InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De bekendste B vitaminen

De bekendste B vitaminen

Vitaminen zijn voor velen het symbool voor gezonde voeding. De vitaminen van de B-groep treden op als biologische katalysator (co-enzymen) in de koolhydraat, eiwit en vetstofwisseling, ofwel de energie en opbouw stofwisseling.

Vitamine B

Vitamine B1

Vitamine B1 is een echte vitamine voor de hersens. Vitamine B1 is nodig voor een optimaal concentratievermogen. De beste bronnen voor vitamine B1 zijn volkorenprodukten, varkensvlees, peulvruchten, aardappelen, lever en biergist. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine B1 voor volwassen bedraagt 1,3 mg per dag.

Vitamine B2

Vitamine B2 is nodig voor de stofwisseling. Vitamine B2 speelt een rol bij zowel de vet-, koolhydraat-, als vetstofwisseling. Ook is vitamine B2 belangrijk voor het gezichtsvermogen. Vitamine B2 draagt ook bij aan een gezonde huid en is nodig voor de groei. Goede bronnen voor vitamine B2 zijn melk en melkprodukten, evenals vlees, vis volkorenprodukten en groenten. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine B2 voor volwassen bedraagt 1,6 mg per dag.

Vitamine B3

Vitamine B3 wordt ook vaak aangeduid als Niacine of Nicotinezuur. Vitamine B3 is een belangrijke vitamine voor de stofwisseling. Vitamine B3 is nodig voor het goed functioneren van het zenuwstelsel. Ook draagt vitamine B3 bij aan een gezonde huid. Vitamine B3 komt voor in tal van plantaardige en dierlijke levensmiddelen zoals vlees, vis, eieren, melk, kaas, volkorenprodukten, peulvruchten en groente. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine B3 voor volwassenen bedraagt 17 mg per dag.

Vitamine B5

Vitamine B5 wordt ook vaak aangeduid als panthotheenzuur. Vitamine B5 is een zogenaamd co-enzym A en heeft een sleutelrol bij de stofwisseling van voedigsmiddelen. Vitamine B5 komt in nagenoeg alle voedingsmiddelen voor. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine B5 voor volwassenen bedraagt 6 mg per dag.

Vitamine B6

Vitamine B6 is de belangrijkste vitamine voor de eiwitstofwisseling. Vitamine B6 is betrokken bij alle stadia van de proteine-aminozuur stofwisseling en is dus van groot belang voor de spiergroei. Vitamine B6 krijgt men binnen via vlees, vis, melk, kaas, volkorenprodukten en orgaanvlees. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine B6 voor volwassenen bedraagt 1,7 mg per dag.

Vitamine B8

Vitamine B8 wordt vaak Biotine genoemd, vroeger werd deze vitamine, vitamine H genoemd (vitamine Huid). Vitamine B8 beinvloed de opbouw van koolhydraten en vetten. En is belangrijk voor een gezonde huid. Belangrijke bronnen zijn lever, eierdooiers, sojabonen, noten, havervlokken en melk. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine B8 voor volwassenen bedraagt 100 microgram per dag

Vitamine B11

Vitamine B11 wordt meestal Folinezuur genoemd. Vitamine B11 heeft een sleutelrol bij de vorming van bloed en nieuwe cellen.
Vitamine B11 komt voor in groenten, lever, vlees, volkorenprodukten en sojabonen. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine B11 voor volwassenen bedraagt 6 mg per dag.

Vitamine B12

Vitamine B12 is belangrijk voor de vorming van bloed. Vitamine B12 komt vrijwel alleen in dierlijke voeding voor. Goede bronnen van vitamine B12 zijn vlees, lever, eieren, melk en melkprodukten. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine B12 voor volwassenen bedraagt 3 microgram per dag.
© 2009 - 2018 P1234, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vitamines en hun werkingVitamines als Vitamine C en vitamine B zijn erg belangrijk voor onze gezondheid. Ook gebruiken bodybuilders stoffen zoal…
Welke vitaminen zitten in welke voedingsmiddelen?Voldoende vitaminen in je lichaam binnenkrijgen is van levensbelang. Je krijgt ze binnen door gezond en gevarieerd te et…
Solgar: vitamine B-complex van SolgarSolgar: vitamine B-complex van SolgarVitamine B complex kent talloze functies voor het lichaam. Zo is het betrokken bij de stofwisseling van elke lichaamscel…
Vitamines op een rij: waarvoor hebben we ze nodigVitamines op een rij: waarvoor hebben we ze nodigVitamines zijn microvoedingsstoffen die onmisbaar zijn voor een goede gezondheid. “Vita” betekent letterlijk “leven”. Vi…
Vitamines, wat doen ze voor je en waar zitten ze inVitamines, wat doen ze voor je en waar zitten ze inDat vitamines goed voor je zijn, weet eigenlijk iedereen wel. Maar waarom zijn ze eigenlijk zo goed?

Reageer op het artikel "De bekendste B vitaminen"

Reacties

D. Jansen, 04-06-2013 15:13 #2
Ben 1 jaar 3 keer geopereerd.eerst nieuwe heup nog een nieuwe knie en kijkoperatie knie. kan er niet boven op komen. heel veel pijstillende injectie's gehad. nu zere handen. wat voor vitamine kan ik hier voor nemen om er weer boven op te klimmen?

Jchorst, 28-04-2009 16:08 #1
Volgens een bloedonderzoek zou ik teveel vitamine b in mijn bloed hebben is dit schadelijk? Reactie infoteur, 29-04-2009
Beste Jchorst,

In de eerste plaats mocht het hoge gehalte B-vitamine schadelijk zijn dan zou u daar over zijn geinfomeerd naar aanleiding van het bloedonderzoek.
Weet u ook welke B-vitamine het betreft?
Heeft u last van zwetende, brandende en tintelende handen en voeten?

Infoteur: P1234
Gepubliceerd: 13-02-2009
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!