InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Waarom is suiker niet zo goed voor onze gezondheid?

Waarom is suiker niet zo goed voor onze gezondheid?

Waarom is suiker niet zo goed voor onze gezondheid? Suiker heeft - zoals we waarschijnlijk al wel allemaal weten - weinig goede eigenschappen. Het geeft energie en warmte, dat 's winters zeker niet te versmaden is, maar is niet goed voor de gezondheid. Dit product kan soms redding brengen bij een te laag suikergehalte in het bloed, zoals bv. bij diabetes. Naar het schijnt is witte suiker niet zo goed voor onze gezondheid, omdat het een dood voedsel is. Een teveel aan suiker kan onze weerstand verminderen, waardoor we meer vatbaar worden voor ziekten... en werkt zwaarlijvigheid in de hand. Wees gerust, er is ondertussen een nieuwe zoetstof ontdekt, die ons zal vrijwaren van die overtollige kilo's. Deze nieuwe zoetstof is een natuurproduct, dus zonder chemicaliën...

Zijn er nog andere soorten suiker?

Er zijn zo'n zes soorten suiker waaronder: witte geraffineerde suiker, bruine suiker, kandijsuiker, rietsuiker, meelsuiker en bloemsuiker De bruine soorten suiker zijn gezonder dan de witte soorten, omdat deze niet zijn geraffineerd De kandijsuiker in een kop warme melk of thee kan 's winters wonderen doen bij verkoudheden. Voor dagelijks gebruik is rietsuiker het meest geschikt.

Waarom is geraffineerde suiker niet zo gezond?

Geraffineerde suiker is niet zo gezond omdat hij te veel bewerkingen heeft ondergaan. Daarom is deze zo wit van kleur, het is een dood voedsel geworden. In plaats van ons lichaam te bevoorraden aan vitaminen breekt witte geraffineerde suiker deze af.

Gebruik daarom liefst gene witte geraffineerde suiker

Heeft ons lichaam wel suiker nodig?

Ons lichaam heeft inderdaad suiker nodig, en is zelfs zeer noodzakelijk voor de vertering van voedsel en om het bloed te bevoorraden Maar omdat er in de meeste fruitsoorten en sommige groenten al natuurlijke suikers zijn aanwezig en in onze voedingsmiddelen suikers zijn verwerkt krijgen we al ruimschoots voldoende suikers binnen Wanneer we dan nog veel suiker gebruiken zou dit wel eens kunnen teveel worden, waardoor we suikerziek zouden kunnen worden. Dus, beter voorkomen dan genezen!

Het is aangeraden om zeker niet te veel suiker te gebruiken

Hoeveel suiker mag men nemen?

Normaliter hebben we al voldoende aan suiker via onze voeding. Bij een onweerstaanbare suikerbehoeften kan men gerust zo'n 20 g r suiker per dag verdragen. Het mag zeker niet meer dan 34 g r. worden Opgepast, wanneer men een abnormale zin heeft in suiker dit kan wijzen op diabetes Maar dit kan ook wijzen op een chromium tekort Raadpleeg dan alleszins een arts!

Minder suiker gebruiken is niet zo moeilijk lees even op de etiketten

Hoe kan men suiker beperken?

Normaal gezien heeft ons lichaam suiker nodig, maar er zijn grenzen een teveel is van niets goed! Men kan wel attent zijn voor deze toevoegingen aan suikers door bijvoorbeeld op de etiketten te lezen hoeveel ten % suiker het product bevat. Zo kunnen we ons dagrantsoen even berekenen. Men kan desnoods ook voedingsmiddelen kopen zonder toegevoegde suikers. Iedereen moet dit voor zichzelf uitmaken.

Veel voedingsmiddelen zijn ook verkrijgbaar zonder suiker

Er is een verscheidenheid aan suikervrije voedingsmiddelen zoals o.a.
  • Confituur
  • Siroop
  • Fruit in blik
  • Koekjes
  • Taart
  • Snoepsoorten
  • Frisdrank
  • Light producten
  • Kauwgom
  • Chocola
  • Yoghurt
  • Fruitsap, e t c.

