InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Tips bij huidproblemen: welke voeding is goed voor je huid?

Tips bij huidproblemen: welke voeding is goed voor je huid?

Tips bij huidproblemen: welke voeding is goed voor je huid? Problemen met je huid kunnen voor heelwat irritatie zorgen in je dagelijks leven. Het is niet aangenaam om steeds een droge, schilferige huid te hebben of kloven in je mondhoeken. Ook moeilijk genezende wondjes en acne zijn voor tal van mensen een regelmatig terugkomende zorg. Meestal gaan die huidprobleempjes terug naar tekorten in onze voeding, zoals een ijzertekort of een vitaminentekort. Als je voor de juiste voedingsmiddelen kiest, dan kan je je tekorten in een mum van tijd weer aanzuiveren. Ook kan je je lichaam extra ondersteunen door middel van voedingssupplementen met ijzer, zink, vitamine B en vitamine C. Wat kan je het beste eten om je huid in een goede toestand te houden en de kans op huidproblemen te verkleinen?

Huid en voeding

Gezonde voeding is van levensbelang om je fit te voelen, maar ook om er goed uit te zien. Als je vaak groenten en fruit eet en vetten vermijdt dan zal dat te merken zijn aan je huid. Een huid met een mooie, frisse teint is aantrekkelijker en ook goed voor je zelfvertrouwen. Daarentegen kunnen huidproblemen een teken zijn dat je voedingspatroon niet optimaal is, en dat je allicht niet voldoende vitaminen en mineralen opneemt. Daarom is het interessant om weten welke voedingsmiddelen de nodige vitaminen en mineralen bevatten om je huid er goed te laten uitzien.

Droge en schilferige huid

Een tekort aan vitamine A kan een droge, schilferige huid doen ontstaan. Vitamine A komt onder meer voor in producten zoals vis, eidooier en melkproducten. Een rode, schilferige huid rond ogen, oren en neus wijst eerder op een gebrek aan vitamine B2. Vitamine B2 kan je vinden in melkproducten, vlees, gist en tarwekiemen.

Moeilijk genezende wondjes

Bij wondgenezing spelen voedingselementen zoals zink en vitamine C een grote rol. Een zinktekort komt regelmatig terug bij mensen die weinig eiwitten van dierlijke oorsprong in hun voeding opnemen. De oplossing voor dit probleem is om voldoende rood vlees en schaal- en schelpdieren te eten. Ook eieren, volkorenproducten en peulvruchten mag je niet vergeten om in je voeding op te nemen. Ook het nemen van zinksupplementen zijn een mogelijkheid om snel je niveau's aan te vullen.

Kloven in de mondhoeken

Ontstoken en gescheurde mondhoeken met kloofjes kunnen wijzen op een tekort aan vitaminen uit de B-groep, meer bepaald B2 en B11. Vitamine B2 is te vinden in melk en melkproducten, vlees, eieren, tarwekiemen en gist. B11 vind je vooral in groene bladgroenten, fruit, peulvruchten en volkorenproducten.

Huidrimpels

Vrije radicalen

Rimpels kunnen veroorzaakt worden door het ontstaan van vrije radicalen in onze huid. Vrije radicalen worden onder meer gestimuleerd door sigarettenrook, uitlaatgassen en de ultraviolette straling van het zonlicht. Het gaat om agressieve deeltjes die de cellen beschadigen en zorgen voor huidveroudering.

Antioxidanten

Je kan vrije radicalen echter neutraliseren door voldoende antioxidanten in je voeding op te nemen. Antioxidanten zijn bijvoorbeeld vitamine C, vitamine E en carotenoïden en flavoneïden. Vitamine C vind je vooral in fruit en groenten, terwijl je vitamine E vindt in plantaardige olie, brood, graanproducten, noten en groenten als broccoli en spruiten. Carotenoïden vind je onder meer in bladgroenten en tomaten. Flavoneoïden zijn te vinden in uien, appelen, thee en rode wijn.

Felrode wangen

Als je felrode wangen hebt, waarbij de bloedvaatjes erg zichtbaar zijn geworden, dan gaat het waarschijnlijk om couperose of rosacea. Dat betekent dat de bloedvaatjes onder invloed van bepaalde prikkels te fel gaan uitzetten. Die prikkels kunnen veroorzaakt worden door bepaalde voedingsmiddelen zoals alcohol en sterk gekruid voedsel. Deze middelen dien je dan ook te vermijden als je hier veel last van hebt.

