Vrije radicalen zijn schadelijke stoffen die in het lichaam terecht kunnen komen door onder andere bepaalde voeding, UV-licht, roken, en het inademen van vervuilde lucht. Wanneer vrije radicalen in het lichaam terechtkomen kunnen deze ziektes veroorzaken. Uit onderzoek blijkt dat de anti-oxidatieve werking van vitamine E de kans verkleint dat kanker ontstaat of verspreidt elders in het lichaam doordat het de positieve effecten van de behandeling kan versterken. Vitamine E in combinatie met vitamine C behoort tot de voornaamste stoffen in het beschermen van de lichaamscellen tegen kanker.

Gezond hart- en bloedvatenstelsel

Vitamine E speelt een belangrijke rol bij het in stand houden van een gezond hart- en bloedvatenstelsel. Vitamine E verkleint de kans op het ontstaan van bloedstollingen in de bloedbaan. Bloedstollingen kunnen hele gevaarlijke gevolgen hebben. Dat vitamine E deze kans op bloedstollingen verkleint, komt door de bloedverdunnende werking van vitamine E.

Beschermt het gezichtsvermogen

Bij gelijktijdige inname met vitamine C en Carotenoïden, heeft vitamine E een gunstige werking op het netvlies van de ogen. Een combinatie van deze drie stoffen kan veroudering van de ogen en vermindering van het gezichtsvermogen tegengaan. Omdat vitamine E een belangrijke rol speelt in de stofwisseling van de lichaamscellen en daarbij de vrije radicalen bestrijdt, is het een belangrijke vitamine voor gezonde ogen. De inname van voldoende vitamine E kan de kans verkleinen op oogcomplicaties zoals maculadegeneratie en staar.

Kan de positieve effecten van bepaalde behandelingen tegen kanker versterken

Vitamine E kan bij bepaalde behandelingen bij kanker de positieve effecten van chemotherapie en radiotherapie versterken. Let er hierbij op dat een (extra) inname/toediening met vitamine E altijd dient te worden besproken met de behandeld arts(en). Indien vitamine E wordt ingenomen in hogere dosissen dan de algemeen dagelijks aanbevolen hoeveelheid (ADH), bestaat in een aantal gevallen de kans dat het een averechts effect kan hebben op de behandeling tegen kanker; dit komt onder andere doordat sommige behandelingen een oxiderend effect hebben en vitamine E als antioxidant daarentegen beschikt over een antioxiderend effect.

Een aantal voorbeelden van onderzoeken die positieve resultaten weergeven van een toediening met vitamine E of alfo-tocoferolacetaat (een vorm van vitamine E) bij een behandeling tegen kanker:
  • Uit onderzoek onder 100 patiënten die lijden aan borstkanker, uitgevoerd door het National Research Center in Complementary and Alternative Medicine (NAFKAM), blijkt dat vitamine E bij radiotherapie bij borstkanker fibrose kan verminderen indien het wordt toegediend in combinatie met pentoxifylline (Delanian, 2003; Ravo, 2011).
  • Uit onderzoek onder 89 patiënten die lijden aan mondkanker en 36 patiënten met schildklierkanker blijkt dat vitamine E de speekselklieren kan beschermen tegen schade ontstaan door de straling (Chitra, 2008; Fallahi, 2013).
  • Een onderzoek van B. Morey toont aan dat vitamine E bij kanker dat voorkomt in het gebied rond de nek en het hoofd de kans op het ontstaan van ernstige bijwerkingen van de kankerbehandeling kan verkleinen (Morey, 2011).
  • Uit meerdere onderzoeken naar een toediening van vitamine E bij chemotherapie waarbij cisplatine of paclitaxel wordt toegediend, is gebleken dat suppletie van alfa-tocoferolacetaat (een vorm van vitamine E) de klachten van door chemotherapie geïnduceerde neurotoxiciteit kan verminderen en/of voorkomen (Argyriou, 2006; Pace, 2003).

Ataxie met vitamine E deficiëntie (AVED)

AVED: Ataxatie met vitamine E deficiëntie is een erfelijke aandoening die leidt tot evenwichtsstoornissen. De klachten ontstaan meestal op jonge leeftijd, tussen de 5 en 15 jaar, maar deze kunnen ook op latere leeftijd ontstaan. Op zowel jongere als latere leeftijd kunnen leer- en concentratieproblemen optreden, alsook eet- en slikproblemen. Een verandering in het DNA leidt tot deze aandoening. Bij AVED bestaat er in de hersenen een tekort aan vitamine E: doordat het eiwit dat ervoor zorgt dat vitamine E de hersenen bereikt niet goed meer functioneert, kan de vitamine de hersenen niet meer bereiken. Een levenslange behandeling met vitamine E kan de al bestaande klachten verminderen of voorkomen dat deze zullen verergeren.