Verschillende soorten zoetstof

Naast suiker zijn er ook andere soorten zoetstof, bijvoorbeeld:
  • Sorbitol
  • Aspartaam
  • Fructose
  • Manni tol
  • Can de rel

Dat witte suiker een dood voedsel is en slecht is voor onze gezondheid is voldoende geweten

Maar de tijden zijn veranderd. Er werd ondertussen een nieuwe zoete plant ontdekt met name Stevia die al reeds als wonderplant werd betiteld. De Stevia plant werd reeds goedgekeurd ter vervanging van suiker, het is een zoetstof met weinig calorieën Stevia is een gezonde suikervervanger die ons tal van ziektes kan besparen of voorkomen Het is een goed alternatief voor suiker!

Daarom is stevia een goed alternatief voor ons lekkerste dessert!

Eindresultaat

Wanneer men zich niet goed voelt na suikergebruik of begint te zweten, is dat een teken dat men minder suiker zou moeten gebruiken, of zeker niet tussen de maaltijden maar mag wel erna. Wees gerust, het eten van een lekker dessert na de maaltijd kan dan ook absoluut geen kwaad, en daar zal men ook niet ziek van worden, en zeker niet als deze met Stevia is bewerkt!

Aan iedereen nog veel lekkers met minder suiker toegewenst!
© 2008 - 2019 Enza_9o-, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Minder suiker eten voor een betere gezondheidDe laatste tijd blijkt uit steeds meer onderzoek dat suiker helemaal niet zo goed is voor het menselijk lichaam. En het…
Inspanningsfysiologie; wat is een calorie?Vaak staat achter op het etiket van voedingsmiddelen hoeveel calorieën er in dat product zitten. We weten dat als we mee…
Stevia, de gezonde suiker zonder calorieënU kan het misschien niet geloven maar behalve het feit dat stevia nog zoeter dan zoet is, is het ook geschikt voor diabe…
Geraffineerde suiker is slecht voor het hartGeraffineerde suiker is slecht voor het hartSteeds meer onderzoek wijst uit dat vetten niet de grootste bedreiging op onze gezondheid vormen maar dat het grootste g…
BMI uitrekenen: Body Mass Index en Quetelet index berekenenOm te bepalen wat je ideale lichaamsgewicht is, kun je gebruik maken van de Body Mass Index of BMI berekening. Met een e…

Reageer op het artikel "Waarom is suiker niet zo goed voor onze gezondheid?"

Reacties

Enza_9o- (infoteur), 08-08-2017 15:44 #10
Normaal gezien is de stevia plant een wondermiddel uit de natuur! Om even een simpel voorbeeld te geven: wanneer je bijvoorbeeld zelf wil pudding maken, kan je met één klontje stevia zelfs vijf à zes kommetjes vullen. Desnoods kan je daar naar eigen zin nog wat fruit of zelfs chocoladekorrels aan toevoegen volgens eigen keuze. Geniet dus gerust dagelijks van dit wonder uit de natuur. Smakelijk!

Met vriendelijke groet,
Enza_9o-.

Rudy, 09-05-2015 22:40 #9
Albert Heijn 1,5 liter half volle melk drink ik per dag. Op de verpakking staat dat per 100 ml het bevat 4,5 gram suiker.
Indien suiker een dichtheid heeft van 1,6 gram per kubieke centimeter, kom tot een volume van 36 kubieke centimeter
suiker in dit pak van 1,5 liter melk. Een kubus van 3 centimeter heeft een volume van 27 kubieke centimeter. Ik denk,
dat ik voortaan de melk ga mengen met drinkwater, alvorens het te gaan consumeren! Reactie infoteur, 11-05-2015
Hallo Rudy,

Melk bevat van natura inderdaad een kleine hoeveelheid aan melksuiker, ongeveer 5 % zoals er ook van natura vruchtensuiker zit in fruit. Het is geen toegevoegde suiker. Een ander woord voor melksuiker is lactose. In tegenstelling tot andere gesuikerde dranken, zoals frisdranken, brengen gesuikerde melkdranken -behalve suiker- ook nog essentiële voedingsstoffen aan zoals: eiwitten, vitaminen, mineralen en calcium. Wees gerust dit zijn natuurlijke suikers en deze kunnen geen kwaad.
Groetjes,
Enza_9o-.