Acne

Chocolade

Over de mogelijke invloed van voeding op het ontstaan van acne bestaat nog altijd heel wat discussie. Tussen het beginstadium van acne, het stadium van de zogenaamde meeëters, en het latere stadium van acne kunnen meerdere weken verlopen. Als je vandaag een stuk chocolade eet, heb je daarom morgen nog geen acne.

Verband met voedsel

Het is nog niet bewezen of er een verband bestaat tussen chocolade of vetrijk voedsel en acne. Maar als je erin slaagt om een verband te leggen tussen het eten van bepaald voedsel en het ontstaan van acne enige tijd later, dan kan je eens proberen om die voedingsmiddelen te vermijden.

Doffe en bleke huid

Een doffe, bleke huid kan wijzen op een ijzertekort. IJzer verliezen we via zweet, urine en bloedverlies. IJzertekort kan veroorzaakt worden door bepaalde aandoeningen en ziekten waarbij veel bloed verloren wordt of bij diëten waarbij vooral voedsel van dierlijke oorsprong geweerd wordt. Ook vitamine C kan een rol spelen, vermits het de opname van ijzer bevordert. Zorg ervoor dat je je ijzer aanvult met voedingsmiddelen als vlees, vis, gevogelte, pompoen, spinazie, broccoli, bloemkool, tomaten en citrusvruchten. Vitamine C vind je vooral in citrusvruchten, kiwi, bessen en diverse koolsoorten.

Supplementen voor de huid

Naast een evenwichtige voeding kan je aanvullend ook voedingssupplementen nemen om je huid een extra steuntje te geven. Hierdoor zal de kans op bovenvermelde huidproblemen verkleinen en zal je huid er ook beter gaan uitzien. Enkele voorbeelden van supplementen die goed zijn voor de huid zijn ijzer, vitamine B, vitamine C en zink.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vette huid: oorzaken, behandeling & tips bij vettige huidVette huid: oorzaken, behandeling & tips bij vettige huidEen vette huid kan erg onaangenaam zijn, vooral omdat dit huidprobleem het opvallendst is in het gezicht. Voorhoofd, neu…
Hardlopen met een ijzertekort. Hoe, wat, tips en adviesOok hardlopers kunnen te maken krijgen met een ijzergebrek. Een ijzertekort heeft directe invloed op de prestaties en he…
Voeding(ssupplementen) en homeopathie tegen jeugdpuistjesVoeding(ssupplementen) en homeopathie tegen jeugdpuistjesMen spreekt van jeugdpuistjes (acne) wanneer er sprake is van ontsteking van de haarzakjes op de huid bij overproductie…
Een stralende huid door de juiste voedingEen stralende huid door de juiste voedingDe huid is het grootste orgaan van ons lichaam. Door veroudering, stress en vrijstelling aan de zon, zal de huid van uw…
Voeding, de sleutel tot een mooie huid?Voeding, de sleutel tot een mooie huid?“Je bent wat je eet!” Is een bekende uitspraak. De huid is de spiegel van onze gezondheid. Slechte voeding kan resultere…
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondheidsnet.nl/huid/top-8-voeding-voor-een-mooie-huid.
  • http://www.goedgevoel.be/gg/nl/310/Huidverzorging/article/detail/1275819/2011/06/08/10-manieren-om-jezelf-mooi-te-eten.dhtml (geraadpleegd op 19/05/2016).

Reageer op het artikel "Tips bij huidproblemen: welke voeding is goed voor je huid?"

Reactie

Bobdebouwer, 20-11-2012 05:43 #1
In het stukje acne staat chocolade vet gedrukt terwijl er juist wordt gemeld dat er geen direct verband bestaat. Lijkt me wat krom. Reactie infoteur, 20-11-2012
Beste,

Bedankt voor het lezen van het artikel en uw reactie.
Het al dan niet vet drukken van een woord is een louter formele overweging van de schrijver, waarbij hij het belang van dat woord inschat in het kader van de alinea. Om die reden hoeft het vet drukken van het woord "chocolade" niet noodzakelijk een bevestigend antwoord in te houden op de vraag wat acné kan veroorzaken.
Ik denk dat de nuance van de rol van chocolade voor acné voldoende duidelijk gemaakt is. In de alinea met als header "Acné" neemt chocolade een belangrijke plaats in, en daarom staat het vet gedrukt.

Met vriendelijke groet,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 09-04-2018
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Voedingstips
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!