In welke vormen bestaat vitamine E?

Vitamine E komt voor in een groot aantal voedingsmiddelen. Bovendien wordt vitamine E vervaardigd in de vorm van olie of capsules die dagelijks in te nemen zijn om een tekort te voorkomen. Bovendien wordt vitamine E als ingrediënt veel verwerkt in huid- en haar producten. Voor de lichamelijke gezondheid is het beste om vitamine E via voedingsmiddelen, een capsule, of via vitamine E-olie in te nemen. Het voordeel van het dagelijks innemen van vitamine E-olie door deze bijvoorbeeld toe te voegen aan een glas water, is dat het weinig moeite kost en er hierdoor een kleine kans bestaat dat er in het lichaam een tekort zal ontstaan. Ook het gebruik van een vitamine E-capsule kan voorkomen dat er een deficiëntie ontstaat met aanverwante complicaties.

Voedingsmiddelen met vitamine E

Voorbeelden van voedingsmiddelen en dranksoorten met een hoog gehalte aan vitamine E:
  • Zonnebloemolie
  • Appel, kiwi, papaja
  • Abrikozen en pruimen (gedroogd)
  • Bosbessen, blauwe bessen en bramen
  • Paprika (gele rode, oranje)
  • Halvarine & margarine
  • Tomatenpuree
  • Noten (pijnboompitten, pinda's, hazelnoten, rauwe amandelen)
  • Peterselie
  • Avocado
  • Boerenkool, molsla, broccoli, spinazie
  • Olijven

Toevoeging als ingrediënt aan huid- en haar producten

Vitamine E wordt regelmatig als ingrediënt toegevoegd aan huidproducten zoals crèmes, bodylotion, olie en gezichtsmaskers. Ook wordt de vitamine veel toegevoegd aan producten voor het haar, zoals shampoo, conditioner, haarmaskers, haarolie een haarserum. Na een paar dagen kan de vitamine al blijk geven van haar herstellende werking op de droge en/of schrale huid. Vitamine E-crème kent als voordeel dat wanneer dit op de huid wordt gesmeerd, dit direct kan worden opgenomen door de huidcellen. Vitamine E is de meest voorkomende vitamine in de opperste huidlaag en is erg belangrijk voor een gezonde huid, onder andere omdat het de barrièrefunctie van de huid versterkt. Hierdoor gaat vitamine E een veroudering van de huid tegen en kan het littekens en rimpels vervagen. Iemand die droog en breekbaar haar heeft, kan er ook voor kiezen om zelf een paar druppels vitamine E toe te voegen aan de conditioner of crèmespoeling.

Vitamine E-olie

Vitamine E-olie heeft als voordeel dat het gemakkelijk in gebruik is door aan een glas water een paar druppels toe te voegen. Voor een optimale werking van vitamine E neem je deze gelijktijdig in met vitamine C door een paar druppels van de olie aan bijvoorbeeld een glas sinaasappel- of tomatensap toe te voegen. Een andere mogelijkheid is om een paar druppels van de olie toe te voegen aan een salade of een sapje/smoothie. Vitamine E-olie heeft in tegenstelling tot veel andere oliën als voordeel dat het nagenoeg smakeloos is. Bovendien bevat de olie een natuurlijke en goed door het lichaam op te nemen vorm van vitamine E, is het 100% veganistisch en is het zowel inwendig als uitwendig te gebruiken.