Wilma, 01-11-2013 11:24 #8
Huh, 20gr suiker tot uiterlijk 34gr? Veel mensen hebben darmproblemen. Oorzaak kan zijn dat er een candida aanwezig is in de darm. Dit hardnekkige schimmeltje verstoort je darmfunctie en zo je weerstand. Candida word gevoed (in leven gehouden) door suiker.
Vele natuurlijke voedingsmiddelen bevatten al suikers. Hier heeft het lichaam voldoende aan. Het lichaam zet sowieso alles om in glucose om in het bloed opgenomen te worden.
Suiker mag op z'n tijd best een traktatie zijn, maar is NIET gezond! Reactie infoteur, 02-11-2013
Hallo Wilma,

Bedankt voor die mooie reactie! Het is fijn te weten dat mijn artikel wordt gelezen. Het is waar wat je schrijft, suiker is absoluut niet gezond, en zeker niet te veel, wat zeker is af te raden bij mensen met darmproblemen. Soms kan suiker toch wel even grootnodig zijn, vooral bij diabetes patiënten. Maar voor de rest is er overal genoeg suiker in, ook in natuurlijke voedingsmiddelen. We zullen de suiker maar beter beperken om gezond te kunnen blijven!

Groetjes,
Enza_9o-.

Annie, 28-05-2013 11:25 #7
Ik heb 10 jaar suikerziekte gehad en vorig jaar een maagverkleining gehad, maar de diabetes is over maar suiker smaakt mij niet maar mijn lichaam vraagt er soms wel om. maar vraag mij af hoe dit kan? Reactie infoteur, 28-05-2013
Hallo Annie,

Het is aangenaam te horen dat u zo goed bent genezen van diabetes, probeer dit zo maar te houden, u bent immers goed bezig. Dat suiker niet gezond is, dat heeft u zeker al gelezen. Maar dat wil niet zeggen dat suiker helemaal is verboden. Bij diabetes kan men soms ook een te laag suikergehalten in het bloed hebben. Zo kan men zin krijgen in suiker, dat is een normale reactie. Wel beste meid, neem dan gerust een klontje suiker of een ander snoepje, niet meer dan nodig, dan kan dit voor u geen kwaad, omdat uw lichaam dit vroeg. Nadien doet u het weer verder zonder suiker! Bij ongerustheid kunt u ook uw huisarts raadplegen! Ik wens u nog véél geluk in een goede gezondheid!

Groetjes,
Enza_9o-.

Iemandje, 18-12-2012 22:50 #6
Hallo,

Ik ben een beweeglijke (druk), sportieve tiener. Ik ben 16,5 jaar, een meisje, en weeg ongeveer 56/57 kilo. Ik fiets elke dag 2 uur, en dans en vlieg het hele huis rond. Ik dacht altijd dat ik gezond at. Ik eet bijna altijd Hollandse groente als maaltijd, een stuk fruit per dag (oké, da's te weinig), ik drink altijd water, of soms melk, 5 à 6 bruine/volkoren boterhammen per dag, wel met zoet beleg. Maar ik eet wel veel suiker. Meestal eet ik in de periode van school 3 flinke koeken, en dan bij thuiskomst en 's avonds nog een. Ik eet bijna geen chips enzo, hou ook niet echt van patat. Maar ik kan wel freetbuien hebben, dat ik gerust een chocoladereep van 150 gram naar binnen werk. Of nog meer… Of op donderdag, als ik een lange dag heb, koop ik gerust 2 marsen extra. Moet ik me dan zorgen maken over mijn gezondheid, met name de hoeveelheid suiker die ik eet? Ik ben superslank, maar is het dan toch slecht? En is het waar dat je van suiker, en E-stoffen die vaak in chocolade en koekjes zitten, kanker kan krijgen?

Groetjes,
Iemandje Reactie infoteur, 19-12-2012
Hallo Iemandje,

Eet niet teveel siuker, want dat is niet gezond! Suiker neemt vitaminen weg om te kunnen verteren, omdat het een dood voedsel is. Daarvan komen dan al die vreetbuien, omdat dit de honger vergroot, want uw lichaam heeft die verloren vitaminen groot nodig. Teveel suiker kan ook zwaarlijvigheid in de hand werken, dit is bij u nog niet het geval, omdat u aan sport doet en veel in beweging bent. Eet voldoende gezond voedsel, meer fruit en groenten, brood, vlees of vis en minder suiker. Dit zal uw gezondheid ten goede komen. Succes!

