InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Smaakversterkers (MSG) zijn niet gezond!

Smaakversterkers (MSG) zijn niet gezond!

Smaakversterkers (MSG) komen voor in veel voedingsmiddelen die je in de supermarkt koopt. Maar ze zijn een bedreiging voor onze gezondheid!

Wat zijn smaakversterkers?

Smaakversterkers oftewel MSG (Monosodium glutaminaat) is een stof wat aan veel van onze voedingsmiddelen wordt toegevoegd. Het stofje zorgt ervoor dat het voedsel lekkerder smaakt. Tenminste, dat lijkt zo. In werkelijkheid is het een stof die onze smaakpapillen een reactie ontlokt, door het stofje in de mond te krijgen gaan je smaakpapillen openstaan, waardoor je het eten beter proeft. Monosodium glutaminaat heeft het E-nummer E621 (dit is het bekendste E-nummer, de E-nummers E621 t/m E637 zijn allemaal smaakversterkers) en is ook wel bekend als Vetsin.

Aan welke voedingsmiddelen worden smaakversterkers toegevoegd?

Smaakversterkers worden aan talloze voedingsmiddelen toegevoegd. Onder andere in soepen, sauzen, chips, borrelnootjes, maaltijdmixen, nasi- of bamikruiden, vleeswaren, vlees, kant en klaar maaltijden, pizza's etc. Daarnaast maken de meeste Chinese restaurants overvloedig gebruik van smaakversterkers. De meeste mensen ondervinden geen directe lichamelijke problemen bij het eten van smaakversterkers, maar smaakversterkers worden al als één van de oorzaken van obesitas genoemd. Daarnaast zouden smaakversterkers nog veel meer gezondheidsklachten kunnen veroorzaken.

Gezondheidsproblemen en overgevoeligheid

Naast dat smaakversterkers obesitas zouden veroorzaken is er ook een grote groep mensen die meteen het nadelige effect van smaakversterkers merkt. Deze groep mensen krijgt binnen enkele uren na het eten van smaakversterkers last van diarree en buikkramp. Veel van deze mensen kunnen wel een geringe hoeveelheid smaakversterkers aan, maar wanneer zij bij een Chinees zijn wezen eten, barst de ellende los. Heb je regelmatig last van je darmen, dan is het de moeite waard om te kijken of je hier last van hebt na het eten van voedsel met smaakversterkers. Naast darmklachten kun je ook te maken hebben met hoofdpijn of migraineaanvallen na het eten van smaakversterkers, ook kunnen er rode vlekken rond de mond of uitslag optreden na het eten ervan. Dit zijn de meest voorkomende gezondheidsproblemen.

Hoe vermijd je smaakversterkers

Je vermijdt het eten van smaakversterkers door goed de etiketten van voedingsmiddelen te lezen en alert te zijn op de E-nummers E621 t/m E637. Daarnaast is het belangrijk dat je, wanneer je in een restaurant gaat eten, navraagt of men gebruik maakt van smaakversterkers. Gelukkig wordt het steeds meer duidelijk dat smaakversterkers niet gezond zijn en dat ze eigenlijk ook niet nodig zijn, er bestaan voldoende gezonde smaakmakers om voedsel lekker te laten smaken. Unox laat dit sinds kort zien door de smaakversterkers uit zijn producten te schrappen. Een aantal soepen (in zak), rookworst en de knakworstjes zijn al vrij van smaakversterkers. Ook de kruidenmixen en een aantal soepen van Knorr (Eet Kleur) zijn inmiddels smaakversterkervrij.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.smaakversterkers.eu/

Reageer op het artikel "Smaakversterkers (MSG) zijn niet gezond!"

Reacties

Daniel, 26-08-2014 08:59 #2
@Wino, Ja, er is wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effecten van MSG. De conclusie was dat bij een paar mensen problemen ontstaan, als MSG ingenomen wordt in gigantische hoeveelheden én op een lege maag. Voor alle andere mensen: gewoon gezond.

Wino, 25-07-2013 14:07 #1
Is dit wetenschappelijk bewezen? De zaken worden hier als feiten gepresenteerd, maar ik vraag me af of er onderzoek naar is gedaan.

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 10-08-2008
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Allergieën
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!