Vitamine E-capsule

De natuurlijke vorm van vitamine E is veel effectiever dan de synthetische vorm, waardoor de meeste capsules worden gemaakt op basis van alfa-tocoferol wat de meeste actieve biologische vorm van vitamine E is. Een belangrijk voordeel van een vitamine E capsule, is omdat vitamine E afbreekt bij verhitting, het kan dat iemand niet voldoende vitamine E via voedingsmiddelen binnenkrijgt. De capsules zijn verkrijgbaar op basis van 200, 400 en 1000 IE.
© 2019 Aucourant, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Extra vitamine D in de winterExtra vitamine D in de winterDat jonge kinderen en ouderen extra vitamine D nodig hebben, is algemeen bekend. Maar dat extra vitamine D voor ons alle…
Vitamines en hun functiesVitamines en hun functiesVoldoende vitamines nemen is heel belangrijk, want iedere vitamine heeft weer zijn eigen bijzondere eigenschap. Ons lich…
Met vitamines B minder longkankerOnderzoek door het Wereld Kanker Onderzoek Fonds heeft uitgewezen dat mensen met veel vitamine B6 in het bloed mogelijk…
Melk is goed voor elk‘Melk is goed voor elk’ is de alom bekende slogan. Het goede van melk zit in de bouwstoffen. In welke, leest u hier.
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Heidelbergerin, Pixabay (bewerkt)
  • Argyriou AA, Chroni E, Koutras A, Ellul J, Papapetropoulos S, Katsoulas G, Iconomou G, Kalofonos HP. Vitamin E for prophylaxis against chemotherapy-induced neuropathy: a randomized controlled trial. Neurology. 2005 January 11;64(1):26-31.
  • Argyriou AA, Chroni E, Koutras A, Iconomou G, Papapetropoulos S, Polychronopoulos P, Kalofonos HP. A randomized controlled trial evaluating the efficacy and safety of vitamin E supplementation for protection against cisplatin-induced peripheral neuropathy: final results. Support Care Cancer. 2006a November;14(11):1134-1140.
  • Argyriou AA, Chroni E, Koutras A, Iconomou G, Papapetropoulos S, Polychronopoulos P, Kalofonos HP. Preventing paclitaxel-induced peripheral neuropathy: a phase II trial of vitamin E supplementation. J. Pain Symptom Manage. 2006b September;32(3):237-244.CAM Cancer (Complementary and Alternative Medicine for Cancer), Vitamin E during cancer treatment, van http://cam-cancer.org/en/vitamin-e.
  • CooperVision, Vitaminen voor de ogen, van https://coopervision.nl/oogverzorging-en-de-gezondheid-van-het-oog/vitaminen-voor-de-ogen.
  • Chitra S, Shyamala Devi CS. Effects of radiation and alpha-tocopherol on saliva flow rate, amylase activity, total protein and electrolyte levels in oral cavity cancer. Indian J Dent Res. 2008 Jul-Sep;19(3):213-8.
  • Delanian S, Porcher R, Balla-Mekias S, Lefaix JL. Randomized, placebo-controlled trial of combined pentoxifylline and tocopherol for regression of superficial radiation-induced fibrosis. J. Clin. Oncol. 2003 July 1;21(13):2545-2550.
  • Fallahi B, Beiki D, Abedi SM, Saghari M, Fard-Esfahani A, Akhzari F, Mokarami B, Eftekhari M. Does vitamin E protect salivary glands from I-131 radiation damage in patients with thyroid cancer? Nucl Med Commun. 2013 Aug;34(8):777-86.
  • Holland & Barrett, De Tuinen Vitamine E Huidolie, van https://www.hollandandbarrett.nl/shop/product/de-tuinen-vitamine-e-huidolie-60058569?skuid=058569.
  • Erfelijkheid.nl, Ataxie met vitamine E deficiëntie, van https://www.erfelijkheid.nl/ziektes/ataxie-met-vitamine-e-deficientie.
  • Extra gezond, Waar is vitamine E goed voor?, van https://www.extragezond.nl/gezondheid/waar-is-vitamine-e-goed-voor/#tab-con-8.
  • Extra Gezond, Wat zijn carotenoïden en waar zitten ze in?, van https://www.extragezond.nl/voeding/carotenoiden-wat-zijn-het-waar-zitten/
  • Goed voor ogen, Vitamine E, van https://goedvoorogen.nl/oogvitamines/vitamine-e/.
  • Holland & Barrett, Vitamine E olie, https://www.hollandandbarrett.nl/shop/product/holland-barrett-vitamine-e-olie-100-natuurlijk-60000810.
  • Jetske Ultee, Vitamine E in je huidverzorging, https://www.dr-jetskeultee.nl/vitamine-e-in-je-huidverzorging/.
  • Morey, B. et al. A review of evidence-based practice in nutrition related complementary therapies: improving the knowledge of dietitians. Cancer Forum, Vol 35 Issue 2, 2011.
  • Optimale Gezondheid, Zo belangrijk is vitamine E + 15 belangrijke bronnen, van https://www.optimalegezondheid.com/vitamine-e-natuurlijke-bronnen/.
  • Pace A, Savarese A, Picardo M, Maresca V, Pacetti U, Del Monte G, Biroccio A, Leonetti C, Jandolo B, Cognetti F, Bove L. Neuroprotective effect of vitamin E supplementation in patients treated with cisplatin chemotherapy. J. Clin. Oncol. 2003 Mar 1;21(5):927-931.
  • Ravo V, Calvanese MG, Di Franco R, Crisci V, Murino P, Manzo R, Morra A, Cammarota F, Muto P. Prevention of cutaneous damages induced by radiotherapy in breast cancer: an institutional experience. Tumori. 2011 Nov-Dec;97(6):732-736.
  • Stichting tegen kanker, Vitamine E, van https://www.kanker.be/voedingssupplementen/vitamine-e.
  • Voedingscentrum, Vitamine E, https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vitamine-e.aspx.

Reageer op het artikel "Vitamine E: belangrijke vitamine voor gezonde lichaamscellen"

Infoteur: Aucourant
Laatste update: 18-04-2019
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!