Groetjes,
Enza_9o-.

Kees, 02-08-2012 06:48 #5
‘s Winters meer zoetigheid nodig om warm te blijven? Waar haal je dat vandaan? Bij diabetes heb je geen te lage maar juist een te hoge bloedsuiker… Bruine suikersoorten worden gekleurd met melasse en zijn geen haar gezonder dan witte. Geldt ook voor rietsuiker, die moleculair niets verschilt met bietsuiker. Waarom is rietsuiker dan geschikter? Alleen ongeraffineerde suiker (soms oerzoet genoemd) bevat nog natuurlijke mineralen maar het marktaandeel daarvan is zo goed als te verwaarlozen. Tenslotte krijg je geen diabetes door suiker te consumeren en is abnormale zin in suiker ook al geen aanwijzing voor diabetes. Ik vind het geen matig maar een slecht stuk omdat het bol staat van de onwaarheden.

Sylvia, 03-01-2012 20:47 #4
De zoetstoffen die jullie noemen zijn waardeloos. Slecht voor de gezondheid. Zo ook de zg suikervrije produkten. Een dessert kan wel degelijk kwaad. Mensen zouden veel meer koolhydraatarm moeten eten. (Geraffineerde) suiker heeft niemand nodig! We kunnen onze koolhydraten (voldoende) uit fruit en groenten halen. Reactie infoteur, 03-01-2012
Hallo Sylvia,

Het is fijn te kunnen lezen dat jij mijn artikel goed heb begrepen. Een mens heeft inderdaad geen toegevoegde suikers nodig. Want witte geraffineerde suiker is een dood voedsel, dat nog vitamines nodig heeft om te verteren. Wij kunnen zeker en vast onze nodige suikers halen uit groenten en fruit. Goed gezien!

Groetjes,
Enza_90-.

Bertus van der Meulen, 13-12-2011 05:48 #3
Volgens mij staat er toch duidelijk dat omdat de suiker vele bewerkingen heeft ondergaan, alles wat gezond is er uit is gehaald, en lees jij het als dat het niet goed is voor je gezondheid, wat er dus niet staat. Ik denk dat het er zo neer had moeten gezet dat het wat begrijpelijker overkomt. Reactie infoteur, 13-12-2011
Hallo Bertus van der Meulen,

Er staat inderdaad dat suiker, door de vele bewerkingen, alles wat gezond is eruit is gehaald. Dat wil zeggen: dat witte geraffineerde suiker zeker niet kan gezond zijn! Omdat suiker hierdoor geen vitaminen meer bevat, is het een dood voedsel geworden, dat om te kunnen verteren nog vitaminen wegneemt inplaats van er bij te geven. Terwijl er in fruit en in sommige groenten ook suiker zit, wat wel gezond is, omdat dit natuurlijke suikers zijn, heeft men geen witte suiker nodig!

Groetjes,
Enza_90-.

Enza_9o- (infoteur), 06-01-2010 13:53 #2
Hallo Marge,
Waarom deze kritische reactie? Naar mijn mening heb ik alles wat suiker betreft goed uitgelegd. Dit was de bedoeling voor mensen die dit nog niet wisten. Als jij dit al allemaal wist, waarom lees je dan nog dit artikel?
Sorry, maar voor mij en nog vele anderen is het goed!
Enza_90-.

Marge, 04-01-2010 15:45 #1
Wat een matig artikel zeg… Hoezo 'Weten we allemaal dat suiker zeker goede eigenschappen heeft?'. Nogal richtinggevende inleiding. Niet bepaald neutraal, behoorlijk pro-suiker. Suiker zit in bijna alles. Toegevoegde suikers zijn schadelijk en onnodig. Koolhydraten (zoals in groente of granen) zetten zelf al om tot suiker. Suiker is echt NIET nodig voor een lichaam.
Hoezo 'Naar het schijnt is witte suiker niet goed voor de gezondheid'? Niet 'schijnt, maar wetenschappelijk bewezen. En wat doet dat lijstje Kunstmatige zoetstoffen daar? Is het slecht, goed, waarom deze opsomming? Lijkt wel een werkstuk.

Infoteur: Enza_9o-
Laatste update: 20-11-2018
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 10
Medische informatie…
Schrijf mee!