InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Wat zijn de meest gezonde groenten? Van broccoli en artisjok

Wat zijn de meest gezonde groenten? Van broccoli en artisjok

Wat zijn de meest gezonde groenten? Van broccoli en artisjok Als je op je lijn wilt letten en tegelijkertijd gezond wilt eten, dan zijn er vele mogelijkheden. Sommige mensen stellen hun hoop op voedingssupplementen om gezond te blijven of geneesmiddelen om de cholesterol te verlagen. Toch is dit geen vereiste, want de meeste groenten hebben alle troeven in handen om je lichaam gezond te maken. Moeder natuur heeft ervoor gezorgd dat groenten vitaminen en andere stoffen bevatten die bescherming kunnen bieden tegen ziektes. Broccoli, artisjok, wortelen en vele andere groenten bevatten zoveel positieve voedingsstoffen dat ze deel zouden moeten uitmaken van ieders voedingspatroon, en dit op heel regelmatige basis. Wat zijn zoal de meest gezonde groenten uit onze keuken?

Gezonde groenten: broccoli

Vitaminen A, B, C, E en K

Broccoli wordt beschouwd als de gezondste van alle groenten. Broccoli bevat onder meer de vitaminen A, B, C, E en K. Bovendien bevat het calcium, magnesium, zink, ijzer en koper. Maar de belangrijkste troef van deze groente is waarschijnlijk de aanwezigheid van sulfarofaan, een chemische stof die maagzweren en hartproblemen tegengaat.

Botontkalking

Ook vertraagt sulfarofaan de celbeschadiging in het lichaam, waardoor ouderdomsziekten als botontkalking en verstopte slagaders worden tegengegaan. Verder helpt deze groente ook om astma en andere aandoeningen van de luchtwegen te voorkomen. Tenslotte is broccoli ook het meest vezelrijke voedingsproduct, waardoor het een positieve werking heeft op spijsvertering en stoelgang.

Spinazie

Kracht

Sinds mensenheugenis heeft spinazie een positieve bijklank als het aankomt op kracht en gezondheid. Denk maar aan het tekenfilmfiguurtje Popeye die sterker werd telkens hij een blik spinazie opentrok. Spinazie bevat een hele hoop vitamines, zoals vitamine A, B, C en D. Bovendien bevat het foliumzuur, betacaroteen, ijzer, magnesium en calcium.

Immuunsysteem

Dat zorgt ervoor dat spinazie helpt om de botten te versterken, het immuunsysteem sterker maakt, en de bloeddruk stabiel houdt. Daarbij beschermt spinazie tegen kanker en gaat het hoornvliesdegeneratie tegen. Doordat spinazie weinig calorieën bevat, heeft het ook zijn voordelen voor de lijn.

Tomaten

Tal van vitaminen

De tomaat werd door de Spaanse ontdekkingsreizigers uit Zuid-Amerika mee naar Europa gebracht, waar het een van de populairste groenten werd. De kwaliteiten van de tomaat zijn te vinden in de aanwezigheid van talrijke vitaminen: vitamine A, B en C. Ook stoffen als kalium, fosfor en magnesium vind je in de tomaat.

Lycopeen

De grootste troef van de tomaat is wellicht het bestanddeel lycopeen: een plantenkleurstof die zorgt voor de rode kleur van de tomaat en het lichaam beschermt tegen de schadelijke invloed van stikstofdioxiden, die onder meer voortgebracht worden door uitlaatgassen. Stikstofdioxiden kunnen longkanker veroorzaken.

Wortelen

De grootste troef van wortelen is dat ze betacaroteen bevatten, de stof die zorgt voor de oranje kleur. Hoe donkerder de wortel, hoe meer betacaroteen ze bevat. Deze stof wordt in het lichaam omgezet in vitamine A, die goed is voor de huid en voor de ogen.
Vitamine A zorgt er onder meer voor dat je ogen zich aanpassen aan de duisternis. Als je bijvoorbeeld last hebt van nachtblindheid, dan kan dit te maken hebben met een tekort aan vitamine A. Wortelen eten is dus de boodschap.

Rode kool

Al eeuwenlang worden kolen gegeten omwille van de geneeskundige krachten van deze groenten, niet zozeer omwille van haar culinaire kwaliteiten. Nochtans kan rode kool - mits een juiste bereiding - een pittige, zoete smaak hebben. Rode kool zit vol goede kwaliteiten voor de gezondheid: vitaminen A, B en C. Bovendien bezit rode kool veel magnesium, kalk, kalium en zwavel. Rode kool heeft positieve effecten op de bloedsomloop, de darmwerking en heeft een versterkende werking op de beenderen. Verder helpt deze groente ook tegen eczeem en krijg je er een gezonde gelaatskleur van.

Ui

De antibiotische werking van deze groente is al eeuwen gekend. Al in de tijd van het oude Egypte gebruikte men de ui in de keuken. Een ui bevat veel quercetine, een van de krachtigste natuurlijke plantaardige antioxidanten. Uien bevatten veel vitamine B en C en ook calcium, fosfor en kalium. Deze groente beschermt tegen infecties en tegen hart-en vaatziekten. De scherpe smaak en de geur zijn afkomstig van de etherische olie, allicine, waardoor je ook tranende ogen krijgt. Om dit te vermijden, gebruik je best een scherp mes dat je bij het snijden regelmatig met water laat overlopen.

Artisjok

Een van de troeven van de artisjok is dat ze vezels bevat die zorgen voor een goede darmtransit. Ook zorgt de artisjok voor een goede opname van mineralen in het lichaam. De extracten van de bladeren kunnen gebruikt worden om geelzucht, anemie en arteriosclerose tegen te gaan. Volgens sommigen zou de artisjok ook de seksuele appetijt stimuleren, maar daarvoor bestaan geen wetenschappelijke bewijzen. Waar je wel op moet letten, is dat alleen de vlezige onderkant van de knop en de onderste blaadjes eetbaar zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe gezond is tarwegras?Hoe gezond is tarwegras?Als gevolg van onze toenemende aandacht voor alles wat met een gezonde voeding te maken heeft, zijn we voortdurend op zo…
Gezonde voeding in de winter: tips om infecties te voorkomenGezonde voeding in de winter: tips om infecties te voorkomenGezonde voeding is in de winter nòg belangrijker dan in andere seizoenen. 's Winters is je lichaam meer vatbaar voor zie…
Groenten en fruit tijdens het winterseizoenGroenten en fruit tijdens het winterseizoenIn de winter is niemand geneigd om de 400g groenten te eten die aanbevolen worden door de World Health Organisation. Maa…
Gezond en snel eten met eenpansreceptenGezond en snel eten met eenpansreceptenNiet iedereen is een even goede kok of neemt de tijd om uitgebreid te kokkerellen, zeker niet na een drukke werkdag binn…
Bronnen en referenties
  • http://www.basic-fit.be/fitness-blog/gezond-eten-welke-groenten-en-fruit-doen-je-lichaam-goed/ (geraadpleegd op 07/08/2015).

Reageer op het artikel "Wat zijn de meest gezonde groenten? Van broccoli en artisjok"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 12-04-2018
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Voedingstips
Medische informatie…
Schrijf mee!