InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Smoothies: wat zijn de voordelen en nadelen van smoothies?

Smoothies: wat zijn de voordelen en nadelen van smoothies?

Smoothies: wat zijn de voordelen en nadelen van smoothies? Smoothies zijn drankjes vol met kleine stukjes fruit en andere ingrediënten zoals bijvoorbeeld melk, honing en groenten. Smoothies geven je snel veel energie en zijn goed voor je gezondheid. Het is een goeie oplossing voor wie niet zo tuk is op fruit en groenten, maar toch de nodige vitaminen wil opnemen. Vruchten een groenten mixen in een blender of smoothiemaker is dan een geschikte oplossing. Smoothies kunnen een goede aanvulling zijn voor je normale voedingsgewoonten, maar hebben ook enkele minpunten. Wat zijn de voordelen en nadelen van smoothies?

Wat is een smoothie?

Een smoothie is een drankje dat klaargemaakt wordt door verschillende bestanddelen te mengen in een blender, mixer of zogenaamde smoothie maker. Deze bestanddelen kunnen bijvoorbeeld stukjes fruit, groenten, ijsblokjes, melk en suiker zijn. Aan de hand van je persoonlijke voorkeuren qua smaak kan je room, honing, of andere ingrediënten toevoegen. Door alle ingrediënten te mixen ontstaat er een egale, vloeibare substantie zonder stukjes, vandaar de naam "smoothie" (Engels voor glad, vlot, effen). Een smoothie is non-alcoholisch en vormt een gezonde manier om in één glas zoveel mogelijk vitaminen op te nemen, waardoor je snel energie krijgt.

Smoothies voordelen

Vitaminen

Smoothies kunnen een goeie aanvulling zijn van onze normale voeding. De vitaminen die in deze drankjes zitten zorgen voor een positief effect op de gezondheid. Mensen die meer fruit en groenten eten zijn over het algemeen gezonder dan mensen die weinig groenten en fruit eten. Over het algemeen eet de westerling te zoet, te zout en te vet.

Groenten en fruit

Bovendien eet de westerling te weinig fruit en groenten. De aanbevolen hoeveelheid fruit bedraagt ongeveer twee à drie stuks per dag. Wat groenten betreft, ligt de doelstelling rond de 300 gram groenten per dag. Slechts heel weinig mensen voldoen aan die vereisten en zoeken hun heil in de smoothies. Meestal kiezen ze voor potjes geconcentreerde en gepureerde vruchten. Als je niet graag fruit en groenten eet, dan kunnen smoothies de oplossing voor je zijn.

Vezels

Bij het blenden van een smoothie gaan er in principe geen bestanddelen verloren. Dus ook vezels blijven aanwezig in het eindresultaat van het gewenste drankje. Vezels zijn gezond voor de spijsvertering en kunnen problemen als verstopping of een opgeblazen gevoel in de buik tegengaan.

Smoothies nadelen

Verzadigingsgevoel

Bovendien geeft het drinken van smoothies een veel beperkter verzadigingsgevoel dan het eten van een echt stuk fruit. Als je bijvoorbeeld een appel eet, dan heeft je lichaam een groter gevoel van verzadiging dan wanneer je een potje smoothies drinkt. Daarom kan het zijn dat je toch weer naar tussendoortjes grijpt om dat gevoel van verzadiging te bereiken.

Suiker

Het suikergehalte van de gebruikte vruchten kan relatief hoog liggen. Daarom kan het nuttig zijn om de smoothie aan te lengen met wat water. Een andere optie is om het hoge suikergehalte te compenseren door extra groenten, zaden of noten in de smoothie te verwerken. Hierdoor wordt de suiker trager opgenomen.

Tanden

Het hoge suikergehalte kan de tanden aantasten. Ook het zuurgehalte van de smoothies kan schadelijk zijn voor het tandemail. Daarom is het aangeraden om na het drinken van een smoothie niet meteen je tanden te poetsen, maar daar even mee te wachten. Dan is je tandglazuur immers het kwetsbaarst. Het best spoel je je mond even na met een glas water.

Smoothiemaker kopen

Wil je zelf aan de slag gaan met het maken van smoothies dan kan je ervoor kiezen om een smoothiemaker te kopen. Deze toestellen maken het gemakkelijk om snel en praktisch verschillende vruchten te blenden en geven dan ook het mooiste eindresultaat. In sommige smoothiemakers kan je ook ijs en yoghurt blenden. Online heb je een ruime keuze aan smoothiemakers, waarbij de prijs verschilt naargelang de kwaliteit, het design en de opties. Een smoothiemaker met de basisopties heb je al voor een prijs van een twintigtal euro, terwijl de prijs van de 'fine fleur' van de smoothiemakers kan oplopen tot 50 euro en meer. Wil je het neusje van de zalm onder de blenders dan zal je meer dan 1000 euro moeten neertellen. De Blendtec Professional 800 - Power Blender kan al in je keuken pronken voor het bescheiden bedrag van 1600 euro (prijzen 2018).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Smoothies maken met zomerfruit, heerlijke smoothiereceptenSmoothies maken met zomerfruit, heerlijke smoothiereceptenSmoothies zijn heerlijke verkoelende drankjes op basis van gepureerd fruit die boordevol vitaminen zitten. Ze zijn dan o…
De voordelen van een smoothieDe voordelen van een smoothieSmoothie... Een hemels zacht woord voor een godendrank. Het rolt over de tong, zoals de heerlijke smaken van vers fruit…
Zelf smoothies makenZelf smoothies makenJe kunt zelf de lekkerste smoothies maken, met vers fruit, ijs, koffie of andere ingrediënten. Het enige dat je nodig he…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Smoothie_(drank) (geraadpleegd op 25/09/2016).

Reageer op het artikel "Smoothies: wat zijn de voordelen en nadelen van smoothies?"

Reacties

Bart, 21-04-2016 09:38 #3
Gaan de vezels verloren door te mixen? Ik kan dat moeilijk geloven. Die springen toch niet uit je blender? Als ik een stuk fruit eet maal ik dat toch ook eerst door mijn tanden; Dus als je te lang of te hard kauwt, gaan die ook verloren? Of ik een kiwi nu door mijn blender gooi, of ik pureer hem en meng hem eigenhandig door mijn sinaasappelsap… dat kan toch geen groot verschil uitmaken? Ik geloof wel dat je de vezels kleiner maakt, maar dat die dan gewoon in het niets verdwijnen?

Verdanov (infoteur), 22-10-2009 23:46 #2
Beste Bjorn,

Als je een sinaasappel in een blender gooit om er vers sap van te maken, gaan geen vitamines en voedingsstoffen verloren. Wel gaan door het mixen veel vezels verloren. Vezels zijn goed voor de darmen en hebben een positieve werking op het hart. Vezels stimuleren de spijsvertering en kunnen stoelgangbevorderend zijn.
Hoe fijner je je sinaasappel mixt, hoe meer vezels en de daaraan positieve eigenschappen dus verloren gaan.

Groetjes,
Verdanov

Bjorn, 22-10-2009 14:50 #1
Hallo,

een vraag: stel ik neem een sinaasappel en gooi alle inhoud (zonder de schil) in een blender om er een verse sap van te maken. Gaan er dan al meteen voedingsstoffen en vitamines verloren?

Groetjes

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 18-03-2018
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Voedingstips
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!